EU kieltämässä palkattomat työharjoittelut
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/208ba04d-661c-4276-8b60-269907676ebe Niin mites ne työttömät nyt sit saadaan töihin? :D Taitaa pötköttely jatkua
Kommentit (144)
Tarkoitetaanko tässä nyt kaikkea mahdollista harjoittelua vai ehkä pelkästään opintoihin sisältyvää harjoittelua? Opiskelijat ovat kauan olleet eri asemassa näitten harjoittelupaikkojen suhteen. Sotealalla ei ole mitään harjoitteluajan palkkaa koskaan maksettu. Ei olisi pahitteeksi jos siitä vähän maksettaisikin, vaikka nyt edes työmatkojen ja päivän lounaiden verran. Vaan eipä ole sotella sellaisia rahoja mistään.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on persuilla voimaantuminen mennyt psykoosin puolelle. Koskas Suomi on jättänyt EU:n säädökset noudattamatta mitä työmarkkinaan liittyviin asioihin tulee?
Miksi et puhu kokoomuksesta mitään? Kakki on vain persu-persua. Taidat olla hieman yksinkertainen. Tietysti vassarit ovatkin yksinkertaisia, eivät he muuten olisi vassareita, sitä heikompaa ainesta.
Vierailija kirjoitti:
On asia erikseen katsooko EU kuntouttavia tai työkokeiluja ynnä muita puuhasteluja työharjoitteluksi. Eiväthän ne johda mihinkään. Ovat vain sitä varten että työttömät välillä poissa tilastoista ja poissa kotoa ihmisten ilmoilla. Erikseen on koulutukset joihin kuuluu osana harjoittelu ja sen jälkeen toivottavasti työelämä ja näistä halutaan kieltää palkaton harjoittelu.
Olen ollut työkokeiluissa ja ihan töitä niissä on tehty. Niistä ei vaan makseta palkkaa. Huoltofirmat, kalustekaupat, ruokakaupat jne, jne käyttää ja palkkaa ehkä 1/10 000. Se työkokeilijoiden määrä on mennyt överiksi kun niitä on yli 100 000. Johan tuollainen määrä suomen kokoisessa maassa vääristää työmarkkinoita.
Jaahas. Pata kattilaa soimaa. EU on itse kunnostautunut näissä ilmaisissa työharjoitteluissa ja erityisesti siellä porvariryhmittymät. Sossudemareiden ryhmään on aina tunkua, kun maksavat nuorille eniten (joskin tässäkin on varaa parantaa).
Nato on toinen samanmoinen. En tiedä onko aivan palkattomia työharjoitteluita, mutta aika viivalla ollaan.
Hyvä juttu niin orjuus loppuu suomessakin sitten.
Hain markkinoinnin rekrykoulutukseen, jossa kelpoisuusvaatimuksena oli korkeakoulututkinto ja yli 5 vuoden kokemus alalta. Mut ja parikymmentä muuta esivalittiin sinne satojen hakijoiden joukosta, koulutuspaikkoja oli 15. Siellä ekassa infossa jo painotettiin, että me ei olla sitten työpaikoissa harjoittelijoita, vaan täysipäiväisesti ja ylikin töissä ja yli 100 prosenttia itsestään on annettava. Oltiinhan me jo täysin ammattilaisia, joita ei edes hirveästi tarvitse kouluttaa!
No en päässyt koulutukseen, kun ehtinyt saada sitä työssaoppimispaikkaa ja ehkä parempi niin. Tämä rekrykoulutus-systeemi on laillista rikollisuutta, ei niissä kuulemma edes kouluteta mitään vaan firmat saavat välitystoimistojen kautta kokeneita ammattilaisia liki ilmaiseksi. Toivottavasti EU kieltää nämäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites olis sellainen mullistava keksintö, että maksetaan työstä palkkaa?
Työstä kyllä, mutta harjoittelijasta ei ole yritykselle vastaavaa tuottoa kuin valmiista työntekijästä joten mitenköhän moni yritys oikeasti on halukas siihen rahallisesti panostamaan. Harjoittelijan ottaminen vaatii kuitenkin yritykseltäkin resursseja, sillä palkan lisäksi jonkun pitää olla perehdyttämässä sitä harjoittelijaa. Toivottavasti tämä ei käänny harjoittelijoita itseään vastaan siinä että ammattiin valmistuminen jää kiinni harjoittelupaikan löytymisestä.
Ei ollut mitään vaikeuksia saada oppisopimuspaikkaa kun haki työvoimapulasta kärsivälle alalle kausitöihin, oli valmis matkustamaan maakuntiin ja antoi hakiessaan itsestään täysipäisen ja motivoituneen vaikutelman.
Harjoittelijan palkka on jo keksitty, taisi olla 80 % ammattilaisen palkasta.
Jossei ole halukas maksamaan palkkaa harjoittelijalle, liekö halukas maksamaan ammattilaisellekaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
9e päivässä ei ole palkatonta :D
Vaikkei huomioida sitä että se on kulukorvaus ja ruokaraha yhdessä, niin onko mielestäsi kelvollinen palkka 1,5 €/ tunti tai vähemmän?
Niin tähän saa päälle vielä työttömyyskorvauksen ja mahdollisesti asumistuen, eli rahaa saa yli tuhat euroa kuukaudessa.
Minulle jää myös nettona tuo 1200€ käteen ja teen töitä siivousalalla.
Miten tämä työ eroaa minun työstäni?
Jos asuu työssäkäyvän puolison kanssa niin ei saa asumistukea.
Ei tuu onnistumaan. Aina nämä oman elämänsä Roope Ankat onnistuvat kiertämään.
Mutta sitä mieltä olen vahvasti, että pitäisi olla lakisääteinen minimi palkka. Olen ajatellut minimi palkaksi 12,5€ joka tekisi 100€ per työpäivä.
Vierailija kirjoitti:
Mutta sitä mieltä olen vahvasti, että pitäisi olla lakisääteinen minimi palkka. Olen ajatellut minimi palkaksi 12,5€ joka tekisi 100€ per työpäivä.
Kuulostaa ihan kohtuulliselta suomen hintatasoon. Silti ei tule mitään täysityöllisyyttä vaan työttömyys kasvaa. Väistämätöntä kun tekniikka kehittyy. Tuo fakta pitäisi ottaa huomioon realistisissa tulevaisuuden suunnitelmissa. Kokoomus on aina elänyt jossain loputtoman kasvun fansumaailmassa. Tältä hallitukselta on alun perusteella turha odottaa mitään järkevää.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä päättäjät löytää jonkun porsaanreiän jolla ilmaiset harjoittelut voi jatkua.
Eiköhän sitä vain kutsuta opiskelujaksoksi, ei lasketa työksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa ihan kohtuulliselta suomen hintatasoon. Silti ei tule mitään täysityöllisyyttä vaan työttömyys kasvaa. Väistämätöntä kun tekniikka kehittyy. Tuo fakta pitäisi ottaa huomioon realistisissa tulevaisuuden suunnitelmissa. Kokoomus on aina elänyt jossain loputtoman kasvun fansumaailmassa. Tältä hallitukselta on alun perusteella turha odottaa mitään järkevää.
Suomen
Millä aloilla muuten on tällä hetkellä palkattomia harjoitteluja? Opettajilla muistaakseni ainakin.
Itse olin opiskelujen aikana kesätöissä, ja koska ne oli alaan liittyviä niin niissä pystyi suorittamaan pakolliset harjoittelujaksot. Sai palkkaa, vaikka ei tietenkään saman tasoista kuin varsinaiset työntekijät.
Vierailija kirjoitti:
Ei toimi suomessa
Aloittavatko kieltämällä 5 kuukauden palkattoman työharjoittelun Euroopan Parlamentissa, joka useimmiten on edellytys vakityölle siellä?
Vierailija kirjoitti:
Miten sitten nuoret saavat työkokemusta? Työkokemus on kullan arvoista. Ei hyvä idea.
Työkokemusta saa työtä tekemällä. Työnantaja saa palkanmaksukokemusta maksamalla harjoittelijan palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työstä kyllä, mutta harjoittelijasta ei ole yritykselle vastaavaa tuottoa kuin valmiista työntekijästä joten mitenköhän moni yritys oikeasti on halukas siihen rahallisesti panostamaan. Harjoittelijan ottaminen vaatii kuitenkin yritykseltäkin resursseja, sillä palkan lisäksi jonkun pitää olla perehdyttämässä sitä harjoittelijaa. Toivottavasti tämä ei käänny harjoittelijoita itseään vastaan siinä että ammattiin valmistuminen jää kiinni harjoittelupaikan löytymisestä.
No kyllähän se kääntyy. Palkattomiakin paikkoja välillä vaikea löytää.. Se harkkari vaan tuppaa olemaan joissain hommissa enemmänkin taakka.
Työharjoittelusta ei makseta palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Mullista sinä ja maksa hyvää palkkaa. Ai et, miksi?
Pitäisikö mielestäsi olla kiinnostunut tekemään ilmaistyötä? Pyöriikö teidän ala kuinka suuressa määrin näiden ilmaisharjoittelijoiden avullz?