Kirkosta eroaminen
Olen 18v ja olen miettinyt jo monta vuotta kirkosta eroamista, ja haluaisin nyt oikeasti tehdä sen.
Kuulema aika helppoa tehdä netin kautta, mutta mietin vain että tarvitseeko mun erikseen ilmoittaa verottajalle asiasta ja milloin sitten lakkaan maksamasta kirkolle veroa?
En nyt ala syitä kertomaan, vaan haluaisin vastaukset kysymyksiin.
Toivon, että tämä keskustelu pysyy asiallisena, koska tää on oikeesti tavallaan mulle sellanen asia josta haluaisin nyt keskustella.
Kommentit (28)
En ole kirkosta eronnut enkä eroa, joten olen huono neuvomaan.
Paljonko keskipalkkainen maksaa kirkollisveroa vuodessa? Suunnilleen.
Vierailija kirjoitti:
Ok jos et ole eronnut etkä eroa, mutta miksi täytyy kommentoida jos ei osaa neuvoa :(
eroakirkosta.fi
Sen kautta kun eroaa, tieto menee kaikille instansseille kerralla. Mukaan lukien verottajalle. Jos nyt eroat, joudut vielä tämän vuoden maksamaan kirkollisveroa, mutta sitten olet vapaa siitä.
Itse erosin heti 18 vuotta täytettyäni, enkä ole hetkeäkään katunut.
Ei tarvitse ilmoittaa verottajalle, asia hoituu itsestään. Ja eroaminen on tosi helppoa, onnistuu netissä.
Kävitkö riparin ja pääsit ripille? Paljon sait kannustusrahaa? Aiotko maksaa sen takaisin?
Kuuluuko joku 2023 vielä kirkkoon? Eroakirkosta.fi, homma hoituu muutamassa minuutissa. Mitään et menetä, jos haluat johonkin satuihin välttämättä uskoa, voit sen tehdä joutumatta maksamaan kirkolle siitä. Kirkkookin voi mennä ihan vapaasti jos joku hulluskohtaus iskee. TOIMI HETI!!!
Vierailija kirjoitti:
Kävitkö riparin ja pääsit ripille? Paljon sait kannustusrahaa? Aiotko maksaa sen takaisin?
Eiköhän mahdolliset rippilahjarahat ole ihan maltillinen korvaus siitä, että on pakkokastettu omaa mielipidettä kysymättä johonkin uskontoon.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse eroamisen jälkeen ilmoittaa mihinkään. Käsittääkseni tieto menee verottajalle ihan automaattisesti.
Jos eroat nyt, joudut tosin ensi vuonna vielä maksamaan tämän vuoden kirkollisveroja.
Onnea hyvästä päätöksestä!
Ei joudu. Viimeinen ajankohta erota niin ettei ensi vuonna tartte maksaa kirkollisveroa on tämän vuoden puolella digi- ja väestöviraston lomakkeella.
Tämän jälkeen pyydetään uusi verokortti vuodelle 2024.
Tiedonkulussa on viivettä ja verokortit tulostetaan jo marraskuussa. Tämän vuoksi kannattaa erota ajoissa välttyäkseen verokorttirumbalta, vaikka senkin hoitaa kätevästi netissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok jos et ole eronnut etkä eroa, mutta miksi täytyy kommentoida jos ei osaa neuvoa :(
Voisin osata neuvoa, mutta en viitsi. En edes muista paljonko kirkollisveron määrä oli, kun viime kuussa vilkaisin tietoja. Ei tullut pershikeä siitä. Ihmiset ei halua maksaa kirkollisveroa, mutta kuitenkin he hautaa mummonsa sinne kirkkomaahan.
Vierailija kirjoitti:
Kuuluuko joku 2023 vielä kirkkoon? Eroakirkosta.fi, homma hoituu muutamassa minuutissa. Mitään et menetä, jos haluat johonkin satuihin välttämättä uskoa, voit sen tehdä joutumatta maksamaan kirkolle siitä. Kirkkookin voi mennä ihan vapaasti jos joku hulluskohtaus iskee. TOIMI HETI!!!
Reilusti yli puolet kuuluu kirkkoon. Tiedät sen itsekin, joten voit lopettaaa hämmentyneen esittämisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisin osata neuvoa, mutta en viitsi. En edes muista paljonko kirkollisveron määrä oli, kun viime kuussa vilkaisin tietoja. Ei tullut pershikeä siitä. Ihmiset ei halua maksaa kirkollisveroa, mutta kuitenkin he hautaa mummonsa sinne kirkkomaahan.
Eipä se niihin kirkkoonkuulumattomien vika ole, että hautaustoiminnan monopoli on kirkolla ja uskontovapaita hautausmaita aivan marginaalisesti. Kyllä minäkin ateistina hautasin omat isovanhempani kotikylänsä kirkonmaalla sijaitsevaan sukuhautaan, vaikka kumpikaan heistä ei kirkkoon kuulunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reilusti yli puolet kuuluu kirkkoon. Tiedät sen itsekin, joten voit lopettaaa hämmentyneen esittämisen.
Myös miljardien ja miljardien kärpästen mielestä paska on parasta herkkua.
Itse erosin jo vuonna 1994. Kävelin kirkkoherran virastoon ,se päivä kun oli ilta auki olo.Jotta työstäni kerkiän.Täytin kaavakeen ja se oli siinä.Kirkko ilmoitaa itse verotajalle asian.Tyttäreni toimi samoin kuin täytti 18 vuotta,omasta tahdostaan.Vaikka lähisuku paheksui asiaa selkäni takana.Syy minun,herran pieksut sentään.Hän erosi koska ei usko mihinkään mitä hänen silmä ei näe itse.Minä kirkolisveron takia.Kirkoni on kaikki ymprilläni taivas,maa,ilma vesi ,metsä jne.Uskon isä taivaseen ja äiti mahaan.
Vierailija kirjoitti:
En löydä sanoja.
T. Aloittaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole koskaan kuulunut kirkkoon (kiitos kirkosta jo 70-luvulla eronneiden vanhempieni) joten en ole ikinä kirkollisveroa maksanut. Vanhempani ovat tuhkattu ja tuhka siroteltu mereen, enkä itseänikään halua haudattavan kirkkomaahan. Kirkon toimintaan osallustun kerran vuodessa kauneimmat joululaulut-tilaisuudessa. Olisin valmis maksamaan osallistumisestani pääsymaksun, mutta kun kirkko haluaa tarjota laulutilaisuudet ilman pääsymaksua myös niille jotka eivät kirkkoon kuulu, niin ilmaiseksi osallistun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useimmat mummot ja papat kuuluvat kirkkoon eli ovat vuosien mittaan maksaneet jo melkoisen reippaan hinnan hautapaikastaan.
Vaikka ikänsä maksaa kirkolle aneita niin mitään ei takaisin saa. Lasten ripille pääsy, vanhempien kuoleminen yms. maksetaan silti itse vielä k-verojen päälle. Kirkolla miljardiomaisuus ja mummoilta kerätään vielä kolikot kirkossa. Pidä kirkko tunkkis !
Sinun ei tosiaan tarvitse tehdä mitään muuta kuin erota joko suomi.fi tai eroakirkosta.fi kautta. Kirkollisveroa maksat eroamisvuoden loppuun, sen jälkeen olet vapaa siitä.
Ei tarvitse eroamisen jälkeen ilmoittaa mihinkään. Käsittääkseni tieto menee verottajalle ihan automaattisesti.
Jos eroat nyt, joudut tosin ensi vuonna vielä maksamaan tämän vuoden kirkollisveroja.
Onnea hyvästä päätöksestä!