Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Turha saikutus vs oikeasti sairaana?

Vierailija
21.06.2023 |

Uuden hallitusohjelman omakustanteinen sairausajan ensimmäinen karenssipäivä on herättänyt paljon keskustelua ns. pidennetyistä viikonlopuista, eli perjantai- ja maanantaisaikutuksesta tai krapulasaikutuksesta.

Itselleni tämä ilmiö tuli yllätyksenä, enkä ole osannut ajatella, että ihmiset olisivat tai kehtaisivat olla turhaan saikulla. Tosin kuulun "töihin vaikka pää kainalossa" -porukkaan, joka ei sekään ole välttämättä hyvä. Viimeksi olin sairauden takia poissa 2,5 vuotta sitten muutaman päivän, mutta silloin syy oli aiheellinen.

Kertokaahan, arvon palstalaiset, oletko ollut "turhaan saikulla" vai jäätkö pois töistä vain asiallisesta syystä?

Kommentit (63)

Vierailija
1/63 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen erittäin tunnollinen työntekijä, mutta eräässä määräaikaisessa tehtävässä nuorempana jouduin rankan työpaikkakiusauksen kohteeksi. Esimies aloitti tämän. Sinnittelin itku kurkussa tuon kaksi kuukautta, kunnes viimeisellä viikolla tuli tapahtumissa raja vastaan ja jäin "mahataudin" vuoksi sairaslomalle pariksi päiväksi. Kävin viimeisen työpäivän kitumassa ja hain tavarani. Hirveä paikka...

Vierailija
2/63 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Krapulasta en ole ollut poissa mutta olen kyllä perunut työt joskus kun oli muuten huono olla. Olen tosin yrittäjä eli en saanut tästä keikasta silloin palkkaa ja olen yleensä tehnyt arvion, että kuinka paha olisi tässä tilanteessa perua. Tärkeät keikat olen hoitanut aina. 

Tiedän, että jotkut työntekijät saikuttaa ihan säännöllisesti krapulapäiviä tai sellaista, että eivät saaneet vapaata mutta haluavat mennä tapahtumaan X. Eivät häpeile kertoa siitä ja tyhmimmät päivittää instagramiin kuvia. Meidän yksi työntekijä teki tätä silloin tällöin kun hänen menojalka vipatti (2-3 kertaa vuodessa) mutta oli muuten tunnollinen työntekijä ja harvoin poissa niin emme koskaan puuttuneet asiaan. 

Harmillista tässä uudistuksessa on juuri se, että se turhaan rankaisee heitä jotka ovat jo muutenkin tunnollisia. Tätä ei kuitenkaan koskaan olisi tapahtunut jos se ei olisi tietyissä piireissä niin yleistä että saikutetaan ties mistäkin syystä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/63 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole saikutellut, ja olen töissä käytännössä aina vaikka olisin sairaanakin. Mutta pystynkin kyllä toimimaan etänä, joten en sairastuta muita. Viime vuonna pidin yhden päivän puhtaasti sairauslomaa, kun sairastuin rajuun vatsatautiin, ja lojuin kylpyhuoneen lattialla tuntikausia, kun olo ei helpottanut.

Vierailija
4/63 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän parikin n.60 vee naista. Saikuttavat milloin mistäkin. Usein myös ennen lomaa tai loman jälkeen.

Eivät ole oikein tasapainoisia henkilöitä.

Vierailija
5/63 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikinä en ole ollut pois huvikseni tai kun ei huvita. Aina olen ollut oikeasti kipeä, tai hoitanut sairasta lasta.

Vierailija
6/63 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on naapurissa tuollainen turha saikuttelija, eli juo itselleen kännin vaikka sunnuntaina ja ilmoittaa työnantajalle "köh, köh" olevansa vähän kipeä maanantaina. Teki näitä ihan avoimesti ja usein kun satuin olemaan kylässä. Kyllä kävi monesti mielessä ilmoittaa hänen työnantajalleen tästä.

Naapuri vielä kuvitteli että näin on ihan hyväksyttävää toimia ja kovin yleistä. En jaksanut katsella tuollaista ihmistä ja katkaisin suhteet sinne, asuu kyllä vielä valitettavasti naapurissa, tosin ukkonsa siivellä.

Vierailija
7/63 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En myöskään ole ollut ikinä turhaan pois töistä. Aina olen ollut oikeasti sairaana. Korona-aikana olin muutaman kerran epävarma, että voiko niiskuttavana mennä töihin, mutta esimies käski jäämään kotiin.

Vierailija
8/63 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän parikin n.60 vee naista. Saikuttavat milloin mistäkin. Usein myös ennen lomaa tai loman jälkeen.

Eivät ole oikein tasapainoisia henkilöitä.

No eiköhän tuossa ollut se syy saikuttamiseen eikä vain silkka laiskuus. Kyllähän iso osa ns. turhasta saikuttamisesta johtuu siitä että ihminen ei syystä tai toisesta viihdy työssään. Syynä voivat olla mielenterveyden ongelmat, huonot työolot, työpaikkakiusaaminen jne.

Vierailija
9/63 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olen töistä poissa niin olen ihan oikeasti sairas.

Työkavereina on kyllä ajoittain näitä "festarisaikuttajia" eli jos ei saa festariviikonloppua vapaaksi niin silloin haetaan sairasloma.

Vierailija
10/63 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on naapurissa tuollainen turha saikuttelija, eli juo itselleen kännin vaikka sunnuntaina ja ilmoittaa työnantajalle "köh, köh" olevansa vähän kipeä maanantaina. Teki näitä ihan avoimesti ja usein kun satuin olemaan kylässä. Kyllä kävi monesti mielessä ilmoittaa hänen työnantajalleen tästä.

Naapuri vielä kuvitteli että näin on ihan hyväksyttävää toimia ja kovin yleistä. En jaksanut katsella tuollaista ihmistä ja katkaisin suhteet sinne, asuu kyllä vielä valitettavasti naapurissa, tosin ukkonsa siivellä.

No eiköhän tuossakin ole taustalla jo jotain alkoholiongelmaa ja mahdollisesti masennusta tms.

Aika harva ihminen vain päättää saikuttaa ilman että taustalla ei olisi mitään elämän ongelmia.

Vierailija
11/63 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, uuden hallituksen eka palkaton sairasloma päivä,

KOSKEE VAIN PIENTÄ OSAA TYÖSSÄKÄVIJÖITÄ.

Yli 2 miljoonalla suomalaisella lukee työehtosopimuksessa,

että kaikki sairasloma päivät palkallisia.

Esim. hoitajilla on juuri näin.

Uudet työehtosopimukset neuvotellaan taas kahden vuoden kuluttua eli 2025.

Siinä toki asiasta tullaan vääntämään.

Vierailija
12/63 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mä olen ollut työelämässä jokainen saikku on ollut terveydenhuoltohenkilökunnan kirjoittama.

Vierailija
13/63 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, olen pitänyt ns pitämättömiä sairauslomia joko olen ollut itse kipeä tai lapsi. On myös toinen tapaus työpaikaltani. Yksi työkaveri pyysi perjantain juhannusta vapaaksi, mutta ei saanut kun pyyntö tuli niin myöhään ja nyt ilmoitti itsensä tänään sairaaksi. Toki puhui tästä jo perjantaina, että vapaata saa aina Terveystalosta. 

Vierailija
14/63 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useammassa työpäikassa on ollut näitä huvikseen saikuttelijoita. Kehtaavat vielä avoimesti vertailla keskenään, että montako saikkupäivää on vielä tälle vuodelle käyttämättä! Minua harmittaa koska itse olen hyvin tunnollinen ja pidän myös terveydestäni huilta, en ole vuosikausiin ollut töistä pois. Mutta ilmeisesti on joku määrä, mitä yksi työntekijä voi olla sairaslomalla ja nämä kyllä hyväksikäytetään. Matalaoalkka-ala. Olen okkein tyytyväinen hallituksen päätökseen!

Vierailija
15/63 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun mä olen ollut työelämässä jokainen saikku on ollut terveydenhuoltohenkilökunnan kirjoittama.

Samoin. :D Olen soittanut tai chattaillut digihoitajan kanssa. :D Koronastikin sain täydet vapaat (tartuntapäivärahan ajan) + lapsen koronan edes käymättä lääkärillä. 

Vierailija
16/63 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, uuden hallituksen eka palkaton sairasloma päivä,

KOSKEE VAIN PIENTÄ OSAA TYÖSSÄKÄVIJÖITÄ.

Yli 2 miljoonalla suomalaisella lukee työehtosopimuksessa,

että kaikki sairasloma päivät palkallisia.

Esim. hoitajilla on juuri näin.

Uudet työehtosopimukset neuvotellaan taas kahden vuoden kuluttua eli 2025.

Siinä toki asiasta tullaan vääntämään.

Joo, tämä on tiedossa ja asia ei koske esim omaa alaa seuraavaan kahteen vuoteen. Tämä oli ikäänkuin johdantona kysymykseen, joka koski sitä saikutetaanko turhaan vai aiheesta :)

-ap

Vierailija
17/63 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka kerta olen ollut oikeasti sairas, myös joutunut vaikean sairauden takia sairaalahoitoon, jopa useammaksi viikoksi. Feikkisairastelijat pääsevät elämässä helpolla ja me muut saadaan kärsiä heidän takia.

Vierailija
18/63 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, olen pitänyt ns pitämättömiä sairauslomia joko olen ollut itse kipeä tai lapsi. On myös toinen tapaus työpaikaltani. Yksi työkaveri pyysi perjantain juhannusta vapaaksi, mutta ei saanut kun pyyntö tuli niin myöhään ja nyt ilmoitti itsensä tänään sairaaksi. Toki puhui tästä jo perjantaina, että vapaata saa aina Terveystalosta. 

Mekin lähdetään tänään jo mökille, kun lapsi on "kipeä".

Vierailija
19/63 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun niitä kirjoitetaan vaikka ei oikeasti sairaana olekaan.

Vierailija
20/63 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä riittää. Tietyt työntekijät ovat aina lyhyen loman yhteydessä muutaman päivän "sairaana". Esim. Helatorstain jälkeisenä perjantaina on turha odottaa töihin.

Tiedän mjös, että eräätkysyvät ihan rehellisesti lomapäiviä tai työvuoron vaihtoa johonkin menoon, mutta jos ei onnistu, niin ihan satavarmasti saikuttavat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kolme