Paljonko tuloista saa mennä asumiseen?
Yleisenä sääntönä suositellaan, ettei asumiskuluihin saisi kulua enempää kuin kolmasosa kuukauden nettotuloista.
Asumiskuluihin lasketaan lainalyhennys ja esimerkiksi yhtiövastikkeet/vuokra sekä vesi- ja sähkömaksut.
Miten tämä pätee teillä?
Minulla itselläni menee n. 16 %.
Kommentit (62)
Mulla menee tällä hetkellä n. 13% tuloista (netto n. 2880,-) vastikkeeseen, joka nousi liki 15% tän kuun alussa. Syksyllä tuohon tulee vielä yhtiölaina putkiremonteista päälle, en tiedä paljonko, mutta luultavasti melko paljon. Täytyy varmaan ruveta vähän tarkemmin miettiin kulutustottumuksia.
Jos laskee pelkän vastikkeen, niin noin 2%. Jos myös veden, sähkön, verot, jätemaksut yms niin mennee noin 4%. Velaton asunto.
Vanha ketju mutta nostan. Itsellä vuokra, vesi ja suora sähkölämmitys vie yhteensä 46 prosenttia tuloista (netto n. 2400)!
Aloin etsiä halvempaa asuntoa ja huomasin kauhukseni, että Tampereen kehyskunnassa halvin kerrostalokolmio on 930 € (vesimaksut erikseen vielä, eli tonnin hujakoille mennään siinäkin). Vaihtoehtona kahden teinin kanssa ahtautua kaksioon tai vaihtaa kouluja ja muuttaa periferiaan, josta palveluihin kulkemiseen menisi sitten sama raha kuitenkin. Ihan järkyttävää.
Mun netto 2300e, asumismenot 1200
Mulla menee tällä hetkellä kaikki, mitä onnistun osa-aika- ja keikkatyöstä ansaitsemaan. Kustannukset ovat nousseet ja mun työkykyäni rajoittaa pahenemisvaiheessa oleva krooninen sairaus. Ei auta kuin osaa ruokaa säästöillä ja odotella työkyvyn kohenemista. Mitään tukia ei tietenkään tipu, kun tätä katsota riittävän vakavaksi.
Tätä nykytilannetta kun miettii, niin saa kyllä heittää vesilintua sillä "asuminen saa viedä max. 30-40% nettotuloista" -neuvolla. Entä jos sen hintaisia asuntoja ei vaan ole perheelle tarjolla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulot netto 1700 (eläke), vuokra 870 sähköineen ja vesineen. Heka.
Tuohon saa eläkeläinen asumistukea.
Ei ehkä saa, sillä tuo 1700 oli netto, ei bruttotulo mitä käytetään asumistukea laskettaessa
Lähes kaikki.
Asun miesystäväni asunnossa. Hän maksaa kaikki, mitä asumiseen menee.
Alakerrassa on 2 huonetta airbnb toiminnassa. Toinen maksaa rahat pimeästi käteen ja se raha käytetään mm ruokaan
Toisen huoneen on vuokrannut yritys. N puolet tuloista jää sisään saldona, jota käytetään omissa matkoissa. Toisesta maksetaan verot jne ja vähennyksiin saa pesuaineet, vessapaperit, peitot, lakanat, huonekalut, remontin.
Omaa rahaa en juurikaan kaipaa. Olen jo pitkään saanut lähinnä työkavereilta heidän tarpeetonta ja nämä olen vienyt kirppikselle.
Saldolla olen saanut ostaa kirppikseltä tavaraa myyntiprovikan jälkeen.
Esim oöen ottanut Arabian astioita, jotka olen vienyt vintage palveluun ja niillä ostanut lahjoja.
Nyt taas yksi kollega ilmoitti aikoo 6 viikon aikana käydä läpi omakotitalonsa ja tarkoittaa kirppistavaraa tulee.
Tällä hetkellä otan kirppikseltä Marimekkoa, jonka myyn mm Vintedissä.
Minun oma asuntoni on vuokralla.
lähes 99% tuloistani, siis palkka ja vuokra, laitan asuntolainaan.
15 v laina on maksettu tätä menoa 5 vuodessa
Nettotulot 4500, asumismenot keskimäärin 350. Mitä siitä tulee, alle 10 prosenttia joka tapauksessa.
T. Yks yh
Mulla menee 80%. Olen työtön ja saan työmarkkinatuen + asumistuen. Sähkö kuuluu vuokraan. Helsingin vuokrat on tällaiset.
Meni muutaman kuukauden 80 prossaa kun Kela vähensi asumistuen nollaan. Seurasi asunnon menetys ja yllättäen kustannukset tästä pahoinvointialueelle noin 5x se mikä olisi tukeen mennyt kuukaudessa. Voihan sen niinkin ottaa että nyt raha menee suurten yritysten omistajille eli hallituksen tavoitteita ollaan täyttämässä. Mitä nyt terveys meni siinä sivussa.
Mulla eläke 1000e/kk ja siitä vuokra asumistuen jälkeen 300e. Sähkö erikseen tietysti ja kaikki on maksettava itse, toimeentulotukeen en ole oikeutettu
Vierailija kirjoitti:
Ei me olla edes laskettu, paljonko asumiseen menee. Saati että oltaisiin laskettu, mitkä on keskimääräiset tulot. Ne tulot on niin vaikeasti ennustettavia. Asumismenot taitaa olla suurehkot, vaikka lainaa ei ole. Mutta tulot on hyvät, ei tässä hätää. Ei ole ongelmaa maksaa jotain muutaman kymppitonnin yllättäviä menoja.
Mua ahdistaisi elää ilman käsitystä tuloistani ja menoistani. Mutta olenkin köyhä.
Minulla menee 20 %, miehellä 30 % (hänellä huonommat tulot).
Kaikki menee eikä taida riittääkään.
Vierailija kirjoitti:
Mulla menee 85%. Työmarkkinatuki, kesämökin takia en saa muita tukia
Sama. Meille, jotka ei olla oikeutettuja toimeentulotukeen, asumistuen leikkaus veti satasen suoraan ruokarahoistamme.
Vierailija kirjoitti:
Kun asumiskuluista puhutaan, pitäisi rajata ja määritellä mitä niihin kuuluu.
Eikä tälleen että "asumiskuluja ovat esimerkiksi..."
Tällä logiikalla toiselle vaikkapa vesilasku on asumiskulut, toiselle ei.
Vaihda esim. tilalle mm. Aukesko?
Mulla tällä hetkellä 23 %, koska asun vuokralla. Halvemmalla ei päästä ellei halua asua syrjemmässä. Siinä taas autottomana joutuu käyttämään julkisia, mikä kumoaa säästön.
Ohjenuorana on pitää asumiskulut alle 20 % nettotuloista, jos haluaa vaurastua.
Esimerkki: tällä hetkellä kotikaupungissamme Tampereen kehyskunnassa alueen kaikki kolmiot perusvuokraltaan yli tonnin, eli veisivät n. 45-50 % tuloistani. Kyllä, laskin prosenttilaskurilla ja mukaan sähkö- ja vesilaskut, sillä ne ovat asumiskulu. Kotivakuutuksen jätin pois, se toki nostaa hintaa vielä lisää. Halvempia on muutamia, mutta ne aiheuttaisivat lasten koulun vaihtumisen tai totaalimetsään muuttamisen (ei julkista liikennettä, jolloin sama raha menee autoon). Että tällä mennään, takaisin 50-luvulle ja kokonaiset perheet kaksioihin :[
Menee puolet ennen meni enemmän vuokra asunto. Niukkaa on. Ei oo käyty silti hakemassa tukia. 100€ jää vaatteisiin hampaisiin lääkkeisiin bussiin kk . Missään ei käydä eikä osteta mitään. Kirjastossa luetaan lehdet ja radiosta uutiset. Ei käydä eikä harrasteta mitään muuta kuin kävelyllä. Hiukset leikataan itse. Ei osteta palveluita eikä saada tukia kun ei olla haettu.
Ei me olla edes laskettu, paljonko asumiseen menee. Saati että oltaisiin laskettu, mitkä on keskimääräiset tulot. Ne tulot on niin vaikeasti ennustettavia. Asumismenot taitaa olla suurehkot, vaikka lainaa ei ole. Mutta tulot on hyvät, ei tässä hätää. Ei ole ongelmaa maksaa jotain muutaman kymppitonnin yllättäviä menoja.