Paljonko tuloista saa mennä asumiseen?
Yleisenä sääntönä suositellaan, ettei asumiskuluihin saisi kulua enempää kuin kolmasosa kuukauden nettotuloista.
Asumiskuluihin lasketaan lainalyhennys ja esimerkiksi yhtiövastikkeet/vuokra sekä vesi- ja sähkömaksut.
Miten tämä pätee teillä?
Minulla itselläni menee n. 16 %.
Kommentit (65)
Menee se minkä se maksaa. Vaadin hyvän sijainnin ja parvekkeellisen kaksion, joten maksaahan se. Lähes puolet nettotulosta menee vuokraan, mutta en suostuisi asumaan huonommin. Ennemmin teen vaikka jotakin satunnaista lisätyökeikkaa, jos tulee yllättäviä menoja.
1200€ maksan 52 neliöstä Punavuoressa.
Vuodenvaihteessa edessä muutto halvempaan, vaikka vannoin että kerrostaloon en enää mene. Tällaiseksi ovat maailman tehneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulot netto 1700 (eläke), vuokra 870 sähköineen ja vesineen. Heka.
Tuohon saa eläkeläinen asumistukea.
Asumistuki on laskettu tuloihin.
Ne rajat on laskettu niin alas että saako kukaan yksin asuva eläkeläinen tukia. 120 neliön asuin taloa pitäisi heidän taulukoiden mukaan pyörittää alle 280/ kk. Eläke on 918€ ja tukia ei tipu, nyt se eläke leikkauksen myötä tippuu yli 50€/kk. Ei ole heidän taulukot tätä päivää. Tuo on vähän yli puolet normi talven sähkölaskusta/kk. mihin ne kaikki muut kulut tipahti? Siellä ei ole mitään jyvitystä ja lääkärit vaatii tapaamisia, ei pysty talvisin menemään ja vielä droppia apoteekista ostelemaan. Sitä on moni jo joutunut ruokaa varastamaan, tilastoissa näkyy sekin asia...kohta on mun vuoro! Tarpeeksi monta kertaa ku jää kiinni saa litteran vankilaan ja ilmaisen ylläpidon valtiolta vähäks aikaa. Typeräähän se on sitten linnaan lähteä nakki pakettien takia, mutta minkäs mahtaa...pöllin sitten ainakin niitä kaikkein kallempia...
Karvan verran alle 20 pinnaa. Muuttotappioalueella on vuokrat ihan passeleita. Ei kiristä kukkaronnyörejä. Hesalainen maksaa hikisestä yksiöstään itsensä kipeeksi. Töitä puurretaan pähkinä punaisena jotta saadaan toimistorotan kolo kuitattua. Itse jos olisin hesalainen kuppasessa kaksiossa niin varmaan minulla ei muuta olisikaan kuin tuulen huuhtoma p*rseeni.
Nettotuloista n. 3/4 menee asumiseen, lopulla elellään niukasti ja säästeliäästi. Emme saa tukia!
t. eläkeläiset Hgistä