Ostin tuollaista nestemäistä rauttaa ja sitä käsketään ottaa 10ml erissä kaksi kertaa?
Niin mietin, onkohan se imeytymisen takia vai minkä? Nimittäin en koskaan muita, niin voin kai ottaa sen 20ml kerralla?
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kai olet saanut lääkäriltä ohjeet käyttää lisärautaa? Jos et, niin ensin lääkäriin, jotta hän voi pohtia onko raudanpuutosta ja jos on, niin mistä se johtuu ja miten sitä hoidetaan.
apteekista saat ohjeet itsehoitolääkkeiden käyttöön. Kannattaa kysellä niitä.
No ferritiini oli matala ja runsaat menkat.
Mikset hoidata niitä runsaita menkkoja? Ei kannettu vesi kaivossa pysy.
molempiin päihin ruiskaus niin alkaa lyyti kirjottamahan
Ei niin iso määrä kerralla tule, muista pitää tauko kalsiumia( ruokia) kun " syöt, vähintään 2 tuntia. Voit säästyä vatsasi vaivolta 2 pv.
C- vitamiini auttaa raudan imeytymistä.
Vierailija kirjoitti:
En noista tiedä, mutta mun hemoglobiini oli 165 mansikanpoimintakesän jälkeen. Suositttelen niitä. C-vitamiini edistää raudan imeytymistä. Syö mieluiten nautaa. Siinä on parhaat ravintoarvot.
Ohis, mutta mulla on aina ollut hyvä hemoglobiini (145-155) ja silti matala ferritiini. Kiitos mansikkavinkistä!
Meillä kasvaa pihalla raparperia. Siitä saisi rautaa.
No laita vaikka puhelimeen muistutus aamuin illoin niin muistat ottaa sen. Kannattaa noudattaa valmistajan ohjeita eikä sooloilla.
Raudanpuute muuten aiheuttaa ja pahentaa runsaita kuukautisia niin paradoksaaliselta kuin se kuulostaakin.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän useita itseni mukaanlukien joille ei moiset rautalitkut ja tabut sopineet ollenkaan. Mustaa kakkaa ja aikamoinen ummetus tuli.
Rautakuurin aikana musta uloste on normaalia, ei haitallista. Ummetukseen voi kokeilla esim. jotain kuitulisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En noista tiedä, mutta mun hemoglobiini oli 165 mansikanpoimintakesän jälkeen. Suositttelen niitä. C-vitamiini edistää raudan imeytymistä. Syö mieluiten nautaa. Siinä on parhaat ravintoarvot.
Ohis, mutta mulla on aina ollut hyvä hemoglobiini (145-155) ja silti matala ferritiini. Kiitos mansikkavinkistä!
Jos olet urheilija, niin todellakin kannattaa syödä mansikoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jooo mä vuodan litran kuukaudessa,, kerro miten ruokavalio korjaa? t.ap
liialliseen vuotoon on olemassa sekä lääkkeitä, että toimenopiteitä ja lääkinnällisiä laitteita (esimerkiksi hormonikierukka). hoida vuoto vähemmäksi.
Kaikilla noilla on sitten myös sivuvaikutuksia ja riskejä eivätkä ne välttämättä sovi kaikille.
niin on itsehoitolääkkeilläkin. sille on syynsä, miksi niitä ei pitäisi ottaa omaehtoisesti, vaan lääkärin valvonnassa.
toisella vanhemmallan on jatkuva raudanpuutos ja se mitä lääkärinsä joskus hänelle sanoi, niin sen, että missään nimessä ei mitään itsehoitorautalisiä tai muita itsehoitolääkkeitä, ei edes monivitamiineja. Mitään noita ei kuulemma pitäisi mistään syystä ottaa itsehoitona, poislukien aivan satunnaiset kuurit ja hyvin harvoin. Hän käy säännöllisesti labrassa, on tehty tutkimuksia mistä se johtuu ja sitten hoitoa annetaan tutkimusten mukaan.
Rautalisää voi aivan hyvin syödä omaehtoisesti ja käydä säännöllisesti verikokeissa niin näkee, vaikuttaako se. On aivan hölynpölyä väittää, ettei monivitamiinivalmistetta voisi syödä omin päin - no, toisaalta lääkäreillä ei olekaan minkäänlaista tietämystä vitamiineista ja hivenaineista, sillä niitä käsitellään lääkiksessä hyvin nopeasti ja pintapuolisesti. Tätä taustaa vasten en ihmettelen lääkärin mielipidettä.
sitten kun jotain tapahtuu ja lääkäri määrää verikokeita, jotka näyttävät normaaleja arvoja, niin lääkäri sanoo, että "kaikki näyttää olevan kunnossa". Lääkäri on ehkä kysynyt potilaalta käyttääkö hän mitään itsehoitolääkkeitä ja potilas sanoo ei, vaikka todellisuudessa käyttäisikin.
Oikea ohje oikeasti on se, että ensin lääkäriin, joka tutkii ja määrää mahdolliset verikokeet, joiden perusteella tekee diagnoosin tai sitten jäädään seurailemaan, tai todetaan, että kaikki on ok.
Sitten voi kysellä, että haittakos, jos alkaisin syödä monivitamiineja säännöllisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
liialliseen vuotoon on olemassa sekä lääkkeitä, että toimenopiteitä ja lääkinnällisiä laitteita (esimerkiksi hormonikierukka). hoida vuoto vähemmäksi.
Kaikilla noilla on sitten myös sivuvaikutuksia ja riskejä eivätkä ne välttämättä sovi kaikille.
niin on itsehoitolääkkeilläkin. sille on syynsä, miksi niitä ei pitäisi ottaa omaehtoisesti, vaan lääkärin valvonnassa.
toisella vanhemmallan on jatkuva raudanpuutos ja se mitä lääkärinsä joskus hänelle sanoi, niin sen, että missään nimessä ei mitään itsehoitorautalisiä tai muita itsehoitolääkkeitä, ei edes monivitamiineja. Mitään noita ei kuulemma pitäisi mistään syystä ottaa itsehoitona, poislukien aivan satunnaiset kuurit ja hyvin harvoin. Hän käy säännöllisesti labrassa, on tehty tutkimuksia mistä se johtuu ja sitten hoitoa annetaan tutkimusten mukaan.
Rautalisää voi aivan hyvin syödä omaehtoisesti ja käydä säännöllisesti verikokeissa niin näkee, vaikuttaako se. On aivan hölynpölyä väittää, ettei monivitamiinivalmistetta voisi syödä omin päin - no, toisaalta lääkäreillä ei olekaan minkäänlaista tietämystä vitamiineista ja hivenaineista, sillä niitä käsitellään lääkiksessä hyvin nopeasti ja pintapuolisesti. Tätä taustaa vasten en ihmettelen lääkärin mielipidettä.
sitten kun jotain tapahtuu ja lääkäri määrää verikokeita, jotka näyttävät normaaleja arvoja, niin lääkäri sanoo, että "kaikki näyttää olevan kunnossa". Lääkäri on ehkä kysynyt potilaalta käyttääkö hän mitään itsehoitolääkkeitä ja potilas sanoo ei, vaikka todellisuudessa käyttäisikin.
Oikea ohje oikeasti on se, että ensin lääkäriin, joka tutkii ja määrää mahdolliset verikokeet, joiden perusteella tekee diagnoosin tai sitten jäädään seurailemaan, tai todetaan, että kaikki on ok.
Sitten voi kysellä, että haittakos, jos alkaisin syödä monivitamiineja säännöllisemmin.
Olen aina kertonut lääkärille käyttämistäni vitamiinilisistä eikä mitään ongelmaa ole verikokeissa koskaan ollut. Ei minulla ole kyllä mitään oireitakaan, kunhan olen käynyt omalla kustannuksellani kokeissa yksityisellä.
Vierailija kirjoitti:
Raudanpuute muuten aiheuttaa ja pahentaa runsaita kuukautisia niin paradoksaaliselta kuin se kuulostaakin.
.meillä monella naisella kuukautiset ei tunnu miltään.
En ymmärrä kuukautisista valittavia naisia ne ei oikeasti tunnu missään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä pitää allakasta katsoa, että ehtii ostamaan suojia, mutta mitään kipua tai särkyä ei esiinny.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä varmaan. Olet onnekas, vaikket edes tajua sitä itse. Yhdellä ystävälläni on myös kivuttomat kuukautiset eikä hän yhtään ymmärrä mistä puhun kun kerron hänelle kivuistani. Minä vuodan verta kuin härän kurkku sen 8 päivää ja olen kovissa kivuissa, lääkkeitä menee reippaasti. Pahimpina päivinä en pysty edes menemään töihin vaan vuodan ja ripuloin vessassa. Yölläkään en saa nukuttua kipujen ja vuodon takia ja sängystä nouseminen tekee todella kipeää.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän useita itseni mukaanlukien joille ei moiset rautalitkut ja tabut sopineet ollenkaan. Mustaa kakkaa ja aikamoinen ummetus tuli.
Tuossa lienee syy kerta-annoksen rajoitukseen.
Vatsa ei tykkää.
Voi olla myös, että iso kerta-annos ei imeydy, vaan tulee paskan mukana läpi.
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa lienee syy kerta-annoksen rajoitukseen.
Vatsa ei tykkää.
Voi olla myös, että iso kerta-annos ei imeydy, vaan tulee paskan mukana läpi.
Musta uloste on täysin normaalia rautakuurin aikana riippumatta annoksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kai olet saanut lääkäriltä ohjeet käyttää lisärautaa? Jos et, niin ensin lääkäriin, jotta hän voi pohtia onko raudanpuutosta ja jos on, niin mistä se johtuu ja miten sitä hoidetaan.
apteekista saat ohjeet itsehoitolääkkeiden käyttöön. Kannattaa kysellä niitä.
No ferritiini oli matala ja runsaat menkat.
Moikka! Matalaan ferritiiniin et saa mitenkään apua noin miedosta valmisteesta, ikävä kyllä. Ota apteekin 100 mg rautaa kerran päivässä ilman maitotuotteita tai kahvia (estävät raudan imeytymisen), niin saat ferritiinin nousemaan. Siltikin siinä voi mennä jopa puoli vuotta tai enemmänkin, varsinkin jos on vielä runsaat menkat, jotka kuukausittain vähentää jo sitä tankattua rautaa.
Ferrodan on hyvä valmiste, käy monelle, joilla vatsaongelmia rautalisien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aina kertonut lääkärille käyttämistäni vitamiinilisistä eikä mitään ongelmaa ole verikokeissa koskaan ollut. Ei minulla ole kyllä mitään oireitakaan, kunhan olen käynyt omalla kustannuksellani kokeissa yksityisellä.
Minulla viivästyi erään sairauden diagnosointi, koska olin syönyt itsehoitomonivitamiineja ja sen vuoksi verikokeissa oli normaalit arvot. Kun lopetin monivitamiinin ottamisen, verikokeet alkoivatkin kertoa lääkärille paremmin missä vaivan syy voi olla.
Kyllä, ne ovat erinomaista ravintoa ja syön niitä itsekin. Mutta saadaksesi kaikki tarvittavat ravintoaineet tarvittavissa määrin ravinnosta, vähän kaikkea pitäisi syödä hirveitä määriä päivässä.