Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkäri ehdotti vatsavaivojen hoitoon viljatonta ruokavaliota

Vierailija
20.06.2023 |

Ihan mielelläni kokeilen, jospa siitä olisi apua.
Onko kellään kokemusta asiasta, saisin ideoita syömisistä?

Kommentit (59)

Vierailija
1/59 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hullu lääkäri. Viljat on parasta vatsalle.

Vierailija
2/59 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä viljaton tässä tilanteessa tarjoittaa?

Onko riisi, hirssi, kvinoa, teff, tattari sallittuja?

Jos ei noikaan läy, niin lisää perunaa ja bataattia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/59 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hullu lääkäri. Viljat on parasta vatsalle.

Tarkoitit varmaan "pahinta"

Vierailija
4/59 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viljaton tarkoittaa: ei viljaa.

Vierailija
5/59 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lopetin viljojen syömisen, kaikki vatsavaivat hävisivät.

Myös maidottomaan siirtyminen samalla auttoi. :) Naamastakin hävisi pitkäaikainen akne.

Vierailija
6/59 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minulla melkein sama, kauraa kyllä syön kun se ei käy vatsaan. Tuo kauran salliminen tuo paljon lisää ruokavalioon, esim. 100% kauraleipä ja kaurapuuro. Pastaa saa viljattomina, ihan ok nekin. Vehnän saa korvattua ruuanlaitossa esim. Maizenalla. Gluteenittomia (nämä ei tosin aina viljattomia) vaihtoehtoja kaikkeen on saatavilla monenlaisia. Vatsa voi nyt hyvin.

Vierailija
7/59 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja käykö kaura?

Usein kun riittää, että välttää vehnää, ohraa ja ruista (vehnägluteenikaan ei välttämättä haittaa). Mä syön näin, eli käytän gluteenittomia jauhoja ja kaurajauhoa, gluteenitonta pastaa, 100% kauraleipää.

Vaikka se siis ei olekaan gluteeni, mikä niitä vatsaoireita muille kuin keliaakikoille aiheuttaa, gluteenittomilla tuotteilla on helpointa vältellä ns. kotimaisia viljoja.

Toki, jos viljaton tarkoittaa tosiaan ei riisiä, maissia, kvinoaa, hirssiä, tattaria, niin se on haastavampaa.

Vierailija
8/59 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minulla melkein sama, kauraa kyllä syön kun se ei käy vatsaan. Tuo kauran salliminen tuo paljon lisää ruokavalioon, esim. 100% kauraleipä ja kaurapuuro. Pastaa saa viljattomina, ihan ok nekin. Vehnän saa korvattua ruuanlaitossa esim. Maizenalla. Gluteenittomia (nämä ei tosin aina viljattomia) vaihtoehtoja kaikkeen on saatavilla monenlaisia. Vatsa voi nyt hyvin.

Maissi on vilja. Gluteeniton ei ole sama kuin viljaton.

Vierailija
9/59 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein saman muutoksen vuosia sitten. Nykyään ruokavaliossa vain lihaa, kalaa, kananmunia, hedelmiä ja vihanneksia.

Vatsavaivat hävinneet. Ei ummetusta, ei väsymystä, ei outoja kiputiloja, ei jatkuvia tulehduksia, ei ilmavaivoja jne. Oudot ihottumat hävinneet, iho on tasaisen sävyinen ja tummat silmänaluset tipotiessään. Jokanen päivä oon iloinen, energinen, pää toimii ja nukun paremmin.

Viljat ei kuulu ainakaan minun vatsaani.

Vierailija
10/59 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla auttoi. Vuosia kestäneet, oudot vatsavaivat hävisivät kolmessa viikossa.

Mulle sopii kuitenkin riisi (ja riisijauho), kvinoa ja gluteeniton kaura(jauho).

Vierailija
11/59 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja käykö kaura?

Usein kun riittää, että välttää vehnää, ohraa ja ruista (vehnägluteenikaan ei välttämättä haittaa). Mä syön näin, eli käytän gluteenittomia jauhoja ja kaurajauhoa, gluteenitonta pastaa, 100% kauraleipää.

Vaikka se siis ei olekaan gluteeni, mikä niitä vatsaoireita muille kuin keliaakikoille aiheuttaa, gluteenittomilla tuotteilla on helpointa vältellä ns. kotimaisia viljoja.

Toki, jos viljaton tarkoittaa tosiaan ei riisiä, maissia, kvinoaa, hirssiä, tattaria, niin se on haastavampaa.

Vierailija
12/59 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maissi on vilja. Gluteeniton ei ole sama kuin viljaton.

Kyllä. Tavallisimmat vatsaan käyvät viljat ovat vehnä, ohra ja ruis. Itsellä noiden poisjättäminen jo auttoi vatsaongelmiin.

Vierailija
13/59 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi harmi. Taitaa käsitys viljattomasta syömisestä olla utopiaa täällä. Suurin osa vastaajista kehottaa syömään viljaa :)

Palsta ei petä koskaan :D:D

Vierailija
14/59 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No voi harmi. Taitaa käsitys viljattomasta syömisestä olla utopiaa täällä. Suurin osa vastaajista kehottaa syömään viljaa :)

Mutta kun fakta on se, että viljattomalla usein viitataan siihen, että ei syödä vehnää ja ruista, tai ohraakaan. Siksi se on pakko kysyä, että puhutaanko ihan täysin viljattomasta vai sellaisesta, jossa jätetään nuo kolme pois vai jotain siltä väliltä.

Yleisimmin vatsavaivoja aiheuttaa vehnä, ohra ja ruis.

Vierailija
15/59 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en minä ainakaan lähtisi karsimaan koko repertuaaria kerralla, vaan ottaisin ensimmäisenä pois nuo tavallisimmat vatsavaivoja aiheuttavat. Jos sekään ei auta, sitten muutakin.

Vierailija
16/59 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kun fakta on se, että viljattomalla usein viitataan siihen, että ei syödä vehnää ja ruista, tai ohraakaan. Siksi se on pakko kysyä, että puhutaanko ihan täysin viljattomasta vai sellaisesta, jossa jätetään nuo kolme pois vai jotain siltä väliltä.

Yleisimmin vatsavaivoja aiheuttaa vehnä, ohra ja ruis.

On tosiaan surullista, että monet ei ymmärrä sanaa "viljaton"

Vierailija
17/59 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en minä ainakaan lähtisi karsimaan koko repertuaaria kerralla, vaan ottaisin ensimmäisenä pois nuo tavallisimmat vatsavaivoja aiheuttavat. Jos sekään ei auta, sitten muutakin.

Ok, tee niin kuin haluat. Tämä ketju käsittelee kuitenkin viljatonta syömistä.

Vierailija
18/59 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vatsavaivat aikalailla loppuivat kun lopetin uni- ja rauhoittavat lääkkeet.

Vierailija
19/59 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja käykö kaura?

Jos se ongelma on gluteiini, niin kyllä  gluteenitonta kauraa voi ihan hyvin käyttää. Joku vilja-allergia on ehkä eri asia.

Vierailija
20/59 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli mahan kanssa ongelmia. Lääkäri antoi Fodmap ruovalion testattavaksi. Ainoa vilja mitä syön on kaura. 

Maha on toiminut hyvn ja painoa lähti noin seitsemän kiloa parissa kuukaudessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yksi