Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko 13h liikaa unta 27 vuotiaalle naiselle?

Vierailija
20.06.2023 |

Todettuja sairauksia ei ole. Kuitenkin jatkuva väsymys kausittain. En ole masentunut, mutta kärsin ahdistuksesta. Välillä nukun vähemmän, usein yli 10h.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukut liikaa.

Vierailija
2/33 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On liikaa. Normaali on noin 8 tuntia, jolla keskiverto aikuinen pärjää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luontainen unentarve toki vaihtelee mutta jos aiemmin olet tarvinnut selvästi vähemmän unta niin onhan tuo hieman huolestuttavaa. Kävisin lääkärillä.

Vierailija
4/33 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herätyskello, ylös, ulos ja lenkille.

Vierailija
5/33 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko tällainen olla mistä johtuvaa? Kilpirauhanen kunnossa, veriarvot muutenkin kunnossa. Olen aina nukkunut paljon, mutta nyt taas huomaan kuinka alkaa hankaloittaa normaalia elämää. -Ap

Vierailija
6/33 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Herätyskello, ylös, ulos ja lenkille.

Ei auta. Usein tulee nukuttua kellon yli. En herää siis herätyskelloonkaan aina. -Ap

Vierailija
7/33 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liika nukkuminen väsyttää. Mun veli oli tuossa kierteessä vuosia.

Vierailija
8/33 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On liikaa. Normaali on noin 8 tuntia, jolla keskiverto aikuinen pärjää.

Höpöhöpö. Kyllä ihminen tarvitsee 10 tuntia unta vähintään, että jaksaa. Piste.

M45

Vierailija
9/33 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko hormonitoimintasi kunnossa, ovatko kuukautisten runsaat? Itselläni runsaat kuukautiset aiheuttivat raudanpuutosanemian. Mulla oli jo aamusta alkaen tunne, että olin kuolemanväsynyt. Normaalioloissakin tarvitsen noin 8,5 h unet ollakseni virkeä.

Vierailija
10/33 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni ihmisellä voi olla insuliiniresistenssi vaikka paastosokeri ja HbA1c olisivat viitearvoissa. Helpoin kikka vähentää insuliiniresistenssiä lienee pätkäpaasto tai sitten ajoittainen pitempi paasto?

Vierailija
11/33 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

27 vuotias on tyttö.

Vierailija
12/33 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko sä sen ahdistuksen vuoksi käynyt psykiatrilla? Meinaan sulla voi olla masennus vaikka omasta mielestäsi ei ole. Silloin voi väsyttää ja tuntuu ettei sängystä jaksa nousta. 

Vierailija
13/33 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ferritiini mitattu ja se on ok.

Vierailija kirjoitti:

Oletko sä sen ahdistuksen vuoksi käynyt psykiatrilla? Meinaan sulla voi olla masennus vaikka omasta mielestäsi ei ole. Silloin voi väsyttää ja tuntuu ettei sängystä jaksa nousta. 

Käyn säännöllisesti, juuri aloittanut käymään kun jouduin töistä jättäytymään taas pois (3 vuotta sitten oli sama). Olen täyttänyt masennuskyselyitä, enkä ole masentunut. En koe elämää muutenkaan toivottomaksi, enkä siihen liittyviä asioita. Enemmänkin ahdistaviksi välillä. Usein kuitenkin olen eläniloa täynnä, kuten nytkin. Väsymys on vain jäänyt. -Ap

Vierailija
14/33 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liika nukkuminen väsyttää. Mun veli oli tuossa kierteessä vuosia.

Löytyikö hänellä mitään syytä? Kuinka pääsi kierteestä eroon? -Ap

Vierailija
15/33 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka kauan on jatkunut?

Vierailija
16/33 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka kauan on jatkunut?

Ihan teini-iästä lähtien. Silloin aloin nukkumaan huomattavia määriä. Välillä kuitenkin pärjäsin 7h unille, mutta valtaosana olen nukkunut yli 10h yössä. Muuten ei häiritse itseäni, kuin vain silloin kun haittaa normaalia arkea. -Ap

Vierailija
17/33 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narkolepsia on yksi yleisimmistä syistä liikaunisuudelle. Lähes puolella liikaunisuudesta kärsivillä on jokin sen aiheuttava mielenterveydellinen ongelma, kuten mielialahäiriö. Myös tulehdussairauksiin, hengityselinten sairauksiin, diabetekseen, kilpirauhasen vajaatoimintaan, anemiaan, MS-tautiin ja muihin neurologisiin sairauksiin sekä aivovammoihin liittyy usein liikaunisuutta.

Vajaat 10 prosenttia liikaunisuudesta kärsivistä sairastaa primaaria liikaunisuutta, jonka taustalta ei löydy muita sairauksia.

Tyypillisimpiä esimerkkejä ovat masennus ja kaksisuuntainen mielialahäiriö.

Vierailija
18/33 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ahdistus yksi oire. On pääsyy jokin psyykkinen. Esim. kakkostyypin kaksisuuntainen mielialahäiriö. Se jää usein tunnistamatta ja siinä masennuskaudet voivat korvautua ahdistuksella.

Vierailija
19/33 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kehosi itse tietää.

Vierailija
20/33 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syvämeditaation, esim. TM:n harjoittaminen aamuin ja iltapäivisin n. 20 minuuttia kerrallaan voisi korjata tilanteen suht. nopeastikkin!