Köyhilläkin on lapsia
Ajatteletteko te köyhien ja tulonsiirtoja saavien haukkujat ikinä sitä? Todella epäempaattista ja julmaa haukkua muutenkin ahtaalla olevia ihmisiä. Myös lapset kärsivät köyhyydestä.
Kommentit (92)
Me oltiin tavallinen työssäkäyvä perhe, kunnes sairastuin psyykkisesti. Olin siis työelämässä ja yhtäkkiä lanttu leikkasi kiinni. Toivuin siitä ja pyristelin takaisin työelämään ja sain jopa hyvän työpaikan, mistä iloitsin suuresti. Sitten puolisoni sai aivoinfarktin ja minusta tuli omaishoitaja. Jaksoin sitä muutamia vuosia, kunnes sippasin taas ja tällä kertaa lopullisesti. Puoliso joutui hoitokotiin. Mulle jäi kaksi alakouluikäistä nepsylasta huolehdittavaksi. Onneksi meillä ei ollut velkoja ja onneksi meillä oli hyvinvointiyhteiskunta, se meidät on pelastanut.
Vanhempi lapsista on nyt kesätöissä ja aloittaa syksyllä yliopistossa, nuorempi on lukiossa. Helpolla eivät ole päässeet, eivätkä pääse tulevaisuudessakaan. Elämä on heittänyt heille niin paljon kapuloita rattaisiin jo alkumetreillä. Toivon vain, että he jaksavat. Minä ole menetetty tapaus. Stressinsietokyky on jotakuinkin nollassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi köyhät ahnehtivat monta lasta kun varallisuutta olisi vain yhteen ja antaa yhdelle paremmat eväät ja koulutuksen.
On meitä köyhiä yhden lapsen vanhempiakin.
Miksi teit sen yhden?
Siksi koska halusin lapsen ja silloin meillä oli paremmat tulot. Tulot tippuivat mutta mitään tukia ei saada.
Elämä on valintoja.
Köyhä voi tehdä niitä lapsia sen verran että on ne varaa myös itse hoitaa.
Pitäisi laittaa maksettaviin tukiin yläraja oli niitä lapsia tai ei. Esim. lapsimäärästä huolimatta maksimituet vastaamaan puolta nettopalkkojen mediaanista.
Suomessa ei ole köyhiä eikä köyhyyttä. Se absoluuttinen köyhyys on muualla ja saatu poistettua Suomesta, täällä kenenkään ei tarvitse asua kadulla tai olla nälissään tai miettiä että riittkö rahat välttämättömään. Suhteellinen köyhyys sen sijaan ei ole mitään oikeaa köyhyyttä vaan mielikuvitus eli feikkiköyhyyttä. Esimerkiksi suomalainen kansaneläkkeellä "kituuttava" olisi Afrikassa ja Intiassa miljardööri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnettu tosiasia on että köyhälistö sikiää eniten. Koko maailmassa ja Suomessa.
Näinhän se EI ole, vaan koulutetuimmat ja varakkaat saa eniten lapsia tutkimusten mukaan.
Ei uskoisi kun näihin tatuoituihin, revityissä farkuissa, kiroilevia, neonväri tukassa, tupakkaa polttelevia yh- mammoja katselee. Tenavat etnisiä, onpa joukossa yksi suomalaisen näköinenkin.
Sitä ihmettelen että tehdään lapsia ja sitten kadehditaan niitä joilla ei ole lapsia ja kiukutellaan näistä lapsista? Ei ole koskaan mennyt omaan kaaliin. Tai luullaan että joku vapaaehtoisesti lapseton olisi jotenkin kateellinen näistä lapsista.
Joillakin on aika pimeä ajatusmaailma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi köyhät ahnehtivat monta lasta kun varallisuutta olisi vain yhteen ja antaa yhdelle paremmat eväät ja koulutuksen.
On meitä köyhiä yhden lapsen vanhempiakin.
Miksi teit sen yhden?
Siksi koska halusin lapsen ja silloin meillä oli paremmat tulot. Tulot tippuivat mutta mitään tukia ei saada.
Elämä on valintoja.
Niin. Olen todella onnellinen lapsestamme.
Vierailija kirjoitti:
Tunnettu tosiasia on että köyhälistö sikiää eniten. Koko maailmassa ja Suomessa.
Ja hyvä niin, sillä sieltä ne sisukkaimmat menestyjät nousee, todelliset menestyjät. Ei ole kultalusikalla syötetty eikä pumpulissa pyöritetty. Muutama yh äidin kasvattama lapsi on päätynyt jopa presidentiksi.
Vierailija kirjoitti:
Aika paljon riippuu siitä, miten lapsensa opettaa suhtautumaan köyhyyteen. Jos ei koko ajan höpötä asiasta ja tekee pieniä, halpoja juttuja, niin kyllä lapsesta voi kasvattaa ihan tyytyväisen aikuisen.
Kyllä köyhyys aiheuttaa stressiä lapsille. Köyhyyteen on joku syy. Jos vanhempi on vaikka fyysisesti tai psyykkisesti sairas ja sen takia köyhä, niin elämä on sen sairaudenkin takia pienempää. Köyhyys aiheuttaa yleensä elinpiirin pienenemistä ja mahdollisuuksien vähyyttä. Pikkulapsen kanssa nyt kulutkin ovat pienet ja eivät ymmärrä, mutta isompi lapsi ja teini-ikäinen kyllä tajuaa vähävaraisuutensa.
Myös rikkailla on lapsia. Tiesitkö että köyhiin lapsiin käytetyt yhteiskunnan rahat on verotuksella pois rikkaiden lapsilta?
Vierailija kirjoitti:
Määritelkää köyhä?
Absoluuttinen köyhyys. Esim koditon ja rahaton henkilö, joka elää keräämällä rahaa ohikulkijoilta.
Vierailija kirjoitti:
Pitäiskö köyhiltä kieltää lapsien teko kuoleman rangaistuksen uhalla? Jos köyhtyy kesken kasvatuksen yli kolmeksi kuukaudeksi niin lapset otettaisiin valtion huostaan.
Kyllä sen kolmannen lapsen jälkeen pitäisi jotain tehdä, esim lakkauttaa lapsilisä.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei ole köyhiä eikä köyhyyttä. Se absoluuttinen köyhyys on muualla ja saatu poistettua Suomesta, täällä kenenkään ei tarvitse asua kadulla tai olla nälissään tai miettiä että riittkö rahat välttämättömään. Suhteellinen köyhyys sen sijaan ei ole mitään oikeaa köyhyyttä vaan mielikuvitus eli feikkiköyhyyttä. Esimerkiksi suomalainen kansaneläkkeellä "kituuttava" olisi Afrikassa ja Intiassa miljardööri.
No mä olen työtön perheenäiti ja todellakin täytyy miettiä riittääkö rahat, useimmiten ei riitä enkä pysty itselle ostamaan esim. lääkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika paljon riippuu siitä, miten lapsensa opettaa suhtautumaan köyhyyteen. Jos ei koko ajan höpötä asiasta ja tekee pieniä, halpoja juttuja, niin kyllä lapsesta voi kasvattaa ihan tyytyväisen aikuisen.
Kyllä köyhyys aiheuttaa stressiä lapsille. Köyhyyteen on joku syy. Jos vanhempi on vaikka fyysisesti tai psyykkisesti sairas ja sen takia köyhä, niin elämä on sen sairaudenkin takia pienempää. Köyhyys aiheuttaa yleensä elinpiirin pienenemistä ja mahdollisuuksien vähyyttä. Pikkulapsen kanssa nyt kulutkin ovat pienet ja eivät ymmärrä, mutta isompi lapsi ja teini-ikäinen kyllä tajuaa vähävaraisuutensa.
Suomen työlainsäädäntö sallii 13-vuotiaan tehdä kevyttä työtä muutaman tunnin viikossa kunhan se ei häiritse nuoren opiskelua ja koulunkäyntiä.
Vierailija kirjoitti:
Määritelkää köyhä?
Pienituloisuusrajan alapuolella pysyvästi oleva henkilö.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi laittaa maksettaviin tukiin yläraja oli niitä lapsia tai ei. Esim. lapsimäärästä huolimatta maksimituet vastaamaan puolta nettopalkkojen mediaanista.
Juuri näin. Tuki ei voi olla ainakaan keskituloa suurempi.
Tuki pitäisi kytkeä myös perheen työtuloihin, ettei sosiaalituilla tehtailla lapsia, vaan tuet katkeavat uusille lapsille, jos ei ole työtuloja x määrä esim. viimeisen kymmenen vuoden aikana.
Vierailija kirjoitti:
Me oltiin tavallinen työssäkäyvä perhe, kunnes sairastuin psyykkisesti. Olin siis työelämässä ja yhtäkkiä lanttu leikkasi kiinni. Toivuin siitä ja pyristelin takaisin työelämään ja sain jopa hyvän työpaikan, mistä iloitsin suuresti. Sitten puolisoni sai aivoinfarktin ja minusta tuli omaishoitaja. Jaksoin sitä muutamia vuosia, kunnes sippasin taas ja tällä kertaa lopullisesti. Puoliso joutui hoitokotiin. Mulle jäi kaksi alakouluikäistä nepsylasta huolehdittavaksi. Onneksi meillä ei ollut velkoja ja onneksi meillä oli hyvinvointiyhteiskunta, se meidät on pelastanut.
Vanhempi lapsista on nyt kesätöissä ja aloittaa syksyllä yliopistossa, nuorempi on lukiossa. Helpolla eivät ole päässeet, eivätkä pääse tulevaisuudessakaan. Elämä on heittänyt heille niin paljon kapuloita rattaisiin jo alkumetreillä. Toivon vain, että he jaksavat. Minä ole menetetty tapaus. Stressinsietokyky on jotakuinkin nollassa.
Seli seli, menot pitää suhteuttaa tuloihin niin että pärjää tulojen laskiessakin. Perhesuunnitteluun kuuluu se, että otetaan huomioon, että saattaa sairastua, joutua työttömäksi, tulla ero, puoliso kuolla, jne...