Montako kirjaa luet lapsillesi päivässä?
Minkä ikäiset lapset?
- 5-10 kirjaa, lapset 1,5 ja 4. Molemmille vähintään kaksi omalle ikätasolle soveltuvaa sekä yksi yhteinen iltasatu.
Kommentit (10)
kirjoja luetaan päivästä riippuen 3-6. Joskus on päiviä että lapset vain istuis ja kuuntelis kun luen...
2-3 satua saatetaan lukea päivän aikana... joskus voi olla päivä kun ei lueta vaan puuhataan muuta.
Mutta joka ikinen ilta 1-3 iltasatua... Poika 3v kun ei koskaan nukahda kesken iltasadun ja on aloittanut nyt vaatimaan kolmeakin iltasatua :)
4kk kuopus kuuntelee siinä mukana aina...
Itse luen lapselle kaksi iltakirjaa nukkumaanmennessä. On päivähoidossa, kotona yleensä tehdään illalla jotain muuta yhdessä kuin luetaan. Tänään piirreltiin ja laulettiin :)
Kotona luetaan iltasella ennen nukkumaan menoa. Lapsi kuuntelisi vaikka kuinka kauan. Yleensä luen 2-3 kirjaa, ei kovin pitkiä, kun lapsikaan ei ole tuon vanhempi ;) esim. Aino-kirjoja tms.
En yhtään. Ja ennen kuin joku pillastuu, niin kerron, että meillä on 8v, jolle luetaan " isojen" kirjoja, eli paksuja kirjoja. Ollaan luettu Narnian tarinat, Harry Potterit, Surkeat sattumukset, Artemis Fowlit, Lindgrenit, Linnunradan käsikirja liftareille, Hobitti, jne. Tällä hetkellä luetaan Terry Pratchettia.
Lapset tosiaan kotihoidossa, ja tällä hetkellä olemme miehen kanssa molemmat kotona. Eli aikaa on :).
Vajaat 3 vuotiaalle 4-6 kirjaa päivässä. Vauvalle 7 kk luetaan muutaman kerran päivässä lorukirjoista otteita.
Isompi lapsi kielellisesti kehityksessä edellä, ollut jo alle 1 vuotiaasta. Vauvasta en tiedä vielä, vaikuttaa että ei yhtä taitava (esikoinen sanoi tuossa iässä jo 5 selkeää sanaa).
mellä on aina joku satukirja tai lastenromaani, josta luetaan pari lukua tai satua. Välillä luetaan muutakin, usein esim. just kuvakirjoja yhdessä päivisin. Lisäksi tyttö lukee viikottain itse n. 1-4 lasten romaania. Pikkusiskolle, vajaa 2 vuotta luetaan iltasatu ja päiväunisatu ja useina päivinä sen lisäksi noi 5-10 kirjaa...joinakin päivinä luettais koko ajan jos vaan ehittäis kun tyttö tuo kirjaa mulle tai sikolleen luettavaksi...
Vanhemmalle luen suunnilleen saman verran kuin ap. On ollut aina kirjoista ja lukemisesta kiinnostunut. Esikoinen kuuntelee myös äänikirjoja.