En nuorena omilleni muuttaessa edes tiennyt että olisin voinut hakea esimerkiksi asumistukea.
Kukaan ei myöskään neuvonut, en tiedä ymmärsikö vanhempanikaan tuollaista. Opiskelin ja tein töitä, jotta sain laskut maksettua. Oli ihan helvetin tiukkaa kokoajan. Ärsyttää jälkikäteen ajateltuna, että miksei kukaan neuvonut ja miksen itse tajunnut mihin kaikkeen olisin ollut oikeutettu. Tämä tapahtui vuonna 2008. Onko muilla samanlaisia kokemuksia, vai olenko ainut taukki?
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Peruskoulun yhteiskuntaopintunnilla nukkunut?
Paljon mahdollista. Kun on hillunut jossain 'tämä ja tuo Saatanalle' rämi-rämi pum-pum röh-röh-röh -rockriekujaisissa, niin täytyyhän sitä joskus ja jossain nukkuakin.
Eipä tosin tuo koulun antikaan noissa kansalaistaitoasioissa ole ollut juuri maininnan arvoista, ja nykyään on ajankäytöllinen ja oppimisenergiallinen painotus siinä että riittävästi pähkäilee ja pohtii sitä onko trans-sitä vaiko trans-tätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun pojalle tuli kyllä ohjeet opintotuen, opintotuen asumislisän ja ja opintolainan hakemisesta kouluun hyväksymiskirjeen yhteydessä. Vuosi 2010. Yleistä asumistukea et ap olisi opiskelijana vuonna 2008 edes voinut saadakaan.
Näin. Mulla on sellainen muistikuva, että samalla kaavakkeella haettiin sekä opintotuki että asumislisä. Mitenköhän siitä olisi voinut toinen jäädä hakematta?
Hakiko ap siis opintotukea? Vai ei tiennyt siitäkään.
En mäkään. Tein kahta duunia että pystyin maksamaan laskuni mut niin, se olikin 80-luvulla se.
Itse olin työssä jo, kun muutin pois kotoa, mutta palkka oli todella pieni harjoittelijan palkka. En tosiaan tiennyt, että voisin lisäksi hakea jotain tukia elämiseen. Ei kaikki muuta omaan asuntoon opiskelijana. En myöskään saanut mitään tukia opiskelujen ajalta, koska vanhemmat tienasivat sen verran hyvin. Jonkun pienen matkakulukorvauksen taisin saada.
Mutta siis miten on mahdollista, että silloin pärjäsi siitä huolimatta, vaikka ei hakenut mitään tukia? Sitten vaan pyrittiin parempiin hommiin ja sitä kautta parempiin palkkoihin.
Minä muutin yläasteen jälkeen vuonna 1990 15-vuotiaana Helsinkiin ja kävin ensimmäisen ammatin opinnot siellä, ja kyllä minä tuista tiesin ja hain niitä, ei tarvinnut vanhemmilta kysyä. Vaikka ei ollut edes nettiä tai omaa puhelinta, kaikki piti hoitaa virastoissa tai kolikkopuhelimesta soittaa. Hain opintolainat ja kaikki itse.
Kyllä sinä ap olet ollut vaan jotenkin tynnyrissä kasvanut.
Vierailija kirjoitti:
Itse olin työssä jo, kun muutin pois kotoa, mutta palkka oli todella pieni harjoittelijan palkka. En tosiaan tiennyt, että voisin lisäksi hakea jotain tukia elämiseen. Ei kaikki muuta omaan asuntoon opiskelijana. En myöskään saanut mitään tukia opiskelujen ajalta, koska vanhemmat tienasivat sen verran hyvin. Jonkun pienen matkakulukorvauksen taisin saada.
Mutta siis miten on mahdollista, että silloin pärjäsi siitä huolimatta, vaikka ei hakenut mitään tukia? Sitten vaan pyrittiin parempiin hommiin ja sitä kautta parempiin palkkoihin.
Minä olin jo 7-vuotiaana töissä. Ei tullut mieleenkään valittaa. Siitä sitten vähitellen pääsi parempiin töihin. Ihan turhaa nykyään niin kauan käydään kouluja.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat antoivat rahaa jne.
Käytiin töissä opiskelun ohessa
Haettiin opintorahat ja lainat, kyllä 30 vuotta sitten kaikki hakivat etuuksia mitä oli tarjolla, jos ei ollut vanhemmilla antaa tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Minun opiskeluaikani oli ainakin ihan kamalaa. Opiskelin täysipäiväisesti ja tein töitä lähes kaikki illat, viikonloput ja lomat. Omia häitäni varten otin sentään kesällä 3 pv lomaa.
Söin veteen sekoitettuja vehnäjauhoja tai kaurahiutaleita rypsiöljyllä ja sokeria. Päättelin, että nuo ovat halvinta energiaa. Ihmettelin niitä hulluja, jotka tuhlasivat koululounaaseen.
Ei ollut omaa puhelinta saati tietokonetta (ei kyllä ollut muillakaan). Vanhoissa vaatteissa ja kengissä mentiin. Säästin 2 v, jotta raaskin ostaa tavallisen meikkivoiteen. Asunto oli sisustettu sukulaisista saaduilla huonekaluilla ja eriparisilla astioilla.
En toivoisi tuollaista elämää kenellekään.
T.19
Minä muutin 94 opiskelemaan ja tiesin hakea asumistukea jne...Oman teinin evästän kyllä jotta ei sitten ihan uuno ole kun lähtee maailmalle. Mitä tulee elämiseen ja kodin pitoon.
Sain kyllä ihan kattavaa asumistukea lukion jälkeen 80-luvun loppupuolella, kun menin välivuodeksi töihin lakitoimistoon ja muutin omilleni uuteen kaksioon. Myöhemmin opintojen jatkuessa tuki pieneni osaksi opintotukea.
Nii-in. Minäkin olisin nuorena aikuisena jo työelämässä ollessani ollut eräässä vaiheessa oikeutettu tuntuvaan asumistukeen, mutten tiennyt sen mahdollisuudesta. Tuet ovat niille, jotka osaavat niitä hakea, eikä sieltä Kelasta soitella, että olisit muuten oikeutettu tällaiseenkin. Ilmeisesti pitäisi olla joku huostaanottotausta tai jotakin, että pidettäisiin sillä tavalla huolta. Ei kai siinä, olen kumminkin hengissä.
Ihmettelin oikein, kun vastikään oli otsikko, että nyt takuueläkkeeseen oikeutetuille ikäihmisille soitellaan, että voivat hakea. Hyvä, että edes heistä pidetään huolta, kun ovat jopa tämän nettiyhteiskunnan ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
Voiko näin käydä? Olen järkyttynyt. Eikö teillä ollut koulussa yhteiskuntaoppia tai opoa? Huhhuijaa. Fakta on, että Kelan tukia jää hakematta enemmän kuin huijarit huijaa, mutta luulin, että ne on jotain astmalapsen hoitorahoja tms.
No, ei todellakaan Alastaron perähikiän oppikoulussa puhuttu mistään tukien hakemisesta. Itse olen itseni aina saanut elättää 16 vuotiaasta asti kun muutin Turkuun Puistokadulle 21 neliön vanhaan kerrostaloon jossa ei ollut edes suihkua. Eivät vanhempanikaan näistä tuista tiennyt höppäsen pöläystäkään ja työvoimatoimistossa mistä töitä sain ei kyllä vahikossakaan mitään neuvottu.
Näin. Mulla on sellainen muistikuva, että samalla kaavakkeella haettiin sekä opintotuki että asumislisä. Mitenköhän siitä olisi voinut toinen jäädä hakematta?