Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En nuorena omilleni muuttaessa edes tiennyt että olisin voinut hakea esimerkiksi asumistukea.

Vierailija
19.06.2023 |

Kukaan ei myöskään neuvonut, en tiedä ymmärsikö vanhempanikaan tuollaista. Opiskelin ja tein töitä, jotta sain laskut maksettua. Oli ihan helvetin tiukkaa kokoajan. Ärsyttää jälkikäteen ajateltuna, että miksei kukaan neuvonut ja miksen itse tajunnut mihin kaikkeen olisin ollut oikeutettu. Tämä tapahtui vuonna 2008. Onko muilla samanlaisia kokemuksia, vai olenko ainut taukki?

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kokemus itsellä. Vuosi taisi olla 2009 tai 2010, kun muutin omilleni.

Vierailija
2/33 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama. Vanhemmat ei neuvoneet yhtään missään. Kaikki pitänyt kantapään kautta kokea, ja olen hävinnyt paitsi rahaa, myös vuosia elämästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään tiennyt, oikeastaan mistään tuista. Ihan turhaan kärsin kotonani melkein kaksi vuotta, kunnes löysin miehen jonka siivellä pääsin pois kotoa. Sekin olisi jäänyt väliin jos olisin tiennyt kaikista tuista.

Vierailija
4/33 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruskoulun yhteiskuntaopintunnilla nukkunut?

Vierailija
5/33 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen neuvonut omia lapsiani, vaikken itse ole koskaan asumistukea saanut, paitsi opiskeluaikoina 80-luvulla asumislisää. Sitä en aikoinaan tajunnut, että kotona välivuotta pitävä lapsi olisi ollut oikeutettu toimeentulotukeen, mutta hän jakoi mainoksia, josta sai suunnilleen saman summan kuin olisi saanut toimeentulotukena.

Vierailija
6/33 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla oli opiskelijan asumislisä kuten muilak7n noihin aikoihin.

Vierailija
7/33 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peruskoulun yhteiskuntaopintunnilla nukkunut?

Ei meillä yhteiskuntaopin tunnilla puhuttu mistään asumistuista, toimeentulotuesta. Juuri työttömyyskorvaus mainittiin. Silloin oli vasta netti tulossa joten infoa ei ollut helposti saatavilla ja jos viereisen kaupungin kelaan meni niin sieltä sai esitteitä, mutta en minä osannut edes kuvitella että jotain tukimuotoja olisi. Tein työttömyyskorvausta vastaan töitäkin ja maksoin vielä kulut työpaikalle, kun en tiennyt että nekin olisi pitänyt korvata.

Vierailija
8/33 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko näin käydä? Olen järkyttynyt. Eikö teillä ollut koulussa yhteiskuntaoppia tai opoa? Huhhuijaa. Fakta on, että Kelan tukia jää hakematta enemmän kuin huijarit huijaa, mutta luulin, että ne on jotain astmalapsen hoitorahoja tms.

Vierailija
9/33 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän oli tosiaan opintotuen asumislisä -nimellä v. 2008. Ei ollut asumistuki-nimellä opiskelijoille. Haettiin samalla kun opintotukikin.

Vierailija
10/33 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä jo 1995 osasin tuet hakea kun en päässyt kesätöihin. Opiskelin sitten kasvatustieteen appron siinä kesän aikana avoimessa.

Vierailija
11/33 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin hölmöä ei olekaan. Jos sinulla oli opiskelupaikka, Kela muistutti sinua kirjeellä ja oppilaitoksen seinillä sun muualla oli Kelan julisteita. Pankit lähettivät opintolainamainoksia.

Eikö sinulla ollut ystäviä?

Vierailija
12/33 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sitäkai se on jos kuuluu siihen ryhmään joiden ÄO  alle normaalin tason.

Vierailija
13/33 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun meidän yhteiskuntaopin kirjassa oli tulonhankkimismuotoja ja naisille siihen oli laitettu kuva rikkaasta miehestä. Kuvassa oli rikas mies ja nainen turkissa yhtenä tulonhankkimisvaihtoehtona, siis naida rahaa.  Nykyaikana jos sellaisen laittaisi oppikirjaan niin tulisi aikamoinen älämölö seksismistä.

Vierailija
14/33 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko. Ensinnäkin Jos hait opintotukea, hait samalla asumislisää. Niin tyhmää ihmistä ei ollut, ettei olisi hakenut.

Vierailija
15/33 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin hölmöä ei olekaan. Jos sinulla oli opiskelupaikka, Kela muistutti sinua kirjeellä ja oppilaitoksen seinillä sun muualla oli Kelan julisteita. Pankit lähettivät opintolainamainoksia.

Eikö sinulla ollut ystäviä?

En minä ainakaan saanut mitään opintorahaa vanhempien tulojen takia ja hain siis sitä tukea. Kaikki ystäväni on hyvätuloisista perheistä enkä tuntenut ketään joka olisi työtön. Minä jäin ilman opiskelupaikkaa lukion jälkeen ja kaverit meni Helsingin yliopistoon lukemaan kuka mitäkin. Sinne jäin tuppukylään. 

Vierailija
16/33 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, ennen oli enemmän tyylinä, että piti pärjätä omillaan. Ehkä perhe tai suku auttoi. Puhun nyt siis vähän vanhemmista ajoista.

Sosiaalitoimistosta sai köyhimmät tarvehankintaista avustusta. Sitä pidettiin vähän nöyryyttävänä.

Nykyään pidetään itsestäänselvänä, että valtio (veronmaksajat) auttaa.

Vierailija
17/33 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noh, ennen oli enemmän tyylinä, että piti pärjätä omillaan. Ehkä perhe tai suku auttoi. Puhun nyt siis vähän vanhemmista ajoista.

Sosiaalitoimistosta sai köyhimmät tarvehankintaista avustusta. Sitä pidettiin vähän nöyryyttävänä.

Nykyään pidetään itsestäänselvänä, että valtio (veronmaksajat) auttaa.

Ei todellakaan käynyt kukaan tuntemani sossussa, se oli vain juopoille ja rikollisille ja muille ongelmatapauksille. 

Vierailija
18/33 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pojalle tuli kyllä ohjeet opintotuen, opintotuen asumislisän ja ja opintolainan hakemisesta kouluun hyväksymiskirjeen yhteydessä. Vuosi 2010. Yleistä asumistukea et ap olisi opiskelijana vuonna 2008 edes voinut saadakaan.  

Vierailija
19/33 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä aika taukilta kuulostat. Kyllä opiskelupaikan saadessa jo sai kaikenlaista ohjetta. Kelassa oli paperisia tiedotteita opiskelijoiden tuista. Ja kyllä minusta kaikki tiesivät, että opiskelijat saavat opintotukea (sis. asumislisän).

Itse menin yliopistoon 18-vuotiaana. 90-luvulla vanhempien tulot vaikuttivat tukiin oisko ollut 20-vuotiaaksi. Eli vaikka markkaakaan ei saanut vanhemmiltaan, myös tuet olivat minimaalisen pienet kahden työssäkäyvän vanhemman lapselle.

Vierailija
20/33 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ap opiskeli, mutta ei saanut opiskelupaikkaa? Ei lukion jälkeisiin opintoihin täysi-ikäiselle vanhempien tulot enää vaikuta opintotukiin. Eikä vuonna 2008 opiskelijoille maksettu yleistä asumistukea.  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kahdeksan