Punaista lihaa, leikkeleitä ja makkaraa reippaasti yli suositusten
https://www.is.fi/perhe/art-2000009664781.html
Laskeskelin, että n. 8 kertaa on syöpää aiheuttavaksi elintarvikkeeksi nimettyä ruokaa lautasella. Ja jos koulu tarjoaa vielä lisää punaista lihaa, leikkeleitä tai makkaraa, niin sitten on vielä enemmän.
Ymmärrän, että pienellä budjetilla suurperhe ruokitaan, ja hieno saavutus. Tilanne on myös varmaan väliaikainen toisen aikuisen opintojen vuoksi. Kalaruokaa ei tainnut olla laisinkaan.
Kommentit (51)
Kanojen älykkyys paljon luultua monipuolisempaa
Kanat pystyvät uskomattomiin suorituksiin jo muutaman tunnin ikäisinä, ja ne oppivat uusia asioita nopeasti.
Sanonnan ”tyhmä kuin kana” soisi lentävän romukoppaan. Useat tutkimukset ovat osoittaneet, että vain muutaman päivän ikäisillä tipuilla on kykyjä, jotka kehittyvät ihmislapsille vasta muutamien vuosien iässä.
Bristolin yliopiston professori Christine Nicol on tutkinut tuotantoeläinten hyvinvointia vuosikymmenien ajan. Nicol julkaisi hiljattain kirjallisuuskatsauksen kanojen älykkyyttä koskevista tieteellisistä julkaisuista.
Katsaus paljasti monia yllättäviä asioita: kanat pystyvät matemaattisiin suorituksiin jo muutaman tunnin ikäisinä, ne pystyvät ennakoimaan tulevaisuutta ja kontrolloimaan käyttäytymistään. Ne myös ymmärtävät esineen olevan olemassa, vaikka se poistetaan niiden näköpiiristä. Ihmislapset kykenevät tähän vasta noin vuoden iässä.
Kanat oppivat nopeasti esimerkiksi sen, että jonkin aikaa odottamalla ne saavat syödä ruokaa kauemmin kuin jos ne aloittaisivat syömisen heti. Ihmislapset kykenevät tällaiseen päättelyyn vasta noin neljän vuoden iässä.
Tipujen todettiin osaavan laskea viiteen jo muutaman tunnin iässä: ne osasivat valita aina sen korin, jossa on eniten eli viisi kananmunaa. Jos munien määrää muutettiin tipujen huomaamatta, tiput siirtyivät taas sen korin luo, jossa oli eniten munia.
Kanoilla on myös muita kykyjä: ne esimerkiksi pystyvät jo parin viikon iässä suunnistamaan auringon avulla.
Perinteisesti kanojen älykkyyteen ja hyvinvointiin on suhtauduttu varsin vähätellen: niin kanat kuin broileritkin ovat tuotantoeläimistä muuttuneet kaikkein eniten massaksi, jossa yksilöillä ei ole mitään merkitystä. Tutkimustuloksiin peilaten vähättelevä suhtautuminen kanoihin tuntuu entistä ristiriitaisemmalta.
Suomessa oli vuonna 2017 noin 3,7 miljoonaa munijakanaa ja 70,9 miljoonaa broileria.
https://animaliamedia.fi/kanojen-alykkyys-paljon-luultua-monipuolisempa…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko nyt niin, että vähällä toimeentulevat syövät lihaa? Kun mä olin lapsi ja äiti yksinhuoltaja, niin liha oli harvinaista herkkua. Se oli perunaa ja kastiketta enimmäkseen. Äiti kyllä teki tosi hyvän ruskean kastikkeen. Liha oli sitten joko keitossa tai jauhettuna jossain laatikossa, mutta se oli kyllä harvinaista. Leivälle sai joko juustoviipaleen tai leikkeleen, ei molempia.
Kyllä nyt on niin että vähällä toimeentulevat syövät lihaa. Porsaanliha on alle kympin kilo. Katsopas talvella tuoreiden marjojen kilohintaa. Monet kasvikset ovat melkein pelkkää vettä eivätkä pidä nälkää loitolla kovin pitkään.
Marjoja voi poimia itse metsästä, siinä on hyvä hyöty ja harrastus.
Mitä enemmän kasviksia ja marjoja ostetaan, sitä edullisemmiksi ne muuttuvat...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko nyt niin, että vähällä toimeentulevat syövät lihaa? Kun mä olin lapsi ja äiti yksinhuoltaja, niin liha oli harvinaista herkkua. Se oli perunaa ja kastiketta enimmäkseen. Äiti kyllä teki tosi hyvän ruskean kastikkeen. Liha oli sitten joko keitossa tai jauhettuna jossain laatikossa, mutta se oli kyllä harvinaista. Leivälle sai joko juustoviipaleen tai leikkeleen, ei molempia.
Kyllä nyt on niin että vähällä toimeentulevat syövät lihaa. Porsaanliha on alle kympin kilo. Katsopas talvella tuoreiden marjojen kilohintaa. Monet kasvikset ovat melkein pelkkää vettä eivätkä pidä nälkää loitolla kovin pitkään.
Vaikka niitä kasviksia ja marjoja sais ilmatteeks, niin ei ihminen pärjää pelkästään niillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka niitä kasviksia ja marjoja sais ilmatteeks, niin ei ihminen pärjää pelkästään niillä.
Pavut ja herneet ovat myös kasviksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No hyi hitto. Joka päivä jotain kinkkukiusausta tai karjalanpaistia. Ei kyllä todellakaan terveellistä.
Mitäs vikaa karjalanpaistissa on? Tai kinkkukiusauksessa, jos siinä on aitoa kinkkua?
No eihän siinä mitään vikaa ole. Suositusten mukaan vaan ei pitäisi lihaa syödä niin paljon, on karsinogeeninen. Ja kalaa taas pitäisi olla usein.
Mihin ne suositukset perustuu?
Aikuisille ruokaviraston suositus on max 500 g per viikko.
https://www.ruokavirasto.fi/elintarvikkeet/terveytta-edistava-ruokavali….
K: Mistä tietää, että ihminen on vegaani?
V: Siitä, että se kertoo sen sinulle vähintään kolme kertaa ensimmäisen viiden minuutin sisällä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pavut ja herneet ovat myös kasviksia.
No, mitä sitten? Ei niillä pavuillakaan pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No hyi hitto. Joka päivä jotain kinkkukiusausta tai karjalanpaistia. Ei kyllä todellakaan terveellistä.
Mitäs vikaa karjalanpaistissa on? Tai kinkkukiusauksessa, jos siinä on aitoa kinkkua?
No eihän siinä mitään vikaa ole. Suositusten mukaan vaan ei pitäisi lihaa syödä niin paljon, on karsinogeeninen. Ja kalaa taas pitäisi olla usein.
Ok, suositus on tuo, mutta mihin se perustuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa varmaan kääntyä Ruokaviraston puoleen. Ei vauvapalsta kaikkea tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ideologiaan (kaikkien pitäisi olla askeettisia vegaaneja ja elämän ilotonta ryppyotsaista puurtamista) ja kirsikanpoimintaan (tämän tutkimuksen mukaan X aiheuttaa syöpää/sydänkohtauksia/dementiaa/tms. -> kielletäänpä X; tämän tutkimuksen mukaan X ei aiheuta mitään -> huono tutkimus, ignoroidaan / vaaditaan jatkotutkimuksia, kyllä sieltä jotain löytyy kun tarpeeksi tutkitaan ja valitaan "sopiva" tilastollinen menentelmä).
Kanasta oli kyse.