Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voitteko diagnosoida minut ennen kuin pääsen lääkäriin. Jono useita kuukausia.

Vierailija
19.06.2023 |

Meitä on 3 sisarusta, minä olen kuopus. Vanhempani erosivat kun olin alle kouluikäinen, muutimme äitini luo. Äitini sairastui silloin skitsofreniaan ja me jouduimme hetkeksi lastenkotiin, josta muutimme pian isän luo toiselle paikkakunnalle.

Kaikki meni hyvin ja me oltiin äidin kanssa yhteyksissä paljon. Äiti kirjotti meille kirjeitä, soitteli päivittäin ja lähetti lahjoja. Äiti pääsi sairaalasta aika pian ja pääsimme taas äidille kylään. Kaikki oli hyvin taas.

Elin ihan tavallista lapsen elämää. Teini-iässä rakastuin ekaa kertaa ja aattelin, että oltais aina yhdessä. Ero kuitenkin tuli ja masennuin. Aloin viiltelemään ja juomaan pahaan oloon. Tähän yritettiin puuttua, mutta minusta oli muuttunut todella mahdoton teini.

Koulussa olin ala-asteella todella hyvä oppilas. Yläasteella kuitenkin minusta tuli häirikkö, pelleilin, istuin jälki-istunnoissa jatkuvasti ja numerot laskivat. Suoriuduin kuitenkin peruskoulusta ilman kertaamisia.

Peruskoulun jälkeen muutin toiselle paikkakunnalle opiskelemaan. Löysin nykyisen mieheni samana vuonna. Ensimmäiset vuodet meni todella kivasti, mutta sitten me alettiin riitelemään ja ne meidän riidat oli aika fyysisiä ja henkisiä. Me sitten erottiin muutamaksi vuodeksi nykyisen kanssa ja silloin myös tutustuin muihin aika kyseenalaisiin ihmisiin.

Silloin ku me erottiin, olin kaikkien muiden kanssa ja aloin elämään omaa elämää. Jossain vaiheessa me palattiin kuitenkin takasin yhteen.

Pian olemme olleet on-off-suhteessa yli 8 vuotta. Olen pettänyt lukuisten ihmisten kanssa, käynyt reissussa salaa, hän on pettänyt, mutta aina taas ollaan palattu yhteen. Suhde on ollut todella myrskyisä. Olen myös ihmissuhteissa todella mustasukkainen ja omistushaluinen. Myös takerrun toiseen ja jos minut yritetään jättää, en suostu vaan yritän estää sen ja anelen. Muutuin täysin lapseksi.

Minulla on lukuisia lyhyitä työ- ja opiskelusuhteita takana, missään en pysy vuotta pidempään sillä kyllästyn.

Olen myös aikuisiällä kärsinyt ahdistuksesta. Pahasta sellaisesta ja yrittänyt saada siihen apua, huonolla menestyksellä. Ensimmäisen paniikkikohtauksen sain vuonna 2018 julkisella paikalla. Sen jälkeen ahdistuskohtaukset ovat olleet tavallisia pitkäkestoisen stressin yhteydessä. Olen joutunut jättämään työn ja opiskeluja tämän takia kesken tai tauolle. Välillä tuntuu, että olen tulossa hulluksi.

Odotan tällä hetkellä lääkäri aikaa, mutta arvioitu aika on vasta syksyllä. Mikä minua vaivaa? Tahtoisin olla normaali ja elää normaalia elämää. Olen kerran aikaisemmin avautunut tänne ja olisin kiitollinen, jos saisin asiallisia vastauksia, enkä haukkuja kuinka olen kamala ihminen.

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukurasitteena on myös päihteiden ongelmakäyttöä (ei vanhemmilla), sekä adhd. -Ap

Vierailija
2/40 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läheisriippuvainen olet. Normaaliksi et tule koskaan. Toipua voit jonkin verran, riippuu susta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annan diagnoosit: ADHD, trauma, epävakaa persoonallisuushäiriö, syklotymia.

Toivottavasti saat apua. Itsellä läheinen, joka kärsii myös. Ei se elämä ole helppoa hänellä.

Vierailija
4/40 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epävakaalle persoonallisuudelle (”rajatila”- tai ”borderline”-persoonallisuushäiriö) on tyypillistä laaja-alainen tunnetilojen ja minäkuvan epävakaus ja käytöksen huomattava impulsiivisuus. Ihmissuhteet ovat intensiivisiä ja epävakaita vaihdellen voimakkaasta ihannoinnista täydelliseen vähättelyyn. Käytökselle on ominaista hylätyksi tulemisen pelko, alttius ärtyä helposti, vaikeus kontrolloida suuttumusta, itsetuhoinen impulsiivisuus ja toistuvat itsemurhayritykset.

Vierailija
5/40 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Adhd/epävakaa persoonallisuus ja valitettavasti varmaan on/off-puoli myös.

Vierailija
6/40 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epävakaa persoonallisuushäiriö (riippuvainen). Samankaltaisia oireita ADHDn kanssa ja kulkevat usein käsi kädessä.

Vierailija
7/40 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka vanha olet?

Vierailija
8/40 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. Olen 28-vuotias. -ap

Vierailija
9/40 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa sano, mutta kylläpäs tuli haikea mieli kuinka pitkät jonot ovat mielenterveyspuolella. Tsemppiä! <3

Vierailija
10/40 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nauti kesästä, ystävistä ja perheestä. Elä stressaa turhia. Kyllä kaikki vielä selviää.

Itse olen kärsinyt samankaltaisista oireista parikymppisenä naisena. Tiedän kuinka sekavalta kaikki voi tuntua. Nyt kuitenkin päälle 35-vuotiaana, on elämä täysin erilaista ja huoletonta.

Vierailija
11/40 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epävakaa pers.häiriö ja yleistynyt ahdistuneisuushäiriö. 

t. samat setit

Vierailija
12/40 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet epävakaa ja ongelmasi on kusipäinen käytös. Olet siitä ihan itse vastuussa kuten kaikesta muustakin aikuiselämäsi aikana. Lopeta kaaottisiin suhteisiin hakeutuminen missä koet epävarmuutta ja ruokit häiriötäsi. 

Vierailija
13/40 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin samat setit täälläkin. Olen sinua vain vuoden nuorempi ja sisaruksia enemmän. 🧐 Hämmentävää. Erittäin hämmentävää.

Vierailija
14/40 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epävakaa tai kaksisuuntainen. Melkein kaikki muut olisivat jo alkaneet. Jos olet aina ollut tuollainen, niin adhd.

Vierailija
15/40 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

no sun ex on narsisti ja sinä olet syytön kaikkeen.

Vierailija
16/40 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, sulla on kaksi asiaa:

1. Teininä pahoinvointi mikä ilmeni viiltelynä ja ongelmina koulussa.

2. Parisuhteessa epävakaus, takertuvuus, mustasukkaisuus ja manipulointi.

Sun ehkä kannattaisi selvittää näitä itsesi kanssa. Diagnoosista en sano muuta kuin, että pohjalla voi olla hylkäämisen pelkoa, ehkä lapsuudesta saakka, kun jouduit tai pääsit lastenkotiin. Teininä se on ilmennyt huomionhakuna, olet voinut pahoin ja toivonut, että joku huomaa ja auttaa. Et ole osannut pyytää apua. Aikuisena se on ilmennyt parisuhteessa, siinä haet samaa huomiota.

Voit tehdä työtä itsesi kanssa. Opettele välittämään itsestäsi ja opettele myös kunnioittamaan muita ihmisiä. Olet riippuvainen muista. Voisit vielä nousta omille jaloillesi.

Vierailija
17/40 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuollainen on-off -suhteilu ainakin yleensä kertoo traumataustasta.

Vierailija
18/40 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diagnoosien saamiseksiko odotat lääkäriaikaa? Onko kyseessä psykiatrian erikoislääkäri?

Jos kyseessä on julkisen sektorin lääkäri, on sinne siis tehty lähete. Onko siinä kuitenkin oiretason perusteena tuo ahdistuneisuusongelma?

Tekstistäsi ei ihan selviä, kuinka paljon ja mitä päihteitä käytät/olet käyttänyt.

Se mitä voit ensisijaisesti itse tehdä, on täysraittius ainakin toistaiseksi.

Vierailija
19/40 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Skitsofrenia

Vierailija
20/40 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, olisiko sun mahdollista saada aika psykiatriselle sairaanhoitajalle? (Ja kenties sitä kautta lääkärille?)

Kannattaa selvittää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kuusi