Voitteko diagnosoida minut ennen kuin pääsen lääkäriin. Jono useita kuukausia.
Meitä on 3 sisarusta, minä olen kuopus. Vanhempani erosivat kun olin alle kouluikäinen, muutimme äitini luo. Äitini sairastui silloin skitsofreniaan ja me jouduimme hetkeksi lastenkotiin, josta muutimme pian isän luo toiselle paikkakunnalle.
Kaikki meni hyvin ja me oltiin äidin kanssa yhteyksissä paljon. Äiti kirjotti meille kirjeitä, soitteli päivittäin ja lähetti lahjoja. Äiti pääsi sairaalasta aika pian ja pääsimme taas äidille kylään. Kaikki oli hyvin taas.
Elin ihan tavallista lapsen elämää. Teini-iässä rakastuin ekaa kertaa ja aattelin, että oltais aina yhdessä. Ero kuitenkin tuli ja masennuin. Aloin viiltelemään ja juomaan pahaan oloon. Tähän yritettiin puuttua, mutta minusta oli muuttunut todella mahdoton teini.
Koulussa olin ala-asteella todella hyvä oppilas. Yläasteella kuitenkin minusta tuli häirikkö, pelleilin, istuin jälki-istunnoissa jatkuvasti ja numerot laskivat. Suoriuduin kuitenkin peruskoulusta ilman kertaamisia.
Peruskoulun jälkeen muutin toiselle paikkakunnalle opiskelemaan. Löysin nykyisen mieheni samana vuonna. Ensimmäiset vuodet meni todella kivasti, mutta sitten me alettiin riitelemään ja ne meidän riidat oli aika fyysisiä ja henkisiä. Me sitten erottiin muutamaksi vuodeksi nykyisen kanssa ja silloin myös tutustuin muihin aika kyseenalaisiin ihmisiin.
Silloin ku me erottiin, olin kaikkien muiden kanssa ja aloin elämään omaa elämää. Jossain vaiheessa me palattiin kuitenkin takasin yhteen.
Pian olemme olleet on-off-suhteessa yli 8 vuotta. Olen pettänyt lukuisten ihmisten kanssa, käynyt reissussa salaa, hän on pettänyt, mutta aina taas ollaan palattu yhteen. Suhde on ollut todella myrskyisä. Olen myös ihmissuhteissa todella mustasukkainen ja omistushaluinen. Myös takerrun toiseen ja jos minut yritetään jättää, en suostu vaan yritän estää sen ja anelen. Muutuin täysin lapseksi.
Minulla on lukuisia lyhyitä työ- ja opiskelusuhteita takana, missään en pysy vuotta pidempään sillä kyllästyn.
Olen myös aikuisiällä kärsinyt ahdistuksesta. Pahasta sellaisesta ja yrittänyt saada siihen apua, huonolla menestyksellä. Ensimmäisen paniikkikohtauksen sain vuonna 2018 julkisella paikalla. Sen jälkeen ahdistuskohtaukset ovat olleet tavallisia pitkäkestoisen stressin yhteydessä. Olen joutunut jättämään työn ja opiskeluja tämän takia kesken tai tauolle. Välillä tuntuu, että olen tulossa hulluksi.
Odotan tällä hetkellä lääkäri aikaa, mutta arvioitu aika on vasta syksyllä. Mikä minua vaivaa? Tahtoisin olla normaali ja elää normaalia elämää. Olen kerran aikaisemmin avautunut tänne ja olisin kiitollinen, jos saisin asiallisia vastauksia, enkä haukkuja kuinka olen kamala ihminen.
Kommentit (40)
Entä jos alkaisit kuitenkin aikaa odotellessasi muuttamaan käytöstäsi. Huolehtisit askel kerrallaan, että vaikka maailma ympärilläsi menisi menojaan, sinä olet vaikkapa nyt uskollinen, pärjäät yksinkin eli toisella ihmisellä on vapaus, et riitele, annat anteeksi, tai mikä onkaan akuutein tai sitten helpoin juttu. Sitten voit miettiä lääkärin kanssa kokonaisuutta, mutta käytä aika ja haasta itsesi muuttamaan jotain. Ihan mielenkiinnosta vaikka, mitä tapahtuisi.
Peruuta triali ajoissa. Ilmaiseksi voit kuunnella aiheeseen liittyviä kirjoja. Pidä lähellä vihkoa johon kirjaat avainteemoja. Jäsentele kuuntelun lopuksi esille tulleita ajatuksia.
https://www.amazon.com/Overcoming-Unwanted-Intrusive-Thoughts-Frighteni…
https://www.amazon.com/Anxiety-Phobia-Workbook-Edmund-Bourne/dp/1684034…
https://www.amazon.com/UNDERSTANDING-BORDERLINE-PERSONALITY-DISORDER-Re…
https://www.amazon.com/Complex-Borderline-Personality-Disorder-Coexisti…
Jos sulla epävakaa, yritä päästä siihen erikoistuneelle terapeutille: ne tulokset on parantuneet paljon viime vuosina, toivoa on!
Vuosi on oikeasti ihan ok aika olla töissä,ei mitään poikkeuksellista. Haet selvästi bpd-diagnoosia kirjoituksellasi, mutta ei sulla tarvitse olla sellaista, ihan pelkkä tietynlainen kiintymyssuhdetyyli riittää.
Onko sulla ollut ihmissuhdetta, jossa toinen osapuoli ei myös toimisi toksisesti ja olisi päihderiippuvainen? Ei ole vaikea olla huono ihmissuhteissa,jos kumppanikin on.
Epävakaa ainakin. Yleensä päälle tulee myös ahdistus+masennusdiagnoosi.
Vierailija kirjoitti:
Sukurasitteena on myös päihteiden ongelmakäyttöä (ei vanhemmilla), sekä adhd. -Ap
Tätä olin sanomassa aloituksen pohjalta. Sulla on ADHD, jota päihteily pahentaa. Noi paniikkikohtaukset myös siitä.
Käypäs katsomassa Mielenterveystalon sivuilta epävakauden omahoito-ohjelma. Voit sitä alkaa hyödyntämään jo lääkäriaikaa odotellessa.
Varmaan tiedät ilman virallisia diagnoosejakin mitä sun tarttis tehrä että elämä muuttuisi paremmaksi. Esim. roikkuminen tuossa miehessä ja päihteily estää tapauksessasi kaiken kehityksen.
Tältä palstalta et voi kuvaamasi elämäntarinan perusteella saada diagnooseja, jotka korvaisivat jollain lailla odottamasi lääkäriajan. Diagnooseja ei ammattilainenkaan tee tuollaisen omakuvan pohjalta, vaan haastatellen ja sen perusteella, millainen olet. Tämä tuskin toteutuu yhdellä vastaanottokäynnillä.
Läheisriippuva saletisti. Ehkä myös epävakaa ja ahdistushäiriö ja paniikkihäiriö.
Vierailija kirjoitti:
Läheisriippuvainen olet. Normaaliksi et tule koskaan. Toipua voit jonkin verran, riippuu susta.
Pidä kuule turpas kiinni, kun noin tyhmä olet! Älä koskaan tule pilailemaan toisten ihmisten vakavien ongelmien kustannuksella. Häpeä!
Ap mene yksityiselle.
Sinne menee ne ihmiset joille oma terveys on oikeasti tärkeä
ChatGPT vastaus:
On valitettavaa kuulla, että olet kokenut vaikeuksia elämässäsi. On tärkeää ymmärtää, että et ole yksin näiden tunteiden ja kokemusten kanssa. Vaikka en voi antaa sinulle diagnoosia tai ammatillista neuvoa, voin kertoa sinulle joitakin mahdollisia syitä ja suosittaa, mitä voit tehdä seuraavaksi.
Kuvaamiesi kokemusten perusteella on vaikea tehdä yksiselitteistä diagnoosia, mutta voit hyötyä keskustelemisesta ammattilaisen kanssa, kuten psykologin tai psykiatrin. He voivat auttaa sinua arvioimaan tilannettasi tarkemmin ja tekemään diagnoosin, jos sellainen on tarpeen. Ammattilaisen antama tuki ja hoito voivat auttaa sinua pääsemään eteenpäin ja käsittelemään haasteitasi.
Sinun kuvaamasi oireet, kuten masennus, itsetuhoiset ajatukset, viiltely, juominen, riippuvuusongelmat, häiriökäyttäytyminen, ahdistus, paniikkikohtaukset ja suhdeongelmat voivat viitata erilaisiin psyykkisiin haasteisiin. Esimerkiksi skitsofrenia, masennus, ahdistuneisuushäiriöt, persoonallisuushäiriöt ja traumaperäiset stressihäiriöt (PTSD) voivat ilmetä osana näitä oireita.
On hyvä, että odotat lääkäriaikaa ja pyrit hakemaan apua. Syksyllä saatu aika voi tuntua pitkältä, mutta sillä välin voit harkita muita vaihtoehtoja. Esimerkiksi voit hakeutua terapiaan yksityisen terapeutin luona, mikä voi auttaa sinua käsittelemään ahdistusta, suhdeongelmia ja muita kokemiasi haasteita. Lisäksi voit hakeutua akuutin avun tarjoaville tahoille, kuten kriisikeskukseen tai päivystyspoliklinikalle, jos koet olosi välittömästi uhkaavaksi tai tarvitset nopeaa apua.
Tämä on aika, jolloin on tärkeää pyytää tukea ystäviltä ja läheisiltä, jos mahdollista. Puhuminen ja jakaminen voi auttaa keventämään taakkaa. Voit myös harkita itsellesi terveellisten elämäntapojen kehittämistä, kuten säännöllistä liikuntaa, terveellistä ruokavaliota ja riittävää lepoa.
Muista, että kukaan ei ole täysin normaali, ja jokainen kärsii joskus erilaisista haasteista. Tärkeintä on hakea apua, olla itsellesi.
Ehdotan, että käyt MIELI RY:n nettisivuilla. Ehkä sieltä löytyy jotakin, mikä ehkä auttaa sinua tässä välillä.
Ainakin kaikki tieto on siellä asiallista ja asiantuntevaa, ja vielä tästä palstasta poiketen terveiden, myötätuntoisten ja eettisesti kypsien ihmisten kirjoittamaa.
Toivon, että löydät apua ja ehkä jopa ajan lääkäriin nopeammin.
Täysin mahdotonta ottaa kantaa mihinkään ilman kasvokkain haastattelua.
Vaikuttaa kuitenkin siltä, että käsiteltäviä asioita olisi, ottamatta sen kummemmin kantaa että miksi ja miten.
Sen verran nyt sanon, että noiden juttujen puiminen on vaikeaa, myös siksi, että hoitoa on tässä maassa aika vaikea saada, ja sen saamiseksi vaaditaan aikamoista omaa panosta, mitä kaikilla ei aina ole.
Joten: juttele rauhassa nämä asiat lääkärisi kanssa, ja ennen kaikkea älä anna periksi. Voimia!
t. lääkäri
Vierailija kirjoitti:
no sun ex on narsisti ja sinä olet syytön kaikkeen.
Heko heko. Sinä itse olet huomattavan heik kolahjainen ja mitä ilmeisimmin myös pahasti pers.häiriöinen.
Diagnooseja ei tämän perusteella pysty antamaan. On suorastaan hämmentävää, kuinka helposti ihmiset latelevat diagnooseja ja erityisesti nyt vaikkapa epävakaata. Sitä tarjotaan vastauksena aina, jos elämä on vähänkin solmussa ja ihminen yrittää vain rimpuilla sen kaiken keskellä. Joillakin on toki epävakaa pers.häiriö, mutta kaikki sotkuiset ja sekavat elämäntilanteet ja sen takia oireilu eivät suinkaan ole aina epävakautta. Tai vastaavasti bipoakaan, jota myös heitellään näissä usein joskin nykyään hieman vähemmän. Monesti etenkin vähän nuoremmat ovat vain hukassa eikä kyse ole niinkään mistään vakavista häiriöistä. Ahdistus on toki selvästi häiriötasoista, mutta muuten ei välttämättä ole mitään erityisen ihmeellistä. On myös tärkeää, että hoitava lääkäri ei hätiköi, vaan varmistaa riittävän pitkällä hoitosuhteella, ettei tule virhediagnooseja. Niistä on vain haittaa ja paraneminen voi tyssätä siihen.
Olisi alkanut jo mitä luultavammin. Sen verran Ap on jo oireillut, että luultavammin jokin aivan muu. Esim. Bipo tai epävakaa. Tai ADHD.