Ylen tulolaskurin mukaan nelihenkinen perheemme on keskituloinen
Vaikka tulot käteen kuussa yht noin 9000e. Luulin meitä ihan hyvätuloiksi, on iso hieno koti, auto ja venekin. Millä tuloilla sitä oltaisiin sitten hyvätuloisia? Saiko joku siinä perheenne on hyvätuloinen?
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Meillä nettotulot noin 6300€ ja keskituloisia ollaan tällä summalla.
Kyllä 9000€ nettotulot jo ihan suurituloisilta mulle vaikuttaa kun tuolla meidänkin nettotuloilla pärjää neljä ihmistä ok talossa ja kahdella autolla ok.
Ei muuten kysytty montako autoa😄. Ilmeisesti pöyristyttävää että niitä on yhtä enemmänkin perheissä yleensä.
Funderade på samma sak gällande bilar och andra fordon. Ett hushåll har en bil eller ingen, inte två eller flera. Ingen husbil, sommarstuga, husvagn, motorcykel, båt o.s.v.
Meillä tulot vähän vajaa 5000€/kk ja keskituloisia ollaan laskurin mukaan. Tällä hetkellä se ei kyllä tunnu siltä. Kolme lasta syö aika paljon päivän aikana ja näillä hinnoilla saa kyllä tarkkaan katsoa, että rahat riittää koko kuukauden. Harmittelin juuri, että puhelinliittymätkin ovat niin kalliita. Jokaiselta vähintään 19 euroa joka kuukausi! Alkaa olla pian luksusta puhelimen käyttökin.
Meidän perheen nettotulot ovat n 8800 e ja kotona asuvia lapsia on yksi sekä me vanhemmat. Olin jotenkin ajatellut että olemme melko hyvätuloisia, mutta olemmekin tukevasti keskituloisia.
Aika suuri prosentti kuuluu tuon laskentatavan mukaan pieni- ja keskituloisiin, jos tuon laskentatavan mukaan vain 1,8 % on suurituloisia.
Vierailija kirjoitti:
Tismalleen samaa ihmettelin. Tässähän pitää alkaa vänkäämään palkakorotusta kun perheen nettotulot hipoo kymppitonnia mutta 67% suomalaisista kuuluu samaan kastiin. Olenkin palkkakuopassa!
Miksi sinun pitäisi olla parempituloinen kuin muut? Eikö se riitä, että palkkatulot takaavat itselle hyvän ja kenties toivotun elintason? Sori nyt, mutta vaikutat vähän ihmiseltä, joka ei osta uutta autoa siksi, että itse haluaa, vaan koska haluaa tehdä naapurit kateellisiksi.
Mitä tässä keskstelussa tarkoitetaan hyvätuloisella? Eikö hyvät tulot tarkoita sitä, että niillä saa haluamansa elintason - ison hienon kodin, auton, veneen, jne? Tuntuu, että moni mieltää asian niin, että tulot ovat hyvät vasta sitten, kun ne ovat paremmat kuin muilla? Eli ihan kuin teillä ei olisikaan pointtina se, mitä itse saatte ja oma elintasonne, vaan vertailu muihin ja joku kilpailu muiden kanssa? Omituista.
Mutta se, että ihmisellä on hieno iso koti, auto ja vene, ei tosiaan ole mitään ihmeellistä. Pikkukaupungeissa jopa vähän pienempituloisilta voi löytyä nämä. Kannattaa nyt hyväksyä vain se, että olette ihan tavallisia palkansaajia - mutta samalla voisi ajatella, että entäs sitten? Lakatkaa vertailu muihin ja keskittykää siihen, mitä itse haluatte elämältä. Jos palkkatulonne mahdollistavat sen, silloin teillä on "hyvät tulot". Huonot tulot ovat sellaiset, jotka eivät riitä toivottuihin asioihin.
Vierailija kirjoitti:
Meidän perheen nettotulot ovat n 8800 e ja kotona asuvia lapsia on yksi sekä me vanhemmat. Olin jotenkin ajatellut että olemme melko hyvätuloisia, mutta olemmekin tukevasti keskituloisia.
Aika suuri prosentti kuuluu tuon laskentatavan mukaan pieni- ja keskituloisiin, jos tuon laskentatavan mukaan vain 1,8 % on suurituloisia.
Ilmeisesti keskituloisuus riittää varsin hyvin, kun itsekin koette tulonne hyviksi.
Keskituloisiin luleudutaan mekin, 2 aikuista+nuori aikuinen (jolla ei tuloja, vain menoja) ja nettotulomme n.5500€/kk.
Hieman ihmettelen, miehen bruttotulot kuitenkin yli 60 000€/vuosi.
keski- ja suurituloisen välissä -> "93,6 prosentilla suomalaisista on käytettävissä vähemmän rahaa kuin tähän ryhmään kuuluvilla."
aika ylös on raja vedetty.
Tein tuon ylen testin. Olen yksinasuva lapseton mies ja kuulun 2100e nettotuloilla keskituloisiin.
1500e/kk on ylen mukaan mun menot kuukaudessa.
Ihan ok pärjään mutta asumiseen ja autoiluun uppoa eniten rahaa. Asumiseen menee mulla noin 700e/kk ja autoon noin 300e/kk.
M32
Ollaan keskituloisia vaikka muuta luulin. Ja se henkilö onkin pienituloinen ja toimeentulon rajamailla, jolla on eniten rahaa.
Minusta tuntuu, että tuossa laskurissa on jotain vikaa.
Olen aiemmin huomannut, että joillain pienituloisilla on vääristynyt käsitys siitä, millainen tulotaso työssäkäyvillä yleensä on (esim. luullaan, ettei kenelläkään muullakaan ole ikinä varaa siihen tai tähän tai tuohon, joihin omat palkkatulot eivät riitä), mutta näköjään monilla keskituloisillakin on vääristynyt käsitys muiden tulotasosta. Yhteistä näille molemmille ihmisryhmille näyttää olevan se, että he arvioivat muiden ihmisten tulot ja elintason pienemmiksi kuin mitä ne oikeasti ovat. Keskituloisille ilmeisesti se kuvitelma, että itse ovat muita parempiosaisia, antaa jotain tyydytystä, koska niin sokeasti tykkäävät moista kuvitella. Nyt sitten harmittaa, kun totuus paljastuu.
Vierailija kirjoitti:
Olen aiemmin huomannut, että joillain pienituloisilla on vääristynyt käsitys siitä, millainen tulotaso työssäkäyvillä yleensä on (esim. luullaan, ettei kenelläkään muullakaan ole ikinä varaa siihen tai tähän tai tuohon, joihin omat palkkatulot eivät riitä), mutta näköjään monilla keskituloisillakin on vääristynyt käsitys muiden tulotasosta. Yhteistä näille molemmille ihmisryhmille näyttää olevan se, että he arvioivat muiden ihmisten tulot ja elintason pienemmiksi kuin mitä ne oikeasti ovat. Keskituloisille ilmeisesti se kuvitelma, että itse ovat muita parempiosaisia, antaa jotain tyydytystä, koska niin sokeasti tykkäävät moista kuvitella. Nyt sitten harmittaa, kun totuus paljastuu.
Tämäpä juuri.
Tukien varassa elävälle jää kuukaudessa elämiseen rahaa vähintään se 500e/kk.
Jos käyt töissä ja tarvitset autoa niin 2000e/kk nettopalkasta kun maksaa asumiskulut pois sekä autoilun kulut pois niin työssäkäyvällä jää nippa nappa se 1000e/kk elämiseen.
2000e/kk nettopalkkalaisella jää vain se noin 500e/kk enemmän rahaa elämiseen.
Meillä oli laskettu asumiskuluiksi (ilmeisesti perhekoon ja asuinpaikkakunnan perusteella) 685€. Todellisuudessa menee yli kaksi kertaa tuon verran. Toki iso asunto on vain oma valinta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli laskettu asumiskuluiksi (ilmeisesti perhekoon ja asuinpaikkakunnan perusteella) 685€. Todellisuudessa menee yli kaksi kertaa tuon verran. Toki iso asunto on vain oma valinta.
Sama. Minulle oli laskettu asumiskuluksi 495e/kk.
Asumiseen mulla menee 420e+220e+100e eli 740e/kk.
Asumiskuluihini kuuluu lainanlyhennys,vastike ja sähkö.
M32
Pystyisin elättämään palkallani itseni ja kolme aikuista naista. Houkuttelevaa.
Köyhät! Nettona tienaan 4000 euroo kuukaudessa. Velkaa on mutta osakkeissa on 300 000 euroo kiinni.
N24
Vierailija kirjoitti:
Me ei ap:ta vastaavilla tuloilla olla ikinä kuviteltu perhettämme rikkaiksi. Keskiluokkaa ollaan. 20v vanhan veneen moottori kosahtanut talven aikana.
9000 netto, tarkoitta hyvää bruttopalkka. Meillä on yhteensä 11000 brutto ja ollaan kyllä todella kaukana 9000 netosta.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tässä keskstelussa tarkoitetaan hyvätuloisella? Eikö hyvät tulot tarkoita sitä, että niillä saa haluamansa elintason - ison hienon kodin, auton, veneen, jne? Tuntuu, että moni mieltää asian niin, että tulot ovat hyvät vasta sitten, kun ne ovat paremmat kuin muilla? Eli ihan kuin teillä ei olisikaan pointtina se, mitä itse saatte ja oma elintasonne, vaan vertailu muihin ja joku kilpailu muiden kanssa? Omituista.
Hyvä pointti ja samaa kirjoitti sinun lisäksi joku muukin. Tällä palstalla hyvätuloiset aina väittävät, etteivät ole kateellisia kellekään, mutta pienituloiset ovat kateellisia heille. Kuitenkin näyttää siltä, että omaa varallisuutta kartutetaan juuri siksi, että oltaisiin parempia kuin muut.
Martinan firma on hyvätuloinen
Siksi voi vetää päivät pitkät ponnari kireälläl
Kuka on hyvätuloinen? jos keskituloinen on n 4000 euroa