Miten (korkeakoulutettu) voi työllistyä startuppeihin, pieniin firmoihin ja vastaaviin?
Tarkoitan lähinnä, että missä tällaisten avoimista työpaikoista ilmoitetaan. Tuo yritysgenre vaikuttaa välttelevän mollia tai mikä työmarkkinatorisenytonkaan. Eikä oikotielläkään näy mitään tuollaista oikein koskaan.
Tarkoitan moderneja, kehitysorientoituneita, dynaamisia, pienehköjä (alle 50 hlö) firmoja. En ole it-alalla. Mutta tiedän, että it-alankin firmoissa on jonkun verran muiden alojen korkeakoulutettuja. Eli senkin alan firmat kiinnostaa.
Kommentit (79)
Voit perustaa yrityksen vaikka tänään
työttömyystuki sitten kyllä loppuu heti
Vierailija kirjoitti:
Voit perustaa yrityksen vaikka tänään
työttömyystuki sitten kyllä loppuu heti
En ole työtön. Enkä halua yrittäjäksi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerron taustani. Minulla on 10 vuoden koulutusta vastaava työkokemus eli osaamista ja kokemusta löytyy kyllä. Mutta olen todella kypsynyt useimpien isojen organisaatioiden (olen ollut sekä isoissa firmoissa että julkisella puolella) yrityskulttuuriin. En halua nyt tässä avautua siitä sen enempää, mutta pointti on, että haluan työpaikkaan, jossa on dynaaminen, uudistushaluinen yrityskulttuuri, sellainen, jossa työntekijöiden ideoita oikeasta kuunnellaan ja arvostetaan eikä johtaminen ole pelkkää mikromanageeraamista.
ApHassua, olen ollut isoissa yrityksissä ja julkisissa organisaatioissa, eikä johtaminen ole koskaan ollut mikromanageeraamista.
Mutta jos et löydä verkostoja, joissa kasvuyritykset rekrytoivat, et taida ehkä olla niiden kohdejoukkoa? Se, etät sinulla on ideoita, ei tarkotia, että ne olisivat hyviä.
Ehkä kuitenkin sait kiinni siitä, mitä yrityskulttuurillq tarkoitin? Vai halusitko vain tarttua sanaan mikromanageeraus? En viitsinyt kirjoittaa kommenttiini mitään kattavaa kuvausta isojen organisaatioiden tyypillisestä yrityskulttuurista, koska se ei ole tämän aloituksen aihe ollenkaan. Enkä välttämättä halua omille ideoilleni tulta alle, vaan haen tietyntyyppistä yrityskulttuuria. Positiotani siinä et edes tiedä, koska en ole koulutustani kertonut.
ApVeikkaan, että sain kiinni, ettet tiedä mistä puhut. Jo se paljastaa riittävästi, että näet postion ja koulutksen liittyvän suoraan toisiinsa, varsinkin pienessä dynaamisessa yritksessä.
Mutta edelleen, jos et edes löydä ko. yritysten rekrykanavia, niin tuskinpa itse niiden kulttuurin solahdat.
Hmm. Saatan olla esimerkiksi juristi. Ja koulutus ja positio nyt vain liittyy toisiinsa, myös pienissä fimoissa, minun koulutuksellani. Ja sille koulutukselle on kysyntää kyllä.
Ap
Liittyy, mutta ei ole sama asia. Mutta edelleen et osaa edes itse sanoittaa osaamistasi.
Firman kasvuvaiheesta riippuu, mutta esim. harvalla pienemmällä firmalla on omaa juristia (jos se siis olisit) vaan lakipalvelut ostetaan kun niitä tarvitaan.
Mutta joo, et ymmärrä mitä teet, mistä puhu tai mitä haet.
Koulutuksellesi voi olla kysyntää *(epäilen, kun kyselet rekryvinkkejä av:lla), mutta tuksin edelleen olet se tyyppi, jonka kannattaa jättää ison firman turvallinen ympäristö.
Olen ollut start-up -firmassa, päädyin mukaan melko alkuvaiheessa kun entisestä työpaikasta tutut hemmot kysyivät. Käynnistysvaiheen jälkeen firma on rekrynnyt käytännössä pelkästään opiskelijoita, usein erilaisten harjoitteluiden kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos roikkuu ja kyselee av-palstalla ei todellakaan kuulu startup-maailmaan😆🤣
Erikoinen käsitys sinulla sekä av:lla kirjoittavista ihmisistä että startupeista.
Ehkä sinä miellät startupit vain nuorten miesten it-alan firmoiksi. Maailmankuvasi on varsin kapea.
ApEn ole tuo jolle vastaat, mutta jos tiedonhankintataitosi on tasoa av- palsta, niin ehkä tämä on just se pointti, jota sulle yritetään vääntää.
Toki todennäköisemmin olet trolli.
Tiedonhankintataitoni on ihan kunnossa. Täältä kysyin, koska ajattelin saavani lukea vastaavassa tilanteessa olleiden aitoja kokemuksia.
Ap
No jos noin oletit, niin olet kyllä jäätävän pihalla. Sinulla on tiedonhankinta taidot ja koulutus, jolle on kysyntää. Ehkäpä sun tarina ei nyt kanna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerron taustani. Minulla on 10 vuoden koulutusta vastaava työkokemus eli osaamista ja kokemusta löytyy kyllä. Mutta olen todella kypsynyt useimpien isojen organisaatioiden (olen ollut sekä isoissa firmoissa että julkisella puolella) yrityskulttuuriin. En halua nyt tässä avautua siitä sen enempää, mutta pointti on, että haluan työpaikkaan, jossa on dynaaminen, uudistushaluinen yrityskulttuuri, sellainen, jossa työntekijöiden ideoita oikeasta kuunnellaan ja arvostetaan eikä johtaminen ole pelkkää mikromanageeraamista.
ApHassua, olen ollut isoissa yrityksissä ja julkisissa organisaatioissa, eikä johtaminen ole koskaan ollut mikromanageeraamista.
Mutta jos et löydä verkostoja, joissa kasvuyritykset rekrytoivat, et taida ehkä olla niiden kohdejoukkoa? Se, etät sinulla on ideoita, ei tarkotia, että ne olisivat hyviä.
Ehkä kuitenkin sait kiinni siitä, mitä yrityskulttuurillq tarkoitin? Vai halusitko vain tarttua sanaan mikromanageeraus? En viitsinyt kirjoittaa kommenttiini mitään kattavaa kuvausta isojen organisaatioiden tyypillisestä yrityskulttuurista, koska se ei ole tämän aloituksen aihe ollenkaan. Enkä välttämättä halua omille ideoilleni tulta alle, vaan haen tietyntyyppistä yrityskulttuuria. Positiotani siinä et edes tiedä, koska en ole koulutustani kertonut.
ApMillainen se tietyntyyppinen kulttuuri sitten on? Kasvavassa ja/ tai nuoressa yrityksessä kasva on kovilla ja kaikkien pitää tuottaa. Tämä kulttuuri on aika usein ahdistava niille, jotka ovat tottunneet siihen, että asioita voi kypsytellä ja edetä vähän hitaasti.
Mielestäni kerroin millaista yrityskulttuuria haen. Modernia, dynaamista, uudistushakuista.
P.S. En ole tottunut siihen, että voisin työssäni edetä hitaasti tai kypsytellä pitkään.
Ap
Start-upein yrityskulttuuri:
Jätkämäisyyttä ja bro-henkeä
Hupparit, kalliit tennarit ja huumeet
Paljon puhetta stadilaisella korostuksella
Loputonta namedroppailia
24/7 somettamista
Oman kokemuksen perusteella noista ainoastaan ensimmäinen rivi piti paikkansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApVeikkaan, että sain kiinni, ettet tiedä mistä puhut. Jo se paljastaa riittävästi, että näet postion ja koulutksen liittyvän suoraan toisiinsa, varsinkin pienessä dynaamisessa yritksessä.
Mutta edelleen, jos et edes löydä ko. yritysten rekrykanavia, niin tuskinpa itse niiden kulttuurin solahdat.
Hmm. Saatan olla esimerkiksi juristi. Ja koulutus ja positio nyt vain liittyy toisiinsa, myös pienissä fimoissa, minun koulutuksellani. Ja sille koulutukselle on kysyntää kyllä.
ApLiittyy, mutta ei ole sama asia. Mutta edelleen et osaa edes itse sanoittaa osaamistasi.
Firman kasvuvaiheesta riippuu, mutta esim. harvalla pienemmällä firmalla on omaa juristia (jos se siis olisit) vaan lakipalvelut ostetaan kun niitä tarvitaan.
Koulutuksellesi voi olla kysyntää *(epäilen, kun kyselet rekryvinkkejä av:lla), mutta tuksin edelleen olet se tyyppi, jonka kannattaa jättää ison firman turvallinen ympäristö.
Osaan sanoittaa ja kiteyttää osaamiseni oikein hyvin.
En vain halua tänne kertoa osaamistani, koska sillä ei ole edes kysymyksenasetteluni suhteen mitään väliä. Ja miksi kertoisin täällä osaamisestani tarkemmin? Ei tämä ole työnhakupaikka.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApLiittyy, mutta ei ole sama asia. Mutta edelleen et osaa edes itse sanoittaa osaamistasi.
Osaan sanoittaa ja kiteyttää osaamiseni oikein hyvin.
En vain halua tänne kertoa osaamistani, koska sillä ei ole edes kysymyksenasetteluni suhteen mitään väliä. Ja miksi kertoisin täällä osaamisestani tarkemmin? Ei tämä ole työnhakupaikka.
Ap
Sinä mitään osaat. Mutta joo, ei tämä ole työnhakupaikka. Ensimmäinen hyvä oivallus sinulta.
Miksi te nokitte ja ilkutte aloittajaa? Hän kysyi ihan asiallisen kysymyksen.
Vierailija kirjoitti:
Start-upeihin einvoi työllistyä yli 35-vuotias.
Meillä oli viiskymppinen softa-arkkitehti.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Todella moni itse tietämäni start up koostuu jo olemassa olevien verkostojen hyödyntämisestä eli vanhat opiskelu- ja työkaverit ovat lyöneet hynttyynsä yhteen. Rivejä mieluusti myös laajennetaan tuolla tapaa kontaktien kautta.
Olethan oikeasti tietoinen siitä että start up -meno on usein sitä että ilmaiseksi tai todella pienellä palkalla väännetään pitkiä tunteja ja yritetään saada homma toimimaan? Oletko ihan oikeasti valmis sitoutumaan tuollaiseen? Voisin itse kuvitella että vaikka isoissa pörssiyritykssä työskentely omalla kohdalla puuduttaa, niin palkka on ihan hyvä ja tipahtaa odotetusti tilille joka kuukausi.
Scale upeissa sitten on jo usein vähän turvatumpi rahoitus mutta en ole itse kokenut noissa työskentelyä kovin mielekkääksi ja kemiat, yrityksen sisäiset klikit ja vahvat visionäärit aiheuttaa helposti kitkaa. Kokemusta mm. toimarista joka odotti kaikilta ihan jäätävää ajallista panostusta ja valmiutta jättää lomat ja vapaat pitämättä lyhyellä aikavälillä. Tuon voisi kiteyttää siten että hän odotti muiden toimivan samanlaisella draivilla ja panostuksella kuin hän firman omistajana.
Tunnen yhden menestyvän 5 hlön startupin, ollut pystyssä vuoden. Heidän iät on 42-53-vuotta. Liittyy it-alaan.
Ei noilla ole välttämättä rahaa palkata ketään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja vaikka ideat olisivatkin hyviä, se ei tarkoita että ne ovat sopivia. Startupeissa hyvin rajallisten resurssien oikea kohdistaminen on kriittinen elinehto. Hyviäkään ideoita ei voi toteuttaa koska resurssit pitää käyttää johonkin muuhun.
Vierailija kirjoitti:
Tämän hokeminen nyt on turhaa. Joillain firmoilla on varaa palkata, toisilla ei. Mutta kyllä start up- firmoillkain on työntekijäitä ja ilmeisesti ap;lle kelpaa muukin pieni, dynaaminen firma.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen yhden menestyvän 5 hlön startupin, ollut pystyssä vuoden. Heidän iät on 42-53-vuotta. Liittyy it-alaan.
Ja minä tunnen erään terveysalan startupin, jossa perustajat oli aloitushetkellä molemmat yli 50. Nyt tuo firma on jo laajentunut paljon ja menestyy hyvin, töissä siellä on lähinnä keski-ikäisiä. Toimii paljon digipalveluiden varassa eli it-puolen kehitysporukkaa siellä on jonkun verran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän hokeminen nyt on turhaa. Joillain firmoilla on varaa palkata, toisilla ei. Mutta kyllä start up- firmoillkain on työntekijäitä ja ilmeisesti ap;lle kelpaa muukin pieni, dynaaminen firma.
Kelpaa kelpaa! Startup oli vain yksi esimerkki, josta kokemukset kiinnostaa. Hyvin käy mikä vain pienehkö (noin alle 50 hlö) firma, jossa olisi kuvaamani yrityskulttuuri.
Ap
Ei tule onnistumaan. Ei tässä maassa töitä ole.
Yhdessä startupissa minulle ehdotettiin maksua toimistotarvikkeilla
tosi juttu