Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ääriköyhäilyvinkit kehiin, kiitos

Vierailija
18.06.2023 |

Hallitusohjelman plarattuani totesin että kylmää kyytiä tulossa. Olen jo vähentänyt kulutusta reippaasti hintojen nousun myötä, nyt kaipaan seuraavan tason vinkkejä. "Mene töihin" ei sitten muuten ole vinkki, ei ole lyhyellä aikavälillä mahdollista kohdallani.

Kahvin juonnin ajattelin seuraavaksi lopettaa. Keväällä vähensin jo yhteen kuppiin päivässä mutta nyt pitää luopua kokonaan.

Aloin myös ensimmäistä kertaa harkita halvempaan EU-maahan muuttamista. Jos juuri mitään tukea ei ole muutenkaan enää tiedossa niin kai se on kuitenkin mukavampi olla köyhä Portugalissa.

Kommentit (174)

Vierailija
141/174 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olisi pikkuiset lisätulot: täytä kyselyitä, ilmoittaudu mystery- shopperiksi (helposti 20-60 euroa lisää kuukaudessa), osallistu kaikkiin kilpailuihin, jos voitat jotain niin myy!!!

Vierailija
142/174 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ketju on parasta viihdettä aikoihin, taattua av- huumoria😀

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/174 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omat vinkit:

-teepussit kannattaa kuivattaa ja käyttää uudelleen. Yhdellä teepussilla selviää jopa viikon jos sitä ei liota liian kauaa

-tonnikalapurkin öljyä kannattaa suodattaa ja käyttää paistamiseen. Haisee pahalle, mutta toimii

-salaattia saa voikukan lehdistä

-jos lähellä on vesistö voi onkia henkensä pitimiksi

-syksullä saa marjoja  ja sieniä jos on metsää lähellä

-alueen roskiksia kannattaa tarkistella säännöllisesti. Lehtiroskiksesta saa ilmaiseksi ainakin aikakauslehtiä

-pullojen kerääminen tuo sivutuloa, tosin kilpailua alalla alkaa olla paljon

Tässä oli pari jopa vaarallisen puoleista vinkkiä. 

Teepussia uudelleenkäyttämällä ei säästä kuin makuaistiaan; halvin rasia teetä on alle euron, ja siinäkin vähintään 20 pussia. Sopii laskea vuosisäästö. 

Tonnarin öljy on usein huonolaatuista, eikä ehdottomasti sovi paistamiseen. Terveyden kannalta se öljy kannattaa käyttää kalan mukana esim. salaatissa, mutta kuumentaminen tekee siitä haitallista. 

Mikä tahansa vesistö ei sovi kalastamiseen, osa kaloista voi olla sairaita tai saastuneita. Olen kotoisin paikkakunnalta, jonka vesistössä onki lamavuosina sitkeästi tietty äijäporukka, senkin jälkeen kun kaikkialla oli varoituskylttejä vedenlaadusta. Jokainen kuoli 10 vuoden sisään sairauteen. 

Enpä ole aikaisemmin törmännyt väitteeseen, että tonnikalan öljy ei sopisi paistamiseen. Päinvastoin, sitä nimenomaan kehoitetaan hyödyntämään paistamisessakin. Se on muuten kuumennettu jo, tonnikalapurkit steriloidaan yli 120 asteessa n. 20 min.

Teepussien kuivaaminen ja uudelleenkäyttö on vähän niin ja näin. Makua niistä ei enää kunnolla irtoa. Fiksumpaa olisi tehdä kerralla tuplasatsi teetä (eli jos yhteen kupilliseen menee 2dl kuumaa vettä ja 1 pussi teetä, niin tekeekin 4dl vettä ja 1 pussi teetä), maku on edelleen olemassa, ja sen kylmenneen teen saa nopeasti mikrossa lämpimäksi. Tosin säästääkö siinä, se on eri asia.

Itse säästän sillä, että käytän 50% mustaa teetä (irtotee) ja 50% keräämiäni kasveja, esimerkiksi mansikanperkeitä, mustaviinimarjan lehtiä, pihlajan versoja, mesiangervon lehtiä, nokkosta jne. Nokkonen ja pihlaja sopivat suolaisen aamupalan painikkeeksi, kun taas mansikka ja mesiangero ovat enemmän makean syötävän ohelle. Minun mielestäni.

Luonnosta saa paljon enemmän salaattiaineksia kuin vain se voikukka, sen jatkuva mainisteminen vain kertoo osaamisen puutteesta. Kevät alkaa vuodenputkiversoilla ja maitohorsman versoilla, molempia saa myös läpi kesän, kun laittaa kasvustoa matalaksi. Syötäväksi sopii myös piharatamon lehdet ja suolaheinä.

Eihän siinä kauheasti säästä, jos jokaviikkoisen 1 € salaattipussin sijaan ostaa keväällä 0,50 € salaattisiemenpussin ja 3 € multasäkin, ja kasvattaa kesän salaatit itse (ne voi kylvää sisällä jo maaliskuussa joten kesän alkaessa alkaa olla jo satoa kerättynä, kun salaatit voi siirtää ulos, välillä tekee uusia kylvojä). Mutta toisaalta säästää muutaman euron, ja jos tuolla saa jonkun kauppareissun jätettyä väliin (ei oo mitään leivän päälle - otanpa salaattia leivän päälle) niin säästöä voi tulla enemmänkin heräteostosten jäädessä pois. Myös retiisejä saa helposti kasvatettua vaikka muovikeräyspisteen viereen jätetyissä kukkaruukuissa (niitä on keväisin ja syksyisin paljon), olen löytänyt myös isoja ämpäreitä, joissa voi kasvattaa vaikka perunaa. Sinne mullan alle voi myös perustaa oman pikkukompostin, kun piilottaa sinne ruuantähteet. Ei tartte lannotella. (en suosittele laittamaan suolaisia läskinkimpaleita tai isoja lohenruotoja pieneen ruukkuun).

Parvekkeella, jos se ei nyt ihan täydessä auringonkorvennuksessa ole, saa kasvatettua myös tomaattia, paprikaa ja vaikkapa papuja. Monet pavut ovat hyvin satoisia, pari rivimetriä vastaavalla määrällä saa ihan kivasti jo leikkopapuja, ja jos malttaa jättää osan paloista tuleentumaan, saa seuraavan kesän siemenetkin. Itse eilen laitoin viimeiset leikkopavut ruuan kasvislisäkkeeksi, uudet pavut on jo kylvetty ja istutettukin. Ja joku ruusupapu on ihan kivan näköinen koristekasvinakin, sellaisenahan se alunperin on kehitetty.

Kasvisten ja yrttien merkitystä väheksytään ihmisten ruokahuollossa ihan turhaan. Niissä on usein paljon vitamiineja (jopa niin, että joiden tiettyjen lääkitysten kanssa niitä ei suositella). Tärkeintä yrteissä ja esimerkiksi valkosipulissa on kuitenkin se maku! Papumuhennos on joo suolalla maustettuna syömäkelpoista, mutta laitapa se muhennos muhimaan chilin ja valkosipulin kanssa, niin ollaan jo ihan eri sfaareissä! Tai peltileipä uunissa, sinällään ihan hyvää vatsantäytettä, mutta lisääpä siihen hieman öljyä pintaan ja ripottele päälle suolaa valkosipulimurskaa ja vaikka rosmariinia, niin sitähän syö ihan ilokseen!

Kumpi on mielenterveydelle parempi: hieman mauton köyhän leipä, vain maukas köyhän leipä?

Puhut köyhyydestä, mutta sulle kyse on selkeästi valinnasta: missä minä kasvatan perunoita tai mansikoita, kun asunnossani ei ole edes parveketta tai ikkunalautoja? 

Olet varmaan keski-ikäinen ja lapseton nainen, jolla on varallisuutta reippaasti, oma talo jne. ja täällä sitten jakelet vinkkejäsi yleispätevinä. 

Eikä se perunoiden ja kasvisten kasvatus edes säästä mitään. Parvekeviljelyssä joudut ostamaan mullat ja muut tarvikkeet. Tomaatit ja paprikat tarvii myös lannoitteet kasvaakseen. Kyllä tulee ihan yhtä arvokkaaksi ellei arvokkaammaksikin itse niitä parvekkeella kasvatella. Kiva harrastus, mutta ei siinä mitään säästä.

Voihan perunaa viljellä jossain pellonlaidassa, jos on ääritiukkaa. Autiotaloja on paljon ja kohta niitä on pilvin pimein. pihoissa valmiit kasvimaat. Sinne vaan. Kiellettyähän se on, mutta mitäpä sitten?

Vierailija
144/174 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Portugaliin ei kannata muuttaa, siellä on kallista. Siis tavanomainen elämä on kallista, baareissa viina on halpaa (tämä siis Portugalissa asuvan työkaverini kertomaa), palkkataso noin 2/3 suomalaisesta, hinnat 4/5 suomalaisestai).

Ne ääriköyhäilyvinkin: NYT on oikea aika toimia. Suuntaat joka aamu lähistön luontoon (polkupyörällä, auton muut pois ja ostat halvan peruspyörän, ei mitään läskirenkaita tai sähköpyörää) ja keräät sieltä nokkosia (ylimmät nuorimmat lehdet), vuohenputken versoja, vadelman lehtiä (ne nuorimmat lehdet), ja tietenkin mesiangervon lehtiä - mesiangervo sisältää jonkin verran asperiinin esiastetta, se toimii lievänä kipulääkkeenä. Kuivaat nuo saaliisi ja säilöt kirpparin "ota tästä" laarista keräämiisi kannellisiin lasipurkkeihin. Nämä korvaavat kahvin ruokavaliossasi, saat lämmintä juomaa.

Lopetat juuston syönnin, ja leikkeleiden syönnin. Yhden metwurstipaketin hinnalla saat 1-2 paketillista mung-papuja tai vihreitä linssejä, joista saat moneksi viikoksi leivänpäälliset. Punaiset linssit eivät idä.

Juuri nyt luonnosta saa myös salaatti- ja leivänpäällisainekset: voikukan lehdet, suolaheinän lehdet, ketunleipää (hieman hitaampaa kerätä).

Valitettavasti kuusenkerkkäaika on jo suurimmassa osassa Suomea ohi - kuusenkerkkiä ei saa kerätä ilman maanomistajan lupaa. Jos tulee sateita, niin pian pääsee keräämään kantarellejä ja herkkutatteja. JOS tulee sateita.

Niin siis auto pois, asunto astetta tai kahta pienempään, älä lämmitä äläkä etenkään jäähdytä omakustanteisesti.

Älä osta mitään. Jos vaate menee rikki, paikkaa se. Farkkuja voi paikata loputtomiin. Opettele vaihtamaan vetoketjut, lyhentämään puntit, paikkaamaan reiät... ÄLÄ osta uusia kankaita, vaan taas turvaudu siihen kirpputorin "saa ottaa"laariin. Käsin pystyy paikkaamaan farkut, ei siihen ompelukonetta tarvita. Käsin pystyy lyhentämään housut, ompelemaan napin jne. Vaatteita ei kannata ostaa koskaan täyteen hintaan, vaan kytätä näitä UFFin alennuspäiviä ja muita vastaavia.

Ruuat: kyttää punalaputettuja tuotteita, muitakin kuin lihaa ja kanaa. Kuiva-aineshyllyissä on usein ylläreitä, etenkin pienissä kaupoissa. Hanki polkupyörään kärry, niin voit kiertää kaikki kaupat useampaan kertaan päivän aikana, seuraa ja selvitä, miten niitä punalaputettuja kaupoissa laitetaan, ajat vaihtelevat.

Hygienia: mitä vähemmän tarvitset vessapaperia, sen parempi, vesikin on keksitty, ja nimenomaan ämpäri ja kauha- vesi, ei bidee (lämmin vesi on kallista). Pyyhkeet voi aina pestä, yhden vessapaperisäkillisen hinnalla pesee jo useamman koneellisen.

Ei meikkejä, ei kampaamokäyntejä, ei hiusvärejä, ei hajusteita. Tarvitset deodorantin (roll on), hiustenpesuaineen, ehkä suihkusaippuan ja käsienpesuaineen vessaan, hammasharjan ja hammastahnaa. Mitä sinulla on nyt, käytä loppuun.

Siivous: yhdellä yleispesuaineella pärjää.

Yök. Nuukailu on sairaus.

Vierailija
145/174 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävelen tai pyöräilen joka paikkaan. Ostin pyörään kiinnitettävän käytetyn lastenkuljetuskärrin ja sillä saa jo viikon ostokset kuskattua.

Hiukset leikataan itse meidän perheessä. Värjään myös itse, mutta tämä täysin turha, jos on todella tiukka budjetti. Värjäykselle tulee hintaa n. 4€/kk. Joskus värjäytin ja leikkuutin kampaajalla, mutta itse tehden olen ollut tyytyväisempi. Meikkejä käytän Essence ja Grimas. Varsinkin Grimasin meikki-ja peitevoiteet on huippuhyviä. Puuteria saa ison pöntön halvalla. Meikit poistan oliiviöljyllä ja halvalla Pisara kasvojenpesuvaahdolla.

Kotia ei varsinaisesti sisusteta, eli meillä ei ole mitään koriste-tai sisustusesineitä, ei mattoja, jne. Ainoastaan viherkasvi keittiön pöydällä. Huonekalut kaikki käytettyjä. Sängyt ainoastaan uusia. Verhot on, mutta nekin on samat pimennysverhot ympäri vuoden, kesällä blokkaa kuumuutta ja talvella kylmää. Imurikin joka meillä on käytössä, on ns. remontti-imuri. Tehokas ja halpa.

Ruoka tehdään alusta asti itse. Lihat saadaan metsästyksen ja kalastuksen kautta. Marjoja ja sieniä kerätään ja säilötään. Jos tekee makeaa mieli, leivon jonkun pikaisen homman, vaikkapa kääretortun.

Harrastuksena minulla on salilla käynti, josta jää e-passia käytettäessä maksettavaa itselle 15€/kk. Myös lenkkeilen, luen, eipä töiden ja kotitöiden jälkeen jää edes hirveästi luppoaikaa. Emme matkustele ainakaan tällä hetkellä. Lomatekemiset sijoittuu lähiympäristöön. Kiertelemme vaellusreittejä, käymme kesäteatterissa, lähdemme eväiden kanssa rannalle, käymme kalassa, makaan takapihalla aurinkotuolissa kirjan kanssa, jne. Lomalla on mukava elää ihan vaan hidasta elämää, se on jo luksusta ettei tarvitse mennä töihin.

Lahjat ostan valmiiksi jemmaan kun tulee huippuhalpoja, poistohintaisia pelejä, leluja tai vaatteita vastaan. Monesti esim. synttärilahja sukulaislapselle maksaa vain muutamia euroja, mutta sitä ei voi lahjan perusteella mitenkään arvata. Aikuisille vien lähes aina makeita ja suolaisia leivonnaisia lahjaksi. En itsekään välitä tavaralahjoista. No villasukkia neulon silloin tällöin.

Vaatteita en osta käytettynä juurikaan. Minulla on ollut hankaluuksia löytää siistejä käytettyjä vaatteita. Olen tykännyt Lager 157-kaupasta, sieltä saa neutraaleja ja edullisia vaatteita. Laatukin on hyvä. Kaikki vaatteeni ovat väriltään neutraaleja ja sopivat toisiinsa. Talvijuhlavaatteena minulla on musta tunikan tyyppinen paita/mekko ja tummat farkut. Kesällä pitkä musta hame ja tähän joku peruskäytössä oleva siisti, istuva t-paita. Näillä menen kaikki juhlat.

Vierailija
146/174 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin hiukset olen alkanut leikkaamaan itse. 

No toi nyt ei minusta ole edes kovin äärimmäistä.

Ei ni. Koronan alettua olen käynyt 2 krt kampaajalla.

Muuten olen leikannut itse.

Vierailija
147/174 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytä edullisempaa ja riittoisampaa palasaippuaa nestemäisen saippuan sijaan. Jos käytät vitamiinivalmisteita, puolita tabletit ja poretabletit. Pesuaineet sisältävät samoja aineosia, mm. astianpesuaine sopii myös lattioiden pesuun. Käytä lyhyempiä pesuohjelmia astioita ja vaatteita pestessäsi ja käytä pienempi määrä pesuainetta. Lopeta shoppailu, osta vain tarpeeseen, mm. vaatteita. Leikkaa ja värjää hiuksesi itse. Suihkussa ei tarvitse käydä joka päivä, riittää kun pesee kainalot, kasvot, kädet ja alapesun.

Vierailija
148/174 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytä edullisempaa ja riittoisampaa palasaippuaa nestemäisen saippuan sijaan. Jos käytät vitamiinivalmisteita, puolita tabletit ja poretabletit. Pesuaineet sisältävät samoja aineosia, mm. astianpesuaine sopii myös lattioiden pesuun. Käytä lyhyempiä pesuohjelmia astioita ja vaatteita pestessäsi ja käytä pienempi määrä pesuainetta. Lopeta shoppailu, osta vain tarpeeseen, mm. vaatteita. Leikkaa ja värjää hiuksesi itse. Suihkussa ei tarvitse käydä joka päivä, riittää kun pesee kainalot, kasvot, kädet ja alapesun.

Pese jalat myös.

Vierailija
149/174 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina halkaissut saksilla shampoo ja hoitoaineputelit kun ne loppuu, yleensä löytyy ainakin 1 -2 käyttökertaa varten vielä ainetta purkeista.

Tosiaan vedenkulutus minimiin kun ei valuta suihkussa vettä turhaan vaahdotuksen tai saippuoinnin aikana. Samoin hampaidenharjauksen aikana. Vettä sääsätää myös paljon, jos pitkätukkaisena siirtyy käyttämään hoitoaineiden sijasta hiuksiin jätettäviä hoitosuihkeita. Ajan säästökin on silleen mulle iso, puhumattakaan vaivansäästöstä.

Vierailija
150/174 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aina halkaissut saksilla shampoo ja hoitoaineputelit kun ne loppuu, yleensä löytyy ainakin 1 -2 käyttökertaa varten vielä ainetta purkeista.

Tosiaan vedenkulutus minimiin kun ei valuta suihkussa vettä turhaan vaahdotuksen tai saippuoinnin aikana. Samoin hampaidenharjauksen aikana. Vettä sääsätää myös paljon, jos pitkätukkaisena siirtyy käyttämään hoitoaineiden sijasta hiuksiin jätettäviä hoitosuihkeita. Ajan säästökin on silleen mulle iso, puhumattakaan vaivansäästöstä.

Ei niitä purkkeja tarvitse leikata, kun laskee vähän vettä sinne sisälle ja ravistaa. Kaataa sitten suoraan hiuksiin.

Vierailija
151/174 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, onhan nää uudet suunnitelmat aivan absurdeja. Eiköhän se totuus tule hallitukselle selväksi, kun pääsevät kuulemaan virkamiesten näkemyksiä aiheesta. Nämä ministerit ovat ihmisiä, joilla on melko hatara käsitys ns. normaalista arkitodellisuudesta.

Vierailija
152/174 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joka päivä ei tarvitse pestä kainaloita eikä alapäätäkään Joka kolmas päivä riittää siihenkin. Kasvoja ei tarvitse pestä ollenkaan. Kunnon deodorantti riittää hyvin kolmeen päivään. Alusvaatteet voi vaihtaa ilman pesujakin.

153/174 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä idea! Lähdenkin Kelan rahoilla Espanjaan tai Pertugaliin ryyppäämään.

Kela ei maksa ulkomaille.

Vierailija
154/174 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina sanotaan, että kerää pulloja.

Mä olen tosissani miettinyt, jos menis pullokoneen viereen kerjäämään pulloja ihmisiltä. Tai varastamaan.

Vierailija
155/174 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä usko että kenelläkään talous on kiinni parista kupillisesta kahvia/pvä.

Säästöä saa jo vaikka hitaammasta nettiliittymästä, normaalikäytössä riittää 20mega liittymä mut porukalle tuputetaan väkisin 200megasia. Katsokaapa piruuttaan paljonko on todellinen latausnopeutenne.

Vierailija
156/174 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjoa apua vanhuksille, naapureille jne. Usein saa ainakin kahvit palkaksi tai jotain muuta. Tai pyytää sen kahvipaketin palkkioksi avusta.

Vierailija
157/174 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä7437 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä idea! Lähdenkin Kelan rahoilla Espanjaan tai Pertugaliin ryyppäämään.

Kela ei maksa ulkomaille.

Miksi? Oi miksi täällä aina vängätään ja vääristellään asioita.

https://www.kela.fi/suomesta-ulkomaille-tyonhakijat

Vierailija
158/174 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

uupumuksen takia lopetin sen turhan naamanpesun pesuaineilla aamuin illoin. En siis käyttänyt meikkiä. Mut se opetti että mitään ei siitä tavasta lopettaminen aiheuttanut. Iho aivan sama 20 v myöhemminkin. kerran illalla pesasen vedellä. no, riippuen tilanteista, pesen jos hikoilen, tai joku meno, toki vesipesu ennen sitä, ja meikit tietysti poistan. Muuten pelkkä vesi, iltaisin.

Vierailija
159/174 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvia olen laimentanut jo muutaman vuoden ajan. Toimii, eikä mitään eroa ole. Pistän 2 mittaa kahvia, 4 vesi mittaa. Syyt ei liittyneet säästämiseen.

Vierailija
160/174 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teillä on lemmikkejä (ettekä halua niistä luopua, kuka nyt haluaisi . . .), niin ottakaa lemmikkivakuutus. Se maksaa, mutta jos eläin sairastuu, niin hoitaminen on paljon halvempaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kolme