Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä Dubaissa töissä olleita tai olevia? Ihan oikeita töitä tarkoitan

Vierailija
18.06.2023 |

Ihan oikeita palkkatöitä tarkoitan. Millainen on työkulttuuri siellä, jos ajattelee toimistotyöntekijän tai asiantuntijan tehtäviä?

Alkaa Suomi puuduttaa niin mieten vaihtoehtoja. Tuolla pärjäisi englannilla hyvin, palkat ilmeisesti ok, verotus olematon, infra toimivaa ja ovat siellä tottuneet ulkomaalaiseen työvoimaan.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provot ei paljon naurata, kun puhut maasta jonka ihmisoikeudet ja sananvapaus on olemattomia.

Ovat siellä tottuneet ulkomaalaiseen työvoimaan... ei siellä muut töitä teekään, urpo.

Vierailija
2/27 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myyn prsettä siellä kausittain.

Taru, socialmedia influencer

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Provot ei paljon naurata, kun puhut maasta jonka ihmisoikeudet ja sananvapaus on olemattomia.

Ovat siellä tottuneet ulkomaalaiseen työvoimaan... ei siellä muut töitä teekään, urpo.

Ei ole provo ja olisin toimistoon tai asiantuntijaksi menossa. Kyllä sieläl sellaisiakin töitä tehdään. ap

Vierailija
4/27 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole provo ja olisin toimistoon tai asiantuntijaksi menossa. Kyllä sieläl sellaisiakin töitä tehdään. ap

Toimistoissa tarjolla lähinnä vain keikkahommia rakkauden ammatilaisille tai sitten rikkaiden veropakolaisten verosuunnittelijoille

Vierailija
5/27 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan löytyy maailmasta muitakin paikkoja.

Dubai on tietämättömille urpoille, niille jotka eivät ymmärrä olla hyväksymättä ihmiskauppaa, nykyorjuutta ja alistamista.

Todellinen sivistyneen maailman oksennus moraaliltaan.

Vierailija
6/27 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kiinnostavaa tietää.

7/27 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Dubai on tietämättömille urpoille, niille jotka eivät ymmärrä olla hyväksymättä ihmiskauppaa, nykyorjuutta ja alistamista.

Ja missä tämmöiseen siellä törmäsit?

Vierailija
8/27 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet mies, ihan mukava paikka. Jos olet nainen ja ajattelit asiantuntijatehtäviä tehdä, ei kannata. Et tule arvostusta saamaan.

Vierailija
9/27 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolukan Poimija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja missä tämmöiseen siellä törmäsit?

Missä siellä ei törmäisi? Luuletko, että siellä kaikki pyörii ja rakentuu itsekseen, tauno?

Vierailija
10/27 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet mies, ihan mukava paikka. Jos olet nainen ja ajattelit asiantuntijatehtäviä tehdä, ei kannata. Et tule arvostusta saamaan.

Eli onko koulutetuilla ekspattityöpaikoillakin kulttuuri tiukasti paikallinen eikä kansainvälinen?

Vierailija
11/27 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut mutta siitä on jo kauan. Se oli 90-luvun loppupuoliskolla. Asiat ovat voineet muuttua, että minun muisteloistani ei ehkä ole hyötyä.

Olin eurooppalaisen öljy-yhtiön palveluksessa kirjanpitäjänä ja raportoin siis Eurooppaan. Toimisto oli filiaali.

Nainen tarvitsi sponsorin ja firma toimi sponsorina. Ilman työpaikkaa ei voi edes yrittää sinne. Asuin kalustetussa huoneistossa suljetulla alueella. Siellä asui noin kolmessa-neljässä kerrostalossa paljon muitakin eurooppalaisia öjyfirmojen työntekijöitä.

Alueella oli pari ravintolaa, kuntosali ja uima-allas sekä pari ruokakauppaa. Huoneistot siivottiin viikoittain. Alhaalla oli respa. Melko karvalakkia sikäläisittäin. Klubi järjesti kaikenlaista illanviettoa.

En mä enää muista kaikkia yksityiskohtia. Silloin oli voimassa yks mieleen jäänyt hassu juttu. Niin puritaanista kuin kaikki olikin, sinne vaadittiin kuppatodistus 🤭

Suljetuila alueilla oli anniskelua ja vesi oli kalliimpaa kuin olut. Jotain alkoholiliikkeitäkin oli tiettävästi jossain mutta en koskaan niissä käynyt. Ostaakseen alkoholia olisi pitänyt olla viinakortti. Johtajat saivat ostaa enemmän alkoholia kuin konttorirotta koska heidän oletettiin edustavan enemmän.

Nykyisin asiat voivat olla toisin, mutta mä koin sen melko rajoittavaksi vaikka kyllä kaupungilla pääsi vapaasti kulkemaan ja turvallista oli.

Vierailija
12/27 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä riippuu aivan firmasta.

Vierailija
13/27 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelin Dubaissa 3 vuoden jakson kv. pörssiyhtiön palveluksessa, olin tekninen toimittaja. Käytännössä tein käännöstöitä ja opetin paikallisen tehtaan työntekijöitä käyttämään eri työkaluja ja -koneita sekä sovelluksia, joissa tarvittiin kapeahkon alan ammattikielen osaamista. Tuosta on 8 vuotta aikaa, nyt olen jo alaakin vaihtanut.

Myyntitöissä ja ostopuolen insseinä siellä on edelleen alun kolmatta sataa suomalaista. Palkat olivat hyvät vrt Suomi kymmenisen vuotta sitten, mutta ei enää. "Länkkäreitten" asiantuntijatason henkilöiden palkkakäyrä on laskeva tai tasainen, siellä on jo toisen polven siirtotyöntekijöitä jotka ovat hankkineet joko meidän 2. asteen tutkintoa tai alempaa korkeakoulututkintoa vastaavan tutkinnon eikä länkkäreitä enää tarvita samassa määrin kuin ennen, kun englannin kielen taito on toisen polven siirtotyöläisillä ihan täysin hanskassa ja koulutustaso noussut.

Ihmisoikeudet ovat siellä vessastavetotavaraa, mutta naisten tilanne ei ole edes keskituloisten luokassa niin huono kuin kuvitellaan ja Suomessa on annettu ymmärtää. Naiset ovat verraten itsenäisiä, mikä on yllättävää siihen nähden, mitä islamin usko edellyttää ulkoisesta habituksesta. Jo 10 v sitten moni paikallinen nainen oli korkeakoulutettu tai jopa yliopiston käynyt. Toki ylin luokka mielellään elää Euroopassa, varsinkin naiset, onhan tästä esimerkkejä.

Hoitoala on Arabiemiraateissa länkkäreiden nouseva ala. Suomalaisia sairaanhoitajia ja varsinkin kätilöitä arvostetaan hurjasti ja palkkataso on heillä kova etenkin jos pystyvät sitoutumaan 2-4 vuoden työpesteihin. Kun 10 v sitten palasin Suomeen, olin tavannut neljä suomalaisnaista, jotka työskentelivät Dubaissa ja Qatarissa sairaanhoitajina ja yksi heistä jopa Dubain hallitsevan suvun yksityisklinikalla. Hänen palkkansa oli jo tuolloin hurja, noin 8000 euroa kk.

Unohtakaa nuo instabimbot, jotka käyvät poseeraamassa paikoissa jotka näyttävät äveriäiltä. No, Dubaissa on monia hotelleja ja allasalueita, joissa voi juurikin kuvauttaa itsensä luxusympäristössä, mutta todellisuus on sitten ko. henkilöillä ihan muuta. Sieltä on useampikin takavuosien missikaunotar tai julkkistyyppi lähtenyt pikapakettina poliisin toimesta takaisin Suomeen, kun alkoholin käyttö on lipsahtanut käsistä eikä nää suomi-julkkikset todellakaan saa siellä mitään erikoiskohtelua. Päinvastoin, se on lentokentän "pikatuomioistuimessa" eli poliisiasemalla yks nuijan kopautus ja sulla on maahantulokielto. Saa huudella tavaroittensa perään eikä kukaan piittaa.

Länsiyhteisö ryhmäytyi mun aikoina Dubaissa lähinnä tehtäväalan/työnantajan ja kansallisuuden mukaan. Mulla ei tuolloin ollut lapsia, mutta muutama suomalaisperhe oli lastensa koulujen kautta tutustunut muihinkin tyyppeihin ja saanut ihan kivasti ystäviä.

Nyt varmaan kysytte, mikä idea mulla oli sinne lähteä. No, ihan vaan se että halusin pois Suomesta ja komennukselle ja silloisessa työpaikassa nuorimmille expateille valui yleensä ensikohteiksi ns. paskanakit eli mm. arabimaat. Jos sen kesti, oli mahdollisuus hakea seuraavaks Yhdysvaltoihin tai Kiinaan. Sain valita joko Riadin tai Dubain ja otin jälkimmäisen. Myös palkkataso houkutteli, tietysti. Mut jos ei kestä yksinoloa eikä hyväksy eri kulttuureja, ei kannata lähteä.

Vierailija
14/27 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No itseasiassa ei pidä paikkaansa, mä olin Dubaissa puolen vuoden komennuksella, koko toimiston (iso kansainvälinen pankki) pomo oli nainen ja meitä naisia oli muutenkin niin asiantuntija-kuin johtotehtävissä eri tiimeissä. Duunikulttuuri on aika hierarkinen.

Mä en viihtynyt ollenkaan, kesällä on liian kuuma, mihinkään ei oikein voinut kävellä, harrastuksina monilla tuntui olevan shoppailu, kuntosali ja kostea lauantaibrunssi. Ex-pat elämä on ihan omanlaistaan, jotkut tykkää, itse en tykännyt. 

Vierailija
15/27 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli onko koulutetuilla ekspattityöpaikoillakin kulttuuri tiukasti paikallinen eikä kansainvälinen?

Meillä oli länsimainen ja kansainvälinen. Tiukka pukeutumiskoodi kyllä. Oli brittejä, uusseelantilaisia, Kuwaitista, Intiasta yksi toimistoapulainen. En muista kaikkia. Intialainen ei päässyt kanssamme pikkujouluihin. Heitä ei päästetty ravintolaan. Ei vaikka mikä olisi.

Vierailija
16/27 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisoikeudet ovat siellä vessastavetotavaraa, mutta naisten tilanne ei ole edes keskituloisten luokassa niin huono kuin kuvitellaan ja Suomessa on annettu ymmärtää. Naiset ovat verraten itsenäisiä, mikä on yllättävää siihen nähden, mitä islamin usko edellyttää ulkoisesta habituksesta. Jo 10 v sitten moni paikallinen nainen oli korkeakoulutettu tai jopa yliopiston käynyt. Toki ylin luokka mielellään elää Euroopassa, varsinkin naiset, onhan tästä esimerkkejä.

Suomessa annetaan naisten asemasta Persianlahden maissa aivan liian huono kuva ihan puhtaaseen islam-fobiaan pohjaten.  Jo 70-luvulla naiset halutessaan opiskeli, työskenteli ja käveli hiukset auki minihameissa niin Libanonissa, Irakissa, Iranissa kuin Afganistanissakin.   

Paradoksaalisesti naisten asema on ollut perinteisesti kaikista surkein lännen parhaan arabikaverin maassa, eli Saudi-Arabiassa... 

Vierailija
17/27 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

11, 13, 14 ja 15:  suurkiitokset näistä muisteluista! Todella mielenkiintoista juttua.  ap

Vierailija
18/27 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso mitkä suomalaiset firmat toimivat siellä ja hae hommia näistä. Kuka ties tärppää.

Vierailija
19/27 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli länsimainen ja kansainvälinen. Tiukka pukeutumiskoodi kyllä. Oli brittejä, uusseelantilaisia, Kuwaitista, Intiasta yksi toimistoapulainen. En muista kaikkia. Intialainen ei päässyt kanssamme pikkujouluihin. Heitä ei päästetty ravintolaan. Ei vaikka mikä olisi.

En tiedä milloin olit Dubaissa mutta tämä on muuttunut. Intialaisia korkeasti koulutettuja on nykyään paljon ihan johtotehtävissä ja arvostetuissa duuneissa ja heitä kohdellaan samalla tavalla kuin meitä muitakin ulkkiksia. 

Vierailija
20/27 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin töissä oppaana n 10 v sitten.

Tykkäsin. Oli ajatus jäädä pidemmäksikin aikaa, pääsin pitkälle haastatteluissa yhteen pankkiin, puhun mm venäjää. Ja olin ollut Suomessa pankissa töissä.

Mutta paikan sai paikallinen.

Minulle sanottiin heillä ei ollut vaihtoehtoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi seitsemän