Hei please!! Käyttäkää heijastimia!
Mä meinasin tänään ajaa aamulla yhden " mummelin" päälle, joka tuli fillarilla eteen. Just ja just sain auton pysähtymään, ei ollut kova vauhti. Näitä on tapahtunut kovasti viimeaikoina. Kauheinta on se jos näkee lapsen koulutiellä, jolla ei ole heijastimia. Onneksi nykyään suurimmassa osassa lasten vaatteita on valmiina jonkinlaiset heijastimet.
Mä uskon että moni autolla ajava tajuaa käyttää heijastinta. Jos ei niin, sitten on harvinaisen tyhmä!
Ja sitten taas ne jotka eivät autoile on näitä jotka ei heijastinta käytä. Ehkä näin?
Kommentit (8)
käy mielessä että siinä kulkee fiksu ihminen.
päivälläkin ja yhtenä päivänäkin puolen tunnin sisällä kolme autoilijaa pysähtyi liivejämme kehumaan!!! Kerran (n. klo 11 päivällä) kun meillä oli vähän kiirus bussipysäkille enkä olisi ehtinyt laittaa liivejä lapsille, ei 3v suostunut menemään tielle kävelemään ilman niitä. Suosittelen muillekin liivejä, ovat todella näkyvät ja helpot.
Lähes kaikilla koululaisilla näyttää olevan sellaiset. Erittäin fiksua!
Itselläni on aina heijastin, kun lenkille lähden koiran kanssa. Myös koiralla on heijastin. Ajattelin käydä hommaamassa koko porukalle sellaiset turvaliivit.
Taajama-alueellakin heijastin on tosi tarpeellinen, vaikka onkin katuvalot. Tuo märkä maa imee kaiken valon.
Silloin kun en autoillut, en todellakaan tajunnut kuinka huonosti jalankulkijat näkyvät autosta. Jalankulkijana ja pyöräilijänä itse näkee jostain syystä toiset paljon paremmin. En tiedä mistä johtuu.
Ja pyörän valot. Hankkikaa pliis pyöräänne kunnon valo, ei mitään vilkkuvaan ledijuttua. Vilkkuvasta valosta on paljon hitaampaa havaita mihin suuntaan se liikkuu ja kuinka nopeasti. Mieluiten valkoinen valo, eikä missään tapauksessa punaista. Sen tulkitsee takavaloksi, ja sen ei tajua tulevan kohti!
Sitä ennen mä olin aina ajatellut että, " kyllä noi autoilijat mut näkee, kun on katuvalotkin" . Joo, eipä sieltä autosta vaan näekään.
Minäkään en halua ajaa kenenkään päälle, joten heijastimet heilumaan!
Pari kertaa minäkin olen säikähtänyt eteen törmäävää pyöräilijää, joka on ilmestynyt tyhjästä! Jalankulkijoillekin ihan mielelläni antaisin tilaa suojatiellä, mutta ei niitä näillä pimeillä säillä vaan näe, kun useimmilla on tosi tummat vaatteet.
Nyt on niin mustaa ja vielä jos sataa, niin jalankulkijoita on liki mahdotonta nähdä, mikäli ei ole heijastimia. Ja mitä useampi, sitä parempi!
Loistoaloitus ap!
= )