Haluaisin uima-altaan
Kommentit (71)
Saako näihin halpoihin malleihin jotakin lämmitintä? Onko tarpeen?
Ja millainen se suodatin pitäs olla? Allasimuri? Onko tarve?
Vierailija kirjoitti:
Osta allaspaketti, suodatin tulee mukana. Tarvitset vain vaihtopatruunoita kesällä.
Imuri on pikkualtaassa riittävä, kun hommaa siivilä/pohjaimuriyhdistelmän. Niitä saa välillä jopa 20€ jostakin. Todella helppo ja toimiva.
Joku kysyi allaspeitettä. Niitä saa valmiina pikkualtaisiin n. 10€, ja ovat nopeita ja helppoja käyttää. Esim. tuohon linkittääni Motonetin pikkualtaaseen löytyy samasta kaupasta peite. Varmasti monesta muustakin.
Kun vesi on saavuttanut sen lämmön, minkä nyt kesällä voi, pysyy se hyvin lämpimänä, kun yöksi peittää. Kylminä öinä voi päälle laittaa kuplamuovia tai vaikka kevytpeitteen lisäksi.
Itse putsaan altaasta roskat aina kun niitä huomaan ja imuroin pohjan heti kun tarvetta on. Koska imuri tulee puutarhaletkuun kiinni, niin siinä hoituu jatkuvasti pikkuhiljaa myös vedenvaihto ja lisääminen.
Tuttava valitti, miten työläs allas oli käyttää ja nyt heillä lapset ovat sitten ilman allasta tämän kesän. Asuvat ihan perusomakotitalossa, jossa ei vesistöä lähellä.
Itse taas näen parin tunnin homman kesällä per viikko hyvin vähäisenä siitä, että koko perheellä on uimapaikka. Ja kyllä, Itse käyn viilentymässä siellä vielä juuri ennen yötä. Istun hiljaa ja nautin. Lapset taas ovat siellä aamusta iltaan, ei paljon ruutuaikoja tarvitse miettiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osta allaspaketti, suodatin tulee mukana. Tarvitset vain vaihtopatruunoita kesällä.
Imuri on pikkualtaassa riittävä, kun hommaa siivilä/pohjaimuriyhdistelmän. Niitä saa välillä jopa 20€ jostakin. Todella helppo ja toimiva.
Joku kysyi allaspeitettä. Niitä saa valmiina pikkualtaisiin n. 10€, ja ovat nopeita ja helppoja käyttää. Esim. tuohon linkittääni Motonetin pikkualtaaseen löytyy samasta kaupasta peite. Varmasti monesta muustakin.
Kun vesi on saavuttanut sen lämmön, minkä nyt kesällä voi, pysyy se hyvin lämpimänä, kun yöksi peittää. Kylminä öinä voi päälle laittaa kuplamuovia tai vaikka kevytpeitteen lisäksi.
Itse putsaan altaasta roskat aina kun niitä huomaan ja imuroin pohjan heti kun tarvetta on. Koska imuri tulee puutarhaletkuun kiinni, niin siinä hoituu jatkuvasti pikkuhiljaa myös vedenvaihto ja lisääminen.
Tuttava valitti, miten työläs allas oli käyttää ja nyt heillä lapset ovat sitten ilman allasta tämän kesän. Asuvat ihan perusomakotitalossa, jossa ei vesistöä lähellä.
Itse taas näen parin tunnin homman kesällä per viikko hyvin vähäisenä siitä, että koko perheellä on uimapaikka. Ja kyllä, Itse käyn viilentymässä siellä vielä juuri ennen yötä. Istun hiljaa ja nautin. Lapset taas ovat siellä aamusta iltaan, ei paljon ruutuaikoja tarvitse miettiä.
Hei. Ja kiitos taas! Mites nyt tuo suodatinpumppu? Puhut patruunasta, mutta jossain fb ryhmässä on jotain hiekkasuodattimia jonne kuuluu laittaa jotakin suodatinhiekkaa???? Nyt olen vielä enemmän pihalla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei. Ja kiitos taas! Mites nyt tuo suodatinpumppu? Puhut patruunasta, mutta jossain fb ryhmässä on jotain hiekkasuodattimia jonne kuuluu laittaa jotakin suodatinhiekkaa???? Nyt olen vielä enemmän pihalla
Hyvä, että minusta on hyötyä jollekin :D
Eli:
Edullisissa seteissä on mukana pumppu, johon tulee sisälle sellainen "patruuna". Eli suomeksi sellainen sisäsuodatin. Maksaa muutaman euron.
Kalliimpia suodattimia ovat sitten hiekkasuodattimet, joihin tulee joko hiekka tai sellaiset "suodatinpallot".
Nykyään taitaa palloja olla myös noihin tavallisiin suodattimiin, mutta niistä minulla ei itselläni ole kokemusta. Ihan perus vaihtopatruunoista kyllä.
Eli jos ostat edullisen uima-allassetin, niin siinä on sellainen pumppu, jonka huuhtelet välillä ja vaihdat sisään sen patruunan. Helppoa ja nopeaa. Muistat vaan katsoa, mikä patruuna/suodatin on ja osaat ostaa siihen vastaavan kokoisen tilalle. Niitä on olemassa muutamaa eri kokoa.
Toivottavasti tämä auttoi.
Minulla on Suomen suurin luomu-uima-allas. Tuossa muutaman sadan metrin päässä on syvyyttäkin parikymmentä metriä, mutta kyllä Saimaassa on syvempiäkin paikkoja ja vettä riittää!
Vierailija kirjoitti:
Saako näihin halpoihin malleihin jotakin lämmitintä? Onko tarpeen?
Ja tähän, kyllä niitä on. Pumppu kierrättää veden lämmittimen läpi.
Lämmittimiä on ainakin kahta eri mallia ollut tässä lähivuosina. Molemmat toimivat auringon voimalla.
Toinen on matto, joita voi ketjuttaa useampia. Maton sisällä kulkee vesi kiemurrellen ja musta väri imee auringosta säteilyn ja lämmittää näin vettä.
Toinen on muuten vastaava idea, mutta malliltaan puolipallo. Vesi kiertää putkessa sen sisällä.
Yksi tuttava oli rakentanut kaminasta puulämmittimen ja toisella oli ilmalämpöpumppu viritetty lämmittämään vettä.
Meillä ei ole lämmitintä, vaan muutamassa päivässä vesi kyllä jo lämpenee, ellei hanasta viitsi laskea valmiiksi lämmintä vettä altaaseen. Kylmä vesi hellepäivänä on muuten lapsista superkivaa!
Niin ja lisäksi, kannattaa ostaa jokin suojakangas tai vastaava altaan alle.
Yläreunasta pumpattava allas on tärkeä suoristaa huolella pohjasta heti siinä vaiheessa, kun vettä alkaa laskea.
Älkää sortuko ainakaan Iisiallas kusetukseen. On tehty jämäpuusta. Bluffia.
Meillä on ollut jo monta vuotta 4x10m keraaminen Aqua Nova allas ( Pool4your) joka tilattiin Turkulaiselta firmalta. Ollaan oltu hyvin tyytyväisiä ja allas on pysynyt erittäin hyvässä kunnossa.
Allas tuotiin yhtenä kappaleena työmaalle ja nostettiin nosturilla paikoilleen.Altaan alle tehtiin suorakaiteen muotoinen kuoppa, betonilaatta ja harkoista seinät. Allas nostettiin paikoilleen nosturilla ja sitten altaan alle jääviin onteloihin kaadettiin jotain kevytsoran ja betonin sekoitusta.
Hankittiin altaaseen automaattinen lamellipeite joka lämmittää vettä kesällä todella paljon. Auringon säteet pääsevät lamellikannen läpi, mutta kosteus ei pääse haihtumaan ja vesi lämpiää tämän ansiosta monta astetta. LAmelli peite kelautuu piiloon nappia painamalla. On toiminut oikein hyvin.
Allas on liitetty talon maalämpöjärjestelmään ja kun kesällä jäähdytämme taloa, hukkalämpö siirretään lämmittämään allasvettä. Uima-allas on ollut 30 astetta lämmin lähes koko heinäkuun ja viileämmillä säillä pidetään se n. 26 asteisena ihan myöhään syksyyn saakka. Meillä on myös aurinkopaneelit joten huhti-syyskuu välillä ei tarvitse pohtia sähkönkulutustakaan.
Uidaan vielä syyskuussa ja otetaan altaasta lämmitykset pois kun lämmityskausi kunnolla alkaa.
Taidan huomenna hakea tokmannilta yhden ehdokkaan. Näkyi olevan vielä varastossa