Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ilmeisesti Orpo haluaa, että teho-osaston hoitajat menevät sairaana töihin!!!

Vierailija
17.06.2023 |

Tartuttamaan infektioaltteille sairaille tappavan taudin

Kommentit (118)

Vierailija
101/118 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joudun menemään jatkossa kipeenä töihin, en todellakaan pese sinä päivänä käsiäni. Ihan vaan tiedoksi kaikille.

Vierailija
102/118 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en oo koskaan saikuttanut. Oon mennyt jopa krapulassa töihin. Joskus nuorena mentiin bailaamasta suoraan töihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/118 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liian moni jatkaa viikonloppuaan saikuttamalla sen yhden päivän.

Meilläkin on joitakin, jotka ovat olleet keskustelemassa pomon kans, kun jatkuvasti on maanantaina sairas.

Täällä oli joskus ketjukin asiasta ja aika moni kehuskeli ottavansa aina väliin pidennetyn viikonlopun. Ei näy nyt kehuskelijoita, vaan nyt tartutetaan tappavaa tautia yhden päivän sairaudella?

Eiköhän tässä katsota tilastoja ja tietyt työntekijät ovat aina sairaita maanantaisin tai yleensäkin vapaapäivien jatkeena - ja aina vain sen yhden päivän. Mä luulen, että jokainen tunnollinen työntekijä tunnistaa ongelman.

Olen nyt yksityisyrittäjänä, mutta olin 15 vuotta töissä julkisella työnantajalla asiantuntijahommissa. Tunnistan myös todella hyvin nämä krooniset saikuttelijat.

Esim.1.)työkaveri tuli mulle henkilökohtaisellakin tasolla tutuksi, kun mentiin usein samaa matkaa  kimppakyydillä töihin. Hän oli aika hiljattain omasta aloitteestaan eronnut 40+ nainen, aikuistuneet lapset, nyt nauttimassa uudesta villistä ja vapaasta nuoruudestaan. Hän kertoi mulle ihan avoimesti käyvänsä viikollakin ulkona, ei tosin missään yökerhoissa, mutta teatterissa, oopperassa, konserteissa jne, jotka loppuvat Helsingin keskustassa myöhään illalla. Sieltä häneltä on vielä parin tunnin matka kotiin, ja yllätys yllätys hän oli lähestulkoon aina seuraavina päivinä saikulla. Keskellä viikkoa syynä oli migreenikohtaus, mutta osuivat 100% tarkkuudella aina viihde-iltaa seuranneelle päivälle. En usko, että hänellä oli alkoholiongelmaa, mutta ei varmaan vaan jaksanut herätä aamulla töihin. Tämä tapahtui siis ennen koronaa ja etätyöbuumia, en tiedä pystyykö hän nyt hoitamaan hommat etänä ja ovatko "migreenit" vähentyneet. Lisäksi hänellä oli tapana olla pois maanantaisin ja kertoa viikonlopun olleen flunssassa. Tiistaina ihan normaalin reippaana töissä, ei nuhaa/tukkoisuutta/yskää. 

Esimerkki 2) 50+ vuotias mies, esihenkilöasemassa. Lihava, ulkoinen olemus epäsiisti, likaiset, seksistiset ja humalahakuista juomista ihannoivat jutut muutenkin ,tyyliin "raskas työ raskaat huvit". Omasta mielestään varmaan rento ja reteä rock/harrikkajätkä, oma näkemykseni hänestä oli, että alkoholin kanssa ongelmia ja ammatillisesti muutenkin epäpätevä ja hoiti hommat puolikkaalla vasemmalla kädellä. Hän oli ihan säännönmukaisesti joka toinen maanantai poissa, välillä myös keskellä viikkoa mutta aina torstaisin. Hölmö kun oli, hän oli pyytänyt useita alaisiaan fb-kavereiksi ja sieltä hänen fb-sivuiltaan sitten näkyi, miten herra oli ollut pämmppäämässä terdellä/mökillä/konsertissa/jne. juuri saikkupäivää edeltäneenä päivänä. 

Esimerkki 3) Eläkeikää lähentelevä sihteeri, joka laski joka vuosi kuinka paljon on käyttämättömiä sairaslomia, ja todellakin piti ne. Muutenkin hänellä oli vuodessa jo 38 tavallista lomapäivää, eivät ne riittäneet. Hän ihan suoraan siis puhui tuosta että laskee sairaslomat lomiksi. Kysyin, että miten uskaltaa ja hän vaan nauraa käkätti, että mitä ne voi, antaa potkut muka. 

Eli jos ja kun eka palkaton saikkupäivä v-ttaa, kannatta muistaa että noita ihmisiä on ihan oikeasti olemassa. 

Inhoan kollektiivisia rangaistuksia. Miksei työnantajat voi vaan savustaa näitä saikuttelijoita pois?

Pienten lasten vanhempia säälin nyt ihan eniten. Heillä lapset sairastaa päivähoidossa saatuja tauteja. Ja lapset viedään päivähoitoon vain siksi, että päästään töihin.

Säälin myös pienipalkkaisia päivähoidon työntekijöitä. Saavat lapsilta taudit, ja maksavat itse sairastamisesta.

Vierailija
104/118 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sitä käyttää maskia. Sitä paitsi teholla potilaat ovat usein hengityskoneessa eli he saavat ilmansa suodattimien kautta.

Vierailija
105/118 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos joudun menemään jatkossa kipeenä töihin, en todellakaan pese sinä päivänä käsiäni. Ihan vaan tiedoksi kaikille.

No minä en niitä jaksa pestä muutenkaan. T: Lääkäri

Vierailija
106/118 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas yksi hoitajaspämmi lisää. Ei ihme, ettei alan sopimukset ja asiat suju. Jatkuvaa kärjistämistä ja vastakkainasettelua. Mustavalkoista ajattelua.

Oikeassa elämässä teho-osastolla toimivat ammattitaitoiset ja hyvin koulutetut sairaanhoitajat ovat viisaita ja osaavia. Eivät he sairaana töihin mene. Lähihoitajista en olisi varma. 

Vierailija
107/118 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruotsissa on tämä ollut jo pitkään kuten myös Suomessa eräillä aloilla. Jos olette lukeneet esityksen kunnolla, niin olette lukeneet myös sen, että työehtosopimus voi poiketa eli että eka saikkupäivä on palkallinen.

Puolisoni oli 5 vuotta Ruotsissa töissä ja kertoi, miten tämä vaikutti työelämään.

Eli töihin tultiin kipeänä ja lepäiltiin töissä, kun ei kyennyt töihin. Eli ihan normi käytäntö, että takahuoneessa sohvalla lepäili kuumeessa oleva työntekijä.
Toinen keino oli, että tultiin töihin ja oltiin 2 tuntia. Ei mennyt palkka pois, koska oli sairastunut työaikana.

Kolmas sitten tämä, että omalla ilmoituksella oltiin aina sitten viikko pois pikkuvtautien takia

Ei kokenut hankalaksi tätä lakia, koska sen pystyi kiertämään monella tapaa215

Muuten kiva, mutta kun olen vatsataudissa, niin en pysty yleensä liikkumaan lainkaan, max konttaamaan pari metriä vessaan oksentamaan.

Monissa muissa sairauksissa pystyy. Kuumeessa buranaa, niin pystyt olemaan sen kaksi tuntia paikalla

Vierailija
108/118 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menevätkö ne sitten Ruotsissa, jossa eka sairauslomapäivä on palkaton? Kerro ihmeessä!

Käsittääkseni se onkin ongelma siellä.

Vierailija
109/118 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liian moni jatkaa viikonloppuaan saikuttamalla sen yhden päivän.

Meilläkin on joitakin, jotka ovat olleet keskustelemassa pomon kans, kun jatkuvasti on maanantaina sairas.

Täällä oli joskus ketjukin asiasta ja aika moni kehuskeli ottavansa aina väliin pidennetyn viikonlopun. Ei näy nyt kehuskelijoita, vaan nyt tartutetaan tappavaa tautia yhden päivän sairaudella?

Eiköhän tässä katsota tilastoja ja tietyt työntekijät ovat aina sairaita maanantaisin tai yleensäkin vapaapäivien jatkeena - ja aina vain sen yhden päivän. Mä luulen, että jokainen tunnollinen työntekijä tunnistaa ongelman.

Olen nyt yksityisyrittäjänä, mutta olin 15 vuotta töissä julkisella työnantajalla asiantuntijahommissa. Tunnistan myös todella hyvin nämä krooniset saikuttelijat.

Esim.1.)työkaveri tuli mulle henkilökohtaisellakin tasolla tutuksi, kun mentiin usein samaa matkaa  kimppakyydillä töihin. Hän oli aika hiljattain omasta aloitteestaan eronnut 40+ nainen, aikuistuneet lapset, nyt nauttimassa uudesta villistä ja vapaasta nuoruudestaan. Hän kertoi mulle ihan avoimesti käyvänsä viikollakin ulkona, ei tosin missään yökerhoissa, mutta teatterissa, oopperassa, konserteissa jne, jotka loppuvat Helsingin keskustassa myöhään illalla. Sieltä häneltä on vielä parin tunnin matka kotiin, ja yllätys yllätys hän oli lähestulkoon aina seuraavina päivinä saikulla. Keskellä viikkoa syynä oli migreenikohtaus, mutta osuivat 100% tarkkuudella aina viihde-iltaa seuranneelle päivälle. En usko, että hänellä oli alkoholiongelmaa, mutta ei varmaan vaan jaksanut herätä aamulla töihin. Tämä tapahtui siis ennen koronaa ja etätyöbuumia, en tiedä pystyykö hän nyt hoitamaan hommat etänä ja ovatko "migreenit" vähentyneet. Lisäksi hänellä oli tapana olla pois maanantaisin ja kertoa viikonlopun olleen flunssassa. Tiistaina ihan normaalin reippaana töissä, ei nuhaa/tukkoisuutta/yskää. 

Esimerkki 2) 50+ vuotias mies, esihenkilöasemassa. Lihava, ulkoinen olemus epäsiisti, likaiset, seksistiset ja humalahakuista juomista ihannoivat jutut muutenkin ,tyyliin "raskas työ raskaat huvit". Omasta mielestään varmaan rento ja reteä rock/harrikkajätkä, oma näkemykseni hänestä oli, että alkoholin kanssa ongelmia ja ammatillisesti muutenkin epäpätevä ja hoiti hommat puolikkaalla vasemmalla kädellä. Hän oli ihan säännönmukaisesti joka toinen maanantai poissa, välillä myös keskellä viikkoa mutta aina torstaisin. Hölmö kun oli, hän oli pyytänyt useita alaisiaan fb-kavereiksi ja sieltä hänen fb-sivuiltaan sitten näkyi, miten herra oli ollut pämmppäämässä terdellä/mökillä/konsertissa/jne. juuri saikkupäivää edeltäneenä päivänä. 

Esimerkki 3) Eläkeikää lähentelevä sihteeri, joka laski joka vuosi kuinka paljon on käyttämättömiä sairaslomia, ja todellakin piti ne. Muutenkin hänellä oli vuodessa jo 38 tavallista lomapäivää, eivät ne riittäneet. Hän ihan suoraan siis puhui tuosta että laskee sairaslomat lomiksi. Kysyin, että miten uskaltaa ja hän vaan nauraa käkätti, että mitä ne voi, antaa potkut muka. 

Eli jos ja kun eka palkaton saikkupäivä v-ttaa, kannatta muistaa että noita ihmisiä on ihan oikeasti olemassa. 

Inhoan kollektiivisia rangaistuksia. Miksei työnantajat voi vaan savustaa näitä saikuttelijoita pois?

Pienten lasten vanhempia säälin nyt ihan eniten. Heillä lapset sairastaa päivähoidossa saatuja tauteja. Ja lapset viedään päivähoitoon vain siksi, että päästään töihin.

Säälin myös pienipalkkaisia päivähoidon työntekijöitä. Saavat lapsilta taudit, ja maksavat itse sairastamisesta.

Tämä! Päiväkotiin sairaana, että ei mene palkka, mutta tauti pahenee ja olet sitten jonkun megaviruksen kourissa kuukauden.

Vierailija
110/118 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatan. Minulla on varaa pitää palkattomia päiviä silloin tällöin. Nyt vain helpottuu, kun ilmoitat vain tiistaina, että en tule huomenna töihin, pidän palkatonta. Ja kun se on palkaton, niin eipä työnantajalla ole mitään sanomista, mitä teen sen päivän. Vaikka latasin facen täyteen biletyskuvia

Vierailija
111/118 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koronassa on saanut myös vuorolisät saikulta. Se on ollut iso raha, jos on saikulla ollut sunnuntai ja yövuoroja.

Kuinkahan moni tulee nyt töihin koronassa, jos sen lievästi sairastaa. Se voi silti olla vielä vaarallinen tauti huonokuntoisille hoidettaville

Vierailija
112/118 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos yhden päivän sairausloma riittää, ei ihminen taida olla kovin sairas! Selkeästihän tuolla sanotaan, että jos sairausloma on yli 5 vrk, niin myös eka sairauslomapäivä on palkallinen. Tuolla muutoksella varmistetaan se, että sairauspäiviä ei pidetä ansaittuina lomapäivinä. Kyselläähän täälläkin, että mitä sairauslomalla saa tehdä, kun kävin kaupassa ja työkaveri käräytti työnantajalle.

Minulla on keskimäärin 1-3 sairauspäivää vuodessa. Yleensä yhden päivän poissaoloja omalla ilmoituksella. Esim helmikuussa olin yhden päivän pois, koska yöllä heräsin oksentamaan. Meni yhden päivän aikana ohi ja pääsin seuraavana töihin.

Viime vuonna olin yhden päivän pois korvatulehduksen takia. Se yksi päivä meni siihen, että aamusta lääkäriin ja antibiootit. Seuraavana päivänä kipu oli helpottanut kuurin ansiosta niin, että pääsin töihin.

Pitää pyytää lääkäriltä tulevaisuudessa pitemmät saikut silloin harvoin, kun on kipeänä. Nyt olen vain ollut tunnollinen ja mennyt töihin, heti, kun olen kyennyt194

Meillä ei olla pois omalla ilmoituksella, pitää olla lääkärintodistus ja ihmeesti porukka pääsee lääkäriin, vaikka ei pääse töihin. Sieltä sitten saa sen laillisen työkyvyttömyystodistuksen ja sen jälkeen työnantajalla on oikeus päättää, kykeneekö työntekijä johonkin muuhun kuin omaan työhönsä. Harva muistaa, että asiakaspalvelusta voidaan siirtää verkkokaupan puolelle, vaikka olisi kipeä kurkku.

Ihan eri asia käydä lääkärissä kun töissä. Lääkäriiin tai päivystykseen on pakko mennä, jotta paranee tai pysyy edes hengissä ja joskus mukaan tarvii saattajankin.

Vierailija
113/118 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Outoa, että vasemmistoliiton kannattajilla ei ole lukutaitoa kuin kappaleiden ensimmäisen lauseen osalta. Jos TESsin mukaan palkka maksetaan, niin sitten ensimmäisestäkin sairauspäivästä saa palkan ja kas, TESsin kirjausten mukaan teholla näin on. Jos sitä sopimusta muutetaan, niin toinen sopijaosapuoli ei ole hallitus, kyseessä on ammattiliittojen yhteinen päätös.

Jos yhden päivän sairausloma todella riittää parantamaan teho-osaston hoitajan terveeksi, niin sairaus on ollut aika lailla kummallista laatua eikä mieleen tule äkkiseltään kuin viisaudenhampaiden poisto, se kun ei ole tarttuvaa laatua.

Voihan se yhden päivän sairasloma johtua vaikka siitä, että on ollut viikonlopun kipeänä. Silloin maanantai voi ihan hyvin riittää tervehtymiseen.

Vierailija
114/118 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän kvtes asiasta sanoo, miksi tehohoitaja olisi vain yhden päivän pois tai kahden, jos oikein paha tarttuva tauti kyseessä, ihmetten minä. Eikö tuo sairauspäiväraha-asia ole helposti sovitteltavissa sopimukseen jos ei sitä jo ole.

Vierailija
115/118 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No oliko pakko äänestää kokoomusta tai perussuomalaisia. Ei ne työssäkäyvääkään helli.

Vierailija
116/118 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän tuo edes koske hoitajia. Hoitajilla on tes suojana. Koskee max. 10 % palkansaajista.

Vierailija
117/118 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teho-osastolla työskentelevän talous ei kaadu jos on yhden päivän omaan laskuunsa saikulla. Oikeasti jos on kipeä, ei yhdessä päivässä parane.

Heippa

Tässä työssä tulee paljon sairastumisia, koska työ on fyysisesti raskasta, vuorotyötä ja paljon ihmiskontakteja-> ylähengitystieinfektioita. Jo olet sairaana esim 5 kertaa vuoden aikana, tulee siitä jo 500€. Olen myös yksinhuoltaja, jolla on lapsia. Voin kertoa, etyä minulle tuo 500€ on iso raha. Mutta, kuten jo sanoin, niin täytyypä tässä hakeutua pois a) vuorotyöstä ja b) hoitajan työstä. Tämä on se viimeinen niitti. En muuten ole ainoa hoitaja, joka näin ajattelee. Kaikki työelämään liittyvät kyykytykset, alkaen Kikystä, ovat vaikuttaneet ja vaikuttavat eniten meihin sosiaali- ja terveysalan naisvaltaisten alojen työntekijöihin.

Vierailija
118/118 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkaton 1. sairauspäivä koskee vain n. 10 % palkansaajista. Muilla voimassa oleva työehtosopimus estää sen. Hoitajat kuuluvat niihin, joita palkaton sairauspäivärahani ei koske.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/4864d800-ae4d-4e14-bc07-2800ece19…

"Kaksi miljoonaa työntekijää suojassa sairausloman karenssipäivältä.

Hallitusohjelmaan kirjattu sairausloman karenssipäivä koskisi noin 10 prosenttia työntekijöistä. Työehtosopimukset ovat kahden miljoonan suomalaisen suojana ainakin seuraavat kaksi vuotta."

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kaksi