HS: "Hallitus selvittää, voiko työstäkieltäytyvältä työttömältä evätä sosiaaliturvan"
Selvitetään mahdollisuutta lisätä velvoittavuutta tekemällä mahdolliseksi toimeentulotuen epääminen hakijalta, joka on kieltäytynyt tarjotusta työstä, koulutuksesta, palvelusta tai velvoitteesta, hallitusohjelmassa sanotaan.
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000009663269.html?share=946e2a1ba8888…
Kommentit (170)
Suomessa aletaan näkemään suuren maailman tyylisiä joukkoiskuja kauppoihin. Ei riitä vartijat tai poliisitkaan, kun satapäiset joukot iskevät samaan aikaan useisiin eri kohteisiin.
Yhteiskuntarauha on mennyttä.
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla mahdollista vaatia sosiaalitukia vastaan normaalia työpanosta ilman työsopimusta, ilman eläkkeen kertymistä, työterveyshuoltoa, ammattiliiton tukea jne. Suomen laissa ei edes ole kohtaa joka vaatisi tekemään työtä ilman työsuhdetta. Noihin voidaan vaatia läsnäolovelvoite mutta ei työsuoritusta. Jos joku muuta määrää niin joka kunnassa toimii sosiaaliasiamies pitämässä tavallisen kansalaisten puolta mielivaltaa vastaan.
Nytkin on työttömiä työmarkkinatuella sairaalassa työkokeilussa, he saa tunnukset Lifecareen ja näkee sen potilaan terveystiedot kenen asioita hoitaa. Onko sulla genitaaliherpes?
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla mahdollista vaatia sosiaalitukia vastaan normaalia työpanosta ilman työsopimusta, ilman eläkkeen kertymistä, työterveyshuoltoa, ammattiliiton tukea jne. Suomen laissa ei edes ole kohtaa joka vaatisi tekemään työtä ilman työsuhdetta. Noihin voidaan vaatia läsnäolovelvoite mutta ei työsuoritusta. Jos joku muuta määrää niin joka kunnassa toimii sosiaaliasiamies pitämässä tavallisen kansalaisten puolta mielivaltaa vastaan.
Tuosta tulikin mieleeni eräs netissä oppimani asia: ilman työsopimusta ei ole työnjohto-oikeutta. Joten, kyllä, työsuoritusta ei voida vaatia.
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole pakkotyötä, jos tekee elantonsa eteen töitä. Yhtälailla me kaikki olemme pakkotyössä. Jos vaikka saa 1000 Euroa/kk tukia, voi mainiosti tehdä 20h/vko töitä sen eteen. Tällöin kyse on palkasta, jolla elättää itsensä.
Omituinen ajatus, että aikuisella, työkykyisellä ihmisellä olisi oikeus vain olla. Se on orjatyötä, jos joutuu pelkkää minimielantoa vastaan tekemään aamusta iltaan töitä, mutta minimielannon tienaaminen osa-aikatyöllä ei ole orjatyötä. Se on itsensä elättämistä.
Paitsi että ei tolla palkalla itseään elätetä.
Mä teen osa-aikaisena hommia ja tienaan noin reilun tonnin joka kk. Vähän vaihtelee sitä mukaa mitä on ollut tunteja. Saan soviteltua päivärahaa lapsikorotuksineen plus täyden asumistuen.
Kiva että asumistukea leikataan ja lapsikorotus poistuu. Teen jo nyt kahdessa firmassa hommia. Vaikea löytää kolmannesta paikasta töitä jotka ei mene ristiin näiden mun nykyisten töideni kanssa. Eikä onnistu se että olen päivät töissä toisaalla ja sitten lähden illasta toisaalle koska en voi pitää lasta päiväkodissa aamusta iltamyöhään.
Tässä vaan mietin että kuinka helve#issä sitä tullaan jatkossa toimeen.
Yksi vaihtoehto on jopa sellainen että jään kokonaan pois töistä toimeentulotuen varaan. Saa maksusitoumuksen apteekkiin ja varmaan saman verran rahaa jää käteen mitä jäisi jos pelkällä reilun tonnin palkalla, leikatulla asumistuella ja muutamien kymppien sovitellut päiväralla pitäisi elää.
Ehkä meidän pitäisi järjestää kansanedustajille testi yleissivistyksen osalta, niin jäisi tällaiset typeryydet. Jos ei läpäise testiä kiitettävällä tasolla, seuraava ehdokas listalta kehiin.
Hienoa että omistusasuntoon ei saa enää asuntotukea 👍Loppuu se kokkareiden tuilla kikkailu.
Onko toi orpokaan ollut koskaan oikeissa töissä. Eikö se oo joku rikkaiden pentu köyliöstä, varmaan on ensimmäinen "työpaikka" heti saatu kotoa käsin?
Siinä lehtijutussa oli mainittu perustuslain tekstiä... taisi olla jotain että pitää olla se ihmisarvoisen elämän takaava minimitoimeentulo.
Eli näiden pitää sitten muuttaa kai sitä perustuslakiakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, minä sitten rupean rikolliseksi, sillä kukaan ei minua palkkaisi. Olen mielirairas ja tyhmä.
Mielisauraus ja tyhmyys ei näytä pitävän sinua pois koneelta, joten voit varmasti tehdä vaikka jotain etähommaa kotoasi käsin?
Ei se mielisauraus välttämättä ole este työnteolle ja joihinkin hommiin ei este ole edes se, että on tyhmä.
Mutta mistä löytää työnantaja, joka palkkaa mielisairaan ihmisen?
On niitä mielisairaita yrittäjiäkin, saattaisivat palkata.
Täysin todellisuudesta vieraantuneita pellejä urpo ja kokoomuskumppanit.
Hei, onko se Orpo joukkoineen humaltunut vallankahvaan pääsystä? Onko ne nyt niin sekaisin siitä ilosta että ovat vallassa, ja pääsevät muuttamaan ja leikkimään ihan miten vaan kohtaloilla, että ovat kadottaneet suhteellisuuden tajunsa.
Ihmisiä tappamalla syntyy varmaan tilastollisesti työllisten määrään kasvua.
60 000 ihmistä kuolee vuodessa. Eikö ole hyvä, että nuoremmat leikkaa hiukset itse ja tekee letin ja ottaa eväät toimeentulotukitöihin.
Anteeksi, mutta voisiko joku perustella miksi tämä on huono juttu.
Jos sinulle tarjotaan työtä ja et sitä ota vastaan, niin sillä on seuraukset? Kertoisiko joku mulle, miksi ei ottaisi sitä työtä vastaan?
Vaikka en edes kannata kokkareita, niin toisaalta ymmärrän tämän hyvin.
Muistaakseni Orpo esiintyi julkisuudessa silloin ennen viime vaaleja useaan otteeseen täysin sekopäisellä tavalla, eikö se melkein pillahtanut itkuunkin jossain vaiheessa puoluejohtajien keskustelutilaisuudessa tai jotain vastaavaa.
Nyt se on sitten niin innoissaan ja iloissaan ja tohkeissaan, kun on päässyt leikkimään valtiolaivan kapteenia, että huh huh. Eikö jonkun pitäisi jo laittaa jonkinlaiset rajat sen touhulle!
Työttömiä on myös tarhoissa. Mulla on karkkia töissä eväänä ja on ihanaa nähdä 10 kuukautta vanhan vauvan ilme, kun se maistaa karkkia, niin HyVää.
Vierailija kirjoitti:
Ainut mikä ihmetyttää on se, miksi me tähän asti edes ollaan elätetty näitä elämäntapavetelehtijöitä?
Juuri näin. Olipa helpottavaa lukea kommenttisi.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi, mutta voisiko joku perustella miksi tämä on huono juttu.
Jos sinulle tarjotaan työtä ja et sitä ota vastaan, niin sillä on seuraukset? Kertoisiko joku mulle, miksi ei ottaisi sitä työtä vastaan?
Vaikka en edes kannata kokkareita, niin toisaalta ymmärrän tämän hyvin.
Olet toki oikeassa, eikä niitä jotka eivät ota vastaan, varmaankaan kovin montaa ole. Ja kuten sanottu, jos jättäytyy työttömyystoimiston asiakkuudesta, toimeentulotukea leikataan jo nyt.
Tämä tarkoittaa että syrjäytyneet kuolee nälkään.
Oma kannanottoni on 4 vuoden ostoboikotti. Toteutan sen joka tapauksessa koska olen vastaan tätä hallitusta.
Että me sitten nautitaan siitä miten kokoomuksen ja Urpon alamäki alkoi just nyt. Se olis kohta lähtö luikkimaan ulkomaille kuten muillekkin on käynyt.