HS: "Hallitus selvittää, voiko työstäkieltäytyvältä työttömältä evätä sosiaaliturvan"
Selvitetään mahdollisuutta lisätä velvoittavuutta tekemällä mahdolliseksi toimeentulotuen epääminen hakijalta, joka on kieltäytynyt tarjotusta työstä, koulutuksesta, palvelusta tai velvoitteesta, hallitusohjelmassa sanotaan.
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000009663269.html?share=946e2a1ba8888…
Kommentit (170)
Kansani, minä sanon teille, te matalapalkkaset ja työttömät.
Menkää ja itkekää, kärsikää köyhyydessä, sillä minä olen teidän herranne, teidän ylijumala.
tapahtukoon minun tahtoni.
ORPO THE DESTROYER..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nyt on oikee meininki. Lusmuilijat töihin vaan.
Tuskin koskee zumaleita nämä uudistukset ja kiristykset.
Heille ja muille muslimeille on kipattu miljoonien eurojen vuosittain jaettavat harkinnanvaraiset toimeentulotuet, siksi heitä ei ikinä näy missään ruokajonoissakaan. Mikäli he joutuisivat kituuttamaan yhtä pienillä tuilla kuin kantaväestö, täällä mellakoitaisiin lähiöissä viikoittain.
Vierailija kirjoitti:
Kai te nyt tajuatte, miksi kokoomus halusi perustuslakivaliokunnan puheenjohtajuuden ja persut varapuheenjohtajuuden. Siellä tulkitaan kaikki tämä kyykytys perustuslain mukaiseksi!
https://www.eduskunta.fi/FI/valiokunnat/perustuslakivaliokunta/Sivut/de…
Sori, mutta ei onnistu siltikään. Hyvä salaliittoteoria silti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, minä sitten rupean rikolliseksi, sillä kukaan ei minua palkkaisi. Olen mielirairas ja tyhmä.
Mielisauraus ja tyhmyys ei näytä pitävän sinua pois koneelta, joten voit varmasti tehdä vaikka jotain etähommaa kotoasi käsin?
Ei se mielisauraus välttämättä ole este työnteolle ja joihinkin hommiin ei este ole edes se, että on tyhmä.
Mutta mistä löytää työnantaja, joka palkkaa mielisairaan ihmisen?
Kannattaisi ennemmin selvittää miten tästä hallituksesta pääsee nopeasti eroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän on perustuslainkin vastaista, mutta eipä tunnu näitä haittaavan. Millä kuvittelevat jonkun elävän, jos ei saa yhtään rahaa mistään, eikä omaisuuttakaan ole? Jotkut ilmeisesti joutuvat muuttamaan sukulaistensa luokse. Tosin itse pitkäaikaistyöttömänä ja moniongelmaisena joudun monista syistä johtuen asumaan jo nyt vanhan ja sairaan sukulaiseni luona.
Ehkäpä tuossa tilanteessa oleva ihminen sitten suostuu töihin tai koulutukseen? Onko se liian kova hinta omasta toimeentulosta?
Taidat olla aika yksinkertainen jos kuvittelet että kaikki työttämät ovat terveitä, autollisia, asuvat lähellä sitä ja tätä yms.
Kyllä on yksinkertaista kaikki lun ei ole ajattelukykyä annettu. 🤦🏻Eri
Totta!Minä olen sekakäyttänyt kaikkea mahdollista viimeiset 35 vuotta.Kuka haluaa minut töihin?
Oletko varma että juuri sinulle tarjottaisiin töitä?
Sekakäyttäjällä olisi selkeästi kokemusta ja lahjoja lääkejakeluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän on perustuslainkin vastaista, mutta eipä tunnu näitä haittaavan. Millä kuvittelevat jonkun elävän, jos ei saa yhtään rahaa mistään, eikä omaisuuttakaan ole? Jotkut ilmeisesti joutuvat muuttamaan sukulaistensa luokse. Tosin itse pitkäaikaistyöttömänä ja moniongelmaisena joudun monista syistä johtuen asumaan jo nyt vanhan ja sairaan sukulaiseni luona.
Ehkäpä tuossa tilanteessa oleva ihminen sitten suostuu töihin tai koulutukseen? Onko se liian kova hinta omasta toimeentulosta?
Miten tuo eroaa orjatyöstä? Pakkotyötä sillä uhalla, että muuten ei saa rahaa ja ruokaa ja kuolee nälkään - valto siis uhkailisi ihmistä kuolemalla, jos ei suostu tekemään jotain tarjottua "työtä"? Juu, kuulostaa tosiaan pohjoismaiselta sivistysvaltiolta.
No jos ei työ kelpaa ei voi olla työtön.Eikö mahdollinen paskatyö kelpaa?Raha kuitenkin kelpaa.
.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa ainakin työvoimakoulutuksena järjestettävien lähihoitajien koulutuksien määrä kasvaa ja samassa suhteessa myös tuonne pakotettujen työttömien määrä.
Sairaanhoitajaksi opiskelemaan haki vuosi sitten 27678 ja pääsi vain 2773, että kyllä sun ylioppilas lapsi varmaan lähäriksi pakotetaan.
Tässä AMK hakijamäärät vuosi sitten.
Vierailija kirjoitti:
Ai että tää homma alkaa pian rytistä omahyväisten perskikkarekokkareiden niskaan. Tästä ei tule seuraamaan mitään hyvää. Aivan kuin päättäisi että pieksemällä lasta saa siitä kiltin ja yhteistyöhaluisen.
Vain fiksut ymmärtävät, että porkkanalla saa parhaan tuloksen.
Kokkareet eivät ole fiksuja.
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole pakkotyötä, jos tekee elantonsa eteen töitä. Yhtälailla me kaikki olemme pakkotyössä. Jos vaikka saa 1000 Euroa/kk tukia, voi mainiosti tehdä 20h/vko töitä sen eteen. Tällöin kyse on palkasta, jolla elättää itsensä.
Omituinen ajatus, että aikuisella, työkykyisellä ihmisellä olisi oikeus vain olla. Se on orjatyötä, jos joutuu pelkkää minimielantoa vastaan tekemään aamusta iltaan töitä, mutta minimielannon tienaaminen osa-aikatyöllä ei ole orjatyötä. Se on itsensä elättämistä.
Yhtä hyvin voi orjuutetuiksi sanoa heitä jotka tekee työtä ja joiden keräämistä veroista jaetaan ne tuet. Ne on tarkoitettu aikuisen oikeesti tarvitseville.
Onneksi kukaan ei tarjoa työtä 10 vuotta työttömänä olleelle joten eii paniikkia.
"Hallitusohjelmassa selvitettävän muutoksen tarkoituksena olisi varmistaa, ettei sosiaaliturvalla eläminen yksinkertaisesti olisi mahdollista, jos henkilö kieltäytyy ottamasta vastaan työtä tai osallistumasta työvoimapoliittisiin palveluihin."
Siis, sitä työtä on ensin jonkun tarjottava. Tässä kaupungissa missä minä asun sanotaan näin: Meillä ei ole sinulle mitään tarjottavaa!
Työvoimapoliittiset palvelut... No, tähän asti on kysytty nyt työnhakuvelvoitteen aikana, eli minulla on koko ajan se veloite hakea 4 paikkaa per kk, niin tämän rinnalle on kysytty HALUANKO osallistua esim. johonkin työnhakuohjaukseen. Ensimmäisellä kerralla kun tätä kysyttiin, osallistuin, ja arvatkaapa mitä kävi. Ensinnäkin minä sain nettiosoitteita, joissa on alani työnantajien rekrytointisivuja. Ja toisekseen se ihminen jonka vastaanotolla oli sanoi näin: "Sinä et tarvitse tätä ohjausta, osaat itsekin hakea." Siis hän totesi itse noin, minä en sanonut hänelle noita sanoja. Ja nettiosoitteet joita sain, ne olivat minulle tuttuja. Olen niiden kautta sitten hakenut, mitään vastauksia ei ole tullut. Ei senkään takia, että kun kyseessä on terv. huolto, niin ne yksityiset tahot eivät juurikaan tarvitse sitä lajia työntekijöitä joihin mulla on koulutus, eikä se mun koulutus ole suoranaista hoitotyötä. Ja edelleen, yksi niistä vastasikin että tarvitsemme lähinnä hoitotyöntekijöitä.
Mutta se ohjaus johti sitten siihen että seuraavalla yhteydenotolla työnvälityksestä, mulle todettin että MINÄ OLISIN KIELTÄYTYNYT SIITÄ OHJAUKSESTA. VAIKKA ASIA OLI NIIN, ETTÄ SE TYYPPI JOKA MUT OTTI VASTAAN SANOIN NIIN KUIN TUOLLA KERROIN.
Ja kunta on minulle siis sanonut jo ajat sitten: Meillä ei ole sinulle mitään tarjottavaa. Ja ennen tuota tokaisua, sain heiltä kyllä niitä näön vuoksi tehtyjä työtarjouksia. Näissä työtarjouksissa mulle on naurettu päin naamaa, siis naurettu päin naamaa.
Ja paikallinen kouluttaja jonka kursseille aiemmin olen moneen kertaan pyrkinyt, niin niiden hakemusten teko loppui siihen, kun kouluttajan opettaja, joka itse on kiertänyt koko etelä-suomen vastaavanlaiset ammattikouluttajat ennen kuin on päätynyt nyt tänne, niin se valintakokeen jälkeen haastatteluosiossa mun koetulosta (joka oli muuten siis virheetön teknisesti, piti kirjoittaa wordillä työnhakukirje), niin se arvosteli sitä tekstiä tällaisilla sanoilla: Onko tämä niin kuin todellista mitä tässä tekstissä vai oletko vain tehnyt niin kuin kuvitellut tilanteen mukaan. No, minä sanoin, että todellista, ja siihen se muija sitten antoi sellaisen vastauksen, että antoi selvästi ymmärtää, että esim. se, että kerroin, että olen kiitettävällä tavalla hoitanut erään laitoksen erään tehtävän yksin, saanut siitä siis työtodistusmaininnan , suorasanaisen työtodistuksen, jossa ne asiat on kirjoitettu joita se siihen hakemukseen olin kiroittanut, niin tuo akka, se antoi ymmärtää että hän olettaa sen olevan valetta.
Että sellainen tapaus!
Työvoimapoliittiset jutut on kuntouttava työtoiminta eli orjatyö jossain pajassa. Halliuts siis hlaua työttömistä orjia.
Vierailija kirjoitti:
"Hallitusohjelmassa selvitettävän muutoksen tarkoituksena olisi varmistaa, ettei sosiaaliturvalla eläminen yksinkertaisesti olisi mahdollista, jos henkilö kieltäytyy ottamasta vastaan työtä tai osallistumasta työvoimapoliittisiin palveluihin."
Siis, sitä työtä on ensin jonkun tarjottava. Tässä kaupungissa missä minä asun sanotaan näin: Meillä ei ole sinulle mitään tarjottavaa!
Työvoimapoliittiset palvelut... No, tähän asti on kysytty nyt työnhakuvelvoitteen aikana, eli minulla on koko ajan se veloite hakea 4 paikkaa per kk, niin tämän rinnalle on kysytty HALUANKO osallistua esim. johonkin työnhakuohjaukseen. Ensimmäisellä kerralla kun tätä kysyttiin, osallistuin, ja arvatkaapa mitä kävi. Ensinnäkin minä sain nettiosoitteita, joissa on alani työnantajien rekrytointisivuja. Ja toisekseen se ihminen jonka vastaanotolla oli sanoi näin: "Sinä et tarvitse tätä ohjausta, osaat itsekin hakea." Siis hän totesi itse noin, minä en sanonut hänelle noita sanoja. Ja nettiosoitteet joita sain, ne olivat minulle tuttuja. Olen niiden kautta sitten hakenut, mitään vastauksia ei ole tullut. Ei senkään takia, että kun kyseessä on terv. huolto, niin ne yksityiset tahot eivät juurikaan tarvitse sitä lajia työntekijöitä joihin mulla on koulutus, eikä se mun koulutus ole suoranaista hoitotyötä. Ja edelleen, yksi niistä vastasikin että tarvitsemme lähinnä hoitotyöntekijöitä.
Mutta se ohjaus johti sitten siihen että seuraavalla yhteydenotolla työnvälityksestä, mulle todettin että MINÄ OLISIN KIELTÄYTYNYT SIITÄ OHJAUKSESTA. VAIKKA ASIA OLI NIIN, ETTÄ SE TYYPPI JOKA MUT OTTI VASTAAN SANOIN NIIN KUIN TUOLLA KERROIN.
Ja kunta on minulle siis sanonut jo ajat sitten: Meillä ei ole sinulle mitään tarjottavaa. Ja ennen tuota tokaisua, sain heiltä kyllä niitä näön vuoksi tehtyjä työtarjouksia. Näissä työtarjouksissa mulle on naurettu päin naamaa, siis naurettu päin naamaa.
Ja paikallinen kouluttaja jonka kursseille aiemmin olen moneen kertaan pyrkinyt, niin niiden hakemusten teko loppui siihen, kun kouluttajan opettaja, joka itse on kiertänyt koko etelä-suomen vastaavanlaiset ammattikouluttajat ennen kuin on päätynyt nyt tänne, niin se valintakokeen jälkeen haastatteluosiossa mun koetulosta (joka oli muuten siis virheetön teknisesti, piti kirjoittaa wordillä työnhakukirje), niin se arvosteli sitä tekstiä tällaisilla sanoilla: Onko tämä niin kuin todellista mitä tässä tekstissä vai oletko vain tehnyt niin kuin kuvitellut tilanteen mukaan. No, minä sanoin, että todellista, ja siihen se muija sitten antoi sellaisen vastauksen, että antoi selvästi ymmärtää, että esim. se, että kerroin, että olen kiitettävällä tavalla hoitanut erään laitoksen erään tehtävän yksin, saanut siitä siis työtodistusmaininnan , suorasanaisen työtodistuksen, jossa ne asiat on kirjoitettu joita se siihen hakemukseen olin kiroittanut, niin tuo akka, se antoi ymmärtää että hän olettaa sen olevan valetta.
Että sellainen tapaus!
JATKO:
LOUKKAAVAA, NÖYRYYTTÄVÄÄ, ASIATONTA KOHTELUA. NÄÄ TYYPIT SIIS ON SITÄ MIELTÄ, ETTÄ MINUSTA EI OLE MIHINKÄÄN. JA HEIDÄN SUHTEENSA MINÄ SANOISIN, ETTÄ TYÖSUOJELU- JA TYÖEHTOASIOISSA HEIDÄN OMISSA TOIMISSAAN ON KYLLÄ VALTAVAN PALJON KORJATTAVAA! ENPÄ TAIDA TÄHÄN LADELLA MITÄ KAIKKEA OLIS ESIMERKIKSI, MUTTA NÄIN TOSIAAN ON. NÄMÄ TÄÄLLÄ OVAT ROMUTTANEET TOTAALISESTI SEN KÄSITKSEN MIKÄ MINULLA TÄNNE TULLESSANI ON MUILTA SEUDUILTA KOETTUNA OLLUT. NÄMÄ EIVÄT TOSIAANKAAN KOHTELE ASIALLISESTI, NÖYRYYTYSTÄ, HALVENTAMISTA, JA OVAT OLEVINAAN, ETTÄ ME OLLAAN JA ME OSATAAN. TYYPILLISTÄ ON MM. SE, ETTÄ TÄÄLLÄ YKS TYYPPI, KOULUTTAJA SEKIN SANOI, ETTÄ "SINÄ ET OLE SIINÄ ASEMASSA ETTÄ VOISIT" YHTEEN TIETTYYN ASIAAN KOMMENTOIDA. MUTTA MUUALLAHAN ASIA ON NIIN, ETTÄ ASIOISTA SAA KOMMENTOIDA JA ASIOISTA VOIDAAN KESKUSTELLA, TÄÄLLÄ ON NIIN, TURPA KIINNI, SINÄ ET SAA SANOA MITÄÄN!
HAKEMUKSIA ON TEHTY MUTTA KUKAAN EI OTA TÖIHIN.
SIIS JOS ORPO MEINAA ETTEI TOIMEENTULOTUKEA SAA, NIIN SITTENHÄN SE ON TOSIAAN NIIN, ETTÄ SE HALUAA AJAA IHMISET KADULLE KODEISTAAN. ORPOLLA EI OLE INHIMILLISYYTTÄ PÄTKÄÄKÄÄN! SE HALUAA SIIS TAPPAA IHMISIÄ SUORAAN SANOEN, TAPPAA NÄLKÄÄN JA PAKKASEEN.
VARMAAN JOSKUS 1900-LUVUN ALKUPUOLELLA ON OLLUT VASTAAVAA OIKEISTOLAISTA TOUHUA. MUTTA SITTENHÄN SE SIITÄ ALKOI SE HYVINVOINTIVALTION JA SOSIAALITURVAN RAKENTAMINEN, JONKA ORPO NYT HALUAA ROMUTTAA.
MUUTEN HEI, NIINISTÖ ON KEHUNUT TÄTÄ ORPON AGENDAA. KEHUTTEKO TE NIINISTÖÄ NYT SITTEN!
Palkka pois näiltä töissä lusmuavilta, juoruilevilta, tupakalla juoksevilta työpaikkakiusaajilta. Eiköhän ala laiskoille työ maittamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa ainakin työvoimakoulutuksena järjestettävien lähihoitajien koulutuksien määrä kasvaa ja samassa suhteessa myös tuonne pakotettujen työttömien määrä.
Sairaanhoitajaksi opiskelemaan haki vuosi sitten 27678 ja pääsi vain 2773, että kyllä sun ylioppilas lapsi varmaan lähäriksi pakotetaan.
Kun opintotuet on käytetty niin opiskelu työttömyyskorvauksella edellyttää lupaa työkkäriltä ja maksimi 2 vuotta eli kyllä paperitehtaalta 250 irtisanottavaa ehkä voi kouluun päästä. Juha Sipilän hallitus poisti kulukorvauksen omaehtoisesta koulutuksesta eli kulukorvauksen saa vain työkkärin sivuilla oleviin koulutuksiin.
Kohta nähdään enemmän Suomenkin kaduilla ostoskärrejä työnteleviä ihmisiä joilla peti ja koko omaisuus mukana niin kuin Losissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun opintotuet on käytetty niin opiskelu työttömyyskorvauksella edellyttää lupaa työkkäriltä ja maksimi 2 vuotta eli kyllä paperitehtaalta 250 irtisanottavaa ehkä voi kouluun päästä. Juha Sipilän hallitus poisti kulukorvauksen omaehtoisesta koulutuksesta eli kulukorvauksen saa vain työkkärin sivuilla oleviin koulutuksiin.
Omistusasuntoon ei saa asumistukea sitten enää. Ansiosidonnaista saa puolitoista vuotta ja sen jälkeen työmarkkinatuki 580 netto, kun lapsikorotuksetkin poistuu.
Miten voi olla mahdollista vaatia sosiaalitukia vastaan normaalia työpanosta ilman työsopimusta, ilman eläkkeen kertymistä, työterveyshuoltoa, ammattiliiton tukea jne. Suomen laissa ei edes ole kohtaa joka vaatisi tekemään työtä ilman työsuhdetta. Noihin voidaan vaatia läsnäolovelvoite mutta ei työsuoritusta. Jos joku muuta määrää niin joka kunnassa toimii sosiaaliasiamies pitämässä tavallisen kansalaisten puolta mielivaltaa vastaan.
Todennäköisesti osuu. Jos joutuu sairaalaan syystä tai toisesta tai vanhana palvelutaloon niin se lähikuppilasta tuttu Repa on siellä antamassa hyvää hoivaa. Repa kun on pakotettu hakemaan kouluun ja lähihoitajaksihan sitä sitten tietysti kouluttautuu kun sillä alalla niitä töitä piisaa.