G: Työllistyitkö vakituisesti velvoittavan työnhakemisen myötä?
Lakimuutoksen myötä työnhakijan on pääsääntöisesti haettava vähintään neljää työpaikkaa kuukauden tarkastelujakson aikana. Työnhausta raportoidaan TE-toimiston verkkopalvelussa säännöllisesti. Raportointijakso on yleensä kuukauden mittainen.
Tämä uudistus tuli voimaan reilu vuosi sitten. Saitko vakiduunin?
Kommentit (35)
En vakityöhön, mutta kahteen pätkään, joista toinen 3 kk ja toinen 6 kk (menossa tällä hetkellä). Niin ja ikää 50+
Vierailija kirjoitti:
En vakityöhön, mutta kahteen pätkään, joista toinen 3 kk ja toinen 6 kk (menossa tällä hetkellä). Niin ja ikää 50+
Toivottavasti pätkistä siunaantuisi sinulle vakituinen pesti !
en koskaan osallistuutkaan tähän pelleilyyn heitin kaikki viranomaiskirjeet lukematta roskiin
En ole te-keskuksen tai mikä lieneekään asiakas, joten en voi äänestää juuta enkä jaata
Lähetän aktiivisesti hakemuksia ilman velvoitteitakin, riippuen siitä kuinka montaa uutta paikkaa on tarjolla. Ei ole onnistanut 0-tunti ja ekstraajan paikkoja lukuunottamatta
Vierailija kirjoitti:
En ole saanut töitä. Mulla se on 2 paikkaa kuukaudessa.
En minäkään ole töitä saanut mutta en haluakaan. Yhtä paikkaa kuukaudessa pitää hakea. Tosi helppo homma tienata 1500 € kuukaudessa.
Nyt olen tukitoimissa. Ihan ok tämä toimenpide, jossa olen, ei valittamista, mutta ei tästä mitään hyötyä kenellekään ole. Paperilla näyttää toki paremmalta, että minut on aktivoitu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole saanut töitä. Mulla se on 2 paikkaa kuukaudessa.
En minäkään ole töitä saanut mutta en haluakaan. Yhtä paikkaa kuukaudessa pitää hakea. Tosi helppo homma tienata 1500 € kuukaudessa.
Miten saat noin paljon?
Mikä pakkomielle kaikilla on vakityön saamisesta? Mitä vikaa määräaikaisessa? Jos työkkärin painostusta pelkää niin ihan rauhassa saa olla jos on määräaikainen kokoaikatyö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oikeastaan, mutta työkokeilun aikana työllistyin kahdessa viikossa ensiksi laboratorioinsinööriksi (4 h / päivä palkka 25 € / tunti) ja parin kuukauden sisällä olin osaston opettajaharjoittelijana 32 h / viikko lähiopetusta, tein aika nopeasti kasvatustieteiden maisterin valmiiksi työn ohella (koulu maksoi kaiken kirjoista lähtien ja samalta osastolta oli opettaja auskultoimassa sen kuusi viikkoa joka siihen aikaan tarvittiin (jonka koulu maksoi senkin) ja taisin nähdä häntä kaksi kertaa tunneilla). Muut opettajat eivät suostuneet siihen että olisin ollut työkokeilussa tuon 4 kk vaan minulle perustettiin laboratorioinssin vakanssi tuosta vaan koska sellaista ei ollut koskaan ollut edes olemassa (ei ennen eikä sen jälkeen). Nyt olen jo parikymmentä vuotta opettanut kyseisellä osastolla ihan virkamiehenä (nykyään taitaa olla virkahenkilö) ja siellä on koko tuon ajan ollut yhden opettajan vajaus. Siitä se 32 h lähiopetusta viikossa tulee. Eli ylitöitä joka viikko 7,6 tuntia.
Ja tää tapahtui 1980-luvulla?
Ei hei. Ihan tällä vuosituhannella.
Menin töihin kun halusin välttää tuon aktivoinnin.
En ymmärrä sen kaltaista politiikka, jossa poliitikkojen palkkaa nostetaan kriisin keskellä ja kaikki edut? Ja sen jälkeen kaikki tukitoimet entiselle poliitikolle, missä eläke mittava koko loppuelämän ajan? Ja ihan sopeutumiseläke tämän kaiken jälkeen?! Jos poliitikot haluavat leikata muilta, niin jos he oikeasti haluavat olla esimerkkinä muulle kansalle, niin heitä pitäisi kohdella samoin, kuin muitakin työllisiä. Eli tt- toimistoon hakemaan töitä. Kun töitä aina löytyy vaikka hoitoalalle, kun siellä on huutava pula hoitajista? Miksi kukaan entinen poliitikko ei suostu tekemään töitä, että saa uran jälkeen töitä hoitajana, kaupan kassana ym. Tai opiskella kenties uuden ammatin tämä politikoinnin jälkeen? Onko poliitikon ura niin raskas ammatti, että saa ihan sopeutimiseläkkeen tämän jälkeen. Eikö tämä sopeutumiseläke siis kuulu meille kaikille, kun palvellut yhteiskuntaa noin 4-vuotta.
Olen liki kuusikymppinen, kroonisesti sairas eukko. Minulla ei ole enää pahemmin velvoitteita. Kunhan odottelen eläkettä, ja toivottavasti pääsen pian eläkkeelle. On sellainen meno hallituksella että hirvittää.
Sain vakituisen työpaikan, mutta ei se liittynyt mitenkään velvoitteeseen. Ilman sitäkin olisin toki töitä hakenut. Minulle on kauhea ajatus että olisi pitänyt työttömänä olla yhtään pidempää kuin oli pakko (vaikka ansiopäivärahaa sainkin). Minun tapauksessani uuden työpaikan hankkimiseen meni noin 1,5 kk.
6kk:n aikana kutsuttiin yhteen videohaastatteluun (johon en olisi ryhtynyt, vuokravälitysfirma joka selkeästi ei tiennyt mitä alan työntekijältä vaaditaan ja se ei ole video itsestä) ja yhteen face-to-face, mutta olin kerennyt jo saada työn muuta kautta joten peruin tuon varsinkin, kun meillä oli jo alusta saakka hurja ero palkasta. Itsellä ammattitaitoon nähden kohtuullisen alarajalla, ja silti työnantajaehdokkaalla 4,5euroa pienempi tuntia kohti ilman nousumahdollisuuksia.