Onko kukaan keksinyt miten työttömyysturvan suojaosan poisto hyödyttää yhyteiskuntaa?
"Työttömyysturvan saaja voi saada palkkaa 279 euroa neljässä viikossa tai 300 euroa kuukaudessa ilman, että se vaikuttaa työttömyysturvaan millään tavalla. Sen ylittävästä palkkaosuudesta jokainen euro vähentää kyseisen maksujakson työttömyysturvaa 50 sentin verran."
Tuo suojaosa on mahdollistanut monelle lyhyiden keikkatöiden tekemisen vaikka olisi vajaakuntoinenkin. Samalla se on hyödyttänyt työnantajia helpottamalla lyhytaikaisten sijaisuuksien täyttämistä.
Kun suojaosa poistuu, työkeikkoja ei kannata ottaa. Kyse ei ole pelkästään siitä että se saatu ansio vähennetään tuesta vaan myös siitä että työttömyysturvan maksatus siirtyy jonnekin hämärään tulevaisuuteen kaiken byrokratian vuoksi kun pitää odottaa palkkalaskelmat, toimittaa ne eteenpäin jne.
Kommentit (136)
Ainakin hoitajapula pahenee ja saadaan varmasti julkinen terveydenhuolto kaadettua. Moni hoitaja syystä tai toisesta voi tehdä vain keikka- tai osa-aikatyötä, mutta eipä tee enää. Eikä myöskään hakeudu pk-seudulle kokoaikatyöhön nekään hoitajat jotka voivat, koska siellä ei enää hoitajan palkalla asuta jos on lapsia, joten romahdus alkanee HUSista.
Huomaa, että jollain hyväosaisilla ei ole mitään hajuakaan pätkätöistä ja lomautetuksi joutumisesta. Se on hyvä huudella "menkää töihin" yms, kun niitä töitä ei ole! Itse olen rakennusalalla vakituisessa työpaikassa, tänä keväällä tulee täyteen 15v samassa firmassa. Meillä vain on se tilanne, että lähes joka talvi tulee vastaan lomautukset, kun töitä ei kaikille talvella riitä. Eikä silloin sen parin-kolmen kuukauden aikana töitä löydy muistakaan firmoista, vaikka miten etsisi. Tekisin mielelläni töitä ympärivuotisesti, jos se olisi mahdollista, mutta kun useimmiten se ei ole mahdollista. Olen voinut tähän asti ottaa vastaan jonkun satunnaisen työkeikan kevytyrittäjänä, mutta suojaosan poiston jälkeen en voi ottaa. Joko makaan sohvalla koko lomautuksen ajan tai sitten teen työt pimeänä.
Mutta aivan, olenkin laiska pska, jota ei työnteko kiinnosta, vaikka olen tehnyt 40h työviikkoa kohta 15 vuoden ajan. Näinhän kaikkia työttömiä kuvaillaan, kun ei tajuta, että myös lomautetut ja osa-aikaiset luetaan työttömiksi.
Minulla on fyysinen vamma, en pysty kävelemään sinne Pasilaan töihin joka päivä enkä edes joka toinen päivä enkä edes kerran viikossa. Muutenkin esimies on täys paska, inhoan koko ukkoa yli kaiken.
Verotuloina
Suojaosa on sitä varten, että kannattaa ottaa tuntitöitä vastaan, jos enempää ei tarjota, että heti ei vaikuta soviteltuun päivärahaan. Nyt on kuitenkin huomattu, että ihmiset eivät ota kuin juuri sen suojaosan verran tuntitöitä. Ja tämä ei ollut se tarkoitus. Siitä syystä se poistetaan.
Ottakaa huomioon, että 300 euron suojaosa koskee kaikkia osa-aikatyötä tekeviä. Eli myös niitä, jotka tienaavat enemmän kuin suoja-osa työttömyysetuuden päälle.
Itse oli jokin vuosi sitten työnantajan toiveesta 60% osa-aikaisena työssä josta kokoaikaiselle maksettiin 3000/kk. Sain siten palkkaa 1800 € kuussa. Tästä suojaosa 300 € ja lopusta 1500 € puolet vähensi työttömyyskorvausta eli 750 €. Työttömyyskorvaus oli lapsikorotusten kanssa 1750 €/kk, jonka 60% työnteko vähensi siis 1000 euroon kuussa.
Käteen jäi kuukausittain 1800+1000 eli 2800 euroa. 100% työajalla olisin siis ansainnut 3000 € ja 60% työajalla 2800€. Lähes sama summa kolme tai viisi päiväisen viikon tekemisestä. Jos olisin yhtään laskelmoivampi olisi ollut kannattavampaa jäädä tekemään töitä pelkästään osa-aikaisena, kun yhteiskunta näin avokätisesti sen mahdollisti.
Joten tässä syy miksi yhteiskunnalle on kannattavaa poistaa suojaosa: Työnteon tekeminen kannustavammaksi
Jos tekee osa-aikatöitä yli 300 e ei enää saa toimeentulotukea eli näin valtio säästäisi toimeentulotukimenoja. Kun suojaosa loppuu niin kannattaa hakea toimeentulotukea ja näin toimeentulotukimenot suurenee.
Valtiolle koituu siis lisää menoja kun joutuu maksamaan toimeentulotukea sen sijaan, että henkilö tekisi yli 300 euroa töitä. Toimeentulotuki käsittää myös muutakin kuin perustoimeentulotuen perusosan eli sähkölaskut, kotivakuutuksen, välttämättämät lääke-ja terveydenhuoltolaskut, silmälasit, asiakirjat jne.
Myös ostovoima pienenee kun suojaosa poistetaan. Suojaosarahoilla ostetaan ruokaa suoraan niiltä kotimaisilta kaupoilta ja kun tämä loppuu niin loppuu kauppiailta tulotkin.
Pakottamalla yksilö työpaikalle ja ammattialalle johon ei sovi eikä kykene tekemään (esim fyysinen vamma) tulee yhteiskunnalle lisälaskua monin eri tavoin. Henkilö on koko ajan saikulla, pitää hankkia työntekijälle avustaja ja maksaa päivittäiset Kela taksit edestakaisin, valtio joutuu maksamaan oikeudenkäyntikulut seksuaalisesta häirinnästä, vakoilusta, salakatselusta, lisäksi myös henkiset traumat työpaikkakiusaamisesta eikö työtkään etene työpaikalla vaan työtehtävät seisoo ja seisoo.
Tästä tulee valtavasti yhteiskunnalle laskua.
Vierailija kirjoitti:
Verotuloina
Suojaosa on sitä varten, että kannattaa ottaa tuntitöitä vastaan, jos enempää ei tarjota, että heti ei vaikuta soviteltuun päivärahaan. Nyt on kuitenkin huomattu, että ihmiset eivät ota kuin juuri sen suojaosan verran tuntitöitä. Ja tämä ei ollut se tarkoitus. Siitä syystä se poistetaan.
Ihmiset ottavat sen verran töitä kun se on rahallisesti kannattavaa.
Saadaan enemmän sosiaalisilla tuilla työskenteleviä. Tarkoituksena ei tietenkään ole hyödyntää yhteiskuntaa vaan pääomaa.
Raha ratkaisee...
Tuossa asiassa olen eri mieltä hallituksen kanssa. Olisi päinvastoin pitänyt nostaa.
Muuten on oikeanlaista politiikkaa.
Suomessa kaikki perustuu ihmisten kiusaamiseen. Tämä on totuus.
Minä en ole vielä keksinyt tai kuullut syyyä että miten se leikkaus lisää avoimien työpaikkojen määrää? Ja varsinkin sellaisten työpaikkojen että niiden työntekijöiden ei tarvitse seikkailla työn tekemisen jälkeen enää missään yhteiskunnan tukiviidakossa.
T: työntekijä
Vierailija kirjoitti:
Minulla on fyysinen vamma, en pysty kävelemään sinne Pasilaan töihin joka päivä enkä edes joka toinen päivä enkä edes kerran viikossa. Muutenkin esimies on täys paska, inhoan koko ukkoa yli kaiken.
Olis varmaan sitte paree vaihtaa työ paikkaa.
KELAAN voidaan palkata lisää työntekijöitä tekemään toimeentulotukihakemuksia. Näillä Suomi nousuun.
Tarkoitus oli että yrittäjät palkkaavat kokopäiväisiä työntekijöitä osa-aikalaisten sijasta mikä sitten nostaa työllisyyttä ja verotettavien määriä.
Todellisuus: Kävikin niin että yrittäjät eivät palkanneetkaan kokoaikaisia ja työttömiä on nyt liki 50.000 enemmän.
Mitäs, kun on pienituloinen lapseton sinkku? Saan ansiosidonnaista lomautettuna n.1050e/kk netto, jolloin se 300e on ollut todella tarvittava lisä, kun ainoa tulo ilman lapsia on tuo reilu tonni eikä ole edes puolisoa jakamassa kuluja. Jatkossa ei minun kannata ottaa mitään verollista lyhytaikaista työtä vastaan, vaan joudun hakemaan lisäksi Kelalta lisätukia ja jos jotain töitä pystyn pimeästi tekemään, teen ne nimenomaan pimeästi, koska verokortin kanssa ei enää lomautettuna kannata ottaa töitä vastaan. Ja olen siis ollut vakituisessa työssä yli 10v, mutta kausipainotteisessa työssä talven 1-3kk lomautuksille ei mitään voi.
Olisin opiskellut itselleni uuden ammatin, missä olisi paremmat mahdollisuudet työllistyä ympäri vuoden, mutta aikuiskoulutustuen lopettamisen takia ei ole varaa siihenkään.