Nostelu/kotityöt sektion jälkeen....
Mulle on tehty sektio päivää vaille 4 viikkoa sitten. Olosuhteiden pakosta mies joutui palaamaan töihin aikaisemmin mitä luultiin, ja mun on nyt sitten ollut pakko jo viikko sitten alkaa nostelemaan kamoja ja myöskin tekemään kotihommia...en ole makoillut kyllä pätkääkään sektion jälkeen, mutta sentään yrittänyt välttää nostelua.
Nyt olen sitten kantanut jo turvakaukaloa, kauppakasseja, raijannut imuria yläkerrasta alakertaan.
Ensimmäiset pari viikkoa vatsalihaksia ja haavaa oli kyllä pakko varoa....sain th:jalta luvan mennä jo salillekin, jos en tee vatsoja ja muutenkin kevyesti ja valikoituja liikkeita.
Miten nopeasti olette toipuneet sektiosta? Onkohan ihan ok nostella ja touhuta, jos ei ole mitään kipuja...???
Kommentit (5)
Minulle terveydenhoitaja sanoi, että pitäisi ottaa iisisti n. kuukauden verran.
Kuulemma vastaavan noin ison leikkauksen jälkeen saisi töistä sairaslomaa sen kuukauden.
Toki yritin ottaa iiisisti, mutta tällä luonteella se oli vaikeaa. En osaa olla puuhailematta... Toki tuli pakostakin liikuttua varovasti, kun varoi leikkaushaavaa.
ennen kuin vatsa on palautunut synnytyksen jälkeen.
Jos aikasemmin rupeaa touhuamaan, niin vatsa ei supistu kunnolla ja keski osa ei umpeudu. Tämän luin jostakin lehdestä kolmannen sektion jälkeen.
Mutta, miten se asia siinä selostettiin on eria asia muistaa.
Minä tiedän vain miltä tuntuu, kuin näyttää siltä kuin olisi kolmannella kuulla, vaikka synnytyksestä oli jo puoli vuotta. ;)
Ensi kerralla varon tarkemmin. 6 viikkoa vois kuulostaa jo hyvältä levolta. :)
Itsellä takana yksi sektio, yksi laps minulla siis.
Muistaakseni jo samalla viikolla kun päästiin sairaalasta niin nostelin jotain... Ei ehkä ois saanu, mutta... En osaa olla tekemättä mitään...
Mulla sectiosta neljä viikkoa aikaa ja ohjeeksi sain välttää nostelua kuusi viikkoa, vaikka olo tuntuis hyvältä. En tiedä kyllä tarkemmin mitä haittaa nostelu voisi seurata.
Minulle tehtiin sektio pari vuotta sitten. Meillä mies joutui samoin lähtemään töihin, kun sektiosta olis 3 viikkoa. Tein varovasti kotitöitä ja kannoin vauvan kopan kanssa kolmannesta kerroksesta alas ja takaisin sisään. Ei käynyt kuinkaan, mutta en siis tosiaan riehunut vaan kuljin varovasti tuntemusten mukaan. Sairaalasta sanottiin muistaakseni, että mitään rankkaa liikuntaa tai siivousta ei suositella, esim. ikkunoiden pesua tai imurointia, joissa vartaloa pitää kiertää voimakkaasti. Mutta kaipa imurointia voi hissuksiin tehdä. Imurin kantelu kuulostaa ehkä vähän pahalta, se on sen verran painava kapistus.