Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun painoindeksi ylittää lihavuuden rajan (BMI yli 30), syöpäriski lisääntyy merkittävästi, noin viidenneksellä normaalipainoon (BMI alle 25) verrattuina.

Vierailija
17.06.2023 |

Painoindeksin suurentuessa syöpäriski lisääntyy syöpätyypin mukaan. Kun painoindeksi ylittää lihavuuden rajan (BMI > 30), syöpäriski lisääntyy merkittävästi, noin viidenneksellä normaalipainoon (BMI < 25) verrattuina. Vaikeaan lihavuuteen (BMI > 40) liittyy yli 1,5 kertaa suurempi riski sairastua syöpään.

https://www.ilmansyopaa.fi/tunne-syopariskit/painonhallinta/

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä! Eläkeläisissä on paljon läskejä. Toivottavasti syöpähoidot rajataan pois yli 70-vuotiailta.

Vierailija
2/27 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

kohta tulee se eka "mun tuttu sai syövän vaikka aina oli ihan luikkulaiha"

Tuo sama aina jos liikunnasta ja sen hyödyistä puhe.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä.

Vierailija
4/27 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satuin juuri eilen katselemaan Raisa Omaheimon Flinkkilä & Kellomäen haastattelun. Raisa sanoi että bmi 1700-luvulta peräisin oleva hömpsönpömpsön mittausarvo.

1700-luvulta?

Vierailija
5/27 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä syöpiä ylipaino aiheuttaa?

-Ylipaino ja vyötärölihavuus lisäävät riskiä sairastua

-rintasyöpään (vaihdevuosien jälkeinen)

-paksusuolen syöpään ja peräsuolen syöpään

-kohdunrungon syöpään

-haimasyöpään

-ruokatorven syöpään

-munuaissyöpään

Ylipaino ja lihavuus lisäävät mahdollisesti myös sappirakon syövän, maksasyövän, munasarjasyövän ja aggressiivisen eturauhassyövän riskiä.

https://www.ilmansyopaa.fi/tunne-syopariskit/painonhallinta/

Vierailija
6/27 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta suuseksi lisää suun ja nielun alueen syöpien riskiä yli 50%, siitäkin pitäisi puhua.

Vierailija
7/27 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta suuseksi lisää suun ja nielun alueen syöpien riskiä yli 50%, siitäkin pitäisi puhua.

Voi käyttää kondomia ja laittaa tuorekelmua suojaksi. Lihavuuteen liittyy syöpäriskin lisäksi myös paljon muita vaivoja, kuten sydän- ja verisuonitaudit ja tuki- ja liikuntaelinvaivat.

Vierailija
8/27 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Nuorista eli 18–29-vuotiaista aikuisista ylipainoisia (ml. lihavuus) on naisista 35 ja miehistä lähes puolet, eli 47 prosenttia. Samanikäisistä naisista lihavia on 19 ja miehistä 17 prosenttia.

Yli 30-vuotiaista suomalaisista aikuisista ylipainoisia (ml. lihavuus) on 63 prosenttia naisista ja 72 prosenttia miehistä. Lihavia on naisista 28 ja miehistä 26 prosenttia."

Oikeasti aika pelottavaa.. :( 

Vierailija
9/27 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikaa herkuja ahmivat lylleröpylleröt tarvitsee läimäytyksen ihraiselle takamukselleen. Siinähän hyllyis ja hytkyis koko tyttönen XD

Läskit eläkeläiset parveilevat paistopisteillä ja pullapitkohyllyillä. Pian kuolevat kivuliaasti syöpään :)

Erittäin paljon on näitä alle 40-vuotiaita kehopossuja ja pullapoikia myös.

Läskejä eläkeläisiä on eniten. 1,6 miljoonaa läskiä eläkeläistä tunkemassa ihraa ja viinaa sisuksiinsa.

Neitosia ja nuorukaisia on myös erittäin paljon. Käypä kattelemassa.

Vierailija
10/27 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa sairastin syövän. Lääkärin mukaan olin huomattavan alipainoinen.

Vierailija
11/27 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikaa herkuja ahmivat lylleröpylleröt tarvitsee läimäytyksen ihraiselle takamukselleen. Siinähän hyllyis ja hytkyis koko tyttönen XD

Käypä kaupoissa läpsimässä läskejä eläkeläisiä :)

Onneksi minulla on varsin kookas käsilaukku, jolla voin huitaista!

Vierailija
12/27 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Läskit eläkeläiset parveilevat paistopisteillä ja pullapitkohyllyillä. Pian kuolevat kivuliaasti syöpään :)

Erittäin paljon on näitä alle 40-vuotiaita kehopossuja ja pullapoikia myös.

Läskejä eläkeläisiä on eniten. 1,6 miljoonaa läskiä eläkeläistä tunkemassa ihraa ja viinaa sisuksiinsa.

Neitosia ja nuorukaisia on myös erittäin paljon. Käypä kattelemassa.

Rollaattoriläskit eläkeläiset ei jaksa edes kävellä paistopisteelle. Ihraa ja viinaa läskeille eläkeläisille.

Laupias taivas tätä pahansuopuutta!

Vierailija
13/27 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Satuin juuri eilen katselemaan Raisa Omaheimon Flinkkilä & Kellomäen haastattelun. Raisa sanoi että bmi 1700-luvulta peräisin oleva hömpsönpömpsön mittausarvo.

1700-luvulta?

Se, että joku asia tiedetty jo pitkään ei tee siitä "hömpsönpömpsöä". Ja lisäksi BMI:tä ei ole kehitetty 1700-luvulla vaan 1800-luvulla, eli kyseiset "asiantuntijat" eivät tienneet edes sitä. 

Vierailija
14/27 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1700-luvulta?

Ja mitenköhän kyseisen kehopositiivisuusaktivistin taideopinnot pätevöittävät hänet ottamaan kantaa lääketieteellisiin asioihin?

Jos katsoo hänen kuvaansa, voi olla melko varma, että hänen BMI:nsä ei johdu isoista lihaksista...

Vierailija
15/27 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en kertakaikkiaan voi ymmärtää tätä kehopositiivisuutta - sehän on sitä, että paasataan telkkarissa ja netissä, että 130 kilon paino on "ihan normaali".

Vierailija
16/27 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ollut liikunnallinen aina, ennen kouluikää jo aloitin treenaamisen. Teininä aloin vegaaniksi eli kaikenlainen roskaruoka, suklaa, karkit, vaalea höttö jäi pois samalla. Olin hoikka. Keski-iässä tuli syöpä. Syöpiksellä ja vertaistukiryhmissä en nähnyt yhtään ylipainoista potilasta. Toki tamoksifeeni joka aloitetaan hoitojen jälkeen aiheuttaa joillakin lihomista.

Vierailija
17/27 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli sun oma kokemus mitätöi tilastoaineiston todistusvoiman? Jep jep. Aivosyöpäkö oli kyseessä? Selittäisi. 

Vierailija
18/27 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli sun oma kokemus mitätöi tilastoaineiston todistusvoiman? Jep jep. Aivosyöpäkö oli kyseessä? Selittäisi. 

Missä tällainen tilasto on että suurin osa syövän sairastaneista on ylipainoisia ja että se johtuu juuri ylipainosta?

Vierailija
19/27 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Manboobs are hot.

Vierailija
20/27 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1700-luvulta?

Lähellä ollaan. 1972 keksitty että vähän meni ohi vielä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan seitsemän