Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömyysturvan lapsikorotuksen poistaminen köyhdyttää osa-aikatyössä olevia usealla sadalla eurolla/kk

Vierailija
16.06.2023 |

Työttömyysturvassa on lapsikorotus, ensimmäisestä lapsesta 7,01€/ päivä toisesta 10,29/ päivä ja kolmannesta 13,26€/ päivä.

Moni meistä perheellisistä käyvät osa-aikatyössä ja saavat palkan lisäksi soviteltua työttömyys-etuutta. Petteri, Riikka, Sari Anna-Maj ottaa lapsiperheitä nämä korotukset pois.

Kaikilla ei ole mahdollista tehdä lisää töitä korvatakseen menetyksen. Joko ei ole tunteja tarjolla tai sitten sairaus rajoittaa kuten minulla.

Yhden lapsen perheessä tukonmenetys/ soviteltua rahaa saava aikuinen on 150€/kk. Jos molemmat vanhemmat ovat osa-aikatyössä, on menetys 300€/kk. Kahden lapsen perheessä luvut ovat 221€ ja 442€/kk. Kolmen lapsen perheessä 285€ ja 570€/kk.

Ottakaa myös huomioon, että osa-aikatyötä tekevän on tienattava tuplasti paikatakseen tuon menetyksen. Eli Yhden lapsen vanhemman on tienattava 300€ enemmän jne. Jos perheessä on kolme lasta ja molemmat vanhemmat syystä tai toisesta osa-aikatyössä, heidän pitää tienata palkkaa yhteensä 1140€/ kk enemmän paikatakseen lapsikorotuksen menetyksen. Tämä siksi että jokainen tienattu euro vähentää 50 senttiä tukea.

Kaikilla ei ole mahdollista saada toimeentulotukea. Jos on velkainen omistusasunto, niin silloin ei yleensä tipu asumistukea eikä toimeentulotukea. sellainen tilanne minulla on. Siis ainoa tulo osa-aikatyön palkka ja soviteltu työmarkkinatuki.

Tekisin mielellään enemmän työtä, mutta sairauteni sellainen ettei pysty enempää tekemään.

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kyllä ettei näissä asioissa oikein se ymmärrys riitä. Seuraan tapausta, jossa yh sairastui. Alakoulu ikäiset lapset jatkaa jääkiekkoa ja ratsastusta ja nyt on tulossa uusi lapsi. Ja näitä pitäisi yhteiskunnan tukea? Jo olemassa olevia lapsia ei pystytä elättämään ja niitä tehdään lisää?

Vierailija
42/64 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä käsi pystyyn.

Olen ollut nyt 2-vuotta sairaana ja työmarkkinatuella. Sairauseläkkeelle en pääse.

Nyt lähtee tuosta pienestä rahasta kahden lapsen korotus. Milläs ostat ruokaa enään...

ps. veroja olen kyllä maksanut enemmän kuin moni muu...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä että tämä koskee kantaväestöön, mutta toisaaltaan sillä lähtee myös elätit sikiämään muualle. Toivottavasti voimme tarjota suomalaisille perheille tukea muuta kautta.

Vierailija
44/64 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä käsi pystyyn.

Olen ollut nyt 2-vuotta sairaana ja työmarkkinatuella. Sairauseläkkeelle en pääse.

Nyt lähtee tuosta pienestä rahasta kahden lapsen korotus. Milläs ostat ruokaa enään...

Onko joku syy miksi ei siirtäneet sinua sairaspäivärahalta kuntoutustuelle?

Vierailija
45/64 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:llä velkainen omistusasunto ja osa-aikatyö koska sairas sekä lapsi tai lapsia. Eihän tuossa yhtälössä ole mitään järkeä ellei ole puolisoa joka tienaa hyvin ja silloin taas lapsikorotuksista valittaminen turhaa.  

Vierailija
46/64 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän kyllä ettei näissä asioissa oikein se ymmärrys riitä. Seuraan tapausta, jossa yh sairastui. Alakoulu ikäiset lapset jatkaa jääkiekkoa ja ratsastusta ja nyt on tulossa uusi lapsi. Ja näitä pitäisi yhteiskunnan tukea? Jo olemassa olevia lapsia ei pystytä elättämään ja niitä tehdään lisää?

Purra vielä miettii että vain näille heikkolahjaisimmille pitäisi maksaa lapsilisät joka kannustaisi osaltaan heidän lisääntymistä. Pikemminkin pitäisi huolehtia etteivät lisäänny enää.

Vierailija
47/64 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt ne kellä ei edellytyksiä kustantaa lapsiaan mietivät lisääntymistään, ei todellakaan kaikille pakollista.

Eipä täällä enää moni lisäännykään. Ikäpyramidi väärin päin.

Vierailija
48/64 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikseivät lapset saisi jatkaa harrastuksiaan? Mielluumin tuen lapsia kuin yli 3000 euroa kuussa nettoavia eläkeläisiä.

Vierailija
49/64 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten aikoisit pärjätä maissa joissa ei tälläisiä tukia ole.

Filippiineillä lapset jätetään mummolle ja lähdetään itse Eurooppaan tai Arabiemiraatteihin töihin ja lähetetään palkka kotiin.  Kai tähän ollaan Suomessakin menossa, jos vain terveitä mummoja riittää.

Vierailija
50/64 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomatonta että köyhiltä viedään kaikki, vain heikossa asemassa olevat osallistuvat näihin säästötalkoisiin.

Köyhien perheiden lapset laitetaan kärsimään. Rikkaiden lapsia suositaan.

Oikea ratkaisu olisi ollut lapsilisien poisto hyvätuloisilta, eikä lapsikorotusten poisto työmarkkinatuesta.

Voimia kaikille köyhille!

Vierailija
51/64 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten aikoisit pärjätä maissa joissa ei tälläisiä tukia ole.

Filippiineillä lapset jätetään mummolle ja lähdetään itse Eurooppaan tai Arabiemiraatteihin töihin ja lähetetään palkka kotiin.  Kai tähän ollaan Suomessakin menossa, jos vain terveitä mummoja riittää.

Mummot ei nykyään jaksa/ehdi hoitaa. Onko edessä paluu menneisyyteen: äidit lähti piioiksi ja lapset pärjäs itsekseen.

Vierailija
52/64 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrankin yh-l0isilta otetaan *veronmaksajien* rahaa pois! Menkää TÖIHIN! Kotona loisimiseen ei ole mitään syytä! Kaikki vaan töihin ja MFGA!

Vierailija
53/64 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä käsi pystyyn.

Kuntoutustuki on sama asia, kuin määräaikainen työkyvyttömyyseläke. Sen saaminen ei ole itsestäänselvää, vaikka olisit ollut vuoden sairaslomalla ja sairaspäivät loppu.

Yleensä ennen kuntoutustukea laitetaan ties minne Kelan kuntoutuskurssille tai ammatilliseen kuntoutukseen. Joku Kelan kurssi voi kestää esim. 9kk, minkä aikana olet koko ajan työttömyysturvan varassa, vaikka jokainen virkailija tietää, ettet ole sillä hetkellä työllistymässä.

Vierailija
54/64 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanni16kerava kirjoitti:

Työttömyysturvan ei ole tarkoitus paikata sairastumisesta johtuvia kuluja.

Jos olet niin sairas, että et töihin pysty, tukimuoto on joku ihan muu kuin työttömyysturva.

Kunpa säädettäisiinkin sellainen laki, joka takaisi tämän.

Vierailija
55/64 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrankin yh-l0isilta otetaan *veronmaksajien* rahaa pois! Menkää TÖIHIN! Kotona loisimiseen ei ole mitään syytä! Kaikki vaan töihin ja MFGA!

Suomen väkiluku nousi

Vierailija
56/64 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä onkin vanha muinasjäänne ja epätasa-arvoinen muita ihmisiä kohtaan. Jouti poistaa hyvä!

Vierailija
57/64 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä käsi pystyyn.

Kuntoutustuki on sama asia, kuin määräaikainen työkyvyttömyyseläke. Sen saaminen ei ole itsestäänselvää, vaikka olisit ollut vuoden sairaslomalla ja sairaspäivät loppu.

Yleensä ennen kuntoutustukea laitetaan ties minne Kelan kuntoutuskurssille tai ammatilliseen kuntoutukseen. Joku Kelan kurssi voi kestää esim. 9kk, minkä aikana olet koko ajan työttömyysturvan varassa, vaikka jokainen virkailija tietää, ettet ole sillä hetkellä työllistymässä.

Niin kyllä minä tiedän mikä on mitäkin kun olen työkyvyttömyyseläkkeellä eikä se sen kummempaa vaatinut kuin sairasloman 300 päivää josta suoraan siirryin kuntoutustuelle ja siitä eläkkeelle pysyvästi muutaman vuoden päästä. Mitään kursseja ei ole tarvinnut käydä, eikä mitään kuntoutusta tarjottu jos lääkitystä ei lasketa ja satunnaisia sairaanhoitaja käyntejä. 

Vierailija
58/64 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt ne kellä ei edellytyksiä kustantaa lapsiaan mietivät lisääntymistään, ei todellakaan kaikille pakollista.

Kuka tahansa voi joutua työttömäksi. Ylpeys käy jne.

Vierailija
59/64 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näissä jutuissa ihmettelen aina, että miksi minun tulisi maksaa siitä, että ap:n talous on kuralla.

Vierailija
60/64 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanni16kerava kirjoitti:

Työttömyysturvan ei ole tarkoitus paikata sairastumisesta johtuvia kuluja.

Jos olet niin sairas, että et töihin pysty, tukimuoto on joku ihan muu kuin työttömyysturva.

Monelle työttömyysturva on nimenomaan se ainoa tukimuoto kun sairaus pitkittyy , mutta kelan lääkäri on taikonut paperilla terveeksi .