Kun oma koira/kissa lopetetaan, kannattaako heti hankkia uusi lemmikki?
Onko joku teistä hankkinut uuden kissan/koiran heti tai esim. Parin kuukauden sisällä siitä, kun vanha lemmikki on lopetettu? Jos olette, niin miksi piditte niin kovaa kiirettä? Eikö pitäisi olla suruaika?
Kun minun edesmenneellä tädilläni oli koira, sanoi hän ekan kerran jo muutama vuosi ennen koiran kuolemaa, että sitten kun koirasta on aika jättää, niin hän ei aio hankkia uutta koiraa, koska hänellä ei enää ole jaksamista hoitaa koiraa seuraavat jopa 15 vuotta. Itse asiassa hän toisti tämän saman vain pari kuukautta ennen koiran kuolemaa. Ja tätini varmaan ajatteli myös sitä, kun hänellä oli etenevä sairaus, joka vaikutti liikuntakykyyn, että hän ei pystyisi lenkittämään koiraa riittävästi. No, kuinka ollakaan, sitten kun hänen koira jouduttiin lopettamaan 12v iässä, ei kulunut kuin kuukausi, niin hänellä oli jo uusi koira! Ja se koira oli vielä rodultaan kääpiösnautseri, joka toki on ihana seurakoira, mutta vaatii myös aika paljon ulkoilua, että se ei ihan riitä, että kolmesti päivässä pyörähtää ulkona. Mä vähän veikkaan, että hänellä oli vaan niin kova ikävä sitä vanhaa koiraa, että tuli sellainen fiilis, että nyt on pakko saada mikä tahansa koira .
Kommentit (5)
Ei suruaika tuo vanhaa lemmikkiä takaisin. Minulla on edelleen kova ikävä jokaista lemmikkiäni 90-luvulta lähtien. Ei uudet lemmikit ole vähentäneet sitä rakkautta edesmenneitä kohtaan. Mutta uuden lemmikin tuoma ilo auttaa jaksamaan.
Miksi pitäisi olla suruaika? Ei se uusi lemmikki tee siitä vanhasta yhtään vähemmän tärkeää, Eiköhän se vanha lemmikkikin mieluummin haluaisi, että olet onnellinen uuden lemmikin kanssa.
Minun koirani kuoli keväällä ja aion harkita tarkkaan otanko uuden koiran vai en. Oma koirani on vielä niin vahvasti mielessä ja ikävä on kova. Myös elämäntilanteeni on toisenlainen kuin silloin kun koira meille tuli. En silti ihmettele niitä, jotka ottavat heti uuden koiran. Koirattomuus on outoa ja surkeaa, varsinkin kun on tottunut koiraan ja sen tuomaan seuraan ja rutiineihin. Varsinkin pentukoira tuo niin paljon iloa, elämää ja vilskettä tullessaan, että se piristää ihan varmasti.
Eihän ihmiset ota uutta kumppaniakaan heti kun on jäänyt leskeksi , ainakaan yleensä.
Kommentteja?