Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Housewife-sana, mikä suomenkielinen sana olisi kaikista lähimpänä sitä?

Vierailija
16.06.2023 |

Kotiäiti vai kotirouva vai mikä?

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talovaimo.

Vierailija
42/65 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotirouva.

Ainakin kun näitä jenkkisarjoja katsoo niin nuo ei oikein ole sellaisia "rouva"-tyyppisiä, joten tämä kuvaa todella huonosti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhekielessä tätä kuvaa parhaiten lätkävaimo, vaikka kyse ei olisikaan jääkiekkoilijan puolisosta, tuolle pitäisi vain keksiä sellainen yleisempi tai virallisempi termi.

Vierailija
44/65 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksettu nainen. 

Vierailija
45/65 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

House= koti

wife= vaimo/rouva

Kyllä nämä tietää kaikki mutta "kotivaimo", se ei kuvaa mitään, eikä siinä sanassa ole sitä kuuluisaa "klängiä".

Tuo "lätkävaimo" jonka joku laittoi on tähän asti paras, olen kuullut jossain, että jostain nuorista tytöistä on puhuttu "lätkävaimo" matskua nimellä, ja tuo vastaa juuri sellaista Beverly Hills House Wife - tyyppiä ihan 100%.

Vierailija
46/65 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Housewife voi olla myös lapseton, siksi kotirouva on paras vastine.

Puuma on paljon lähempänä totuutta, ainakin jos näihin sarjoihin on uskominen.

Vierailija
47/65 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotirouva.

Ainakin kun näitä jenkkisarjoja katsoo niin nuo ei oikein ole sellaisia "rouva"-tyyppisiä, joten tämä kuvaa todella huonosti.

Juu monet niistä ei ole naimisissakaan. 

Mutta on ne kyllä aikamoisia tättähääriä kaikki. Noihin sarjoihin jäin joskus koukkuun, nyt ne alkaa olla jo aika tylsiä ja korrekteja, se New Yorkin kokoonpanokin oli muuttunut tylsäksi wokeksi, ei ollut enää vanhat konkarit mukana, niin tylsä oli ilman Ramonaa, Louannea, Sonyaa...

En ees pystynyt koko kautta katsomaan. 

Vierailija
48/65 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talovitonen

Vierailija
49/65 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

joo mutta jotktu sanakirjat antavat tuohon vastineeksi myös kotiäidin

Sopii tietysti silloin, jos rouva on myös äiti.

Vierailija
50/65 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talovaimo

Vierailija
51/65 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talovaimoni on silmäkarkki.

Vierailija
52/65 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se virallinen sana on silloin työtön. 

Ja kyllä, työtön voi olla, vaikka ei olisi työnhakijana. Työikäinen ihminen joka on vain kotona, on työtön. 

Jos hän on kotona perhesyistä, voidaan puhua kotiäidistä, mutta sekin vähän ummehtunut ilmaisu. 

Ei ole. Ihmisiä ei määritellä palkkatyön tekemisen tai tekemättömyyden perusteella. Elatuksensa voi tienata muillakin tavoilla, esim. osingoilla.

Mutta suhdestatuksen perusteella määritellään? Että jonkun titteli voi olla sun mielestä kotivaimo mutta ei työtön?

Työtön on työtön, vaikka eläisi osingoilla. Niinkuin sanoin, ei vaadi ehtoa että olisit työtön työnhakija. 

No ei ihmist

No kyllä sä olet autoton ja työtön. Ei se liity ihmisarvoon mitenkään. 

Vierailija
53/65 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pimpinkantoteline

Vierailija
54/65 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se virallinen sana on silloin työtön. 

Ja kyllä, työtön voi olla, vaikka ei olisi työnhakijana. Työikäinen ihminen joka on vain kotona, on työtön. 

Jos hän on kotona perhesyistä, voidaan puhua kotiäidistä, mutta sekin vähän ummehtunut ilmaisu. 

Ei ole. Ihmisiä ei määritellä palkkatyön tekemisen tai tekemättömyyden perusteella. Elatuksensa voi tienata muillakin tavoilla, esim. osingoilla.

Mutta suhdestatuksen perusteella määritellään? Että jonkun titteli voi olla sun mielestä kotivaimo mutta ei työtön?

Työtön on työtön, vaikka eläisi osingoilla. Niinkuin sanoin, ei vaadi ehtoa että olisit työtön työ

Ja höpsistä, en ole työtön. En ole millään työkkärin listoilla. En edes tiedä minne pitäisi ilmoittautua etsimään töitä jos sellaista pitäisi tehdä :D Olenko myös kukaton, kun minulla ei ole kukkia? Tai luis vuititon, kun en tykkää niistä? Entä äiditön, kun mulla ei ole äitiä? En minä määrittele itseäni minkään sen mukaan mitä minulla ei ole, vaan sen mukaan mitä minulla on. 

Vierailija
55/65 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelliselle. Ei tässä kysytty sitä miten itse määrittelee itsensä, vaan mikä on termi aikuiselle naiselle, joka ei käy töissä, mutta ei myöskään ole sairas, perhevapailla, opiskelija tms.

Ja se termi on työtön. 

Vierailija
56/65 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edelliselle. Ei tässä kysytty sitä miten itse määrittelee itsensä, vaan mikä on termi aikuiselle naiselle, joka ei käy töissä, mutta ei myöskään ole sairas, perhevapailla, opiskelija tms.

Ja se termi on työtön. 

Ja höpsistä, en ole työtön. En ole millään työkkärin listoilla. En edes tiedä minne pitäisi ilmoittautua etsimään töitä jos sellaista pitäisi tehdä :D Olenko myös kukaton, kun minulla ei ole kukkia? Tai luis vuititon, kun en tykkää niistä? Entä äiditön, kun mulla ei ole äitiä? En minä määrittele itseäni minkään sen mukaan mitä minulla ei ole, vaan sen mukaan mitä minulla on. 

Vierailija
57/65 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotirouva. Ei edellytä äitiyttä.

Vierailija
58/65 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai kotirouva. Suomessahan ei ketään rouvitella eli miksi se kotona oleva nainen olisi rouva? Onko hänen miehensä sitten herra? Töissä käymätön naimisissa oleva nainen on Suomessa ollut iät ja ajat järkyttävän halveksinnan ja pilkkaamisen kohde. Nuoruudessani joskus 1970-luvulla puhuttiin, että kotona olevat naiset ovat leivoksia syöviä turkiseläimiä. Silloin oli naisilla näet vielä talvella turkki päällä jos kukkaro sen hankinnan kesti. Maaseudulla naiset olivat emäntiä, oli sitten lapsia tai ei, yleensä oli. 

Miksi kutsutaan naista joka on sinkku ja perinyt niin paljon omaisuutta, ettei ikinä tarvitse töitä tehdä? Sellaisiakin on näet. Kaikki eivät omaisuuksistaan kirkossa ja somessa kuuluta vaan elävät normaalia elämää omaisuudestaan huolimatta. Onko tämmöinen kotineiti, vanhapiika vai itsenäinen impi suomeksi. Ei taida olla ainuttakaan positiivista ilmaisua suomen kielessä naiselle, joka ei tee töitä. 

Vierailija
59/65 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua huvittaa aina suuresti nää muut nimikkeet: home-maker ja stay-at-home mom.

Ihan älyttömiä.

Homemaker on nimenomaan paljon parempi, koska ei ota kantaa sukupuoleen. Harmi, ettei sille ole hyvää ja neutraalia suomennosta.

Vierailija
60/65 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotirouva.

Juu monet niistä ei ole naimisissakaan. 

Mutta on ne kyllä aikamoisia tättähääriä kaikki. Noihin sarjoihin jäin joskus koukkuun, nyt ne alkaa olla jo aika tylsiä ja korrekteja, se New Yorkin kokoonpanokin oli muuttunut tylsäksi wokeksi, ei ollut enää vanhat konkarit mukana, niin tylsä oli ilman Ramonaa, Louannea, Sonyaa...

En ees pystynyt koko kautta katsomaan. 

Herrasiunaa, miten ihmeessä joku voi tuhlata aikaansa tuommoisen paskan katsomiseen, jäit jopa koukkuun. Oletko va jaa äl yinen? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kaksi