Erimielisyys mökin sijainnista
Suunnittelemme kesämökin ostamista. Miehen mielipide vaihtuu koko ajan . Meillä on iso perhe ja unelma mökkimatkaksi Max tunnin ajomatkan päässä kotoa. Tämä oli aiemmin miehenkin toive. Nyt sitten mies haluaakin jostain sukujen mailta mökin reilu 2,5h ajomatkan päässä. Olen sanonut kantani selkeästi: liian pitkä mökkimatka.
Mies vetoaa siihen, että reissaaminen helpottaa kun lapset kasvaa. Itselläni ei ole kovin kummoiset vuosilomat, eikä etätyömahdollisuutta, joten senkin vuoksi lyhyemmän matkan päässä oleva mökki olisi mieleen.
Ilmeisesti mökki jää hankkimatta?
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Oma kokemus ainakin on se, että lyhyen matkan päässä olevaa mökkiä tulee käytettyä tosi paljon. En jaksaisi pitkää matkaa, se vaatii niin paljon enemmän suunnittelua ja säätämistä aikataulujen kanssa jne.
Toinen juttu on se, että mielestäni on huono idea rakentaa/ostaa suvun mailta. Ei ei ei. Pitäkää teidän mökkinne 100% erillään KAIKESTA (kummankaan) sukuun liittyvästä. Tässä asiassa kannattaa todellakin pitää päänsä vaikka ajomatkasta etsisittekin kompromissia.
Samaa mieltä tämän kanssa! Mieti nyt : jos matkoihin menee meno-paluu 5h niin et sinä sinne mene vain päiväseltään uimaan ja istumaan iltaa. Jos mökkimatkaan menee meno-paluu 1-2h niin saatat jopa tulla illaksi kotiin.
Ja suvun maille en menisi.
Ei suvun maille, eikä noin kauas. Meillä matka 20 min ja täydellinen. Ja siellä on appivanhemmat aina nurkissa ja säätämässä jos heidän lähelle muutatte. Ei se ole silloin lomaa.
Tässä se ristiriita tuleekin, kun miehen mielestä mökkeilyyn kuuluu myös sukulointi. Minun mielestä ei.
Mökki on paikka, jossa voin rauhoittua ja kutsua kylään ne keitä tahdon.
Vierailija kirjoitti:
Ei suvun maille, eikä noin kauas. Meillä matka 20 min ja täydellinen. Ja siellä on appivanhemmat aina nurkissa ja säätämässä jos heidän lähelle muutatte. Ei se ole silloin lomaa.
Miksi kukaan haluaa vapaaehtoisesti sukulaisten kanssa samoille mestoille. Aina on joku , joka saa riidan jostain aikaiseksi tms.
Vierailija kirjoitti:
Tässä se ristiriita tuleekin, kun miehen mielestä mökkeilyyn kuuluu myös sukulointi. Minun mielestä ei.
Mökki on paikka, jossa voin rauhoittua ja kutsua kylään ne keitä tahdon.
Jos teidän ajatukset ja halut mökkeilystä on näin kaukana toisistaan, kannattaa se mökin hankinta ehkä unohtaa, tai ainakin lykätä muutamalla vuodella. Itse en todellakaan suostuisi hankkimaan mökkiä kummankaan suvun mailta, saati että joka mökkireissulla pitäisi vielä sukuloida, kestitä sukulaisia mökillä tai vaihtoehtoisesti olla itsekseen mökillä kun mies tapaa sukulaisiaan. Ja jos vastavuoroisesti miehen ehdot on nimenomaan lähellä sukulaisia ja vielä pitkän matkan päässä, niin nämä toiveet/halut on niin kaukana toisistaan että viheltäisin pelin poikki. Mökkiä ei sitten hankita. Jos mökkeillä kuitenkin tykkää, vuokrataan mökkiä vuorotellen sekä lähempää että sieltä sukulaisten läheltä, että molemmat saa mitä haluaa. Siinä ehkä sitten ne ajatuksetkin selkenee.
Mun mielestä 2,5 tuntia ei ole liian pitkä mökkimatka mutta itse ajankin 75 km suuntaansa työmatkaa joka päivä ja meillä on mökki Lapissa. Ja tykkään ajaa autoa. Minusta ihan vkl ajettava mutta ei toki iltauinnille mutta tuskin muutenkaan lähtisin vain iltauinnillle kun asun järven ja uimarannan sekä maauimalan vieressä ja siihen pääsee iltauinnille.
2,5 tuntia - perjantaina olisi mökillä klo 18 viimeistään ja pitkä kesäilta vielä edessä. Se on vähän mitä kukakin haluaa. Sijainti on tärkeä mutta on itselleni myöskin vesistö ja tontin koko.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä 2,5 tuntia ei ole liian pitkä mökkimatka mutta itse ajankin 75 km suuntaansa työmatkaa joka päivä ja meillä on mökki Lapissa. Ja tykkään ajaa autoa. Minusta ihan vkl ajettava mutta ei toki iltauinnille mutta tuskin muutenkaan lähtisin vain iltauinnillle kun asun järven ja uimarannan sekä maauimalan vieressä ja siihen pääsee iltauinnille.
2,5 tuntia - perjantaina olisi mökillä klo 18 viimeistään ja pitkä kesäilta vielä edessä. Se on vähän mitä kukakin haluaa. Sijainti on tärkeä mutta on itselleni myöskin vesistö ja tontin koko.
Tuo on ihan totta, että joillekin 2,5 tunnin mökkimatka ei ole liian pitkä. Onhan joillakin kakkosasunto vaikka Espanjassakin. Ap:lle tuo matka kuitenkin on liian pitkä, joten en kyllä suosittele suostumaan tuohon miehen ajatukseen. Jos matka tuntuu jo ennen mökin hankintaa liian pitkältä, alkaa se matka tökkiä sitten ajan kanssa aina vain enemmän.
Mutta sijainnin lisäksi mökillä on toki muitakin kriteereitä, kuten sanoit. Vesistö, tontin koko ja itselleni myös se, millainen tontti on ja ilmansuunta. Mökin pitää sijaita hyvän vesistön äärellä, ilta-auringon puolella eikä jyrkkää rinnetonttia. Tonttia ylipäänsä sen verran, että sieltä saa vähintään saunapuut tehtyä, eikä naapureita ole ihan näköetäisyydellä. Siis että pystyy esim. saunasta pulahtamaan alasti uimaan jne. En tiedä, mitä ap ja miehensä ovat tällaisista asioista ajatelleet, mutta niiltä suvun mailta on tarjolla sellainen tontti, kun sitten sattuu olemaan, ja tällaisistakin asioista voi tulla vääntöä tai luopumista omista mökkiin liittyvistä haaveistaan vain sen vuoksi, että mies haluaa sen mökkitontin sieltä suvun mailta. Pahimmassa tapauksessa mökkinaapurina on joku omalla mökillään aina oleva sukulainen, jolla on suora näköyhteys ap:n mökkipihaan tai laiturille, ja tontti on aamuauringon puolella rinteessä niin, että tontille paistaa aurinko käytännössä vain aamuisin, muun ajan rinne ja puut varjostavat tontin.
Älä suostu ostamaan mökkiä noin kaukaa. Jos sinulla ei kerta ole etätyömahdollisuutta niin mökin on oikeasti oltava max tunnin ajomatkan päässä, että ostos käy järkeen. Silloin olisi vielä mahdollista käydä töissä mökiltä tai jos haluaa kotiin viikonlopun jälkeen niin ehtii silti viettää koko sunnuntainki mökillä ennen kotiin lähtöä. Perjantainakin jaksaa töiden jälkeen vielä ajaa mökille kun se on lähellä.
Liian läheltäkään ei kannata mökkiä hankkia, koska sitten sinne on myös liian helppo tulla pikaisesti piipahtamaan niillä epämieluisilla mökkivieraillakin...
Mulla mökkimatka 2,5 tuntia. Menee aika köykäisesti. Tarvitsen kunnon etäisyyden Stadiin ja ihmisvilinään joten matka ei tunnut pahalta. Hyvällä autolla näppärää musaa tai äänikirjaa kuunnellen. Riippuu toki mökistäkin. Mulla on täällä kaikki mukavuudet, sauna lämpiää puolessa tunnissa ja poreamme myös. Juoksevat vedet ja kaunis puutarha.... ei olisi näin hienoa saanut läheltä Stadia samalla rahalla. Olen erittäin tyytyväinen.
Meillä menee se 2 tuntia kauppareissuineen. Matkaa 110 km.
Toiselle mökille on 400 km, ja matkaan menee 6,5 tuntia reissuineen. Eipä tule käytyä ihan joka viikonloppu. Tätä ei ole itse hommattu, vaan se tuli perintönä. Sijainti ja kunto sellainen, että riesa on ja kaupaksi ei saa ilman remppaa, jos silloinkaan.
Jos ei tule yhteisymmärrystä niin älkää hankkiko. Katkerana matkustat kauaksi? Ja mökkiä ei välttämättä myydä pois äkkiä
Koen että sinä olet tavallaan oikeassa. Jos on sovittu korkeintaan tunnin ajo, siitä pidetään kiinni. Ei hairahduta pidemmälle matkalle ja vieraille alueille. Tunnin ajolla pääsee jo 60-70km päähän tai 35km, se on pitkä. Tosin jos on pk-seudulla, voin ymmärtää että matka saattaisi olla pitempi järvialueille tai jonnekin saaristoon merenrantaan. Pk-seutu on vähän hankala näissä asioissa. Koska usein sieltä pääsee tyyliin Riihimäelle jossa on pelkkää ruohoa ja peltoa. Ellei matkusta jollain erikoisella kulkuneuvolla.
Oma haaveeni mökin suhteen olisi Max tunnin ajomatka per suunta. Mökin ei tarvitse olla tiloiltaan kovin kummoinen , koska ei ole pakko jäädä yöksi. Ranta ja suht tasainen tontti olisi hyvä.
Tosiaan nämä oli niitä miehenkin haaveita , kunnes joku hänen sukulainen alkoi kaupitella jonkun sukulaisvanhuksen tiluksia meille. Tilat siis ovat vielä vanhuksen hallinnassa, eikä meistä tunnu, että hän edes haluaisi niistä luopua. Itselleni tuli heti fiilis, että tuonne en halua. Se ei tunnu omalta paikalta. Nyt mies miettii tosissaan vaihtoehtona tuota. Olen ilmaissut selkeästi kantani, että se on liian kaukana. Mies perustelee tosiaan suvun mailla ja sillä, että tulisi sukua nähtyä.
Mielestäni jos halu nähdä on molemminpuolista, joku varmaan mielellään majoittaisi perheen sitä varten. Sitä en ymmärrä miksi kokonainen mökki pitäisi hankkia vain suvun takia.
Mökkeily ei mielestäni ole kylässä juoksua, vai onko?
Meillä on mökki sukulaisten lähellä. Ja täytyy sanoa, että omaa rauhaa kaipaavana se on iso miinus. Puoliso juoksisi aina kylässä, musta tuntuu, että mökkeilyn makuun ei pääse lainkaan.