Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syrjintä rekrytointitilanteessa

15.06.2023 |

Millaisia kokemuksia teillä on syrjinnästä rekrytointitilanteessa?

Minä olin vuonna 2015 joulukuussa työhaastattelussa yhteen paikkaan, jonne kovasti halusin töihin. Kyse oli ainakin aluksi muutaman kuukauden määräaikaisesta työsopparista eli sijaisuudesta. Esimies/haastattelija (alle nelikymppinen mies) jo s-postissa kehui, miten hyvä cv minulla on ja miten olisin just sopiva tyyppi heille töihin, mutta harmillisesti hän on jo ehtinyt rekrytoida keväälle usean sijaisen. Hän kuitenkin pyysi minua käymään työhaastattelussa, kun ainahan voi tulla äkillisiä muutoksia jne. Kävin työhaastattelussa ja se meni tosi hyvin ja hän vielä kehui, että olen saanut hyvät arvioinnit työtodistuksiin ja että suosituksetkin ovat kunnossa jne. Hän lupasi ottaa yhteyttä, kun heille tulee tarve palkata uusia työntekijöitä. Kun maaliskuun alkuun mennessä en ollut saanut mitään yhteydenottoa, niin soitin hönelle ja hän sanoi, että kesäksi heidän ei tarvitse palkata lisää työntekijöitä, eikö ole muutakaan tarvetta tällä hetkellä. Sitten elokuussa kysyin seuraavan kerran, että jokos teillä on nyt tarvetta palkata uusi työntekijä, niin hän edelleen vastasi, että ei ole tarvetta ja häntä vähän mietityttää, että kun minulla on niin niukasti kokemusta juuri kyseisestä erikosialasta, että miten minä mahtuisin heillä pärjätä, mikä oli outo kommentti, koska hän oli juuri työhaastattelussa nimenomaan kehunut, kuinka loistavasti minulla on just sopivaa työkokemusta. Sitten marraskuussa törmäsin sattumalta kaupungilla erääseen alan nuoreen opiskelijaan, joka oli ollut mun aiemmassa työpaikassa edellisenä syksynä harjoittelussa, ja hän kertoi, että hän on pari viikkoa sitten saanut työpaikan just siitä paikasta, johon minä olin hakenut, mutta kuulemma minulla ei ollut sopivaa työkokemusta. Mitenköhän ihmeellä tällä vastavalmistuneella työntekijällä sitten on parempi työkokemus kuin minulla, jolla sentään olis muutaman vuoden työkokemus samalta erikoisalalta ? Ellei sitten esimiehen mielestä työntekijän ulkonäkö ja ikä vaikuta työssä suoriutumiseen

Harmittaa, etten tehnyt tuosta esimiehestä ilmoitusta hänen omalle esimiehelleen. Siinä olisikin ollut hänellä selittämistä, että miksi hän on palkannut koulusta vastavalmistuneen työntekijän eikä sellaista, jolla on jo muutaman vuoden työkokemus( vaikka se kokeneempi olisikin jo kolmekymppinen)?

Kommentit (2)

1/2 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

?

Vierailija
2/2 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä nyt usko, että kenelläkään uudelle työntekijälle olisi kerrottu miksei ole palkattu jotain randomia aikaisempaa työnhakijaa "mutta kuulemma minulla ei ollut sopivaa työkokemusta".

Ylipäätään firmoilla on oikeus palkata kenet niitä huvittaa ja kuka juuri sillä hetkellä tarvitaan. Ei yrityksellä ole mitään velvollisuutta palkata sinua vaikka kuinka olisivat aikaisemmin kehuneet.

Vastavalmistuneelle voi myös maksaa vähän pienempää palkkaa, joten aina looginen valinta jos työ ei muuten ole mitään ruudinkeksimistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi viisi