Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

11-vuotias nepsy valittaa aina nälkää

Vierailija
14.06.2023 |

Hän venähti pituutta viime vuonna reilusti, ja myös söi paljon. Sitten pituuskasvu tasaantui, mutta järjetön nälkä jäi. Alkoi lihomaan. Olen opettanut oikeanlaista syömistä (annoskoot, lautasmalli jne.), mutta kaikuu kuuroille korville: mättäisi vaan hiilareita (pastaa, riisiä, leipää), jossen vahtisi vieressä. Jouduin ottamaan hedelmäkulhonkin olkkarista pois, koska ei älynnyt itse säännöstellä syömistään (saattoi syödä kaikki hedelmät yhden päivän aikana, napsi huvikseen heti ruoan jälkeen ym.).

Nyt joku sanoo, että voi syödä, jos myös liikkuu. Siinä se onkin: nepsynä kuormittuu ja väsyy hyvin nopeasti. Mitään liikunnallista ei halua harrastaa, koska palautuu koko loppupäivän lyhyestäkin koulupäivästä. Ulos meneminen on yhtä tuskaa ja marinaa (pakotan silti nyt lomalla), haluaa vaan keskittyä harrastuksiinsa kotona.

Puuroja ei syö, rahka ei kelpaa, kananmuna on maistu. Laitoin nytkin iltapalaksi kaksi viipaletta ruisleipää rasvalla, juustolla ja kurkulla. Kaveriksi iso omena. Ei kuulemma riitä! Söi kunnon päivällisen 3h sitten, uunibroileria(1 rintafile) ja täysjyväriisiä sekä salaattia.

Neuvoja otetaan vastaan.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rajat lapselle.

Vierailija
2/23 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Remmiä niin oppii.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lihominen todellista lihomista vai hieman pömppövatsaa? Monet esimurrosikäiset keräävät hieman rasvaa kehoon ennen kunnon pituuspyrähdystä - keho ikäänkuin kerää varastoa kasvun varalle.

Vierailija
4/23 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna sille rakkaalle ihrakasallesi reilusti ruokaa että kasvaa isoksi!

Vierailija
5/23 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jousta. 2 viipaletta ruisleipää ja omena ei oo jättiannos. Anna vaikka kolme.

Vierailija
6/23 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 11-vuotias nepsy taas ei syö mitään, koska ei maistu. On reilusti alipainoinen.

Meille annettiin ohje, että lapsen pitää antaa syödä mitä itse haluaa. Nepsyillä usein on syömisen kanssa ongelmia ja helposti kehittyy syömishäiriö. Erilaiset ruoka-aineet tuntuu erilaiselta suussa.

Yksi hyvä vinkki, mikä saatiin aikoinaan päiväkodista, oli että kannattaa laittaa kaikki ruoka-aineet erikseen. Lapsi ei tykkää esim. että riisi, kana ja kastike on samassa, vaan kaikki pitää olla erillään. Salaattia kun teen, laitan lapselle erikseen tomaatit, kurkkupalat ja salaatinlehdet. Muut lisukkeet saa itse ottaa.

Murrosikä lisää ruokahalua ja on ihan normaalia lihoa. Älä liikaa puutu lapsen syömisiin, ettei kehity syömishäiriö!

Vierailija
7/23 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko lihominen todellista lihomista vai hieman pömppövatsaa? Monet esimurrosikäiset keräävät hieman rasvaa kehoon ennen kunnon pituuspyrähdystä - keho ikäänkuin kerää varastoa kasvun varalle.

On ihan lihomista. Ylipainoa on nyt noin 10kg (keväällä oli terveystarkastus). Terkkari sanoi, että noin kolmasosa nepsyistä on herkkiä lihomaan, mutta ei tiennyt itsekään, kuinka korjata kurssia.

Olen sanonut lapselle nätisti mutta jämäkästi, että annos riittää, viimeksi iltapalan kohdalla tänään. Olen myös kehoittanut juomaan, koska jano voi tuntua nälkänä. Ap

Vierailija
8/23 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyväksy että tuon ikäset vaan syö paljon. Tuosta kituuttamisesta tulee vaan hallaa myöhemmin. Muutenkin kuin kauan sinä päätät minkä verran saa syödä, noin tiukilla rajoilla. Syömishäiriö tulee.

Vierailija
9/23 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän 11-vuotias nepsy taas ei syö mitään, koska ei maistu. On reilusti alipainoinen.

Meille annettiin ohje, että lapsen pitää antaa syödä mitä itse haluaa. Nepsyillä usein on syömisen kanssa ongelmia ja helposti kehittyy syömishäiriö. Erilaiset ruoka-aineet tuntuu erilaiselta suussa.

Yksi hyvä vinkki, mikä saatiin aikoinaan päiväkodista, oli että kannattaa laittaa kaikki ruoka-aineet erikseen. Lapsi ei tykkää esim. että riisi, kana ja kastike on samassa, vaan kaikki pitää olla erillään. Salaattia kun teen, laitan lapselle erikseen tomaatit, kurkkupalat ja salaatinlehdet. Muut lisukkeet saa itse ottaa.

Murrosikä lisää ruokahalua ja on ihan normaalia lihoa. Älä liikaa puutu lapsen syömisiin, ettei kehity syömishäiriö!

Kiitos kun kirjoitit! Ruoat ovat jo nyt erikseen, ja jos eivät olisi, lapsi ottaisi ne itse erilleen. :)

Hyvä pointti tuokin, että liikaa ei pidä puuttua. Ap

Vierailija
10/23 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalisesti kuormittuvalle nepsylle pitää löytää sellainen liikuntalaji, jota voi harrastaa yksin, ja jonka parissa hän pystyy palautumaan sosiaalisesta väsymyksestään. Eli jokin laji, mitä on mahdollista ja turvallista harrastaa yksin.

Meidän nepsypiirteinen, sosiaalisesti kuormittuva 11 vuotias harrastaa frisbeegolfia.

Vierailija
11/23 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkäikäinen? Anna lapsen syödä hedelmiä ja jälkiruokia. Se pahentaa tilannetta, jos kaikki on kiellettyä. Lopeta lapsen kutsuminen nepsyksi ja jatkuva arvioiminen. Anna ison lapsen itse valita ja tehdä itse aamupala, iltapala ja välipalat. Ellei ole liian pieni siihen. Keittiössä on kaappeja joihin saa erilaisia vaihtoehtoja. Onko tämä trollaus? Onko hän kokeillut pyöräilyä, uimista tai ei liian kuumalla säällä kävelyä. Liian kylmälläkin hankalaa. Pieni lapsi vielä leikkii ja juoksee.

Vierailija
12/23 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi varmaan hienoa, jos löytyisi jokin aktiviteetti mikä innostaisi liikkumaan enemmän. Jokin uusi harrastus tai juttu mitä voisi tehdä. Muuten riittää se, että katsot että ruoka on terveellistä - ja siltä se kuulostaa. Aikuinen päättää mitä syödään, lapsi sen kuinka paljon; tämä on ohje jota olen kuullut ja toteuttanut. Liika painostus saa aikaan vastareaktio ja ruoka voi olla silloin vallan väline.

Vierailija
13/23 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkäikäinen? Anna lapsen syödä hedelmiä ja jälkiruokia. Se pahentaa tilannetta, jos kaikki on kiellettyä. Lopeta lapsen kutsuminen nepsyksi ja jatkuva arvioiminen. Anna ison lapsen itse valita ja tehdä itse aamupala, iltapala ja välipalat. Ellei ole liian pieni siihen. Keittiössä on kaappeja joihin saa erilaisia vaihtoehtoja. Onko tämä trollaus? Onko hän kokeillut pyöräilyä, uimista tai ei liian kuumalla säällä kävelyä. Liian kylmälläkin hankalaa. Pieni lapsi vielä leikkii ja juoksee.

Kannattaa lukea aloitus kokonaan ennenkuin kommentoi.

Vierailija
14/23 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse 54v nepsy. Minulla on välillä kausia, jolloin nälkä on koko ajan. Aikuisena ihmisenä ymmärrän, etten voi syödä niin paljon kuin haluaisin, enkä etenkään sitä, mitä haluaisin, nimittäin suklaata ja muita makeita herkkuja. "Nälkäkausina" niitä menisi määrättömästi. Ja paino tietenkin nousee.

Parhaaksi keinoksi makeanhimoon olen havainnut sen, että en syö mitään lisättyä sokeria. Keinotekoiset makeutusaineet ovat pahin kaikesta, koska se laukaisee makeanhimon, mutta ei anna kropalle sitä tyydytystä, minkä sokerista saa.

Toisinaan minulla taas on kausia, jolloin syön vain sen verran, kuin on välttämätöntä, jotta verensokeri ei laske kiukkuasteelle. Näinä kausina painoni laskee.

Stressi on hyvin yleinen laukaiseva tekijä noissa "nälkäkausissa". ja kun stressi helpottaa, ruokahalu vähenee. Taas jos saan mielihyvää jostain muusta kuin syömisestä, silloin saatan jopa unohtaa syödä.

Joillakin taas stressi voi aiheuttaa ruokahaluttomuuden, ja stressin laukeaminen syömiskauden.

Vierailija
15/23 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun tietäisi. Meillä 15v nepsy, jolla epilepsialääkitys aiheutti valtavan nälän (lääkeen sivuvaikutus on painoinnousu ja nyt tosiaan tiedän miksi). Lääke on vaihdettu, mutta venynyt vatsalaukku jäi. Onneksi teini ei syö karkkia tai muuta herkkuja, ja enimmäkseen haluaa syödä kasvisruokaa, joten energiatiheys ruuissa on kohtuullinen. Runsas syöminen lisäsi myös pituuskasvua, joka on ihan ok, mutta pituuskasvu ei pysy ton painonnousun perässä. Nyt ollaan sentään päästy 8kg kuukaudessa vain 0,5kg kuukaudessa painoinnousuun, mutta onhan tässä nyt toi parikytä kiloa kirittävää.

Laihduttaa ei saisi, koska se sitten helposti laukaisee syömishäiriön... Jee.

Ja sitten perheessä on muuten toinenkin nepsy, jolla taas on täysin toisenlainen syömishäiriö, kun ruoka ei kertakaikkiaan maistu.

Kun ensin on opetellut kaikki mahdollisimman energiatiheät ruuat ja tarjonnut niitä vuosikausia, niin nyt pitäisi osata sitten just päinvastoin. Tai siis kahta eri linjaa samassa perheessä.

Itsekin voisi laihduttaa, mutta siitä taas ei saisi tehdä numeroa näille nepsylapsille, eikä muillekaan lapsille. Kesät on aina helpompia, kun mansikat ja vihannekset kelpaa kaikille. Talvella kun tuoreita vihanneksia ei kohtuuhintaan ole, niin huomaan aina välillä lipsuvani ja teen mitä sattuu ruokia...

Mutta mitä olen nyt tässä huomannut, niin kyllä se säännöllinen ruokailurytmi on oleellinen asia. Eli aamupala, lounas, välipala ja illallinen/runsas iltapala. Ei viittä kertaa päivässä ruokaa meillä, vaan neljä. Aamulla aina hedelmä tai jokin makea vihannesannos (tomaatti, porkkana) aamupalan kanssa, lämpimien ruokien kanssa vihanneksia ekan lautasellisen kanssa vähintään puoli lautasellista. Jos valittaa nälkää ruokailujen välillä, niin porkkanaa, kurkkua ja vaatimus, että tekee ihan itse omat ruokansa. Peruslaiskana jättää sitten syömättä.

Mutta se on käsittämätöntä, miten pieneen lapseen mahtui kolme vadillista ruokaa...

Vierailija
16/23 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko nepsyt syöneet parsakaalia?

https://askelterveyteen.com/parsakaalin-mahtavat-terveysvaikutukset/

"Lisäksi se antaa tukevan tunteen kylläisyydestä."

Kokeilin juuri äsken vaikken nepsy olekaan.

Vierailija
17/23 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makeiset ja tupakat pois kioskeista!

Vierailija
18/23 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syö lanttua!

Vierailija
19/23 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaasunmuodostus aiheuttaa "tukevan", jopa ahdistuneen olon.

Vierailija
20/23 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lasten paino on vanhempien asia. Ei diagnoosit siihen vaikuta. Liikakiloista on paljon vaikeampi päästä eroon, verrattuna painon pitämiseen normaalina. Leipä on pahimpia lihottajia, ei pelkästään päällisten vuoksi vaan myös itsessään. Lisäksi on hyvä oppia, että pieni nälkä ole mitenkään vaarallista tai pahasta.