Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä jos kiinnostaa vain taideala, ja työ,mutta tämä ala ei työllistä??

Vierailija
14.06.2023 |

Pitääkö alkaa sitten myyjäksi, lähihoitajaksi tai siivojaaksi jos nämä ei kiinnosta tippaakaan???

Kommentit (365)

Vierailija
81/365 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Taideala" on aika laaja käsite, mutta siihen pätee sama totuus kuin aivan kaikkiin muihinkin palkkatöihin: pitää tehdä sitä, mitä työnantaja määrää. Jos haluat vain tehdä omaa taidettasi omine visioidesi mukaan, kukaan ei maksa siitä sinulle kuukausipalkkaa, vaan sinun pitää ryhtyä yrittäjäksi ja yrittää myydä itse teoksesi.

Taidealan hommiksi voidaan laskea vaikkapa graafiset suunnittelijat, AD:t, museo-oppaat, kuvittajat, näyttelijät, animaattorit yms yms. ja kyllä niissä työskentelee aika paljon ihmisiä. Onko sinulla jotain sellaista osaamista, mistä joku olisi valmis maksamaan, vai oletko vain keskittynyt kehittämään tyyliäsi?

Vierailija
82/365 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei, tässä ap. Niin, haluaisin että työllä olsii minulle merkitys, mutta olen tajunnut, että tämä taidela ei taida työllistää. Niin mietin, pitäisikö vain hypätä johonkin, esim siivoojan työhön? Mitä sitten jos motivaatio ei riitä ja psyykkinen hyvinvointi alkaa kärsiä? tuota pelkään itse. Muuten ei olisi ongelmaa, mutta olen luonteeltani (luonnetestin)mukaan INFP. Minulle olisi siis tavoite tehdä merkityksellistä työtä ja tunteet ovat aina mukanani. Siten vaikea tehdä jotain työtä vain koska "raha". 

En pystyisi itse tekemään siivousta tai vaikka hoitoalan töitä, onneksi olen hyvä numeroissa, niin voi rahoittaa elämäni taloushallinnon puolella ja sitten saada lisätuloja yrityksestäni. En ymmärrä miksi sinulle vain huonot duunit on vaihtoehtoja elatukselle, voi se toinenkin työ olla mielekästä kuitenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/365 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kulttuurialalla haluat olla, niin yritä edes suuntautua johonkin taideteolliselle puolelle, kuten graafikko tai teollinen muotoilija. Myös peliala, videopuoli tai kulttuurituottaja saattaa joskus työllistää. Pelkkä kuvataide ei elätä ketään ja näissäkin aloissa yleensä ne luokan parhaimmat pääsevät alan hommiin ja muut jäävät nuolemaan näppejään. Jos haluaa alalle, on oltava tosi hyvä! Jos ei osaa mitään, niin voi aina kouluttautua kuvataiteen opettajaksi. Hyvällä säkällä voi päästä kouluihin maikaksi

Vierailija
84/365 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokan paras kirjoitti:

Jos kulttuurialalla haluat olla, niin yritä edes suuntautua johonkin taideteolliselle puolelle, kuten graafikko tai teollinen muotoilija. Myös peliala, videopuoli tai kulttuurituottaja saattaa joskus työllistää. Pelkkä kuvataide ei elätä ketään ja näissäkin aloissa yleensä ne luokan parhaimmat pääsevät alan hommiin ja muut jäävät nuolemaan näppejään. Jos haluaa alalle, on oltava tosi hyvä! Jos ei osaa mitään, niin voi aina kouluttautua kuvataiteen opettajaksi. Hyvällä säkällä voi päästä kouluihin maikaksi

En ole ap, mutta minulla on teollisen muotoilijan koulutus. Päivääkään en sillä alalla ole päässyt töitä tekemään, eikä kovin moni muukaan niistä, ketkä valmistuivat samaan aikaan. Yritykseni on muulla luovalla alalla ja opiskelen juuri ihan toista alaa, jotta voin jatkaa yrittäjänä työn ohessa.

Vierailija
85/365 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokan paras kirjoitti:

Kuvataideopettajan opinnot Aalto yliopistossa ja Lapin yliopistossa 5-6v. Lienevät vaikeimmat päästä sisään teatterikorkean kanssa ja töitä vähän kun on tarve vaan yksi ope per koulu. Peruskoulut säästää sillä, että palkkaavat nämä halvemmat luokanopet, joilla muutaman opintovkon sivuaineopinnot kuviksesta opettamaan 1-9lk. Jäljelle jää lukiot aineenopettajille ja niihin on kova kilpailu.

Ei siis suoraa auvoa tätäkään kautta. Kuvataidekoulun muutamalla tunnilla vko taas tuskin kukaan elää. Ja tuossa kannattaa sitten miettiä tarkkaan se onko itse opettaja-ainesta. Vaativaa hommaa ja paljon kasvattamista nykyään.

T: 20v alalla ollut taiteen maisteri, nyt taas kesä työttömänä

Vierailija
86/365 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on juurikin niin. Minä olen töissä kahvilassa ja työ ei itsessään kiinnosta ollenkaan. Käytän luovuuttani töissä esimerkiksi esillepanoissa ja yritän pitää asenteen positiivisena ja tutustua työkavereihin, jotta töihin olisi mahdollisimman mukava mennä. Toisaalta työ ei myöskään aiheuta minkäänlaista stressiä, koska en ole luomassa uraa ja vastaavaa työtä löytyisi helposti, jos potkut tulisi. Vapaa-ajalla teen taidettani ja toivottavasti jonain päivänä saan sillä sen verran tuloja, että taiteesta tulee pääelinkeinoni ja voin lopettaa muut hommat. Tiedostan ettei suurin osa taiteilijoista tule elättämään itseään taiteella. Ihan normielämää.

Vierailija
87/365 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on juurikin niin. Minä olen töissä kahvilassa ja työ ei itsessään kiinnosta ollenkaan. Käytän luovuuttani töissä esimerkiksi esillepanoissa ja yritän pitää asenteen positiivisena ja tutustua työkavereihin, jotta töihin olisi mahdollisimman mukava mennä. Toisaalta työ ei myöskään aiheuta minkäänlaista stressiä, koska en ole luomassa uraa ja vastaavaa työtä löytyisi helposti, jos potkut tulisi. Vapaa-ajalla teen taidettani ja toivottavasti jonain päivänä saan sillä sen verran tuloja, että taiteesta tulee pääelinkeinoni ja voin lopettaa muut hommat. Tiedostan ettei suurin osa taiteilijoista tule elättämään itseään taiteella. Ihan normielämää.

Sinusta ei tule ammattitaiteilijaa niin kauan kuin ajattelet noin. Taiteilijan pitää luoda uraa melko pitkään ennen kuin saa niin paljon tuloja, että eläisi kuten normiduuneilla ja suurin osa ei saa sellaisia tuloja koskaan eli vähävaraisuus on suurimmalle osalle perusarkea, mikä pitää hyväksyä ellei se tulonjako tulevaisuudessa muutu.

Vierailija
88/365 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinusta ei tule ammattitaiteilijaa niin kauan kuin ajattelet noin. Taiteilijan pitää luoda uraa melko pitkään ennen kuin saa niin paljon tuloja, että eläisi kuten normiduuneilla ja suurin osa ei saa sellaisia tuloja koskaan eli vähävaraisuus on suurimmalle osalle perusarkea, mikä pitää hyväksyä ellei se tulonjako tulevaisuudessa muutu.

Alkuun taiteilijan pitää tehdä ilmaista työtä ja luoda uraa ilman kohtuullista korvausta niin, että tulot ja korvaukset on melko pienet. Niin se käytännössä on suurimmalle osalle taiteilijoita. Harva pääsee heti uran alussa tuloille. Jos vaatii korkampaa elintasoa, ei voi luoda uraa taiteilijana.

Vierailija
89/365 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on riittävän hyvä, niin taiteella kyllä elättää itsensä hyvin. 

Vaihtoehtona rahoittaa muulla tavoin ja tehdä taidetta tai elää köyhänä ja tehdä taidetta.

Vierailija
90/365 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aivan selvä, että lähes ainoa mahdollisuus on toimia yrittäjänä. Taidealan työpaikkoja on sen verran vähän. Itsekin aikoinaan pyrin yliopistolle lukemaan lapsuudesta asti kiinnostanutta egyptologiaa. Oli ihan hilkulla etten päässyt. Onneksi en, koska eihän sillä olisi työllistynyt yhtään minnekään. Ymmärtääkseni koko oppiaine ollaan lopettamassa tänä vuonna. Menin kauppakorkeaan, eikä ole työllistymisessä ollut ongelmia. 

Vierailija
91/365 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teen töitä vastaanottovirkailijana ja minulla on taidealan koulutus. Säännölliset tulot mahdollistaa myös satsaukset taiteen tekemiseen. Tälläkin hetkellä minulla on menossa taidenäyttely. Työ vie paineen myös siitä että taiteella pitäisi elää vaikka se onkin unelma. Olen tehnyt myös salivalvojan, näyttelyassistentin ja videokuvaajan töitä.

Vierailija
92/365 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kiinnostaa vain mäkihyppy. Kuinka elätän itseni?

Vierailija
93/365 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ellei työt maistu niin sitte voit mennä kouluun tai viimekädessä

elää tuilla siihen asti että työkokeilut kutsuu.

vapaa-aikana voit sitte olla niin taiteilija kuin haluat.

Vierailija
94/365 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oma taide ei elätä, on kyseessä Luontoäidin tapa kertoa, että on aika vaihtaa alaa. 

Vierailija
95/365 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Klebin kirjoitti:

Ellei työt maistu niin sitte voit mennä kouluun tai viimekädessä

elää tuilla siihen asti että työkokeilut kutsuu.

vapaa-aikana voit sitte olla niin taiteilija kuin haluat.

TE-virasto kyllä päätti, että olen päätoiminen taiteilija ja TE-etuus katkaistiin. Se johtui siitä, että sain kaupalliset sopimukset, tuotteet markkinoille ja alkoi tulla myös myyntituloja.  En minä päättänyt, että teen olen työkseni päätoimisesti taiteilija vaan TE-toimisto päätti niin. Sen jälkeen olen työskennellyt päätoimisesti taiteilijana, mutta teen myös markkinointia ja muutakin kuin sisältöjä.

Vierailija
96/365 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

SUOMI ei tarvitse taiteilijoita, SUOMI tarvitsee siivoajia ja hoitajia. Nyt menet sossupummi TÖIHIN niin saat PALKKAA. 

Vierailija
97/365 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovasti täällä ehdotellaan graafista suunnittelua kaupallisena vaihtoehtona. Omasta puolestani en voi suositella, opiskelu oli ihanaa mutta kyynistyin ja vaihdoin alaa. Paloin taiteellisesti loppuun, meni vuosia että aloin taas piirtää. Grasuna olet työllistäjälle pelkkä robotti joka liikuttaa hiirtä ja toteuttaa heidän huonoa makuaan, tai pahimmillaan elämänhalusi kuolee mainostoimistossa viiniä kittaavien keski-iänkriiseilijöiden kanssa. Kyynisyyttä lisää markkinoinnin lainalaisuuksien ymmärtäminen, ja auta armias jos alat kyseenalaistaa kapitalistista kulutusyhteiskuntaamme. Kohta se tulee tekoälykin viemään ison osan kuvitustöistä, logosuunnittelusta ja esim nettisivujen teosta. 

Vierailija
98/365 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taiteilijoitten ei ole tarkoituskaan elää omalla "työn" tuloksella, sitä varten on näille luotu apuraha järjestelmä, vähän kuin kaikesta "työstä" kieltäytyville työttömyys tuki.

Vierailija
99/365 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kovasti täällä ehdotellaan graafista suunnittelua kaupallisena vaihtoehtona. Omasta puolestani en voi suositella, opiskelu oli ihanaa mutta kyynistyin ja vaihdoin alaa. Paloin taiteellisesti loppuun, meni vuosia että aloin taas piirtää. Grasuna olet työllistäjälle pelkkä robotti joka liikuttaa hiirtä ja toteuttaa heidän huonoa makuaan, tai pahimmillaan elämänhalusi kuolee mainostoimistossa viiniä kittaavien keski-iänkriiseilijöiden kanssa. Kyynisyyttä lisää markkinoinnin lainalaisuuksien ymmärtäminen, ja auta armias jos alat kyseenalaistaa kapitalistista kulutusyhteiskuntaamme. Kohta se tulee tekoälykin viemään ison osan kuvitustöistä, logosuunnittelusta ja esim nettisivujen teosta. 

Tuohon tekoälykohtaan, taiteilijoiden tulisi nousta barrikaadeille, että ei ole oikein, että se tekoäly toimisi noin. Että se veisi työt, jotka oikeasti pelkän tuottavuuden sijaan voisivat olla myös kiinnostavia.

Oikeasti tekoälyn tulisi korkeintaan "viedä" työt, joita kukaan ei halua tehdä ja joissa ei kuitenkaan vaadita sosiaalisia aspekteja.

Vierailija
100/365 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei nyt tokikaan kannata ajatella, että pelkkä unelma-ala on sopiva työksi, mutta kyllähän siitä huolimatta sen ammatin pitää jollakin osa-alueella edes VÄHÄN kiinnostaa. Esim. ihmisvihaaja tuskin on hyvä sairaanhoitaja. Kyllä siinä täytyy tykätä olla nimenomaan ihmisten kanssa paljon tekemisissä. Samoin kaupan alalla asiakastyötä ei olisi kovin sopivaa vihata yms. yms. 

Että ei nyt sellaistakaan omasta mielestä ihan kauheaa hommaa pidemmällä tähtäimellä voi tehdä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan viisi