Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä jos kiinnostaa vain taideala, ja työ,mutta tämä ala ei työllistä??

Vierailija
14.06.2023 |

Pitääkö alkaa sitten myyjäksi, lähihoitajaksi tai siivojaaksi jos nämä ei kiinnosta tippaakaan???

Kommentit (365)

Vierailija
61/365 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etsi helppo osa-aikatyö, josta saat palkkaa juuri ja juuri sen verran, että pystyt sillä maksamaan vuokran, laskut ja ruuat. Lopun ajan voit taiteilla, joko harrastuksena tai sivutoimisena yrittäjänä.

Tämä on itselläni suunnitelmissa. Nyt olen jo löytänyt työn, josta saan tasan vuokran verran palkkaa. Seuraava askel olisi yrityksen perustaminen. Taitoja on, mutta kun ei rohkeus meinaa riittää. Tsemppiä sulle ap, kyllä asiat järjestyy kun laittaa järjestymään. Älä luovu unelmistasi.

Helppoja osa-aikatöitä ei ole montaa. Eniten paikkoja on haastavissa kokoaikatöissä.

Kaupassa ja tarjoilijoilla on monilla puutetta työtunneista eli tekevät silloin osa-aikatyötä. 

Hyllyjen täyttö tai varastohommat voivata olla fyysisesti vähän jopa raskaitakin, mutta työt jäävät työpaikalle.

Vierailija
62/365 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen töissä taloushallinnossa eikä ala kiinnosta yhtään. Eniten kiinnostaa ruuanlaitto, puutarhanhoito ja kaikenlainen kotona värjääminen. Käyn taloushallinnon töissä että on varaa toteuttaa itseään vapaa-ajalla ja 95% tekee samoin.

Minä haaveilin puutarha-alan ammatista. Naapurin puutarhuri sitten kertoi vähän realismia ammatista.

Olen sitä kuitenkin harrastanut ja keksin sitten vähän ansaitakin ottamalla erikoisemmista kasveistani hyviä valokuvia.

Olen myös neuvonut tuttavia (ilmaiseksi) perustamaan järkevän ja kauniin puutarhan.

Nykyisin ihan perusasiat, kuten ilmansuunnat ja niiden merkitys kasveille on monille täysin hakusessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/365 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain taidepainotteisen kasvatuksen ja harrastin nuoruusvuodet kuvataidekoulussa. Ymmärsin kuitenkin omat rajoitteeni ilmaisussa ja sisällössä, aivan uskomattoman lahjakkaita taiteilijoita jää tuntemattomuuteen.

Suuntasin opiskelemaan taideteolliselle alalle ja sitä voin suositella. Graafinen suunnittelu, tekstiili- ja kuosisuunnittelu, jopa sisustussunnittelu voi antaa sen perusleivän ja niitä voi tehdä myös 60-80 prosentin työajalla tai freelancerina. Toisaalta täällä jo mainittu opettajan työ esim työväenopistossa voi tuoda ns. perustulon, jos taiteen tekeminen omaehtoisesti ei anna täyttä elantoa.

Vierailija
64/365 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai jos kiinnostaa vain taideala, mutta mitään taiteellisia lahjoja ei ole?

Vierailija
65/365 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai jos kiinnostaa vain taideala, mutta mitään taiteellisia lahjoja ei ole?

Sellaisia ihmisiä on hyvin harvassa.

Vierailija
66/365 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä pitää. Vapaa-ajalla sitten taiteilet.

Ei. Valtion bkt:sta tulee kulttuurialasta eli valtio tienaa sillä. Ei ole taiteilijoiden vika, että heille korvaus on pieni ja heidän työllään tienaa muut. Pitääkö siivoojien lopettaa, koska heillä on pieni palkka ja heidän pomot tienaa paremmin?

Vierailija
67/365 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä pitää. Vapaa-ajalla sitten taiteilet.

Ei. Valtion bkt:sta tulee kulttuurialasta eli valtio tienaa sillä. Ei ole taiteilijoiden vika, että heille korvaus on pieni ja heidän työllään tienaa muut. Pitääkö siivoojien lopettaa, koska heillä on pieni palkka ja heidän pomot tienaa paremmin?

Valtion BKT:sta kolme prosenttia tulee kulttuurialasta eli kulttuuri ja taidealat tuottaa valtiolle rahaa. Fakta. Taiteilijat tekee tuotteet, mutta ei tienaa, koska suurin osa tuloista ja markkinahyödystä menee muille ihmisille. Esim. Mun töistä suurin osa taloudellisesta hyödystä menee erilaisille firmoille ja ite saan vaan pienen korvauksen. T. Ammattitaiteilija

Vierailija
68/365 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka tekisit unelmatyötä on siinäkin huonoja puolia ja voi tulla burn out. nykyään on työt tiukassa ja voi joutua vaihtaan ammattia. taiteelliselle suosittelen opiskele esim. taidelinjalla kansanopistossa ja kokeile miltä tuntuu joku vuosi tai 2 taideopiskelua. opiskele myös järkevä ammatti kuten kirjanpitäjä,hoitoalan työ tms. jotta et jää tyhjän päälle ,jos kuvataide ei elätä. kuvataidekoulussa opiskeli paljon myös vanhempia opiskelijoita.yksi oli putkimies, toinen fysioterapeutti. olivat hommanneet ekaksi ammatin ja sit vasta taitelijan opinnot.esim.hitsaustaidot ja muut puutyökoneet, on kuvanveistäjän työssä tärkeä osata. tätä ei monikaan tiedä.

Vierailija
69/365 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun pitää keksiä joku tajunnanräjäyttävä performanssi, jolla pääset koko Suomen tietoisuuteen. Sen turvin alat sitten myydä vähemmän hyviä taidetöitäsi ja osallistumaan kaikenlaisiin kissanristiäisiin. 

Vierailija
70/365 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos taide kiinnostaa mutta et ole luova itse.voit ryhtyä taidenäyttelyn valvojaksi.taideyhdistyksiin kuuluu myös tukijäseniä, eli voit auttaa näyttelyiden talkootöissä ja hengailla taitelijoiden kanssa.myös näitä ihmisiä on. sille kysyjälle vastaus.

Vierailija
71/365 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos miettii taiteen historiaa niin joku vincent van gogh ei tienannut taiteellaan eläessään.sai taloudellista tukea veljeltään.

alankomaat on kuitenkin tienannut tällä van goghin taiteella varmaan miljoonia.museovierailut,turistit,painotuotteet ym.on jossain laskettu että taide on kannattavaa mutta ei taiteilijalle itselleen vaan muille-

firenze ja italia, vetää miljoonia turisteja ,just taiteen takia. kaupunki ja rikkaat panosti oikoinaan taiteeseen ja taiteilijoihin. on varsinainen rahasampo toi renesanssin taitelija, jopa kuoltuaan ja haudassa.

Vierailija
72/365 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun päivätyo on perus duunari hommaa. Itse rakastan taidetta ja käsitöitä. Vapaa-ajalla ompelen vaatteita ja maalaan. Jotenkin osaan innostua aina vapaa-ajallani luovista jutuista, ei haittaa vaikka palkkatyö on tylsää ,ei se oo mua koskaan häirinnyt.

Kai on tämäkin asenne kysymys 🤷🤷

Vierailija
73/365 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikkia munia yhteen koriin.

Vierailija
74/365 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
75/365 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, itse olen käynyt mutkaisen ja kivisen polun ja teen taidetta nykyään. Mutta ei se helppoa ole. Kukaan muu ei voi tietää sinun elämänpolkuasi kuin sinä itse parhaiten. Tee nyt se, mikä tuntuu hyvältä ja oikealta. Elämä ohjaa. Yhtä suoraa ja helppoa tietä ei taiteen tekemiseen ole.

Vierailija
76/365 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinun pitää keksiä joku tajunnanräjäyttävä performanssi, jolla pääset koko Suomen tietoisuuteen. Sen turvin alat sitten myydä vähemmän hyviä taidetöitäsi ja osallistumaan kaikenlaisiin kissanristiäisiin. 

Tsatsatsaa!

Vierailija
77/365 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, tässä ap. Niin, haluaisin että työllä olsii minulle merkitys, mutta olen tajunnut, että tämä taidela ei taida työllistää. Niin mietin, pitäisikö vain hypätä johonkin, esim siivoojan työhön? Mitä sitten jos motivaatio ei riitä ja psyykkinen hyvinvointi alkaa kärsiä? tuota pelkään itse. Muuten ei olisi ongelmaa, mutta olen luonteeltani (luonnetestin)mukaan INFP. Minulle olisi siis tavoite tehdä merkityksellistä työtä ja tunteet ovat aina mukanani. Siten vaikea tehdä jotain työtä vain koska "raha". 

Vierailija
78/365 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle olisi siis tavoite tehdä merkityksellistä työtä ja tunteet ovat aina mukanani. Siten vaikea tehdä jotain työtä vain koska "raha". 

Kunhan et valitse sitä vaihtoehtoa, että veronmaksajat rahoittavat taiteentekemisesi tukien ja työttömyyden muodossa. Terveisin, muuta päivätyötä tekevä myös-ammattimuusikko.

Vierailija
79/365 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opiskelin kuvataiteilijaksi amk:ssa ja en elättänyt itseäni edes yrittäjänä. Nyt kulttuurisihteeri ja ajatuskin taiteen tekemisestä vapaa-ajalla puistattaa. Nyt ihmettelen, miksi ko. Koulutusta järjestetään ja valehdellaan nuorille että ammatilla voi elää jos vaan tekee kovasti duunia.

Sain tämän kuningasidean taidealalle lähtemisestä lukion kuvistunneilla. Sitä ennen en ollut tiennyt mihin lähteä kirjoitusten jälkeen koska lukio ei sujunut, en jaksanut keskittyä (tuossa vaiheessa vielä diagnosoimaton ADHD) Valinnan ja taidekouluun pääsyn myötä mulla katkesi välit perheeseen. Äiti oli itkenyt 3 kk ja isä tehnyt raivolla klapeja ja risusavottaa sen jälkeen, kun olin aloittanut taideopinnot.

Välit kotiin eivät ole vieläkään kunnossa, äidin mielestä pilasin oman ja vanhempieni elämät.

Vierailija
80/365 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki koulutus alalle jolla voit toimia ja mene töihin. pili-pali -taiteilemisella ei elä, jatko on työttömyyskorvauksen varassa notkumista ja päätyminen mielenterveyskuntoutujaksi. Noita "taiteilijoita" on Suomessa jo liikaakin, eikä kukaan osta teoksia, joten turha kuvitella mitään.

Ryhtiä selkärankaan vain ja tee osuutesi sen yhteiskunnan eteen, joka on sinulle jo tähän mennessä taannut turallisen elämän!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yksi