Mitä jos kiinnostaa vain taideala, ja työ,mutta tämä ala ei työllistä??
Pitääkö alkaa sitten myyjäksi, lähihoitajaksi tai siivojaaksi jos nämä ei kiinnosta tippaakaan???
Kommentit (365)
Tekee lyhyempää työaikaa sillä työllistävällä alalla ja toimii sitten sillä taidealalla sen minkä töitä löytyy.
Näin minäkin tein. Ei tullut mieleenkään elää harhoissa. Työllä sain talouden kuntoon ja lopulta käänsin asian edukseni. Pelkkä ajatus siitä, että olisin jäänyt taide-alalle, saa kylmät väreet kehooni.
Jotkut harvat vahvat, lahjakkaat ja onnekkaat saattavat selvitä. Mutta millä hinnalla? Itseään voi toteuttaa muillakin tavoilla. Voi olla oma itsensä palkallisissakin töissä.
Minäkin haluaisin olla formulakuski mutta yksikään talli ei halua palkata minua. Täytyy siis tyytyä harrastamaan kartingia vapaa-aikoina. Ei kaikkea voi saada.
Etsi helppo osa-aikatyö, josta saat palkkaa juuri ja juuri sen verran, että pystyt sillä maksamaan vuokran, laskut ja ruuat. Lopun ajan voit taiteilla, joko harrastuksena tai sivutoimisena yrittäjänä.
Tämä on itselläni suunnitelmissa. Nyt olen jo löytänyt työn, josta saan tasan vuokran verran palkkaa. Seuraava askel olisi yrityksen perustaminen. Taitoja on, mutta kun ei rohkeus meinaa riittää. Tsemppiä sulle ap, kyllä asiat järjestyy kun laittaa järjestymään. Älä luovu unelmistasi.
Rupeat vaikka opettamaan taidetta, perustat taidekaupan, luot digitaalitaidetta, jota myyt netissä, perustat taideaiheisen blogin jne.
eiköhän taiteita voi harrastaa vapaa-ajallakin?
Vierailija kirjoitti:
Etsi helppo osa-aikatyö, josta saat palkkaa juuri ja juuri sen verran, että pystyt sillä maksamaan vuokran, laskut ja ruuat. Lopun ajan voit taiteilla, joko harrastuksena tai sivutoimisena yrittäjänä.
Tämä on itselläni suunnitelmissa. Nyt olen jo löytänyt työn, josta saan tasan vuokran verran palkkaa. Seuraava askel olisi yrityksen perustaminen. Taitoja on, mutta kun ei rohkeus meinaa riittää. Tsemppiä sulle ap, kyllä asiat järjestyy kun laittaa järjestymään. Älä luovu unelmistasi.
Helppoja osa-aikatöitä ei ole montaa. Eniten paikkoja on haastavissa kokoaikatöissä.
Minkä ikäinen olet ja paljonko olet myynyt taidettasi tähän mennessä?
Olen töissä taloushallinnossa eikä ala kiinnosta yhtään. Eniten kiinnostaa ruuanlaitto, puutarhanhoito ja kaikenlainen kotona värjääminen. Käyn taloushallinnon töissä että on varaa toteuttaa itseään vapaa-ajalla ja 95% tekee samoin.
Vierailija kirjoitti:
eiköhän taiteita voi harrastaa vapaa-ajallakin?
Ei kenenkään tarvitse töitä 40h viikossa tehdä. Itse tarvitsen vapaa-aikaa enemmän, jotta pystyn olemaan myös luova. Siksi 60%.
Muakin kiinnostaisi vaan ratsastaa ja kouluttaa hevosia. Ei ole sellaisia töitä, joten kouluttauduin eläinlääkäriksi jotta minulla on varaa pitää omaa hevosta ja harrastaa työn ohessa.
Osa-aikaiseksi myyjäksi, loppuajaksi yrittäjäksi. Niin ne muutkin taiteilijat tekee.
Mullekaan ei koskaan löytynyt omaa alaa.
Tein leipätöitä täydellä viikolla siihen saakka, kunnes asuntolaina oli maksettu, ja sen jälkeen enää puolet vuodesta. Hyvin ehtii omia juttuja tämän toisen puolen.
taiteilet vapaa-ajalla ja elantosi hankit muista töistä. Vapaa-ajan työt sitten tuo ekstrarahaa, jos löydät kiinnostuneita taiteesi ystäviä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helppoja osa-aikatöitä ei ole montaa. Eniten paikkoja on haastavissa kokoaikatöissä.
Siivooja ja henkilökohtainen avustaja, siinä pari vaihtoehtoa. Ei välttämättä löydy sopivaa työtä heti, mutta jos oikeasti haluaa unelmansa toteuttaa niin malttaa odottaa. Työtä etsiessä voi tehdä taidetta, suunnitella tulevaa yritystä tai sitten tehdä niitä kokoaikatöitä jos sellaisen helpommin saa ja laittaa palkasta osa säästöön. Eli periaattella mitä tahansa teenkin, on tähtäimessä koko ajan se unelma ja sitä kohti mennään.
Vierailija kirjoitti:
Pitää vaan jaksaa yrittää sille alalle. Muun työn tekeminen on vaarallista. Se vie voimat ja sitten lopulta tappaa myös luovuuden.
Yksi tuttuni teki näin ja toimii nykyään työttömänä alkoholistina. Kummasti sekään vaan ei vaikuta kovin luovalta olotilalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä. Joka päivä saa täältä lukea miten mahdotonta on saada kokoaikatöitä kun työnantajat tarjoavat vain nolla- tai osa-aikaisia sopimuksia.
Vierailija kirjoitti:
Mistä lähtien kukaan on tehnyt työtä, johon kokee palavaa intohimoa? :D itse en ainakaan tiedä yhtään ihmistä, joka olisi sillä unelma alallaan tai tekee sitä mikä on todella se oma juttu. Kyllä me kaikki tehdään töitä enemmän tai vähemmän rahan ja muiden etujen takia.
Minä tunnen ihan muutamankin ihmisen, jotka ovat taiteellisilla aloilla joihin jo teininä tunsivat kuuluvansa. Onnellinen sellainen ihminen on.
No kyllähän aika moni tekee. Kaikille ei toki mahdollista.