Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaista työtä henkisesti työkyvyttömälle ja fyysisesti osatyökykyiselle?

Vierailija
14.06.2023 |

Saan toimeentulotukea koska olen vielä liian nuori ja ollut liian vähän töissä päästäkseni työkyvyttömyyseläkkeelle, mutta olen henkisesti epävakaa, sisältä hukassa ja kärsin maanisdepressiivisyydestä sekä kroonisesta yksinäisyydestä. Muutenkin olen sellainen että niissä kuntouttavan työkokeiluissa joissa olen ollut, alan liian helposti pakenemaan itseäni upooutumalla työhön ja poltan itseni herkästi loppuun.

Myöskään en ole fyysisesti täysin kunnossa johtuen siitä että silloin kun kuntoa olisi pitänyt lapsena lapsena nostaa ja kohottaa niin sitä ei sallittu minulle minkä takia olen fyysisesti heikko. Minulla oli narsistiset ja ylisuojelevat vanhemmat, joilta en saanut rakkautta mutta sen sijaan minua ylisuojeltiin kaikelta -- jopa liikunan aiheuttamilta vammoilta, minkä takia liikunta lapsuudessa koivupiiskan uhalla oli kiellettyä jotta en loukkaannu. Nykyisin esim imurointi on sen vuoksi fyysisesti raskasta työtä mikä rajoittaa huomattavasti sitä mitä pystyn tekemään, mitä kantamaan, mitä vetämään ja paljonko, ja kotonakin kaistan todella helposti siivouksesta sen takia että se ottaa lihaksiin ja etenkin selkään. Ja vaikka asunnossani ei ole kuin 30 neliötä imuroitavaa niin (nolottaa sanoa) mutta olen hiestä märkä, umpi väsynyt, lihakset turtana ja valmis pyörtymään.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääketeollisuuden koekaniiniksi.

Vierailija
2/18 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääministeri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunto kasvaa tekiessä...jos olis mahdollista tehdä jotain esim. toimistosiivouksia osa-aikaisena?

Olen itsekin heiveröinen ja pieni, mutta kevyet siivoushommat luonnistuu.

Vierailija
4/18 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääministeri

Olisihan se kiva työ mutta kun miettii tarkemmin niin se on henkisesti todella raskasta työtä ja kuitenkin mieluiten asettaisin oman jaksamisen ja terveyden edelle.

Vierailija
5/18 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Influenseri

Vierailija
6/18 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunto kasvaa tekiessä...jos olis mahdollista tehdä jotain esim. toimistosiivouksia osa-aikaisena?

Voinhan sitä ottaa toimistosiivouksen pestin vastaan jos työetuihin kuuluu ensihoitajat ja tippa. Kun sanoin että imurointi kotona ottaa fyysisesti voimille niin en vitsaillut, vaan oikeasti vietän loppupäivän sängyssä tajunan rajamailla, lihakset täristen, mikreenissä ja hiessä uiden. Ja tiedän että se on todella paska ihmisen fyysiseksi kunnoksi.

Vierailija
7/18 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voinhan sitä ottaa toimistosiivouksen pestin vastaan jos työetuihin kuuluu ensihoitajat ja tippa. Kun sanoin että imurointi kotona ottaa fyysisesti voimille niin en vitsaillut, vaan oikeasti vietän loppupäivän sängyssä tajunan rajamailla, lihakset täristen, mikreenissä ja hiessä uiden. Ja tiedän että se on todella paska ihmisen fyysiseksi kunnoksi.

Veikkaan että valehtelet koska jos jos sulla olis oikeasti noin huono fyysinen kunto niin et kyllä olisi enää elossa.

Vierailija
8/18 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sellaista olekaan kuin "liian nuori ja ollut liian vähän töissä päästäkseni työkyvyttömyyseläkkeelle".

Jos diagnoosi on oikea, pääsee yleensä eläkkeelle saman tien. Esim. joku parantumaton krooninen sairaus.

Itse eläköidyin "vasta" 49 vuotiaana, mutta syynä oli MS-taudin takia alentunut keskittymiskyky ja muistin reistailu. Eläke myönnettiin ensimmäisellä yrittämällä, eikä kohdallani edes puhuttu kuntoutuksesta. Tein lisäksi eläkehakemuksen itse, mutta liitteenä oli toki asianmukaiset lausunnot neurologilta ja neuropsykologilta.

Jos tautini olisi pahntunut nopeammassa tahdissa, ikä tuskin olisi ollut esteenä eläköitymiselle siltikään. Diagnoosin sain kuitenkin jo 22-vuotiaana.

Vierailija
9/18 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt keksin, voisin tehdä jossain kylmävarastossa inventaariota ja pitää kirjaa määristä, kapasiteetista, ja siitä paljonko tavaraa menee ja uutta tulee sisälle. Siinä saisin ensinnäkin oman merkonomin koulutuksen hyötykäyttöön ja varaston kylmyys estäisi kehoani lämpenemästä niin ei tulisi liian kuuma. Lisäksi työtä saisi tehdä rauhallisesti omaa tahtia. Masennusta ja mielen epävakautta se ei toki poista.

Vierailija
10/18 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva-palstan mode.

Vierailija
11/18 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaxuhalit, kohta pääset töihin halusit tai et.

Vierailija
12/18 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelalle hylkäämään hakemuksia.

Syyt hylkäämiselle voi arpoa nopalla.

Vierailija
13/18 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt keksin, voisin tehdä jossain kylmävarastossa inventaariota ja pitää kirjaa määristä, kapasiteetista, ja siitä paljonko tavaraa menee ja uutta tulee sisälle. Siinä saisin ensinnäkin oman merkonomin koulutuksen hyötykäyttöön ja varaston kylmyys estäisi kehoani lämpenemästä niin ei tulisi liian kuuma. Lisäksi työtä saisi tehdä rauhallisesti omaa tahtia. Masennusta ja mielen epävakautta se ei toki poista.

Muuten hyvä mutta ei tuollaiseen työhön enää oteta ihmisiä. Se on automatisoitua ja hoidetaan tietokoneilla.

Vierailija
14/18 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaxuhalit, kohta pääset töihin halusit tai et.

Kiitokset ja ihania haleja sinnekin. Koita sinäkin jaksella.

Vierailija
15/18 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sellaista olekaan kuin "liian nuori ja ollut liian vähän töissä päästäkseni työkyvyttömyyseläkkeelle".

Jos diagnoosi on oikea, pääsee yleensä eläkkeelle saman tien. Esim. joku parantumaton krooninen sairaus.

Itse eläköidyin "vasta" 49 vuotiaana, mutta syynä oli MS-taudin takia alentunut keskittymiskyky ja muistin reistailu. Eläke myönnettiin ensimmäisellä yrittämällä, eikä kohdallani edes puhuttu kuntoutuksesta. Tein lisäksi eläkehakemuksen itse, mutta liitteenä oli toki asianmukaiset lausunnot neurologilta ja neuropsykologilta.

Jos tautini olisi pahntunut nopeammassa tahdissa, ikä tuskin olisi ollut esteenä eläköitymiselle siltikään. Diagnoosin sain kuitenkin jo 22-vuotiaana.

Sulla kävi tuuri. On juuri se oire joka kelpaa perusteeksi eläkkeelle MS-taudin kanssa.

Minulla on sama diagnoosi. Pysyn hereillä n. 2-4 tuntia kerrallaan, en kestä fyysistä kuormitusta enkä kehon lämpötilan nousua. Mm. kevyt liikkuminen nostaa kehon lämpötilaa. Mutta koska ongelma on vain fyysinen, eikä hereillä ollessa ilmene kognitiivista fatiikkia enkä ole edes masentunut, niin "työkykyä on vielä jäljellä, ei ole perusteita eläkkeen myöntämiselle".

Ihan asianmukaiset lausunnot oli minullakin. En saanut kuntoutustakaan, vaikka se pitäisi tulla automaattisesti kun eläkehakemus hylätään.

Vierailija
16/18 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt ymmärrä, sanoit että olet ollut liian vähän töissä päästäksesi työkyvyttömyyseläkkeelle. Ei siihen tarvita töissä olemista! Ihan suoraan koulun penkiltäkin voi joutua työkyvyttömyyseläkkeelle. Eläkkeelle pääsyn ratkaisee toimintakyky, tutkimukset (kuntoutustutkimus, työkykyarvio, toimintakykykartoitus, työkokeilu) ja saadut hoidot.

Vierailija
17/18 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntoutus fysioterapeutilla voisi kai edelleen auttaa hyvinkin pitkällä tähtäimellä. Pyydä lähetettä lääkäriltä ja sano, että kokonaisvaltainen kunnon paraneminen ja tervehtyminen mm. työelämää varten on tavoite. Tsemppiä.

Vierailija
18/18 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nyt ymmärrä, sanoit että olet ollut liian vähän töissä päästäksesi työkyvyttömyyseläkkeelle. Ei siihen tarvita töissä olemista! Ihan suoraan koulun penkiltäkin voi joutua työkyvyttömyyseläkkeelle. Eläkkeelle pääsyn ratkaisee toimintakyky, tutkimukset (kuntoutustutkimus, työkykyarvio, toimintakykykartoitus, työkokeilu) ja saadut hoidot.

Kelasta sanovat joskus noin, jotta porukka ei hakis työkyvyttmyys eläkettä. Minullekin sanottiin, mutta hain silti ja sain. Psykiatrilla neuropsykologi ja psykoterapeutti tutkivat pään ja olen kuulema jäänyt henkisesti teini-ikäisen tasolle koska aikuistuin liian varhain ja jätin nuoruuden elämättä skippaamalla elämänvaiheen. Meillä oli kotona ankara kotikuri ja minua erotettiin paljon muista, en esim saanut nähdä koulun jälkeen muita eikä kulkea omillani vaan sina piti tulla suoraan koulusta kotiin ja pysyä kotona. Ja koska olin tyhmä ja kiltti niin tottelin. Nyt se sitten kostautuu jälkikäteen ja kellään ei ole hajua että miten tuon korjaisi ja mulla on ilmeisesti aivot sekaisin ja kriisitilassa koko loppuelämän koska elämätöntä elämää ei voi elää takaisin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kuusi