Miten saisin 15v tytön ymmärtämään aurinkorasvan käytön tärkeyden? Tytöllä on isänsä iho joka ei pala herkästi ja ruskettuu tosi nopeasti ...
Selkä hänellä täynnä luomia ja painelee vaan olkaintoppi päällä.
Kommentit (215)
Vierailija kirjoitti:
Mulla on meikkivoiteessa suojakerroin. En todellakaan rupea mitään aurinkorasvaa höynäämään sen alle.
Et levitä meikkivoidetta niin paljon kuin pitäisi jotta paketin lupaama suojakerroin mitenkään toimisi. Tuo luku on meikkivoiteissa yleensä max SPF25 ja se on vain potentiaalinen suoja jos sitä todella läträttäisiin iholle niin paljon kuin aurinkovoidetta tulee laittaa.
Lisäksi meikkivoide peittää vain kasvoja ohuelti, eikä suojaa esim. kaulaa ja dekolteetä, jotka palavat ja rypistyvät erittäin helposti. Ja mites loppukroppa?
Täysin järjetöntä siis olla käyttämättä kunnon suojakerrointa, etenkin kun nykyään on kosteusvoiteita 50 kertoimella, eivätkä ne tunnu miltään iholla. Paitsi siis tavalliselta kosteusvoiteelta.
Vierailija kirjoitti:
Voisinpa näyttää itseni hänelle :D. Olen nyt 40 ja vältellyt aurinkoa kuin ruttoa, myös lapsena, koska en yksinkertaisesti pidä kuumasta tunteesta ihollani. Ja se todella on kannattanut tässä mielessä - olen heittämällä 10 vuotta nuoremman näköinen kuin aurinkoa palvoneet ystäväni. Heille pienet juonteet ja se sellainen ahavoituneen merimiesihon tekstuurin syntyminen on alkanut jo ennen kolmeakymppiä.
Pelkään myös syöpää, kyllä, mutta myönnän suoraan että tämä on ollut paras palkinto auringon välttelystä.
Luulen, että kuvittelet vaan. Paljon riippuu ihotyypistä. Tietenkin jos oikeasti makaa etelän auringossa monta kuukautta vuodessa, ihoon tulee muutoksia vaikka geenit olisivat miten hyvät. Toisaalta minulla on suvussa ihmisiä, jotka eivät ikinä ole ottaneet aurinkoa ja suorastaan välttelevät sitä jopa Suomessa, ja naamat aivan täynnä ryppyä jo nelikymppisenä.
Melanooma kuulemma yleistyy, mutta johonkinhan täällä on kuoltava ja aurinko tuntuu iholla ihanalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikissa kemikaaleissa on riskinsä. En yllättyisi, vaikka väite aurinkorasvojen vaarallisuudestakin pitäisi paikkansa.
Aurinko on silti niin paljon vaarallisempi että ei noita voi mitenkään edes verrata toisiinsa. Plus voi käyttää fysikaalista suojaa.
Kuka meistä menisi vapaaehtoisesti säteilykammioon tulipallon viereen ilman suojavarusteita? Silti menemme ulos päivittäin vailla huolen häivää.
Tämä konkretisoitui kun asuin Australiassa. Luulin hädin tuskin parinkympin ylittäneitä reilusti yli kolmekymppisiksi siellä. Valtavat silmärypyt ja ihan paljaalla silmällä näkyvät aurinkovauriot kasvoissa. Sekä maailman eniten ihosyöpää.
Jep. Ihminen on elänyt auringonvalossa kymmeniä tuhansia vuosia. Kehittynyt auringon alla kuten muutkin eläimet. Mutta nyt yhtäkkiä 2000-luvulla, täällä pohjolassa surkeiden uv-lukujen pohjoismaassa aurinko on muuttunut myrkylliseksi.
Yksi suomalaisten suurimmista terveysriskeistä on liian matalat D-vitamiinitasot. Kys. vitamiinia saadaan auringonvalosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aurinkorasvat aiheuttavat hormonimuutoksia ja mahdollisesti myös ihosyöpää. Älä tuputa niitä varsinkaan noin nuorelle, mutta tee selväksi että aurinkoa pitää ottaa maltilla. Se on terveellistä kunhan ei polta ihoaan.
Siis mitä minä just luin..?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aurinkorasvat aiheuttavat hormonimuutoksia ja mahdollisesti myös ihosyöpää. Älä tuputa niitä varsinkaan noin nuorelle, mutta tee selväksi että aurinkoa pitää ottaa maltilla. Se on terveellistä kunhan ei polta ihoaan.
Eka foliohattuilija ilmaantui paikalle
Ei siinä mitään foliohattuja tarvita, ihan luennoilla kuultua asiaa. :) Kannattaa ottaa selvää. Ihosyövät ovat yleistyneet räjähdysmäisesti yhtä matkaa aurinkovoiteiden kanssa.
Niin, kun ihmiset grillaavat itseään koko päivän laitettuaan millin rasvaa sinne tänne. Tämähän se yleisin syy syöpää on, ei se rasva itse. Ei osata käyttää tuotetta oikein - pitää sekä rasvata, että suojata vaatteilla, että pysyä varjossa. Rasva ei ole syy maata grillissä vuosikausia.
Toki mineraalirasva on vaihtoehto heille jotka tätä puolta rasvoista turhaan pelkäävät.
No et ainakaan sille lapsellesi mistään nelikymppisen rutuista selitä, hyvä nainen sentään.
Eilen täällä joku mamma kertoi olevansa huolissaan 12-vuotiaasta tyttärestään joka murehtii kun ei mahdu enää XS-koon vaatteisiin ja pari viikkoa sitten toinen mamma murehti kun teinijonnensa on missogynisstinen ääliö vaikka mamma ja pappa on "keskiluokkaisia" eli puitteet kunnossa - itse näissä tapauksissa mietin vaan, että ei ole yllättävää kun näiden lapset on tuota tasoa, kun palstan naistenkin jutut on mitä on, eli erittäin pinnallisia ja henkisesti rumien ihmisten ryppyvouhotusta ja naisvihaaaa täynnä (myös miehistä kyllä valitetaan ahkerasti, ei siinä).
Vierailija kirjoitti:
Voisinpa näyttää itseni hänelle :D. Olen nyt 40 ja vältellyt aurinkoa kuin ruttoa, myös lapsena, koska en yksinkertaisesti pidä kuumasta tunteesta ihollani. Ja se todella on kannattanut tässä mielessä - olen heittämällä 10 vuotta nuoremman näköinen kuin aurinkoa palvoneet ystäväni. Heille pienet juonteet ja se sellainen ahavoituneen merimiesihon tekstuurin syntyminen on alkanut jo ennen kolmeakymppiä.
Pelkään myös syöpää, kyllä, mutta myönnän suoraan että tämä on ollut paras palkinto auringon välttelystä.
Mitä väliä ootko rypytön joskus 40+, kun oot joka tapauksessa nelikymppinen? :D En tajua mitä väliä sillä "nuorelta näyttämisellä" on, kun ei nuoruutta kuitenkaan kukaan takaisin saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että kuvittelet vaan. Paljon riippuu ihotyypistä. Tietenkin jos oikeasti makaa etelän auringossa monta kuukautta vuodessa, ihoon tulee muutoksia vaikka geenit olisivat miten hyvät. Toisaalta minulla on suvussa ihmisiä, jotka eivät ikinä ole ottaneet aurinkoa ja suorastaan välttelevät sitä jopa Suomessa, ja naamat aivan täynnä ryppyä jo nelikymppisenä.
Melanooma kuulemma yleistyy, mutta johonkinhan täällä on kuoltava ja aurinko tuntuu iholla ihanalta.
No en kuvittele. Osaan kyllä katsoa vieressäni seisovan ystäväni ihoa ja verrata omaani. Totta kai jonkun iho kestää paremmin aurinkoa kuin toisen, mutta auringonpalvojan erottaa kyllä. Ja onhan tämä nähtävissä (synkkä esimerkki mutta totta) myös lapsena kidnapattujen ja kellarissa pidettyjen ihossa. Yli kolmekymppisenäkin heillä on ollut valtavasta stressistä huolimatta ihan teinin iho, koska eivät ole aurinkoa nähneet.
Ystäväni kuoli melanoomaan 29-vuotiaana ja voin sanoa että hän ei siinä vaiheessa ajatellut että no pakko on johonkin kuolla, onneksi palvoin aurinkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä ootko rypytön joskus 40+, kun oot joka tapauksessa nelikymppinen? :D En tajua mitä väliä sillä "nuorelta näyttämisellä" on, kun ei nuoruutta kuitenkaan kukaan takaisin saa.
Ei ole kyse tästä, siis että tarkoituksena olisi näyttää nuoremmalta. Vihaan aurinkoa ja välttelisin sitä joka tapauksessa. Tämä on vain sen mukava sivutuote. Kyllä minä itse otan mielummin sileän ja tasaisen ihon kuin uurteisen, veltostuneen ja maksaläikkiä täynnä olevan. En näe mitään syytä miksi haluaisin näyttää vanhemmalta kuin olen. Kukin saa toki valita omalla tavallaan.
Anna kasvaa ruttunaamaksi, jos ei aivot riitä ymmärtämään.
Kertomalla vaaroista ja antamalla tietoa ja näyttämällä juttuja esimerkeistä kun iho on palanut ja syöpä iskee. Ei siinä oikein muuta voi. Oikeasti pelottelemalla, koska vaara on todellinen.
Itse vihaan aurinkorasvoja.
Tiedän kuitenkin, että en voi olla auringossa suojautumatta, joten vaihtoehdot ovat rasva tai pukeutuminen. Yleensä päädyn jälkimmäiseen, koska se on vähemmän epämukavaa. Olen huomannut, että tietyissä lämpötiloissa alkaa olla ihan sama, mitä on päällä, koska on kuitenkin kuuma.
Vierailija kirjoitti:
Näytä hänelle kuva naisesta joka ajoi 28 vuotta rekkaa. Toinen puoli naamasta sai aurinkoa ja toinen ei, näkee hyvin vahingot mitä airinko aiheuttaa! https://metro.co.uk/2018/01/28/photo-truck-driver-shows-28-years-sun-da…
Tämän mäkin olin tulossa linkkaamaan.
Olen saman ikäisen tytön 50 v pian täyttävä äiti. Ikäluokassani oon sillai poikkeus, että olen aina suojautunut auringolta, siis jo teininä, kun se ei todellakaan ollut muotia. Meillä valistusaunistoksi on riittänyt vertailu mun ikäisiin ystäviini. Ja ei, en ole mitenkään vahingoniloinen ryppyisempien ja vanhemman näköisten ystävien kustannuksella, vaan harmittaa heidän puolesta.
Toki aloittaja on vaikeassa tilanteessa, jos ei onnistunut aivopesemään tätä asiaa tyttöön kun tää oli vielä pieni ja vanhempien näkemykset suurta totuutta.
Jotkut fanaatikot käyttävät jopa sydäntalvella näitä myrkkyjä.
Tuore tutkimus paljastaa, että aurinkovoiteiden kemikaaleista osa imeytyy verenkiertoon jo 24 tunnin käytön jälkeen.
Tutkijat Murali K. Matta, Robbert Zusterzeel ja Nageswara R. Pilli julkaisivat tutkimustulokset Yhdysvaltain lääketieteellisen yhdistyksen tuoreimmassa Journal of the American Medical Association (JAMA) -lehdessä. JAMA on viikoittain ilmestyvä vertaisarvioitu lääketieteen aikakauslehti.
Tuloksen herättämä huoli johtaa CNN:n mukaan todennäköisesti jatkotutkimuksiin.
Kuudesta paksumpaa aurinkorasvaa käyttäneestä viidellä oli tilastollisesti havaittava ekamsulin arvojen nousu veressään.
Kolmesta muusta kemikaalista oksibentsonin arvojen nousu veressä näkyi jo yhden päivän käytön jälkeen. Oksibentsonin imeytyminen näkyi veressä myös muita kolmea testattua kemikaalia monikymmenkertaisesti suurempina pitoisuuksina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on meikkivoiteessa suojakerroin. En todellakaan rupea mitään aurinkorasvaa höynäämään sen alle.
Et levitä meikkivoidetta niin paljon kuin pitäisi jotta paketin lupaama suojakerroin mitenkään toimisi. Tuo luku on meikkivoiteissa yleensä max SPF25 ja se on vain potentiaalinen suoja jos sitä todella läträttäisiin iholle niin paljon kuin aurinkovoidetta tulee laittaa.
Lisäksi meikkivoide peittää vain kasvoja ohuelti, eikä suojaa esim. kaulaa ja dekolteetä, jotka palavat ja rypistyvät erittäin helposti. Ja mites loppukroppa?
Täysin järjetöntä siis olla käyttämättä kunnon suojakerrointa, etenkin kun nykyään on kosteusvoiteita 50 kertoimella, eivätkä ne tunnu miltään iholla. Paitsi siis tavalliselta kosteusvoiteelta.
Voisitteko suositella jotain rasvaiselle, mutta myös erittäin pintakuivalle iholle sopivaa kosteusvoidetta, jossa on SPF 50?
Suomessa kemiallisten UV-filttereiden riskeistä on puhunut moneen otteeseen Turun yliopiston fysiologian professori Jorma Toppari.
– Itse suosin sellaisia aurinkosuojavoiteita, jotka antavat fysikaalisen suojan aurinkoa vastaan muodostaen iholle panssarin, joka heijastaa auringonvalon pois. Kemiallisesti vaikuttavia tuotteita en käyttäisi. Suojavoiteissa on useita kemikaaleja, joilla on havaittu hormonaalisia vaikutuksia.
Myös Säteilyturvakeskus suosittelee, että alle kaksivuotiaat lapset eivät käyttäisi UV-suojavoidetta lainkaan, ja sitä vanhemmat lapset käyttäisivät nimenomaan fysikaalisen suojan antavaa aurinkovoidetta.
Yksittäisellä voiteella ei välttämättä ole merkittävää vaikutusta, mutta Toppari on huolissaan kokonaisestrogeenialtistuksesta, joka kertyy monista lähteistä.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut fanaatikot käyttävät jopa sydäntalvella näitä myrkkyjä.
Tuore tutkimus paljastaa, että aurinkovoiteiden kemikaaleista osa imeytyy verenkiertoon jo 24 tunnin käytön jälkeen.
Tutkijat Murali K. Matta, Robbert Zusterzeel ja Nageswara R. Pilli julkaisivat tutkimustulokset Yhdysvaltain lääketieteellisen yhdistyksen tuoreimmassa Journal of the American Medical Association (JAMA) -lehdessä. JAMA on viikoittain ilmestyvä vertaisarvioitu lääketieteen aikakauslehti.
Tuloksen herättämä huoli johtaa CNN:n mukaan todennäköisesti jatkotutkimuksiin.
Kuudesta paksumpaa aurinkorasvaa käyttäneestä viidellä oli tilastollisesti havaittava ekamsulin arvojen nousu veressään.
Kolmesta muusta kemikaalista oksibentsonin arvojen nousu veressä näkyi jo yhden päivän käytön jälkeen. Oksibentsonin imeytyminen näkyi veressä myös muita kolmea testattua kemikaalia monikymmenkertaisesti suurempina pitoisuuksina.
Ja kätevästi sivuutat lausunnot joissa todetaan että pitoisuudet ovat niin minimaalisen pieniä että syöpävaarallisuudesta ei ole näyttöä.
Lisäksi voi käyttää aurinkorasvaa joissa näitä ainesosia ei ole.
Aurinko on tuhatkertaisesti vaarallisempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä, ihan sairaaksi mennyt ihmisten nuoruudenhulluus. Kauneus on katoavaista eikä kukaan ole vielä selvinnyt elämästä hengissä. Hengittäkää, rypyt kuuluvat elämään.
Ei siinä mitään foliohattuja tarvita, ihan luennoilla kuultua asiaa. :) Kannattaa ottaa selvää. Ihosyövät ovat yleistyneet räjähdysmäisesti yhtä matkaa aurinkovoiteiden kanssa.