Työmarkkinatuki
Onko jollakin tietoa kuinka kauan nykyisin suunnilleen kestää ensimmäisen hakemuksen käsittely?
Kommentit (35)
kelaahuh kirjoitti:
Tällä hetkellä työmarkkinatuen käsittelyaika on noin 17 päivää. Toki siinäkin menee oma aikansa, että te-toimisto antaa työvoimapoliittiisen lausunnon Kelaan.
Tämä se on. Minulle juuri ilmoitettiin, että noin 17 päivää. Te-toimisto tosin antoi kohdallani lausunnon nopeasti. Sieltä otettiin melkein heti yhteyttä, kun ilmoitin työttömyydestä. Tämäkin riippuu aina tilanteesta. Minun kohdallani ei ollut epäselvyyksiä. Seuraavan työttömyysilmoituksen jälkeen saa kyllä sitten rahan nopeasti, parissa päivässä, kun tekee ilmoituksen. Ja koska ensimmäisessä kestää niin kauan, niin heti melkein pääsee uutta tekemään. Minun ei toivottavasti tarvi tehdä toista hakemusta, sillä olen yhdessä työpaikkaprosessa jo pitkällä. Jos pääsin jatkoon, niin viimeinen kierros alkaa. Mutta ei nuolaista ennenkuin tipahtaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun pitäisi kans hakea työmarkkinatukea..
Voin odottaa ongelmia kun on kiinteistö tuloja,sijoituksia ja pankkitiliä ja osuus kuolinpessä jossa on metsää ja kiinteistoja
Miten kauan kela käsittelee hakemuksia yleensa
Eihän nuo sijoitukset ja tilinsaldot siihen vaikuta. Eikä metsäkään jos vaan kasvaa. Tulot kyllä huomioidaan.
Tulojakaan ei huomioda työmarkkinatuessa, jos ne ovat satunnaisia kuten perintö tai yksittäinen pääomatulo, joka ei ole säännöllistä esim myyntivoitto. En tosin tiedä kuuluuko nämä edes tulon käsitteeseen. Toimeentulotukeen vaikuttaa kaikki kyllä sitten.
Vierailija kirjoitti:
Annan vielä neuvon verotusta varten. Kun lasket vuoden tuloja, eli kaikki sinä kalenterivuonna tulevat työmarkkinatuet, niin muista että työmarkkinatuki ei tule kuukausittain (siis 12 kertaa) vaan joka 4. viikko. Laske siis koko vuoden todelliset maksupäivät, koska usein tuki saattaa tulla 13 kertaa vuodessa.
Itse meinaan aina unohtaa tämän ja laskea siis liian alhaisen vuositulon.
Kiitos neuvosta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun pitäisi kans hakea työmarkkinatukea..
Voin odottaa ongelmia kun on kiinteistö tuloja,sijoituksia ja pankkitiliä ja osuus kuolinpessä jossa on metsää ja kiinteistoja
Miten kauan kela käsittelee hakemuksia yleensa
Eihän nuo sijoitukset ja tilinsaldot siihen vaikuta. Eikä metsäkään jos vaan kasvaa. Tulot kyllä huomioidaan.
Tulojakaan ei huomioda työmarkkinatuessa, jos ne ovat satunnaisia kuten perintö tai yksittäinen pääomatulo, joka ei ole säännöllistä esim myyntivoitto. En tosin tiedä kuuluuko nämä edes tulon käsitteeseen. Toimeentulotukeen vaikuttaa kaikki kyllä sitten.
Kelalla ja verottaja on tietysti hieman eri näkemys tuloista, mutta Kelan verkkosivulla yleensä listataan ne tulot/omaisuus jotka vaikuttavat työmarkkinatukeen. Nämä ovat sitten osittain eri tulot kuin ne jotka vaikuttavat toimeentulotukeen (kuten sanoit) ja myös asumistukeen.
Työmarkkinatukeen vaikuttavien tulojen pitää todellakin olla toistuvia. Siis säännöllisesti tilille tulevia tuloja. Kuten yllä, joku yksittäinen satunnainen tulo ei ole toistuva.
Tulo on Kelalla tässä kaikki mahdollinen raha jota saat säännöllisesti (toistuvasti) ja jolla rahoitat toimeentuloasi eli normaali elämää.
Tuloja on sitten erilaisia, verottaja jakaa ne yleensä kahteen osaan eli ansiotulot (palkka, sosiaalituet, eläkkeet yms.) ja pääomatulot (eli tulot, joita tienaat omistamalla jotain kuten sijoitusasunnon vuokratulot tai jos sinulla on rahastoja tai muita sijoituksia, joista saadut voitot nostat säännöllisesti elämiseen.)
Työmarkkinatuessa on ns. tarveharkinta. Se tarkoittaa että sinun tapauksessasi katsotaan mitä tuloja saat, ja vähentävätkö ne Kelan kriteerien mukaan saamasi tuen määrää.
Käytännössä jos olet alle 55-vuotias, alle 311 e/kk saamasi tulot, EIVÄT vaikuta työmarkkinatukeen. (Muistaakseni tuo summa on alempi siis noin 289 e laskettuna 4 viikolle). Eli palkkaa, eläkettä, pääomatuloja, yms. saa saada tuon summan verran, niin eivät vaikuta tukeen. Ja muistaakseni nuo mainitut summat ovat siis bruttona, eivät nettona.
Vierailija kirjoitti:
Aina kannattaa lukea Kelan sivut ko. aiheesta, eikä arvailla tai kysyä Vauvalta.
https://www.kela.fi/tyomarkkinatuki-nain-haet
Tuosta linkistä aloitat.
Pari huomiota:
- työmarkkinatuessa on 5 päivän omavastuuaika, eli jos oikeutesi tukeen alkaa esim. 1.6., niin alat saada tukea vasta 8.6. (Huom. vain arkipäivät lasketaan aina Kelassa).
- laita ensimmäinen hakemus tuona omavastuunloppumispäivänä Kelaan. Saat ensimmäisen maksun 14 päivälle eli käytännössä 14 arkipäivää miinus nuo 5 omavastuupäivää. Tämä maksetaan kun päätös valmistuu, seuraa OmaKelasta asiaa.
- vaikka tuo ensimmäinen päätös ei tulisikaan nopeasti niin ala laskea heti seuraavaa maksukautta ja laita 4 viikon kuluttua se jatkohakemus menemään.
- opettele laskemaan kuinka paljon saat ja tee loppuvuoden laskelma ja hae sillä verokorttia. Muuten Kela nappaa tuestasi 20 % veroa. Kunnasta, yms. riippuen veroprosentti juuri sinulle laskettuna jää tuon alle. Kannattaa mielummin ottaa enemmän tukirahaa käteen joka kuukausi kuin antaa ilmaista lainaa valtiolle ja saada sitten ensi vuoden elokuussa summa, jonka arvo on alempi kuin nyt (inflaation takia).
- voit myös soittaa TE-toimistoon ja varmistaa, että lausunto työttömyydestäsi on varmasti mennyt Kelaan, koska kukaan ei halua asioiden viivästyvän.
Itse asiassa, viidentenä työttömyyspäivänä ei voi hakea työmarkkinatukea 14 päivälle. Ainakaan minä en ole onnistunut hakemaan kuin aikaisintaan hakujakson päättymistä seuraavana päivänä. Eli jos haet 14 päivälle sitä työmarkkinatukea, ensimmäinen mahdollinen päivä, jolloin sen hakemuksen voi lähettää sähköisessä järjestelmässä, on 15:s päivä. En tiedä, kuinka menee läpi, jos paperiversiona lähettää hakemuksen etuajassa. Sitä en ole tehnyt kuin joskus viime vuosituhannella.
Ethän sinä voi etukäteen edes tietää, oletko jonain päivänä työtön, töissä, sairas vai kuollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina kannattaa lukea Kelan sivut ko. aiheesta, eikä arvailla tai kysyä Vauvalta.
https://www.kela.fi/tyomarkkinatuki-nain-haet
Tuosta linkistä aloitat.
Pari huomiota:
- työmarkkinatuessa on 5 päivän omavastuuaika, eli jos oikeutesi tukeen alkaa esim. 1.6., niin alat saada tukea vasta 8.6. (Huom. vain arkipäivät lasketaan aina Kelassa).
- laita ensimmäinen hakemus tuona omavastuunloppumispäivänä Kelaan. Saat ensimmäisen maksun 14 päivälle eli käytännössä 14 arkipäivää miinus nuo 5 omavastuupäivää. Tämä maksetaan kun päätös valmistuu, seuraa OmaKelasta asiaa.
- vaikka tuo ensimmäinen päätös ei tulisikaan nopeasti niin ala laskea heti seuraavaa maksukautta ja laita 4 viikon kuluttua se jatkohakemus menemään.
- opettele laskemaan kuinka paljon saat ja tee loppuvuoden laskelma ja hae sillä verokorttia. Muuten Kela nappaa tuestasi 20 % veroa. Kunnasta, yms. riippuen veroprosentti juuri sinulle laskettuna jää tuon alle. Kannattaa mielummin ottaa enemmän tukirahaa käteen joka kuukausi kuin antaa ilmaista lainaa valtiolle ja saada sitten ensi vuoden elokuussa summa, jonka arvo on alempi kuin nyt (inflaation takia).
- voit myös soittaa TE-toimistoon ja varmistaa, että lausunto työttömyydestäsi on varmasti mennyt Kelaan, koska kukaan ei halua asioiden viivästyvän.
Itse asiassa, viidentenä työttömyyspäivänä ei voi hakea työmarkkinatukea 14 päivälle. Ainakaan minä en ole onnistunut hakemaan kuin aikaisintaan hakujakson päättymistä seuraavana päivänä. Eli jos haet 14 päivälle sitä työmarkkinatukea, ensimmäinen mahdollinen päivä, jolloin sen hakemuksen voi lähettää sähköisessä järjestelmässä, on 15:s päivä. En tiedä, kuinka menee läpi, jos paperiversiona lähettää hakemuksen etuajassa. Sitä en ole tehnyt kuin joskus viime vuosituhannella.
Ethän sinä voi etukäteen edes tietää, oletko jonain päivänä työtön, töissä, sairas vai kuollut.
Joo, sori, my bad! Todellakin tarkoitin että alat laskea saamasi tuloa vasta tuosta omaavastuuajan loppumisesta. Mutta tukea voi hakea heti kun ensimmäisestä työttömyyspäivästä on mennyt 14 päivää, eli kuten sanoit 15. päivänä.
Juu, eli aina haetaan takautuvasti, koska pitää tietää onko ollut yleensä hengissäkään 😁
Olisi hauska kuulla miten siirtyminen työmarkkinatuelle sujui . Olen itse nyt samassa tilanteessa eli liiton päivät käytetty ja työttömyys jatkuu .
Työmarkkinatuella 20 v, niin nyt osatyökyvyttömyyseläke. Eihän tuossa ole mitään järjen häivää.
Eläkkeestä menee vero 40 %, työmarkkinatuesta 20 %
Miten tuo työmarkkinatuen ja osa-aikaeläkkeen yhteensovittaminen oikein sujuu käytännössä?
Jos siirtyy ansiosidonnaiselta suoraan työmarkkinatuelle niin ei siihen enää mitään omavastuupäiviä uudestaan tule.
Saako työmarkkinatukea, jos osa-aikaeläke on pienempi kuin työmarkkinatuki
Mulla meni melkein kolme kuukautta ennen päätöstä. Piti hakea sitä sun tätä paperia ja lisäselvitystä. Meinas hermot mennä. Nyt saa sen 590 euroa kuussa, jippii.
Onko tuo 590 e sinulla osatyökyvyttömyyseläke? Kykenetkö töihin vai saatko muita etuuksia?
Annan vielä neuvon verotusta varten. Kun lasket vuoden tuloja, eli kaikki sinä kalenterivuonna tulevat työmarkkinatuet, niin muista että työmarkkinatuki ei tule kuukausittain (siis 12 kertaa) vaan joka 4. viikko. Laske siis koko vuoden todelliset maksupäivät, koska usein tuki saattaa tulla 13 kertaa vuodessa.
Itse meinaan aina unohtaa tämän ja laskea siis liian alhaisen vuositulon.