Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vastavuoroisuus parisuhteessa

Vierailija
13.06.2023 |

Miten paljon odotat vastavuoroisuutta? Jos sinänsä parisuhde muuten voi hyvin, niin haittaisiko vastavuoroisuuden puuttuminen? Esim. että sinä olet aina se, joka ehdottaa tekemisiä ja menemisiä ja toinen ei koskaan? Että seksi on aina sinun aloitteesta, mutta ei koskaan hänen (mutta on innolla sitten mukana)? Että sinä kehut toisen ulkonäköä vähintään joka kuukausi, mutta toinen ei koskaan sinun?

Onko yhdentekevää, vai alkaako harmittaa pidemmän päälle?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
2/11 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän parisuhde silloin voi hyvin, jos vastavuoroisuus puuttuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastavuoroisuus ei ole aina symmetrista. Toinen voi olla se, joka kehuu ja toinen se, joka osoittaa välittämistä teoilla, vaikkapa tekemällä ruokaa molrmmille.

Vierailija
4/11 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksaisi tuollaista perässä vedettävää kivirekeä. Toisaalta missä olisi tuollainen ääripään ihminen, joka olisi täysin aloitteeton, mutta muuten mukavaa seuraa niin, että parisuhde voisi hyvin?

Vierailija
5/11 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksaisi tuollaista perässä vedettävää kivirekeä. Toisaalta missä olisi tuollainen ääripään ihminen, joka olisi täysin aloitteeton, mutta muuten mukavaa seuraa niin, että parisuhde voisi hyvin?

No, nuo olivat esimerkkejä. Ei välttämättä kaikki samalla ihmisellä. Minun kumppanilla tuo, että minä kehun ja ylistän ja ihailen, hän ei sano mitään, vaikka en minä ihan karmea pyryharakka ole. Mielestäni aina löytyy ihmisistä jotain kehuttavaa. Oli se sitten hymy tai silmät tai hiukset tai mitä vaan. Tavallaan hellimisen muoto minulle se, että kehun. Mutta yritän ymmärtää, ettei vastaava välttämättä ole helppoa kaikille.

Ap.

Vierailija
6/11 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole aikani arvoista olla suhteessa, jossa toinen ei ymmärrä vastavuoroisuutta. Passiivisuus ja juuri tuo että itse saa tehdä kaikki aloitteet ja ehdotukset asiassa kuin asiassa on ongelma. En ole mikään huvilaitos passiiviselle ihmiselle. Ko. asenne sisältää vielä sen, että ottaa toisen itsestäänselvyytenä. Suhteen pitäisi antaa jotain hyvää puolin ja toisin että siihen kannattaisi edes sitoutua. Ei niin, että joudun piristäjän rooliin.

Vierailija
7/11 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://mielenihmeet.fi/5-rakkauden-kielta-gary-chapmanin-mukaan/

Onko kyse vastavuoroisuuden puutteesta vai erilaisesta tavasta osoittaa rakkautta?

Vierailija
8/11 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://mielenihmeet.fi/5-rakkauden-kielta-gary-chapmanin-mukaan/

Onko kyse vastavuoroisuuden puutteesta vai erilaisesta tavasta osoittaa rakkautta?

Tiedän nämä. Meillä molemmilla ykkösenä on läheisyys. Siinä kohdataan täysin. Enkä sinänsä ajattele, etteikö rakastaisi.

Hän on myös todella hyvä kommunikoimaan ja sanoittamaan asioita. Ehkä ei vain ole tottunut kehumaan. Viimeksi sanoi minua nätiksi syksyllä 2021. Niin iso juttu se minulle oli, että muistan vieläkin. Mutta kai sekin on jotain.

Ap.

Vierailija
9/11 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastavuoroisuus parisuhteessa osa 1.

Anna vuorollasi, niin toisella kertaa olet saamapuolella.

Vierailija
10/11 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisiko aihe ottaa puheeksi puolison kanssa? Kertoa, että sinulle se olisi tärkeää. Voihan olla, että toinen kertoo tässä miksi ei kehu. Meillä se on toisin päin. Toinen kehuu, minä en niinkään. Se on toiselle luontaista, minulle ei. Aiheesta ollaan juteltu ja aina välillä vahvistan sitä, että rakastan ja toinen on ihana vaikka en samalla lailla osaa sitä arjessa sanoa.

Vierailija
11/11 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi yhden asian perusteella väittää, että teillä on parisuhteessa vastavuoroisuusongelma.