Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tekisitte tässä tilanteessa?

Vierailija
13.06.2023 |

Jos sulla olisi nämä vaihtoehdot:

1) Varma ja vakituinen työ Helsingissä. Työ on kohtalaisesti palkattua mutta melko raskasta ja epäkiinnostavaa. Ei etenemismahdollisuutta eikä etätyömahdollisuutta. Budjetti ei riitä taloon tai edes hyväkuntoiseen rivariin pk-seudulla, joten perhe pitäisi luultavasti sulloa kerrostaloasuntoon jossain vantaalaisessa ongelmalähiössä.

2) Epävarma pätkätyö pikkupaikkakunnalla, riskinä työttömyys, alempi ansiotaso ja mahdollisesti koulun penkille palaaminen jos työt loppuu kokonaan. Toisaalta lähes maksettu omakotitalo omalla tontilla ja isolla pihalla, luonto lähellä, naapurit kaukana, turvallinen lähikoulu.

Mitä tekisitte tässä tilanteessa?

Vaihtoehdot

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä valitsisin vaikka työttömyyden ennemmin kuin kerrostaloelämän jossain Koivukylässä. Nimimerkillä Been there, done that.

Vierailija
2/22 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, miten saat sen idyllin pidettyä maalaiskylässä, jos jäät työttömäksi?

Entä talon/rivariasunnon vuokraus pks:lta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua pikkupaikkakunnalle, enkä omakotitaloa, lapsia ei ole, olen asunut sekä Helsingissä että Vantaalla, joten aika luonnollinen valinta tuo vaihtoehto 1.

Vierailija
4/22 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuohon voi kukaan muu vastata.

Riippuu ihan siitä, mitkä asiat ovat itselle prioriteetteja.

Kuulostaa siltä, että ap:lle sopii B.

Vierailija
5/22 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies on töissä ja talo lähes maksettu, kuten sanoin. Laskeskelin että juoksevien kulujen kanssa pärjätään niin kauan kun ei tule isoja remontteja. Ja yhdenkään verenimijän asuntosijoitusbisneksiä en kyllä ala enää näillä kilometreillä palkansaajana rahoittaa. Ap

Vierailija
6/22 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pilata AP:n virhekuvitelmia faktoilla...

Itse en rehellisesti sanottuna usko kummankaan vaihtoehdon olevan se, mitä itse valitsisin, koska aina on muitakin vaihtoehtoja...

Vierailija
7/22 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

?

Vierailija
8/22 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ettet edes hae ratkaisua itses kannalta vaan ulkoisten paineiden.

Vierailija
9/22 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kulkisin sieltä landelta niissä paremmissa töissä. Voi myös vuokrata jonkun pikkuluukun sieltä työpaikan vierestä itselles, jos on hankalan matkan päässä. Niin me teimme.

Vierailija
10/22 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

E

Vierailija
11/22 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi nämä on ainoat vaihtoehdot?

Vierailija
12/22 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kulkisin sieltä landelta niissä paremmissa töissä. Voi myös vuokrata jonkun pikkuluukun sieltä työpaikan vierestä itselles, jos on hankalan matkan päässä. Niin me teimme.

Ei ole välttämättä ihan helppo homma ainakaan pikkulapsiperheessä jos äiti on suurimman osan ajasta reissussa ja käy kotona kääntymässä ehkä kerran viikossa. Siinä voi vähän miettiä sitäkin että minkä arvoista se raha on jos sen takia lapset kasvaa käytännössä ilman toista vanhempaa. Ja se paikalle jäävälle vanhemmalle kasaantuva vastuu on myös sitten melkoinen, siitähän tulee käytännössä yksinhuoltaja.

Vierailija
13/22 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti itse, haluatko elää kuin aikuinen, vai aikuisena palkansaajana opiskelijan ostovoimalla (Helsingissä)?

Voisit toki harkita muuttamista johonkin maakuntakeskukseen / vähän isompaan kuntaan?

t. Helsingistä maakuntaan muuttanut

Vierailija
14/22 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos rahat riittäisivät Helsingissä kivaan alueeseen muuttaisin, mutta mihinkään Vantaalle en lähtisi. Jos kotipaikkakunnalla ei ole töitä niin tuo ei ole mielestäni edes mikään ongelma, koska niin monia töitä voi tehdä nykyään etänä. Voisin vaikka perustaa oman nettiyrityksen.

Vierailija
15/22 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähden siitä että jos kahden mediaanituloisen ihmisen palkoilla ei pysty ostamaan kohtalaisessa kunnossa olevaa perheasuntoa viihtyisältä alueelta niin asuntopolitiikassa on epäonnistuttu surkeasti ja sellainen kaupunki ei ole minun verorahojeni ja työpanokseni arvoinen. Tämä tilannehan on tullut jo vastaan Helsingissä. Olen ihmetellyt, miten monet duunarit vaan alistuvat siihen että vakituisen työn tulot riittää johonkin vuokraluukkuun Jakomäessä kun samalla rahalla saisi lainan vähintään rivariasuntoon jo jossain 50 km päässä.

Vierailija
16/22 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole välttämättä ihan helppo homma ainakaan pikkulapsiperheessä jos äiti on suurimman osan ajasta reissussa ja käy kotona kääntymässä ehkä kerran viikossa. Siinä voi vähän miettiä sitäkin että minkä arvoista se raha on jos sen takia lapset kasvaa käytännössä ilman toista vanhempaa. Ja se paikalle jäävälle vanhemmalle kasaantuva vastuu on myös sitten melkoinen, siitähän tulee käytännössä yksinhuoltaja.

Mä kävin pari vuotta Helsingissä töissä just niin että oma asunto ja mies oli Tampereella ja itsellä oli pieni vuokrayksiö ankeassa radanvarsilähiössä Helsingissä. Viikonloput sitten kotona. Pidemmän päälle todella raskasta, en todellakaan alkaisi uudestaan varsinkaan jos on vielä lapsia.

Vierailija
17/22 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen viihtynyt ihan siellä Itä-Vantaalla vuokra-asunnossa asuen sekä pienemmällä paikkakunnalla omakotitalossa. Mutta ei kukaan voi sanoa, kumpi teidän perheelle on nyt houkuttelevampi ratkaisu. Pieneltäkin paikkakunnalta voi myöhemmin löytyä muuta työtä, jos ei ole tarkka siitä, että tekee vain oman alansa töitä.

Vierailija
18/22 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen viihtynyt ihan siellä Itä-Vantaalla vuokra-asunnossa asuen sekä pienemmällä paikkakunnalla omakotitalossa. Mutta ei kukaan voi sanoa, kumpi teidän perheelle on nyt houkuttelevampi ratkaisu. Pieneltäkin paikkakunnalta voi myöhemmin löytyä muuta työtä, jos ei ole tarkka siitä, että tekee vain oman alansa töitä.

Niin siellä missä puukotetaan ja ryöstetään vaatteet päältä?

Vierailija
19/22 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

1

Vierailija
20/22 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtoehto 2. mutta vain jos pidän siitä paikkakunnasta ja voin kuvitella asuvani siellä kauan myös työttömänä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi neljä