Kehopositiivisuus surettaa personal trainer Sara Kivimäkeä, 47 "On pelottavaa, että huomattavasta ylipainosta on tehty normi"
https://www.ksml.fi/uutissuomalainen
Ihanaa, vihdoin joku puhuu ääneen!
Kyseessä on niin järkyttävän vaarallinen kansantauti, että nyt ihan oikeasti hyssyttelyn sen ympärillä täytyy loppua.
Kehopositiivisuus terminäkin saa Kivimäen surulliseksi.
En jaksa katsella itselleen valehtelua ja kieroilua. Ihmisen täytyisi tunnustaa itselleen, että on huijannut itseään ja liikkuu liian vähän ja syö liian paljon.
Kommentit (2017)
Eli palstan mukaan aina pitää ensin tutkia kaikki sairaudet ja kuvata aivot yms, ja viimeisenä vasta kysyä elintavoista..
Koska eihän nyt lihavuus voi olla itse tehtyä.
Mälsää, että kehopositiivisuus on typistynyt huomattavan ylipainoisiin naisiin. Kun sen merkitys hyvällä tavalla pitäisi olla siinä, että hyväksyt synnynnäisen kehosi puutteineen, ja myös esim.normaalipainoisena, vaikka et mallin mitoissa olekaan. Syömishäiriöinen (reilusti yli-tai alipainoinen) keho on sen sijaan sijaan merkki jostain riippuvuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se että ylipainoinen saa llla rauhassa muiden solvauksilta pitäisi olla ihan itsestäänselvyys ja vain käytötavaton nuija herjaa yhtään ketään ulkonäösta.
Nyt on puhe siitä että ylipainosta jotkut ovat tekemässä normia ja joidenkin mielestä pelkkä keskustelu siitä että se on terveydelle haitallista pitäisi kieltää. Tässä on nyt puurot ja vellit menneet sekaisin joillakin. Se miltä henkilö näyttää ei kuulu muille ja jokainen saa kokea kauniiksi kuka minkäkinlaisen vartalon. Mutta se että aletaan kiistämään ylipainon terveyshaitat ja vaaditaan että jokaisen pitäisi pitää kaikkia kauniina on häiriintynyttä.
Minä en ole kyllä koskaan missään nähnyt kenenkään tekevän ylipainosta normia enkä useinkaan kiistävän terveyshaittoja. On totta että kaikille ei tule ylipainosta sairauksia mutta ei sitä kukaan kiistänyt ole. En ole myöskään nähnyt koskaan kenenkään vaativan että muiden pitää pitää häntä kauniina, oli sitten minkä näköinen ja kokoinen tahansa. Olen nähnyt vain ihmisiä jotka pyytävät kehorauhaa eli haluavat kehopositiivisuutta itselleen. Takana voi olla jäätävän ankaraa työtä ja yritystä päästä kiloista eroon eikä pilkkaaminen auta asiaa, vain pahentaa. Miten sinäkään et tätä ymmärrä?
Mikseivät kehopositiiviset voi olla tyytyväisiä ihan vaan itsekseen tai keskenään? Miksi pitää julistaa lihavuuden ilosanomaa? Kehopositiivisuuden keskeinen viesti on "ei sun tarvii laihduttaa, olet hyvä sellaisena kuin olet" tai "anna vaan periksi kaikille mieliteoille se on ihan luonnollista" tai "ylipainosi on geneettistä, älä usko mitään liikunta/ravintovouhotuksia vaan nauti kaikesta mitä käsiin saat"
Juu-u, tuosta saa ihan yhtälailla väärän roolimallin kuin jostain 60-luvun twiggystäkin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se että ylipainoinen saa llla rauhassa muiden solvauksilta pitäisi olla ihan itsestäänselvyys ja vain käytötavaton nuija herjaa yhtään ketään ulkonäösta.
Nyt on puhe siitä että ylipainosta jotkut ovat tekemässä normia ja joidenkin mielestä pelkkä keskustelu siitä että se on terveydelle haitallista pitäisi kieltää. Tässä on nyt puurot ja vellit menneet sekaisin joillakin. Se miltä henkilö näyttää ei kuulu muille ja jokainen saa kokea kauniiksi kuka minkäkinlaisen vartalon. Mutta se että aletaan kiistämään ylipainon terveyshaitat ja vaaditaan että jokaisen pitäisi pitää kaikkia kauniina on häiriintynyttä.
Missä tällaista kiistämistä tapahtuu? En ole ikinä nähnyt.
"Kehopos." ilosanoma: "ole sellainen kuin olet, ei siitä ole kenellekään mitään haittaa".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Cr.H. kirjoitti:
No tänä päivänä onneks lihavuustutkijat, lihavuuden hoitoon perehtyneet lääkärit yms oikeat alan ammattilaiset ymmärtävät ne moninaiset syyt mistä ylipaino johtuu ja kannustavat kehopositiivisuuteen koska ymmärtävät mitä se tarkoittaa, eli ei todellakaan lihavuuden ihannointia. Mutta jos tämä personal trainer on niiiin huolissaan niin hänhän vois tarjota palveluitaan ilmaiseks pienituloisille lihaville, niihinhän ei normiduunarilla saati työttömillä tai pieneläkeläisillä ole varaa, kuten ei myöskään loheen, kanan rintafileeseen, avokadoihin, tuoreisiin marjoihin yms mitä pt:eiden reseptit on täynnä.
Juuri tänään luin Savon Sanomista Kysin lihavuuslääkärin haastattelun, hänkin sanoi että syyllistäminen ei auta ihmisiä laihtumaan. 50 % ylipainosta on perinnöllistä.
Päinvastoin. Joidenkin pitää vaan päästä haukkumaan muita jotta saavat tuntea paremmuutta.
Kovin hyvin ymmärrään sen. että voi olla ahmimisgeeni aivan samalla tavalla kuin alkoholismigeenikin ja ruuan suhteen ei voi ns. laittaa korkkia kiinni. Huono juttu tuollaisissa lausunnoissa on se, että nekin, joilla on vaan huono itsekuri menevät tuon taakse piiloon.
Jos lihavuus (=kilot) taas ihan oikeasti periytyisi, miten vielä 70-luvulla ihmiset olivat hoikkia ?
Mistä tämä geeni on ilmestynyt nykyihmiseen? 80-luvulla ei vielä tällaista geeniä esiintynyt väestössä, ihmiset söivät niin että nälkä lähti mutta eivät ahmineet. Välipalakin oli banaani tai vastaava. Ihme geeni kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Cr.H. kirjoitti:
No tänä päivänä onneks lihavuustutkijat, lihavuuden hoitoon perehtyneet lääkärit yms oikeat alan ammattilaiset ymmärtävät ne moninaiset syyt mistä ylipaino johtuu ja kannustavat kehopositiivisuuteen koska ymmärtävät mitä se tarkoittaa, eli ei todellakaan lihavuuden ihannointia. Mutta jos tämä personal trainer on niiiin huolissaan niin hänhän vois tarjota palveluitaan ilmaiseks pienituloisille lihaville, niihinhän ei normiduunarilla saati työttömillä tai pieneläkeläisillä ole varaa, kuten ei myöskään loheen, kanan rintafileeseen, avokadoihin, tuoreisiin marjoihin yms mitä pt:eiden reseptit on täynnä.
Juuri tänään luin Savon Sanomista Kysin lihavuuslääkärin haastattelun, hänkin sanoi että syyllistäminen ei auta ihmisiä laihtumaan. 50 % ylipainosta on perinnöllistä.
Päinvastoin. Joidenkin pitää vaan päästä haukkumaan muita jotta saavat tuntea paremmuutta.
Kovin hyvin ymmärrään sen. että voi olla ahmimisgeeni aivan samalla tavalla kuin alkoholismigeenikin ja ruuan suhteen ei voi ns. laittaa korkkia kiinni. Huono juttu tuollaisissa lausunnoissa on se, että nekin, joilla on vaan huono itsekuri menevät tuon taakse piiloon.
Jos lihavuus (=kilot) taas ihan oikeasti periytyisi, miten vielä 70-luvulla ihmiset olivat hoikkia ?
Mistä tämä geeni on ilmestynyt nykyihmiseen? 80-luvulla ei vielä tällaista geeniä esiintynyt väestössä, ihmiset söivät niin että nälkä lähti mutta eivät ahmineet. Välipalakin oli banaani tai vastaava. Ihme geeni kyllä.
Siitähän ei voi olla kyse että vanhemmill ja lapsilla kaikilla sama epäterveellinen ruokavalio, kun koko perhe lihoo? Toivottavasti lapsia saataisiin suojeltua lihomiselta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole kyllä koskaan missään nähnyt kenenkään tekevän ylipainosta normia enkä useinkaan kiistävän terveyshaittoja. On totta että kaikille ei tule ylipainosta sairauksia mutta ei sitä kukaan kiistänyt ole. En ole myöskään nähnyt koskaan kenenkään vaativan että muiden pitää pitää häntä kauniina, oli sitten minkä näköinen ja kokoinen tahansa. Olen nähnyt vain ihmisiä jotka pyytävät kehorauhaa eli haluavat kehopositiivisuutta itselleen. Takana voi olla jäätävän ankaraa työtä ja yritystä päästä kiloista eroon eikä pilkkaaminen auta asiaa, vain pahentaa. Miten sinäkään et tätä ymmärrä?
No kun ei sitä rauhaa vaan tulla antamaan niin kauan kun me kaikki maksetaan toistemme terveyskuluja. Lihavan terveydenhoitomenot on 36% enemmän kuin normaalipainoisen. Siksi tämä ärsyttää niin paljon. Ei ole tervettä lihavaa olemassa.
Et itse tee mitään terveytesi hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain juuri laihdutettua 77kg->68kg.Pituus 170cm.Ja todellakin olen tyytyväisempi ulkonäkööni ja olen mielestäni kauniimpi normaalipainoisena.Minulle ovat jopa miehet flirttailleet jota ei ole tapahtunut vuosiin. Lihavuus on rumaa ja ällöttävää.
Olen samaa mieltä, minulla ylipainoa 30 kg, ei lähde millään tavalla, inhoan itseäni. Vielä enemmän inhoan kun siitä jatkuvasti huomautetaan, ihan kuin en itse sitä tietäisi ja ihan kuin en yrittäisi kaikkeani että siitä pääsisin eroon. Sairaus pitää niistä kynsin hampain kiinni. Joka päivä taistelen 24/7/365. Välillä tekee mieli luovuttaa. Mutta jokaisen suupalan kohdalla mietin voinko syödä vai jätänkö lautaselle.
Voi ei! Olen varma, että juuri tuo taistelu pitää tilanteesi samana. Ei todellakaan ole terve ruokasuhde eikä ylipäätään suhde itsesi kanssa, että jokainen päivä on taistelua.
Tsemppiä siihen, että alat ensinnäkin tulla itsesi kanssa toimeen!
Pääsisin monesta lääkkeestä eroon jos laihtuisin. Ehkä minusta tulisi jopa työkykyinen. Kiitos kuitenkin tsempeistä, sitä saa elämässä todella vähän, kaikkein vähiten tällä palstalla.
Tärkeintä saada mieli paremmaksi, jonka jälkeen on sit voimavaroja keskittyä muuhunkin. Jos ajattelee koko ajan laihtumista, ja ajattelee sen ratkaisevan muut ongelmat, joutuu vaan pettymään itseensä uudestaan ja uudestaan. Ja ihan turhaan. Liika ankaruus ei koskaan tuota hyvää tulosta. Voimia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Cr.H. kirjoitti:
Laitoinkin tuon että "voi olla". 80-luvullakaan ei joka paikassa ollut snackia tarjolla ja vielä silloinkin liikuttiin enemmän kävellen ja pyörällä. Nyt naapuri kulkee reilun kilometrin työmatkansakin autolla (ja ei, hän ei travitse autoa päivän aikana)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Cr.H. kirjoitti:
Ei ole kyse ahmimisgeenistä vaan siitä että toisten on helpompi pysyä normaalipainoisena vaikka herkuttelisivatkin kun taas toiset joutuvat näkemään enemmän vaivaa painonsa kanssa. Toisten keho vaan hanakammin varastoi energiaa. Aika raukkamaista lällätellä sellaisen joka pääsee helpommalla painonsa kanssa. Sinä itse syöt epäterveellisemmin kuin minä, eli mätät lihaa ja eläintuotteita ja sokeria ja pysyt normipainossa kun taas minä joudun näkemään vaivaa että pysyn normaalipainoisena, eli elämäntapani ovat extraterveelliset ja liikuntaa paljon enemmän kuin sinulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kovia on läskit keksimään tekosyitä, kaikki muut syyllisiä heidän läskeyteen paitsi he itse.
-Aikuiset ihmiset haloo!
-Ota vastuu itsestäsi ja teoistasi.
Kovia on arvostelijat keksimään ilkeyksiä ettei tarvitse myöntää ettei ymmärrä ylipaino-ongelmasta mitään. Aikuiset ihmiset haloo!
Ota vastuu omista puheistasi!Ei siitä travitse ymmärtääkään muuta kuin se, että kulutus on pienempi kuin saanto.
No miten se kulutus lasketaan? Jos aineenvaihdunta on liki nollassa sairauden vuoksi,minkä verran pitää syödä. Sinä tiedät, kerro se nyt. Minä aloitan heti huomenna, koska tämän päivän kalorit tuli täyteen.
Liki nollassa on kyllä aikamoista liioittelua - tosin väitetään Intiassa olevan guruja, jotka saavat kaiken ravintonsa ilmasta. En kuitenkaan suosittele kokeilemaan.
Kyllä se voi olla kun on sairaus. Siksi sairastuneen jalat ei kanna, sydän hidastuu, turpoaa, kertyy nestettä, on kipuja, aivosumua, hiukset lähtee, iho kuivuu, sisäelimet piiputtaa jne kun elimistö hiljalleen pysähtyy.
Et vastannut kysymykseen: minkä verran pitää syödä aineenvaihduntasairaan? Sinä olet niin satavarma asiasta. Miksi et kerro minkä verran voin syödä? Etkö tiedäkään? Lämpimiksesi vain soitat suutasi?Sinä tai ravintoterapeuttisi sen varmaan parhaiten tiedät. Sinulla on sairaus, mutta 98% "kehopositiivisista" sitä ei ole.
-eri
Ei ravintoterapeutteja ole saatavilla. Minä en tiedä, siksi kysyn, koska en saa painoa pois millään muulla konstilla kuin lopettamalla kokonaan syömisen ja sehän ei ole pitemmän päälle terveellistä. Kaikki tuntuvat täällä tietävän mutta edelleenkään en ole saanut vastausta minkä verran minun pitäisi syödä.
Virallinen suositus syömisistä eli lautasmalli on hyvä ohjenuora. Kaikki turha ravintoköyhä puputus pois. Viralliset suositukset liikunnasta auttavat myös aineenvaihdunnan käynnistymiseen. Ravitsemusterapeutista on tietysti hyötyä silloin, jos on paljon sairauksia, jotka rajoittavat jotenkin virallisen suositusten noudattamista. Muuten nämä terpeutit ja treinerit ohjeistavat suurin piirtein virallisiin suosituksiin, jotka saa helposti googlaamalla, jos on päässyt unohtumaan.
Näin se on. Moni ylipainoinen syö varmaan liian vähän ja liian "harmaata ruokaa", jossa ei ole kuitua, eikä energiaa antavia vitamiineja, kivennäis- ja hivenaineita. Elimistö on säätöliekillä. Tästä vaiheesta, kun pääsee eteenpäin, laihtuminen alkaa sujumaan. Eli lautasmallia kaivamaan ja ottamaan käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Eli palstan mukaan aina pitää ensin tutkia kaikki sairaudet ja kuvata aivot yms, ja viimeisenä vasta kysyä elintavoista..
Miksi sinulle on tärkeää päästä sanomaan toiselle ilkeästi? Mitä väliä sillä edes onko lihavuus itsetehtyä vai sairaudesta jos tavoitteena on laihtua? Jos elämäntavoissa on muutettavaa niin sitten niitä voi muuttaa mutta miksi siihen pitää jäädä jankkaamaan ja syyllistämään että toinen on saattanut syödä väärin? Miksi sinulle on kaikista tärkeintä korostaa sitä että kuinka oikeaoppinen sinä olet ja kuinka väärin muut ovat tehneet? Miksi energiaa ei voi käyttää siihen että jatkossa eläisi terveemmin, miksi käyttää kaikki energia menneisyyteen?
En ole muuten ikinä nähnyt normaalipainoista ihmistä joka söisi täydellisen 100 % oikeaoppisesti. Siellä Prisman karkkihyllylläkin aina näkyy vain normaalipainoisia, ikinä en ole nähnyt siinä ylipainoista.' Miksi et hauku normaalipainoisia epäterveesti eläviä roskan syöjiä jotka hommaavat itselleen ruokavalinnoillaan sairauksia? Taidat olla itsekin sellainen.
Juopottelustakin pitäs tehdä positiivisempaa, syyttää geenejä ja muuta.Pitäs saada olla juoppo ja muiden kunnioittaa .
t.setämies, kohta korkki auki .
Vierailija kirjoitti:
Juopottelustakin pitäs tehdä positiivisempaa, syyttää geenejä ja muuta.Pitäs saada olla juoppo ja muiden kunnioittaa .
Jess, alkoholipositiivisuus!!! Ei sen väliä jos hiukan kaatuilee tai rikkoo laseja, siihen pitää suhtautua vaan positiivisesti. Ei juoppo sille viinanhingulleen mitään voi. Jos kärähtää ratista, voi vaan sanoa poliisille, että syrjitään ja haukutaan geenien takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinulle on tärkeää päästä sanomaan toiselle ilkeästi? Mitä väliä sillä edes onko lihavuus itsetehtyä vai sairaudesta jos tavoitteena on laihtua? Jos elämäntavoissa on muutettavaa niin sitten niitä voi muuttaa mutta miksi siihen pitää jäädä jankkaamaan ja syyllistämään että toinen on saattanut syödä väärin? Miksi sinulle on kaikista tärkeintä korostaa sitä että kuinka oikeaoppinen sinä olet ja kuinka väärin muut ovat tehneet? Miksi energiaa ei voi käyttää siihen että jatkossa eläisi terveemmin, miksi käyttää kaikki energia menneisyyteen?
En ole muuten ikinä nähnyt normaalipainoista ihmistä joka söisi täydellisen 100 % oikeaoppisesti. Siellä Prisman karkkihyllylläkin aina näkyy vain normaalipainoisia, ikinä en ole nähnyt siinä ylipainoista.' Miksi et hauku normaalipainoisia epäterveesti eläviä roskan syöjiä jotka hommaavat itselleen ruokavalinnoillaan sairauksia? Taidat olla itsekin sellainen.
Eihän tuo edes ollut mitään ilkeää - totuus ei hyvä, totuus ei paha, totuus vain totuus. Varmasti 99% ylipainoisista homma korjaantuisi ihan elämäntaparemontilla. Sitten on niitä täälläkin kirjoittaneita, joilla homma on jotensakin kimurantti.
Normaalipainoisten ruokavalliota on turha alkaa ruotia sen kummemmin, ainakin sokerin ja rasvan määrä on maltillinen. Karkkihyllyllä käyviä on turha myöskään syyllistää - heissäkin on niitä, jotka malttavat ostaa ja syödä pari sataa grammaa ja sitten niitä, jotka ostavat kilon pari "viikkoa varten", mutta syövät sen samana iltana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain juuri laihdutettua 77kg->68kg.Pituus 170cm.Ja todellakin olen tyytyväisempi ulkonäkööni ja olen mielestäni kauniimpi normaalipainoisena.Minulle ovat jopa miehet flirttailleet jota ei ole tapahtunut vuosiin. Lihavuus on rumaa ja ällöttävää.
Olen samaa mieltä, minulla ylipainoa 30 kg, ei lähde millään tavalla, inhoan itseäni. Vielä enemmän inhoan kun siitä jatkuvasti huomautetaan, ihan kuin en itse sitä tietäisi ja ihan kuin en yrittäisi kaikkeani että siitä pääsisin eroon. Sairaus pitää niistä kynsin hampain kiinni. Joka päivä taistelen 24/7/365. Välillä tekee mieli luovuttaa. Mutta jokaisen suupalan kohdalla mietin voinko syödä vai jätänkö lautaselle.
Voi ei! Olen varma, että juuri tuo taistelu pitää tilanteesi samana. Ei todellakaan ole terve ruokasuhde eikä ylipäätään suhde itsesi kanssa, että jokainen päivä on taistelua.
Tsemppiä siihen, että alat ensinnäkin tulla itsesi kanssa toimeen!
Pääsisin monesta lääkkeestä eroon jos laihtuisin. Ehkä minusta tulisi jopa työkykyinen. Kiitos kuitenkin tsempeistä, sitä saa elämässä todella vähän, kaikkein vähiten tällä palstalla.
Tärkeintä saada mieli paremmaksi, jonka jälkeen on sit voimavaroja keskittyä muuhunkin. Jos ajattelee koko ajan laihtumista, ja ajattelee sen ratkaisevan muut ongelmat, joutuu vaan pettymään itseensä uudestaan ja uudestaan. Ja ihan turhaan. Liika ankaruus ei koskaan tuota hyvää tulosta. Voimia!
Sekin on totta, mutta mieltä voi myös siirtää parempaan ruualla. Siis terveyttä edistävällå ruualla. Ei määrä vaan laatu, kun syö terveellistä, voi syödä vaikka kuinka paljon! Ja se muuttaa oloa iloisemmaksi, ja se Vähän vielä,räväkkää liikuntaa, armollisuutta, katse hetkeksi aurinkoon.
Siinä tulee positiivisuutta keholle ja mielelle ja terveys oaranee ja kaikki muuttuu paremmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jess, alkoholipositiivisuus!!! Ei sen väliä jos hiukan kaatuilee tai rikkoo laseja, siihen pitää suhtautua vaan positiivisesti. Ei juoppo sille viinanhingulleen mitään voi. Jos kärähtää ratista, voi vaan sanoa poliisille, että syrjitään ja haukutaan geenien takia.
Hmmm.. ja lihavat kaatavat asioita ja ajelevat päihtyneenä ratissa aiheuttaen muille vaaratilanteita?
Ei oikein osu tämä vertailu.
Kovin on vieläkin alkoholinkäyttö kulttuurissa juhlittua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikseivät kehopositiiviset voi olla tyytyväisiä ihan vaan itsekseen tai keskenään? Miksi pitää julistaa lihavuuden ilosanomaa? Kehopositiivisuuden keskeinen viesti on "ei sun tarvii laihduttaa, olet hyvä sellaisena kuin olet" tai "anna vaan periksi kaikille mieliteoille se on ihan luonnollista" tai "ylipainosi on geneettistä, älä usko mitään liikunta/ravintovouhotuksia vaan nauti kaikesta mitä käsiin saat"
Koska sinä et lopeta! Mene hakemaan lääkkeet päävikaasi.
Kehopositiivinen siis saa haukkua toista hulluksi mutta hänellä ei ole ylipainoa, kun hän sen niin ajattelee. Reilukerho kokoontuu!!!
Ratkaisu liikalihavuuteen on pysyvä elintapojen muutos. Laihduttaminen ei toimi, koska ne kilot tulee takaisin kun palataan entisiin syömätapoihin.
Myöskään totaalikieltäytyminen ei toimi, koska se tuottaa sisäisesti paljon pahaa oloa, joka purkautuu ulos ennemmin tai myöhemmin. Kohtuus on a ja o. Meidän suvussa laihat käy mäkkärissä ja muissa ruokapaikoissa - lihavat syö kotona ns. kotiruokaa, mutta liian vähän kasviksia, hedelmiä ja liian suuria annoksia.
Palstalla paha olo kumuloituu. Yritä päästä vähitellen irti palstan koukuttavuudesta, tää on toksinen likaviemärk, jossa paha olo ruokkii pahaa oloa.
Pystyt ihan varmasti muuttamaan elämääsi. Mikään pysyvä tuomio se ei ole.
Iloisempi mieli on hksi avain onnistumiseen. En tiedä tarkemmin mikä juuri sinulle toimii, mutta yritä ajatella positiivisemmin ja löytää hyvän tiedon äärelle. Muista, että kuidut ja muut terveelliset muokkaa suolistomikrobeja oarempaan ja sillä on iso vaikutus kokonaisteeveydelle.