Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskotko, että jokainen on jossain lahjakas?

Vierailija
12.06.2023 |

Mun lapsi ei ole, tai en ole keksinyt missä olisi.

Kommentit (81)

Vierailija
21/81 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun poika on myös sellainen, että kun niihin koulun ym lappuihin pitää kirjoittaa lapsen vahvuuksia, en keksi mitään. Ei ole musikaalinen, ei liikunnallinen, ei kätevä käsistään, lukivaikeuksia....

Sosiaalinen, pohdiskeleva tai tasainen?

Millä tavalla tasainen on vahvuus? Ja eikö pihdiskelevakin ole vain ominaisuus? No, tavallaan ymmärrän tuon.

Vahvuudethan ovat juuri niitä ominaisuuksia, joista on elämässä hyötyä.

Onko tasaisuudesta siis hyötyä? Kyselee tasainen.

Vierailija
22/81 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun poika on myös sellainen, että kun niihin koulun ym lappuihin pitää kirjoittaa lapsen vahvuuksia, en keksi mitään. Ei ole musikaalinen, ei liikunnallinen, ei kätevä käsistään, lukivaikeuksia....

Sosiaalinen, pohdiskeleva tai tasainen?

Millä tavalla tasainen on vahvuus? Ja eikö pihdiskelevakin ole vain ominaisuus? No, tavallaan ymmärrän tuon.

Vahvuudethan ovat juuri niitä ominaisuuksia, joista on elämässä hyötyä.

Niin, jäi tuosta sana neutraali pois. Ajattelen että jotkut ominaisuudet ovat sellasia neutraaleja ominaisuuksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/81 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole tarpeeksi hyvä missään, aina on joku parempi joka asiassa kuin minä, siitä huolimatta minulta vaaditaan kauhalla, vaikka on annettu vaan lusikalla...

Vierailija
24/81 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lahjakkuus on synnynnäinen kyky tai taito, jota tietyssä kulttuurissa arvostetaan. Lahjakkuuden katsotaan olevan korkean osaamistason yksi tekijä harjoittelun ja aikaisen aloittamisen kanssa."

Tämä nyt on wikipediasta, mutta mielestäni ihan hyvä määritelmä. Monella ei ole lahjakkuuksia, mutta kaikilla on vahvuuksia. En esim. itse ole lahjakas missään, mutta olen vanhemmiten oppinut keksimään itsestäni vahvuuksia, eikä ole olemassa ihmistä jolla ei olisi mitään vahvuuksia. Niitä löytää vaikka syvästi kehitysvammaisesta kun on lähemmin tekemisissä.

Vierailija
25/81 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy myöntää, että osa rikollisista on lahjakkaita omalla alallaan.

Vierailija
26/81 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkinen salaisuus on se, että kognitiivinen lahjakkuus jakautuu log-normaalisesti, siis jakautuu normaalisti vasta logaritmiasteikolla. Tämä tarkoittaa älykkyyden suhteen sitä, että 95% ihmisistä on keskimääräistä tyhmempiä.

Vierailija
27/81 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjakkuus ei tule välttämättä heti ilmi. Minulla on fyysistä lahjakkuutta kestävyysurheiluun, mutta ei se olisi tullut koskaan ilmi, jos olisin vain maannut sohvalla. Harjoittelun ohessa huomasin, että kroppani onkin tässä kehityskykyinen ja hyvä, toisin kuin vaikka pikajuoksussa tai laulamisessa, joita kokeilin myös.

Vierailija
28/81 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli yläasteella poika, joka ei oikein ollut missään hyvä. Sitten musiikintunnilla piti opetella soittamaan pianolla yksinkertainen melodia. Tämä poika ei ollut ikinä koskenutkaan pianoon, mutta osoittautui siinä hyvin lyhyessä ajassa niin lahjakkaaksi, että säesti kevätjuhlassa pianolla kolme kappaletta vain neljä kuukautta myöhemmin. Lukiossa meni musiikkipainotteiselle luokalle ja pääsi lukion jälkeen ekalla yrittämällä Sibelius-Akatemiaan.

Vierailija
29/81 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Vaikka uskot itseesi, voit silti olla aivan paska"

Tätä ei pidä unohtaa.

Vierailija
30/81 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Lahjakkuus on synnynnäinen kyky tai taito, jota tietyssä kulttuurissa arvostetaan. Lahjakkuuden katsotaan olevan korkean osaamistason yksi tekijä harjoittelun ja aikaisen aloittamisen kanssa."

Tämä nyt on wikipediasta, mutta mielestäni ihan hyvä määritelmä. Monella ei ole lahjakkuuksia, mutta kaikilla on vahvuuksia. En esim. itse ole lahjakas missään, mutta olen vanhemmiten oppinut keksimään itsestäni vahvuuksia, eikä ole olemassa ihmistä jolla ei olisi mitään vahvuuksia. Niitä löytää vaikka syvästi kehitysvammaisesta kun on lähemmin tekemisissä.

Lahjakkuus ei ole synnynnäinen lahja. Älkää käyttäkö suomenkielistä Wikipediaa, koska se ei ole luotettava. Kannattaa lukea englanninkielistä Wikipediaa.

Vierailija
31/81 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai on ja uskon, mutta meidän tulisi palauttaa mieliin, että me kaikki olemme aika taviksia ja niin on hyvä. 

Myöskin ylimääräinen hype Yon ympärillä on ihan nonsensea. Vanha kunnon laskentatoimen yo-merkonomi ja teknikko oli kovia osaajia työpaikoilla. 

Nykyään yot vaikeroivat, että sisään tulee materiaalia, jotka eivät ole lukioaikana lukeneet yhtään kirjaa, eivät ole tutustuneet pääsykoemateriaaliin.

Pääsykokeet takaisin, päiväkoteihin enemmän osaajia, vähemmän tutkintoja, sama vanhainkoteihin. 

Saikuttelu loppukoon, ihmiset duuniin.  Jopa yo - pohjalta osaa tehdä perustoimistojuttuja perehdyttämisellä. Menköön yolle edelleen ne oppijat ja lukijat, joita kiinnostaa. Nythän siellä on ihan ihme jengiä.  

Vierailija
32/81 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota. Noin. Kaikki ihmiset ovat kyllä hyviä tai lahkakkaita jossain.

Minä esimerkiksi olen helvetin sitkeä. Jos jotain päätän tehdä, sen teen. Esimerkkinä tästä leivoin lapsena saman iltapäivän aikana 5 kertaa tuulihattuja, kun en saanut kohoamaan tuulihattuja oikein.

Lahjakkuutta voi olla esimerkiksi nopea kyky tehdä päätöksiä.

Vierailija
33/81 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lahjakkuus ei ole synnynnäinen lahja. Älkää käyttäkö suomenkielistä Wikipediaa, koska se ei ole luotettava. Kannattaa lukea englanninkielistä Wikipediaa.

Kyllä se vain on. Jos et ole musikaalisesti lahjakas, sinusta ei voi koskaan tulla huippua, vaikka harjoittelisit koko elämäsi. Voi oppia toki soittamaan, mutta se on siinä. Samalla tavalla visuaalisesti lahjakkaat ja piirtäminen.

Vierailija
34/81 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi olla?

Vierailija
35/81 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuota. Noin. Kaikki ihmiset ovat kyllä hyviä tai lahkakkaita jossain.

Minä esimerkiksi olen helvetin sitkeä. Jos jotain päätän tehdä, sen teen. Esimerkkinä tästä leivoin lapsena saman iltapäivän aikana 5 kertaa tuulihattuja, kun en saanut kohoamaan tuulihattuja oikein.

Lahjakkuutta voi olla esimerkiksi nopea kyky tehdä päätöksiä.

Samalla sitkeydellä tekisin tosi monia juttuja elämässä, jos haluaisin. Rakentaisin vaikka talon ominkäsin. Juuri tämän takia pärjään kohtuullisesti.

Vierailija
36/81 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan. Lahjakkuus on nimenomaan synnynnäistä. Taitoa pitää tietysti kehittää, kukaan ei ole seppä syntyessään, mutta lahjakas oppii nopeammin ja kehittyy paremmaksi kuin tavis. Miksi englanninkielinen Wikipedia olisi luotettavampi?

Vierailija
37/81 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskon ja tiedän. Työvuosia takana 27v eikä ole vielä tullut vastaan yhtään lahjatonta lasta, jokainen on hyvä edes jossain <3

ope

On huippulahjakkaita, on joitakin kohtuulahjakkaita ja sitten on keskinkertaisuuksien enemmistö.

Huippulahjakkuudet tuottavat innovaatiot, joita sitten keskinkertaisuudet opettelevat käyttämään. Lahjakkuuden tasossa on suuria eroja ihmisten välillä.

Huippulahjakasta kuvaa sana "The Inventor" paremminkin kuin sana "The Innovator".

Vierailija
38/81 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se vain on. Jos et ole musikaalisesti lahjakas, sinusta ei voi koskaan tulla huippua, vaikka harjoittelisit koko elämäsi. Voi oppia toki soittamaan, mutta se on siinä. Samalla tavalla visuaalisesti lahjakkaat ja piirtäminen.

Ei pidä paikkansa. Taidetta voi tehdä monella tapaa. Teen kuvataidetta ja en ole kovin hyvä piirtämään. Olen oppinut kiertämääm tämän. Asiat, jossa et ole hyvä, voit korvata tai kiertää. Siis jos oikeasti haluat jotain asiaa. Musiikkia voi tehdä myös monella tavalla.

Vierailija
39/81 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se on se lahjakkuus? Jos käytät jonkun asian opetteluun 10 000 tuntia, voit sanoa olevasi jo aikamoinen asiantuntija.

Vierailija
40/81 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkansa. Taidetta voi tehdä monella tapaa. Teen kuvataidetta ja en ole kovin hyvä piirtämään. Olen oppinut kiertämääm tämän. Asiat, jossa et ole hyvä, voit korvata tai kiertää. Siis jos oikeasti haluat jotain asiaa. Musiikkia voi tehdä myös monella tavalla.

Ainoa, jossa olin hyvä, oli peruskoulu ja lukio. Taidekorkeakoulussa ja yliopistossa olen ollut parhaimmillani kasin oppilas. Eli keskinkertainen. Sitkeästi olen jatkanut ja jatkan vain. Uskon, että polku johtaa johonkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kuusi