Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minulla ei ole varaa hoitaa sukuni hautaa

Vierailija
12.06.2023 |

Äitini tekee kuolemaa, ja hän on tuonut ilmi että haluaa minun pitävän huolta sukuni ainaishaudasta, kun hän lähtee. Tiedänkin, että syy on siinä ettei kukaan muu sukulainen halua hautaoikeuden haltijaksi.

Todella, todella pitkä tarina lyhyesti: muut haudassa makaavat eivät merkitse minulle muuta kuin verta (joka ei heissä enää kierrä), mutta haluaisin ns. säästää äitini, että voin käydä muistamassa jouluna ja syntymäpäivänä.

Kysyn täältä kun en mistään muualta kehtaa, että onko mahdollista uhmata äidin viimeistä tahtoa päästä haudanlepoon sukulaistensa kanssa, ja näin ollen haudata hänet muistolehtoon?

Voiko näin tehdä moraalisesti? Tahto on vahva äidilläni, mutta minulla ei oikeasti ole varaa.

Kommentit (68)

Vierailija
1/68 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostatte kuolemanmasentavalta suvulta.

Vierailija
2/68 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

hautaan mamman siihen hautaan, katsot saatko perintörahoilla ostettua esim. kymmenen vuoden hoidon ja sitten jätät sen hoitamatta. Tai mihin rahat nyt riittävätkään. Päätyy aikanaan uudelleenhautauspaikaksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/68 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mamma maksaa seurakunnalle etukäteen, homma hoidettu.

Vierailija
4/68 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mamma maksaa seurakunnalle etukäteen, homma hoidettu.

Tätä taidan ehdottaa.

Ap

Vierailija
5/68 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö voisi kysyä seurakunnasta, paljonko hautapaikka maksaa?

Vierailija
6/68 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä? Mikä siinä siis maksaa?

Vierailija
7/68 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän takia haluan, että kuolemani jälkeen minut tuhkataan, jotta en aiheutaisi turhia kustannuksia perheelleni kuoleena.

Vierailija
8/68 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukat, kynttilät, mitä näitä nyt on.

Vierailija
9/68 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän takia haluan, että kuolemani jälkeen minut tuhkataan, jotta en aiheutaisi turhia kustannuksia perheelleni kuoleena.

Vanhuksilla on usein tontti hommattu jo elinaikana !

Vierailija
10/68 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko kustannukset tekee vuodessa?

Vierailija
11/68 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raha-asioista: haudanhoito maksaa satoja ja satoja euroja vuodessa kun olen tutkinut asiaa, kyseessä on siis suurehko ainaishauta monine haudattuine henkilöineen. Minulla ei ole sitäkään vähää ylimääräistä. Äidilleni asia on pikemminkin itsestäänselvyys.

Ap

Vierailija
12/68 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukan hoito on kallusta. Keskisuomalainen srk : kahden haudan kukat 250 euroa kesä.

Sukuhaudastamme on maksettu kesäkukista 1500 euroa, srk hoitaa niin kauan kuin raha riitttää. .

Itse ehdotin lapsille että tuhkat muistolehtoon, mutta haluavat maksaa taas 25 vuotta eteenpäin isänsä hautapaikkaa. Ihan turhaa kun kaukaa eivät kuitenkaan pysty sitä kukittamaan kesäisin. Nyt olen itse vienyt kukat ja kastellut.

Vierailija
13/68 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos äidilläsi on rahaa, hän voinee ostaa hoidon etukäteen. Tai testamentata rahansa siihen haudan hoitoon osin.

Vierailija
14/68 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti äitisi ei enää käy kuoltuaan ko. hautapaikalla, jos kukaan muu ei halua hautaa hoitaa, niin ei sinun pidä mennä vararikkoon jonkun vieraaksi jääneen hautapaikan vuoksi.

Meillä lapsettomat tädit ovat huolehtineet suvun hautapaikasta, niin että heidän omaisuudestaan on maksettu ko. hautapaikan kulut.

Sisarussarjasta on elossa enää kaksi sisarusta. Sen jälkeen sinne tuskin ketään haudataan.

Vierailija
15/68 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaakseni tuo ns. ainaishauta-asia on muuttunut niin, että jossain vaiheessa hauta otetaan uudelleenkäyttöön, jos hautauksia ja ylläpitäjiä ei ole. Edes äitisi ei voi eläessään maksaa haudan hoitoa aikaiseksi ajaksi. Eri paikkakunnilla on erilaisia käytäntöjä. Kysy seurakuntien virastosta. Vuosihinnat eivät ehkä myöskään ole niin korkeita kuin saatat olettaa.

Ihmisen toivetta hautapaikastaan ja hautaamistavastaan on yleensä pidetty tärkeänä kunnioittaa.

Vierailija
16/68 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei voi istuttaa jotain saniaista tai vuorenkilpeä, joita ei tarvitse hoitaa? Ei kausikukkia vaan monivuotisia

Vierailija
17/68 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukat, kynttilät, mitä näitä nyt on.

Haudalle voi istuttaa jonkin monivuotisen kasvin, joka viihtyy kesästä toiseen. Talveksi haudalle voi viedä havuja tai havuseppeleen. Kynttilät on nykyään lähes turhia ja muovijätettä niistä vaan tulee.

Vierailija
18/68 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos äidilläsi on rahaa, hän voinee ostaa hoidon etukäteen. Tai testamentata rahansa siihen haudan hoitoon osin.

Niin on. Jos rahaa on tileillä siitä vaan tallettamaan kesähoitoa varten, miten mikäkin srk myy, 10 vuotta tai rahastoon summa jonka summan edestä kukat keväällä laitetaan niin kauan kuin rahaa riittää.

Summahan on perukirjoissa kuluja eli vähentää perittävää. Sen voi laittaa varauksena kuten hautakiven tai hoitaa niin että on jo kuitti perukirjan tekijälle.

Vierailija
19/68 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin 100% varmasti luvata sinulle, ettei äitisi tule tietämään asiasta mitään, sen kun vain jätät haudan hoitamatta.

Vierailija
20/68 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei voi istuttaa jotain saniaista tai vuorenkilpeä, joita ei tarvitse hoitaa? Ei kausikukkia vaan monivuotisia

Nurmikonleikkuukin maksaa.

Olen itse ihan helisemässä kahden hoitamani haudan vuoksi. Lasten takia pidän niistä huolta, maassa on heidän isä ja mummi.