Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kertokaa vaihdevuosista. Milloin alkoivat, miten kauan kestivät ym.

Vierailija
12.06.2023 |

Ja millaiset olivat. Kaikki kokemukset vaihdevuosista tähän ketjuun.

Olen 47, kaikki vielä normaalia.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten teillä kroppa muuttui? Minulla ei mitenkään. Liikun kuten aina ennenkin eikä pullan tai muun makean himoa ole. Ei ole ollut koskaan. Mieluummin syön jotain suolaista kohtuullisesti. Rakastan tomaatteja ja marjoja. Närpiön ihanat pikkutomaatit menevät pikari kerralla tyhjäksi ja vatsa on täynnä.

Toki tunnen naisia, jotka ahmivat juusto yms. kakkuja kuin viimeistä päivää. Vaihdevuosien aikana ja jälkeen. Sitä ennen söivät niitä ihan kohtuullisesti. Siinä se kroppa muuttuu eikä sekään mitään tuomittavaa ole. Kukin tulee autuaaksi tyylillään.

Keskivartalo voi muuttua äijärepuksi, ilman huonoa syömistä.

Vierailija
22/31 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On levottomuutta ja ahdistusta ajoittain. Käytän luontaistuotteita niitä vastaan.

Alakerran tuntoherkkyys vaihtelee. Bakteerikanta samoin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
24/31 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

50 vuotiaana alko yöhikoilut. Kesti vuoden kunnes loppui kuin seinään. Hormonitasot verikokeessa vielä liian korkeat joten ehkäisyä pitää jatkaa vaikka menkkoja ei ole ollut enää 2 vuoteen.

Minä en saa ollenkaan hormonikorvaushoitoa koska hormonitoiminnassa ei näy verikokeen mukaan hiipumista. Olen nyt hikoillut vuoden ja olen käytännössä katsoe työkyvytön, mutta en saa apua vaihdevuosioireisiini. Minulla on ne kaikki.

Vierailija
25/31 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

50 vuotiaana alko yöhikoilut. Kesti vuoden kunnes loppui kuin seinään. Hormonitasot verikokeessa vielä liian korkeat joten ehkäisyä pitää jatkaa vaikka menkkoja ei ole ollut enää 2 vuoteen.

Minä en saa ollenkaan hormonikorvaushoitoa koska hormonitoiminnassa ei näy verikokeen mukaan hiipumista. Olen nyt hikoillut vuoden ja olen käytännössä katsoe työkyvytön, mutta en saa apua vaihdevuosioireisiini. Minulla on ne kaikki.

Ei ne yleensä mitään hormonikokeita ota, jos ikä ja oireet sopii. Hormonitasot heittelee esivaihdevuosissa eikä yksittäinen koe sano mitään tilanteesta. Usein nimenomaan se hormonitasojen heittely aiheuttaa oireita.

Vierailija
26/31 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne yleensä mitään hormonikokeita ota, jos ikä ja oireet sopii. Hormonitasot heittelee esivaihdevuosissa eikä yksittäinen koe sano mitään tilanteesta. Usein nimenomaan se hormonitasojen heittely aiheuttaa oireita.

Kivahan se on tietää ettei muilla otettu mitään kokeita vaan apu annettiin heti. Itse en kuitenkaan ole hyötynyt tästä että muut ovat hoidon saaneet.

Vierailija
27/31 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten teillä kroppa muuttui? Minulla ei mitenkään. Liikun kuten aina ennenkin eikä pullan tai muun makean himoa ole. Ei ole ollut koskaan. Mieluummin syön jotain suolaista kohtuullisesti. Rakastan tomaatteja ja marjoja. Närpiön ihanat pikkutomaatit menevät pikari kerralla tyhjäksi ja vatsa on täynnä.

Toki tunnen naisia, jotka ahmivat juusto yms. kakkuja kuin viimeistä päivää. Vaihdevuosien aikana ja jälkeen. Sitä ennen söivät niitä ihan kohtuullisesti. Siinä se kroppa muuttuu eikä sekään mitään tuomittavaa ole. Kukin tulee autuaaksi tyylillään.

Minä aloin lihomaan, vaikka ruokahalu ei ole lisääntynyt. Aina olen ollut suht hoikka, nyt normipainon ylärajoilla. Painoa on tullut 7 kg, ja tiimalasi ei ole enää tiimalasi, ja rinnat kasvaneet E70:stä H70:een. Ensimmäistä kerta minulla on selluliittiä, ja sitä on tullut myös käsivarsiin.

Vierailija
28/31 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoin perimenopause noin 47 ja siihen auttoi laastari, mutta sitten vaihdoin bio-identtiseen hoitoon, jossa oli estriol voidetta ja sipaus testosteronia, itselle valmistettu voide ranteeseen levitettäväksi ja näin siirryin ajassa 20 vuotta taakseppäin!

Iho sileni, hiukset tuuhentuivat, nukkuminen parani, sain kunnon yöunet taas, yleinen vireystaso kasvoi, ei ollut iltapäivän nuupahtaneisuutta ja aivosumu hälveni. Seksihalut ja kyvyt olleet aina hyvät, joten sen suhteen ei huolta, ja varsinkin kun olin aktiivinen, oli uusi hyvä ja halukas kumppani. 

Nyt menopaussi on jo tasaantumassa enkä käytä kuin estrodiol voidetta intravaginaalisesti, atrophian torjuntaan, ja toisaalta vaikka kumppania ei ole, niin halut ovat normaalit, eli ihan itsekseen noin kerran viikossa nousevat ja hoidan ne, mottona "use it not to lose it". 

Kaikille siskoille viestinä hormonikorvaushoito on todella avuksi, se on turvallinen käyttää, se on tutkittu ja miljoonat naiset käyttävät, olit sitten bio-identtisellä tai konservatiivisella lähestymistavalla. 

Minulla ei ole koskaa ollut kuumia aaltoja suuremmin. 

Paljon myyttejä menopaussiin liittyen, oma seksuaalisuus ei kuollut, päinvastoin uusi vaihde päälle, usein naisilla todellinen ongelma on tylsä kumppani ja seksirutiinit vailla kunnollista erotiikkaa. 

Vierailija
29/31 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

48v oli lievää lyhenemistä kk-kierrossa, sen lisäksi kovat oviskivut. Sitten pikkuhiljaa kierto alkoi pitenemään, olinkohan 50v kun ekan kerran olivat ensin 2vkoa myöhässä, tosin seuraavat tulikin sitten kahden viikon välein. Sitten puol vuotta välillä jne. Nyt olen 54v ja edelliset tulleet joskus helmikuussa. Ovat myös niukentuneet tosi paljon. Olen kyllä tankannut rautaa tässä välissä, koska ferritiini oli niin huono. Ei muita oireita vielä. Nivelkipuja on, mutta mihin sitten liittyvät. Huonosti nukkunutkin olen jo 20+ vuotta.

Vierailija
30/31 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googleta niin tiedät.

Vierailija
31/31 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoin perimenopause noin 47 ja siihen auttoi laastari, mutta sitten vaihdoin bio-identtiseen hoitoon, jossa oli estriol voidetta ja sipaus testosteronia, itselle valmistettu voide ranteeseen levitettäväksi ja näin siirryin ajassa 20 vuotta taakseppäin!

Iho sileni, hiukset tuuhentuivat, nukkuminen parani, sain kunnon yöunet taas, yleinen vireystaso kasvoi, ei ollut iltapäivän nuupahtaneisuutta ja aivosumu hälveni. Seksihalut ja kyvyt olleet aina hyvät, joten sen suhteen ei huolta, ja varsinkin kun olin aktiivinen, oli uusi hyvä ja halukas kumppani. 

Nyt menopaussi on jo tasaantumassa enkä käytä kuin estrodiol voidetta intravaginaalisesti, atrophian torjuntaan, ja toisaalta vaikka kumppania ei ole, niin halut ovat normaalit, eli ihan itsekseen noin kerran viikossa nousevat ja hoidan ne, mottona "use it not to lose it". 

Kaikille siskoille viestinä hormonikorvaushoito on todella avuksi, se on turvallinen käyttää, se on tutkittu ja miljoonat naiset käyttävät, olit sitten bio-identtisellä tai konservatiivisella lähestymistavalla. 

Minulla ei ole koskaa ollut kuumia aaltoja suuremmin. 

Paljon myyttejä menopaussiin liittyen, oma seksuaalisuus ei kuollut, päinvastoin uusi vaihde päälle, usein naisilla todellinen ongelma on tylsä kumppani ja seksirutiinit vailla kunnollista erotiikkaa. 

Minulla oli menopaussi pari vuotta sitten, eikä se vaikuttanut haluihin.