Äänikirjojen laatu laskenut
Ovatko muutkin huomanneet sen että lähiaikoina julkaistuissa äänikirjoissa on enemmän virheitä kuin ennen? Osa on ääntämysvirheitä ja osa äänitysvirheitä ja niitä esiintyy myös esim. Silencion tuottamissa kirjoissa eli suuri studio ei ole mikään laadun tae. Harkitsen suomalaisen äänikirjapalvelun lopettamista ja siirtymistä englannin kielisten kirjojen kuunteluun koska niissä laatu on yleensä parempi. Vaikka suomen puhujia/kuuntelijoita on vähän, ei se saisi kuulua kirjojen laadussa. Säästetäänkö kustannuksissa eikä kirjoja enää tarkasteta?
Kommentit (18)
Vierailija kirjoitti:
Miksi et opettele lukemaan?
Tiesitkö, että kaikilla ei esimerkiksi näkö riitä siihen?
Itse kuuntelen paljon, koska ajan työssäni paljon autoa ja kirjojen kuuntelu on kehittävämpää kuin aina vain musiikin.
Onko englannin kielen taitosi riittävän hyvä??
Suomalaiset äänikirjat on aina olleet huonommin tehtyjä kuin muut, mutta olet oikeassa; studioiden tulosta yritetään parantaa oikomalla mutkissa ja mainitsemasi studio on antanut juuri kaikille tarkistuskuuntelijoille potkut.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset äänikirjat on aina olleet huonommin tehtyjä kuin muut, mutta olet oikeassa; studioiden tulosta yritetään parantaa oikomalla mutkissa ja mainitsemasi studio on antanut juuri kaikille tarkistuskuuntelijoille potkut.
Oikeasti? :O
Olen huomannut, että lukijoissa on ainakin isompaa vaihtelua. Osa lukijoista nielaisee sanojen lopun tai lauseen lopun siten, että autoa ajaessani on mahdotonta kuulla, mitä oikeasti sanottiin. Tietysti sen voi arvata, mutta on ärsyttävää.
Tällainen kuuntelukokemus oli mm Itkosen "teoriani perheestä" -kirja.
Uusimmassa Seitsemän sisaren äänikirjassa ärsytti, kun lakimiehen nimi äännettiin Keork, kun luulin hänen olevan George, mutta tämä taisi olla omaa väärää luulotteluani.
Mutta yleisesti ottaen, kyllä muutenkin tuntuu, että äänikirjoissa on taso laskenut. Ja ehkä enemmän on sellaista, että huomaa jonkun lauseen äänityksen lisätyn sinne väliin jälkikäteen. Hyvä tietty, että on huomattu ja korjattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti. Ystäväni menetti siinä tärkeät sivutulonsa. Potkut tulivat kaikille tarkistuskuuntelijoille massasähköpostilla, eikä sieltä saanut edes työtodistusta monen vuoden tunnollisesta työstä.
En ole huomannut. Bookbeatia kuuntelen ja olen ollut pääosin erittäin tyytyväinen. Kuuntelen äänikirjoja töitä tehdessä noin 2-7 h päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti. Ystäväni menetti siinä tärkeät sivutulonsa. Potkut tulivat kaikille tarkistuskuuntelijoille massasähköpostilla, eikä sieltä saanut edes työtodistusta monen vuoden tunnollisesta työstä.
Yrityksellä ei näytä menevän edes huonosti. https://www.finder.fi/%C3%84%C3%A4nituotanto/Silencio+Oy/Helsinki/yhtey…;
Vierailija kirjoitti:
Ohis, mutta meinasitko, että on järkeä ostaa kaikki kirjat? Kirjastossa niitä saa odottaa jopa vuoden, jos on joku uutuuskirja.
Sitä paitsi autolla ajaessa on hankala keskittyä lukemaan kirjoja ja kaikki eivät ole työttömänä himassa päiväkausia niin kuin sinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävä temppu. Työ on varmasti ollut toimeentulon kannalta tärkeä monelle opiskelijalle.
Laatu on huono, mutta en ole varma onko se laskenut vai onko se ollut aina huono. Lukuvirheitä on tosi paljon ja myös editointivirheitä. Esimerkiksi samoja lauseita toistetaan äänikirjoissa vaikka painetuissa kirjoissa ne esiintyvät vain kerran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrityksellä ei näytä menevän edes huonosti. https://www.finder.fi/%C3%84%C3%A4nituotanto/Silencio+Oy/Helsinki/yhtey…;
Aina voi omistajille tiristää muutaman euron lisää karsimalla laadusta. Nykyaikaa. Mikään määrä rahaa ei ole riittävästi kapitalismissa.
Korona. Osa äänityksistä jouduttiin tekemään kotona ja sen kuulee selvästi.
Vierailija kirjoitti:
Korona. Osa äänityksistä jouduttiin tekemään kotona ja sen kuulee selvästi.
Miksi tänä vuonna julkaistujen kirjojen laatu on laskenut korona-ajoistakin? Joku syy siihen on oltava ja ilmeisestikin se on tuo kustannuksissa säästäminen jotta yritys tuottaa enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kuuntelen paljon, koska ajan työssäni paljon autoa ja kirjojen kuuntelu on kehittävämpää kuin aina vain musiikin.
Toivottavasti et tapa jotain toista samalla kun ajat itse puuhun.
Vierailija kirjoitti:
Itse en tykkää lukea kun teen ruokaa, ajan autoa, tiskaan tai olen suihkussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti et tapa jotain toista samalla kun ajat itse puuhun.
Eipä sinun luetunymmärtämistaitosi kovin korkea ole, jos päättelit lainatusta tekstistä, että tuo autoa ajava sanoisi olevansa myös huononäköinen...