Miksi isovanhemmat tulevat passattaviksi pikkulapsiperheeseen eivätkä auta?
Toisesta ketjusta kopioitu viesti, jossa kirjoittaja pohti, miksi appivanhemmat eivät osaa lukea ollenkaan rivien välistä.
"Appivanhemmat olivat meillä pitkän päivän kylässä, kun mieheni oli poissa kotoa. Appivanhemmat eivät hoksanneet lähteä, kun pienen lapsen nukkumaanmenoaika lähestyi. Eivät edes tajunneet kommentista "me ryhdyttäisiin nyt tässä rauhoittumaan nukkumaanmenoa varten ja tekemään Leo-Islan iltapuuhia", että nyt olisi hyvä hetki lähteä kotiin. Appivanhemmat jäivät meille pyörimään vielä siinä vaiheessa, kun lapsi oli jo pinnasängyssä. Lähtivä lopulta, kun olin 20 minuuttia tehnyt kotitöitä appivanhempien maatessa sohvalla ja anoppi totesi, että voisivat lähteä ja antaa minun olla rauhassa. Vihdoin."
Millaiset appivanhemmat makaa sohvalla miniän tehdessä ilmeisesti pikkulapsiperheessä kotitöitä? Miksi tällaisissa tilanteissa ei olla avuksi? Ei ihme, että monilla miniöillä anoppi nyppii, jos käytös on tuollaista.
Kommentit (1703)
Nimimerkillä näin meillä kirjoitti:
Anoppeja vastaavasti nyppii, kun miniät eivät suostu siivoamaan anopin kotia!
Miniät?? Kai se anopin oma poika siivoaa??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monesti lapset käyvät perheineen isovanhemmilla varsinkin kesäisin, omakotitalo, kenties järvi lähellä, rantasauna jne kuka viipyy yön tai kaksi tai enemmän. Kai siinä jos on tyttöjä niin tyttö auttaa tai miniät. Lapset saattaa asua satojen kilometrien päässä. Itse menen äidille ja saatan viipyä kuukauden, äidillä käy siivooja jne. Itse teen myös jotain hommia tietenkin. Siskot käy päivä kylässä koska asuvat lähellä.
Mikäs Suomifilmi-tarina tämä on? Suoraan 30-luvulta. Vain tytöt ja naiset kotitöihin jne.
Näin toimii oma anoppi. Tytöt ja naiset kotitöihin. Miehet ovat sitten passattavina
Miehet joutuu tekemään miesten töitä, kuten kaatamaan puita tai leikkaamaan nurmikkoa. Naiset sitten passaa miehiä, hoitaa lapset ja kodin.
Mun anoppi oli aidosti kauhistunut, kun olin _jättänyt_ mun lapset yöksi isänsä hoiviin työmatkan ajaksi. Eihän miehet osaa lapsia hoitaa! Miksi anoppia ei kutsuttu paikalle häthiin? Mies vaan totesi kuivasti äidilleen, että ei hän ollut hädässä lastensa kanssa. Mutta mies hoitaisi lapsia???? Vieläpä omia lapsiaan! Nuorempi taisi olla vielä vaipoista, ja mun mies osasi senkin hoitaa äitinsä suureksi ihmetykseksi.
Ei ole miesten tai naisten töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monesti lapset käyvät perheineen isovanhemmilla varsinkin kesäisin, omakotitalo, kenties järvi lähellä, rantasauna jne kuka viipyy yön tai kaksi tai enemmän. Kai siinä jos on tyttöjä niin tyttö auttaa tai miniät. Lapset saattaa asua satojen kilometrien päässä. Itse menen äidille ja saatan viipyä kuukauden, äidillä käy siivooja jne. Itse teen myös jotain hommia tietenkin. Siskot käy päivä kylässä koska asuvat lähellä.
Mikäs Suomifilmi-tarina tämä on? Suoraan 30-luvulta. Vain tytöt ja naiset kotitöihin jne.
Näin toimii oma anoppi. Tytöt ja naiset kotitöihin. Miehet ovat sitten passattavina
Ja tuohon suostutaan, miksi?
Vierailija kirjoitti:
Nuo pajattaja-anopit kulkee myös kirjaimellisesti perässä pajattamassa. Olen joskus yrittänyt paeta vessaan ja se anoppi leiriytyy sinne oven toiselle puolelle huutamaan sitä ärtynyttä suoltaan ja muita ongelmiaan.
Hah-hah-hähhää, nyt otan jo osaa!
Naisen ei tarvitse suostua mihinkään mihin ei halua. Kynsien lakkaus ja seksi voi olls mukavas ajan täytettä.
Mies voi hoitaa lapset, kotityöt, nsinen voi vaatia kaikilta ( mies ja lapset mukaanlukien) että maailma pyörii naisen ympärillä juuri naisen tahdon mukaan, puheenaiheia myöten.
Kompromisseja ei tarvitse tehdä eikä käyttäytyä hyvin ees vanhuksia kohtaan.
(Eilenkin; invalidianoppi vasta työläs kyläilijä. Joku samasta aiheesta tai dementia- vanhuksista).
Minun appivanhempani muuttivat rivitaloon omakotitalosta. Appi on eläkkeellä ja anoppi töissä.
Siellä käydessä appi valittaa ettei ole tekemistä ja anoppi valittaa kun ei jaksa tehdä kaikkia kotitöitä työpäivän päälle.
Kummankin mielestä ratkaisu on jotenkin meidän käsissä vaikka ulkopuolisen silmin ongelma ratkeaisi kun appi tarttuisi niihin naisten töihin.
No eihän me töihin tulla sinne, vaan lapsia katsomaan ja leikkimään heidän kanssaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet joutuu tekemään miesten töitä, kuten kaatamaan puita tai leikkaamaan nurmikkoa. Naiset sitten passaa miehiä, hoitaa lapset ja kodin.
Mun anoppi oli aidosti kauhistunut, kun olin _jättänyt_ mun lapset yöksi isänsä hoiviin työmatkan ajaksi. Eihän miehet osaa lapsia hoitaa! Miksi anoppia ei kutsuttu paikalle häthiin? Mies vaan totesi kuivasti äidilleen, että ei hän ollut hädässä lastensa kanssa. Mutta mies hoitaisi lapsia???? Vieläpä omia lapsiaan! Nuorempi taisi olla vielä vaipoista, ja mun mies osasi senkin hoitaa äitinsä suureksi ihmetykseksi.
Ei ole miesten tai naisten töitä.
Mun anopin maailmassa on kaikki työt sukupuolitettuja. Esim mun työ it-alalla ei kuulemma ole naiselle sopiva, sairaanhoitajaksi olisi pitänyt opiskella. Mä myös vaihdan ihan itse autooni renkaat, ihan ennen kuulumatonta!
Vierailija kirjoitti:
No eihän me töihin tulla sinne, vaan lapsia katsomaan ja leikkimään heidän kanssaan.
Ette te voi sellaista vain päättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tuohon suostutaan, miksi?
En mä suostukaan. Se on yksi monista syistä, miksi mun anoppi ei voi sietää minua.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ihan ok, kunhan asiasta on sovittu etukäteen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kai sille lastenleikittäjällekin nyt pitää sellainen iso vaiva nähdä kuin keittää kahvit ja laittaa kuppi sitten koneeseen.
Kiitos, itse en juo nykyisin kahvia, minulle riittäisi se hedelmä.joita toin tullessani tai valmistamani keitto jonka myös toin.
Mutta ne on siinä vaiheessa jo biojätteessä kun on pari tuntia leikitty. Vääriä olivat tuomiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kai sille lastenleikittäjällekin nyt pitää sellainen iso vaiva nähdä kuin keittää kahvit ja laittaa kuppi sitten koneeseen.
Kiitos, itse en juo nykyisin kahvia, minulle riittäisi se hedelmä.joita toin tullessani tai valmistamani keitto jonka myös toin.
Mutta ne on siinä vaiheessa jo biojätteessä kun on pari tuntia leikitty. Vääriä olivat tuomiset.
Viisi ateriaa pitää olla kun kellon ympäri siellä soffalla istuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin keittää kahvit, teen jopa ruokaa, ei meille tarvitse tulla eväiden kanssa. Saan myös astiat kerättyä pöydästä.
Silti, se vierailu on sovittava etukäteen!
Vieraita kestitsen mielellään, kuokkavieraita en.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ne on siinä vaiheessa jo biojätteessä kun on pari tuntia leikitty. Vääriä olivat tuomiset.Viisi ateriaa pitää olla kun kellon ympäri siellä soffalla istuu.
Olemme jo oikein hyvin perillä elämäsi merkittävimmästä päivästä. Varmaan on ollut mieleenjäävä päivä. Siinä jää seurusteluajan huuma ja lasten syntymät vähäpätöiseksi kun yhden kerran anoppi kävi arkivapaallaan eikä älynnyt hiippasta sinne 200 kmn päähän tunnin istuttuaan. Vanhanakin on muisteltavaa, kun anopille piti tarjota ruokaa 30 vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ne on siinä vaiheessa jo biojätteessä kun on pari tuntia leikitty. Vääriä olivat tuomiset.Viisi ateriaa pitää olla kun kellon ympäri siellä soffalla istuu.
Olemme jo oikein hyvin perillä elämäsi merkittävimmästä päivästä. Varmaan on ollut mieleenjäävä päivä. Siinä jää seurusteluajan huuma ja lasten syntymät vähäpätöiseksi kun yhden kerran anoppi kävi arkivapaallaan eikä älynnyt hiippasta sinne 200 kmn päähän tunnin istuttuaan. Vanhanakin on muisteltavaa, kun anopille piti tarjota ruokaa 30 vuotta sitten.
Ja sinä keksit höpöhöpötarinoita uudelleen ja uudelleen ja uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ne on siinä vaiheessa jo biojätteessä kun on pari tuntia leikitty. Vääriä olivat tuomiset.Voin keittää kahvit, teen jopa ruokaa, ei meille tarvitse tulla eväiden kanssa. Saan myös astiat kerättyä pöydästä.
Vieraita kestitsen mielellään, kuokkavieraita en.
Menen aina runsaiden eväiden kanssa , kutsuttunakin, etten rasita kenenkään taloutta , etten yllätä leivätöntä ja juustotonta taloutta ja jopa kuvittelen että voisin sen mandariinin syödä miniän näpäyttämättä sormille.
Aina muistan myös varata 2 eurosia pienten säästöpossuun rai isommalle sujauttaa 20 euroa.
Mutta vaiva ja vastus ku vettäkin haluan 2 tuntia leikkikentällä oltuani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viikon työleiri alkaa miehen vanhemmilla. Tai no, itsellä se työnteko supistuu lähinnä ruoanlaittoon ja tiskaamiseen, mutta mies on täydet päivät tekemässä kaikenlaisia sekalaisia töitä omakotitalon korjaustöistä nurmikon leikkuuseen, ja muihin piha- ja kiinteistönhoitotöihin. Joka vuosi on ainakin viikoksi miehelleni käyttöä.
Toi on ok, jos miehen vanhemmat on jotain yli 75 vuotiaita vanhuksia. Haluavat vielä asua kotonaan, mutta omakotitalon huoltohommissa tarvitaan jo apua, kun yksistään ei enää jaksa. Reippaita ja ahkeria ihmisiä, mutta fyysinen kunto ei anna enää armoa.
MUTTA jos nämä onkin hyväkuntoisia tuskin eläkkeelle siirtyneitä passuuttajia, niin hoitakoot itse ja jos laiskuuttaan eivät viitsi niin rahalla saa tekijöitä! En lähtisi mukaan ainakaan. Näitä laiskoja muita aktivoivia "kaikki mulle heti tänne"-tyyppisiä ihmisiä en auttaisia hetkeäkään.
Siinä vaiheessa kun ei enää swlvitä niistä omakotitalon töistä, pitää muuttaa helpompaan asuntoon.
Niin kuin sinäkin aikanasi varmasti teet.
En kehtaisi juoksuttaa jälkikasvuani samalla lailla kuin anoppi omaansa. Ihan joka sekunti on jotain vailla.
Mun maailmani on näköjään suppea. Asun kerrostalossa jossa noin kymmenkunta 80-+ pariskuntaa tai leskeä tunnen. Enemmänki on mutta en niin heitä tiedä.
Tuossa kuitenkin kaikki em. Itse mukaan lukien autoilemme itse, hoidamme asiamme, jollain voi käydä siivooja ( ihan yksityinen) kuten minulla. Joku näkyy käyttävän taksibussia, pyörähtää pihassa, mutta yhtä kaikki pärjää ilman viiskymppisiä miniöitään.
En muista nähneeni yhdelläkään mitään aikuisten lasten suorittamaa palvelua. Jonkun lapsi ruotsissa, jonkun saksassa, joidenkin muuten kaukana.
Mutta kuten sanoin, etenkin vauvapefheiden anopit tarvitsevat 60+ jo kauheesti haitaksi asti palvelua.Hyvä te. Minä taas tunnen omat ja mieheni vanhemmat. Rouvat ovat 80+ ovat sekavia ja tarvitsevat apua. Puolisot kuolleet 2-10 vuotta sitten.
Miehen äiti on jo tuetun asumisen piirissä. Äitini kieltäytyy ko. asumismuodosta. Asutaan 300 km päässä ja työt & oma perhe hoidetavina.
Molemmat vanhemmat asuivat aluksi omakotitaloissa ja puolisoiden kuoltua ei oikein enää onnistunut. Sisä- ja pihahommiin olisi pitänyt olla auttamassa.
Omia lapsiaan eivät nämä isovanhemmat ole lastenhoidossa koskaan auttaneet, vaan perheet ovat lapsensa hoitaneet itse päivähoidon turvin.Olen 78. Päivähoidon turvin, tosin yksityiset hoitajat, hoidatimme lapsemme.
Miksi ihmeessä nyt osalla perheitä olisi halu käyttää mummoja hyväkseen, ilmaisina päivähoitajina, sitten autetaan vanhoina jos ovat lapsemme hoitaneet.
En edes olisi kehdannut äitiäni tai anoppiani vaatia olemaan päivähoitajina
Olen syntynyt 60- luvulla ja äitini 40-luvulla. Kesäisin minut lähetettiin mummolaan, kuten myös hiihtolomalla. Talvisin minua hoiti papan sisko. Päivähoitoa ei tuohon aikaan ollut kovin pienille saatavilla. Ikäraja oli jossain 3 v. Omia lastenlapsiaan äitini ei ole hoitanut.
Äitisihän oli töissä kun lapsesi olivat hoidon tarpeessa. Ei ennen ollut sitä määrää nuoreläkeläisiä kuin nyt, jaksettiin työelämässä eläkeikään.
Saikohan se papan sisko kohtuullisen korvauksen? Sen mitä yksityisille hoitajille siihen aikaan maksettiin?
Jos jollain on joku "maalla" ollut, ei likikään kaikilla 40- luvulla syntyneillä. Olimme paljon akkuisempia ja pärjäävimpiä siihen aikaan, koska pienestä opittiin tekemään työtäkin. Ei vaan bilettämäänNo ei ollut töissä, vaan pääsi sairaanhoitajana jo 58 v. eläkkeelle.
Itse toki pääsen vasta 65-67-vuotiaana. Esimieheni joka oli syntynyt 50-luvulla pääsi eläkkeelle jo 60-vuotiaana. Isot ikäluokat eivät ymmärrä miten hyvin heillä on ollut asiat työelämässä.
Nykyvanhukset alkoholisoitunut nopeaan tahtiin... se siitä nuorten biletyksestä.Kyllä eläkeikä on aina ollut 60-luvulta lähtien 63v ja risat.
Tuo 58v ekäkeikä koski vain tiettyjä ammatteja ja perusteluna, että ikä vaikutti työnsuorittamiseen ja vaaransi yleistä turvallisuutta ja ihmishenkiä, kuten lentokapteeni, poliisi, palomies, puolustusvoimat jne. En tiedä kuuluiko siihen myös sairaanhoitaja, mutta apuhoitajat/ensihoitajat eivät siihen kuuluneet.
Mutta tuokin etuus poistettiin jo reilu 10v sitten ja lentokonetta voi kuljettaa myös vanhemmatJa 60v eläkeikä taas selittyy yksityisellä vapaaeht. eläkevakuutuksella, jonka he ovat itse maksaneet tai ollut työsuhde-etu, siinä pääsee 3-5v aikaisemmin eläkkeelle, ennen varsinaista työeläkettä, nyt ikäraja 62v.
Höpö höpö, että eläkeikä on 60-luvulta lähtien ollut 63v. Äitini jäi kunta-alalta eläkkeelle 60-vuotiaana 2000-luvun vaihteessa, samoin isäni.
Opetusalalla on päässyt 60-vuotiaana eläkkeelle vielä ainakin vuonna 2016. Tiedän useammankin peruskoulun opettajan, joiden normaalieläkeikä on ollut 60v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ne on siinä vaiheessa jo biojätteessä kun on pari tuntia leikitty. Vääriä olivat tuomiset.Voin keittää kahvit, teen jopa ruokaa, ei meille tarvitse tulla eväiden kanssa. Saan myös astiat kerättyä pöydästä.
Vieraita kestitsen mielellään, kuokkavieraita en.Menen aina runsaiden eväiden kanssa , kutsuttunakin, etten rasita kenenkään taloutta , etten yllätä leivätöntä ja juustotonta taloutta ja jopa kuvittelen että voisin sen mandariinin syödä miniän näpäyttämättä sormille.
Aina muistan myös varata 2 eurosia pienten säästöpossuun rai isommalle sujauttaa 20 euroa.
Mutta vaiva ja vastus ku vettäkin haluan 2 tuntia leikkikentällä oltuani.
Pilkun eteen ei tule väliä. Ota vesipullo mukaan.
itse en osaa pilkkoa puita, saunan osaan lämmittää, enkä tykkää ruohoa leikata jos mies olemassa niin omiaan nuo tyuöt hänelle, sekä ikkunoiden pesut , auto jne