Oletko LUKENUT Harry Potterit?
Otsikossa kysymys. Kirjasarjassa on useita asioita joita ei ole elokuvassa tai jotkut asiat tehdään aivan toisin. Minä olen koukussa Pottereihin, nyt aloitin kolmannen kierroksen.
Eli oletko lukenut kirjasarjaa, edes kerran?
Kommentit (45)
Kyllä, useita kertoja ja sekä englanniksi että suomeksi. En nyt tosin vuosiin enää, mutta nuorena ihan sitä mukaa kun niitä ilmestyi, olin vielä suunnilleen saman ikäinen kokoajan kun Harry kirjoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen, englanniksi koska ärsyttää ne suomennokset kun ne on ihan outoja ja oudolla logiikalla tehty.
Ja kuitenkin Harry Potterit ovat yhä tällä hetkellä parhaiten käännettyt kirjat, mitä Suomesta löytyy.
T. kustannustoimittaja
Niin? Mitä sitten? Outo logiikka on suomentaa osa hahmojen nimistä ja jotkut jättää suomentamatta. Jotkut on vain puoleksi suomennettu. Esim Luna Lovehyvä, miksei sitten samantein rakkaushyvä? Severus snapesta tuli severus kalkaros jne.
Sä puhutkin nyt omasta mielikuvituksen puutteestasi. Sekoitat sen logiikkaan, jolla ei ole mitään tekemistä noiden nimien kanssa.
En ole lukenut yhtäkään. Tämä oli yläasteella monille suuri ihmetyksen aihe, olin luokan ainut tyttö joka ei ollut lukenut. Ei vaan kiinnostanut eikä kiinnosta edelleenkään, sen enempää kuin mikään muukaan fantasiakirjallisuus.
Olen lukenut vain ensimmäisen Harry Potter -kirjan suomeksi. Tykkäsin suomennoksesta kovasti, siinä on elävää kieltä ja hyviä oivalluksia. En vain jaksanut lukea enää niitä muita, koska ne ovat niin laajoja ja niissä on niin paljon yksityiskohtia.
Olen sen sijaan katsonut kaikki Harry Potter -elokuvat kahteen tai kolmeen kertaan. Ihailen sitä, miten laadukkaita ne ovat - hyvät näyttelijät, hyvä käsikirjoitus, fantasiaan on panostettu oikein kunnolla sekä vaivaa että rahaa. Tällä kertaa elokuvat iskivät minuun kovemmin!
Oma poika kasvoi samaa tahtia Pottereiden kanssa, joten minäkin luin ne. Tykkäsin niin paljon, että kesälomareissuilla ostettiin englannin kieliset kirjat, kun ei maltettu odottaa suomennoksia. Se teki hyvää myös pojan kielitaidolle. Kirjoista ja elokuvista huomaa, miten nekin kasvavat päähenkilöiden kanssa.