Mitä tehdä kun työnantaja tehostaa työtä niin, että sitä ei enää pysty tekemään?
Sote-alan vaativa asiakastyö, ei mitään osastohommaa eikä rutiinityötä teeveyskeskuksessa. Sinäkin saatat joskus päätyä asiakkaaksi, muutaman mutkan kautta, jos peruspalveluissa ei ole osattu sinua auttaa.
Ennen me työntekijät saatiin käyttää työhön sen verran aikaa, että työt sai tehtyä edes suunnilleen hyvin. Mutta nyt työnantaja päätti tehostaa toimintaa. Asiakastapauksiin ei voi enää perehtyä hetkeä etukäteen, vaan tilanteisiin on mentävä kylmiltään ilman, että on voinut katsoa asiakkaan taustatietoja läpi. Kirjaamiseen ei saa enää käyttää aikaa kuin 5 min, ja siinä ajassa ei mitenkään ole mahdollista kirjata kaikkea olennaista vaativista ja monimutkaisista tilanteista, joten suurin osa tärkeistä asioista jää täysin kirjaamatta. Jne.
Eli työtä ei voi enää tehdä kunnolla, kaikki on ihan juosten kustua, asiakkaita ei pysty auttamaan perehtymättä heidän taustatietoihin, omaa osaamista ei pysty enää hyödyntämään, koska kaikki työ pitää huitaista hirvittävällä nopeudella, virheitä tulee koko ajan. No, tilastot näyttää hienoilta, koska saamme nyt hoidettua isomman asiakasmassan. Mitä väliä, että kukaan heistä ei saanut kunnollista apua.
Mitä ihmettä teen? Vaihdan alaa? Minne?
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä alaa tarvitse kokonaan vaihtaa, vaihda työnantajaa.
Lähiseuduilla on vain tämä työnantaja, jolla tehdään tätä kyseistä spesifiä työtä. Olen ollut 20 vuotta tässä työssä, en oikein osaa enää muuta.
Ap
No jos iso osa asiakkaista on ennen ollut vain jonossa, niin ei sekään mitään toimivaa palvelua ole.
Vierailija kirjoitti:
No jos iso osa asiakkaista on ennen ollut vain jonossa, niin ei sekään mitään toimivaa palvelua ole.
Ei tietenkään. Mutta silloin edes osa sai hyvää apua, nyt ei saa kukaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä alaa tarvitse kokonaan vaihtaa, vaihda työnantajaa.
Lähiseuduilla on vain tämä työnantaja, jolla tehdään tätä kyseistä spesifiä työtä. Olen ollut 20 vuotta tässä työssä, en oikein osaa enää muuta.
Ap
Voit oppia uutta. Muutos tekee joskus ihan hyvää mielellekin jos on jämähtänyt pitkäksi aikaa samaan paikkaan ja etenkin jos nykyinen työ ei enää innosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä alaa tarvitse kokonaan vaihtaa, vaihda työnantajaa.
Lähiseuduilla on vain tämä työnantaja, jolla tehdään tätä kyseistä spesifiä työtä. Olen ollut 20 vuotta tässä työssä, en oikein osaa enää muuta.
ApVoit oppia uutta. Muutos tekee joskus ihan hyvää mielellekin jos on jämähtänyt pitkäksi aikaa samaan paikkaan ja etenkin jos nykyinen työ ei enää innosta.
Joo, kyllä, mutta toinen asia on halutaanko minut palkata jonnekin muualle mitä en osaa.
Ap
Sitä samaa paskaa joka paikassa. Stockmannillakin päälliköt sanoi että jätä vaan tekemättä mitä et ehdi kun valitettiin ettei kaikkia töitä ehdi tehdä. Se siitä ensiluokkaisesta asiakaspalvelusta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä alaa tarvitse kokonaan vaihtaa, vaihda työnantajaa.
Lähiseuduilla on vain tämä työnantaja, jolla tehdään tätä kyseistä spesifiä työtä. Olen ollut 20 vuotta tässä työssä, en oikein osaa enää muuta.
ApVoit oppia uutta. Muutos tekee joskus ihan hyvää mielellekin jos on jämähtänyt pitkäksi aikaa samaan paikkaan ja etenkin jos nykyinen työ ei enää innosta.
Joo, kyllä, mutta toinen asia on halutaanko minut palkata jonnekin muualle mitä en osaa.
Ap
Sote-alalla on työvoimapula, viisikymppisetkin voi vaihtaa työpaikkaa sote-alalla. Jokaisessa työssä perehdytetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä alaa tarvitse kokonaan vaihtaa, vaihda työnantajaa.
Lähiseuduilla on vain tämä työnantaja, jolla tehdään tätä kyseistä spesifiä työtä. Olen ollut 20 vuotta tässä työssä, en oikein osaa enää muuta.
ApVoit oppia uutta. Muutos tekee joskus ihan hyvää mielellekin jos on jämähtänyt pitkäksi aikaa samaan paikkaan ja etenkin jos nykyinen työ ei enää innosta.
Joo, kyllä, mutta toinen asia on halutaanko minut palkata jonnekin muualle mitä en osaa.
Ap
Miten olisi puhelinmyynti? Voi olla, että jo parin viikon päästä palaisit ilomielin nykyiseen työhösi.
samaan suuntaan ollaan menossa monessa organisaatiossa, koska johto on osaamatonta eikä ymmärrä miten työtä tehdään perustyöntekijätasolla ja mihin resurssit oikeasti riittävät.
Ap, sulla ja työnantajalla on niin erilaiset arvot, että paras vaihtaa työpaikkaa ja työnantajaa.
Sinä haluat hoitaa rusinat pullasta todella hyvin ja laadukkaasti, työnantaja haluaa, että hoidat koko pullan.
Esim. muistiinpanoihin tutustuminen etukäteen. Työnantajan mielestä on ehkä hyvä mennä tilanteisiin avoimin mielin eikä luutunein ennakkoasentein, kuunnella kerrankin asiakasta. Opettele tiivistämään muistiinpanot viiteen minuuttiin, ei kenelläkään ole tänä päivänä aikaa lukea romaanin pituisia lurituksia.
Muutat siis työskentelytapoja niin, että saat kokopullan hoidettua tai vaihdat työpaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Ap, sulla ja työnantajalla on niin erilaiset arvot, että paras vaihtaa työpaikkaa ja työnantajaa.
Sinä haluat hoitaa rusinat pullasta todella hyvin ja laadukkaasti, työnantaja haluaa, että hoidat koko pullan.
Esim. muistiinpanoihin tutustuminen etukäteen. Työnantajan mielestä on ehkä hyvä mennä tilanteisiin avoimin mielin eikä luutunein ennakkoasentein, kuunnella kerrankin asiakasta. Opettele tiivistämään muistiinpanot viiteen minuuttiin, ei kenelläkään ole tänä päivänä aikaa lukea romaanin pituisia lurituksia.
Muutat siis työskentelytapoja niin, että saat kokopullan hoidettua tai vaihdat työpaikkaa.
Oletko itse sote-alan erityistehtävissä? Alan käytäntö on kylläkin perehtyä taustatietoihin etukäteen, ilman niitä työssä tulee vain virheitä. Pitää esimerkiksi tietää mitä jo aiemmin on tehty tai muuten tekee itse ne samat asiat uudelleen, mistä ei tietenkään ole mitään hyötyä. Tai antaa täysin väärät suositukset kun ei tiedä kokonaistilannetta.
Ap
Sanot työnantajallesi, että et voi tehdä työtäsi noin. Sanot, että tällä tavalla työ ei tehostu, vaan menettää sen vähäisenkin tehon, mitä siinä on tähän mennessä ollut. Voit myös sanoa, että työtä saisi tehostettua, jos saisit kaveriksesi avustavan työntekijän, jolloin voisit keskittyä siihen, mikä on oma erityisosaamisesi.
Vierailija kirjoitti:
Sitä samaa paskaa joka paikassa. Stockmannillakin päälliköt sanoi että jätä vaan tekemättä mitä et ehdi kun valitettiin ettei kaikkia töitä ehdi tehdä. Se siitä ensiluokkaisesta asiakaspalvelusta...
Täällä kans yksi kaupan alalta. Ennen asiakaspalvelua pidettiin ihan ykköstärkeänä, vuosia panostettiin tähän, henkilökuntaa koulutettiin sisäisesti ja myös alan koulutusta pidettiin työhön pääsyn ehtona. Nyt koulutuksella ei ole merkitystä, työhön perehdytyksessä uusille opetetaan jotain mantroja, joita sitten hoetaan asiakkaille ja joilla saadaan asiakas tehokkaasti ns. ulos ja seuraava tilalle. Vanhojen koulutettujen ja asialle omistautuneiden työntekijöiden osaaminen joutaa romukoppaan. Kuka vaan voidaan palkata toistamaan suuhun laitetut repliikit, koulutuksella ja kokemuksella ei ole enää painoarvoa. Asiakas ei saa kuin pintaraapaisun tietoa, vähän sellainen katso v*ttu itse googlesta -meininki. 🤷🏻
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, sulla ja työnantajalla on niin erilaiset arvot, että paras vaihtaa työpaikkaa ja työnantajaa.
Sinä haluat hoitaa rusinat pullasta todella hyvin ja laadukkaasti, työnantaja haluaa, että hoidat koko pullan.
Esim. muistiinpanoihin tutustuminen etukäteen. Työnantajan mielestä on ehkä hyvä mennä tilanteisiin avoimin mielin eikä luutunein ennakkoasentein, kuunnella kerrankin asiakasta. Opettele tiivistämään muistiinpanot viiteen minuuttiin, ei kenelläkään ole tänä päivänä aikaa lukea romaanin pituisia lurituksia.
Muutat siis työskentelytapoja niin, että saat kokopullan hoidettua tai vaihdat työpaikkaa.
Oletko itse sote-alan erityistehtävissä? Alan käytäntö on kylläkin perehtyä taustatietoihin etukäteen, ilman niitä työssä tulee vain virheitä. Pitää esimerkiksi tietää mitä jo aiemmin on tehty tai muuten tekee itse ne samat asiat uudelleen, mistä ei tietenkään ole mitään hyötyä. Tai antaa täysin väärät suositukset kun ei tiedä kokonaistilannetta.
Ap
En ole. Mutta kysyn kumpaa sinä hoidat enemmän niitä papereita vai sitä ihmistä? Niistä muistiinpanoista tulee helposti pyhä raamattu, joskus olisi hyvä keskittyä siihen asiakkaaseen ihmisenä. Sen sijaan että sinä pänttäät asiakkaan historiaa, kysy joskus heiltä, mitä suosituksia he saivat viimeksi, miten ovat toteuttaneet niitä, mikä on toiminut ja mikä on ollut vaikeaa? Sotessa puhutaan aina moniammatillisuudesta, sinänsä hyvä jos asiakas ei jää sen moniammatillisen tiimin ulkopuolella. Itse kannatan kaikessa ihmislähtöisyyttä, sen sijaan että asiantuntija tietää kaiken etukäteen kysymättä tai kuuntelematta.
Ehkä ne asiakkaat ei ole jatkossa niin huonossa kunnossa jos pääsevät aikaisemmin palvelujen piiriin.
Älä välitä, tee vain mitä kehotetaan. Esh:ssakin niin pitkät jonot että hyvä jos ehtii potilaan nähdä. Näin siis psykiatrialla.
Ei kyllä tällä palkalla viitsi mitään ylimääräistä tehdäkään.
Ja kohta saadaan näitä filippiiniläisiä alipalkattuja hoitajia, mahtaa hoito parantua, psykiatrialla kieli ja sen eri nyanssien ymmärtäminen olisi tärkeintä osamista
Vierailija kirjoitti:
Ap, sulla ja työnantajalla on niin erilaiset arvot, että paras vaihtaa työpaikkaa ja työnantajaa.
Sinä haluat hoitaa rusinat pullasta todella hyvin ja laadukkaasti, työnantaja haluaa, että hoidat koko pullan.
Esim. muistiinpanoihin tutustuminen etukäteen. Työnantajan mielestä on ehkä hyvä mennä tilanteisiin avoimin mielin eikä luutunein ennakkoasentein, kuunnella kerrankin asiakasta. Opettele tiivistämään muistiinpanot viiteen minuuttiin, ei kenelläkään ole tänä päivänä aikaa lukea romaanin pituisia lurituksia.
Muutat siis työskentelytapoja niin, että saat kokopullan hoidettua tai vaihdat työpaikkaa.
Esim. MT-puolella tulee paljon vääriä diagnooseja, kun kuunnellaan vain sitä, mitä se potilas sattuu juuri sillä hetkellä kelaamaan, kun on vastaanotolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, sulla ja työnantajalla on niin erilaiset arvot, että paras vaihtaa työpaikkaa ja työnantajaa.
Sinä haluat hoitaa rusinat pullasta todella hyvin ja laadukkaasti, työnantaja haluaa, että hoidat koko pullan.
Esim. muistiinpanoihin tutustuminen etukäteen. Työnantajan mielestä on ehkä hyvä mennä tilanteisiin avoimin mielin eikä luutunein ennakkoasentein, kuunnella kerrankin asiakasta. Opettele tiivistämään muistiinpanot viiteen minuuttiin, ei kenelläkään ole tänä päivänä aikaa lukea romaanin pituisia lurituksia.
Muutat siis työskentelytapoja niin, että saat kokopullan hoidettua tai vaihdat työpaikkaa.
Oletko itse sote-alan erityistehtävissä? Alan käytäntö on kylläkin perehtyä taustatietoihin etukäteen, ilman niitä työssä tulee vain virheitä. Pitää esimerkiksi tietää mitä jo aiemmin on tehty tai muuten tekee itse ne samat asiat uudelleen, mistä ei tietenkään ole mitään hyötyä. Tai antaa täysin väärät suositukset kun ei tiedä kokonaistilannetta.
ApEn ole. Mutta kysyn kumpaa sinä hoidat enemmän niitä papereita vai sitä ihmistä? Niistä muistiinpanoista tulee helposti pyhä raamattu, joskus olisi hyvä keskittyä siihen asiakkaaseen ihmisenä. Sen sijaan että sinä pänttäät asiakkaan historiaa, kysy joskus heiltä, mitä suosituksia he saivat viimeksi, miten ovat toteuttaneet niitä, mikä on toiminut ja mikä on ollut vaikeaa? Sotessa puhutaan aina moniammatillisuudesta, sinänsä hyvä jos asiakas ei jää sen moniammatillisen tiimin ulkopuolella. Itse kannatan kaikessa ihmislähtöisyyttä, sen sijaan että asiantuntija tietää kaiken etukäteen kysymättä tai kuuntelematta.
Ehkä ne asiakkaat ei ole jatkossa niin huonossa kunnossa jos pääsevät aikaisemmin palvelujen piiriin.
Äh, en meinaa jaksaa kommentoida kun et selvästi ymmärrä ollenkaan. Etukäteen taustoihin perehtyminen juuri mahdollistaa siihen ihmiseen keskittymisen. Jos ei ole ennalta perehtynyt niin joutuu koko ajan koneelta katsomaan asioita vaikka se asiakas on siinä edessä ja asiakas joutuu taas sadannen kerran kertomaan samat asiat uudelle työntekijälle. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, sulla ja työnantajalla on niin erilaiset arvot, että paras vaihtaa työpaikkaa ja työnantajaa.
Sinä haluat hoitaa rusinat pullasta todella hyvin ja laadukkaasti, työnantaja haluaa, että hoidat koko pullan.
Esim. muistiinpanoihin tutustuminen etukäteen. Työnantajan mielestä on ehkä hyvä mennä tilanteisiin avoimin mielin eikä luutunein ennakkoasentein, kuunnella kerrankin asiakasta. Opettele tiivistämään muistiinpanot viiteen minuuttiin, ei kenelläkään ole tänä päivänä aikaa lukea romaanin pituisia lurituksia.
Muutat siis työskentelytapoja niin, että saat kokopullan hoidettua tai vaihdat työpaikkaa.
Esim. MT-puolella tulee paljon vääriä diagnooseja, kun kuunnellaan vain sitä, mitä se potilas sattuu juuri sillä hetkellä kelaamaan, kun on vastaanotolla.
No, se diagnoosin oikeaan osuminen on aika 50/50 muutenkin. Ongelmaksi muodostuu jos ensimmäisellä kerralla tulee väärä diagnoosi niin se ei enää pyhistä muistiinpanoista muutu. Pointti on, että miksi vaivata sitä potilasta paikan päälle jos tarkoitus on hoitaa niitä muistiinpanoja eikä sitä potilasta.
Ei sitä alaa tarvitse kokonaan vaihtaa, vaihda työnantajaa.